GTi Ruudje's AX GTi

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

q01z wrote:
GTi Ruudje wrote:Nee die is niet orrigineel meer :lol: , maar ik hij ging wel lekker op zolder ja :D


waarmee heb jij je blokje verwend dan rudi? :)
hij ging idd mooi!


er zit een chip in die is geschreven voor een gti zonder katalysator, de inlaat is veranderd dmv een k&n open air intake en de uitlaat heeft alleen nog maar een einddemper... verder is het 1 lege buis.. dus de gehele flow is verbeterd

de ophanging bestaat uit verlagingsveren en verstelbare gele gasgevulde koni schokdempers.. en dan kun je dus echt sneller de bocht door :D
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Echt een porno GTI :wink: Blij dat jij hem hebt... Als je er ooit vanaf wilt :P
Freude am Fahren.

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

arnie wrote:Echt een porno GTI :wink: Blij dat jij hem hebt... Als je er ooit vanaf wilt :P


ehh voorlopig nog niet hoor :lol:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

deleted post :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

Sietse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonJan08, 2007 10:13:20 PM

Post by Sietse »

Vraagje, hoe heb jij je uitlaat zo helemaal leeggemaakt?? Zelf een stuk pijp tot een dempervervanger gebogen en er tussen gelast of je demper leeggehaald? En je kat is nog wel aanwezig neem ik aan?

Ik hoor het graag, Sietse.

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

Sietse wrote:Vraagje, hoe heb jij je uitlaat zo helemaal leeggemaakt?? Zelf een stuk pijp tot een dempervervanger gebogen en er tussen gelast of je demper leeggehaald? En je kat is nog wel aanwezig neem ik aan?

Ik hoor het graag, Sietse.


een kat zit er niet meer tussen, en dat is voor de keuring geen probleem. ik kan de CO namelijk afstellen met een schoefje :D

ik heb een middenijp gehaald bij de plaatselijke automaterialenzaak waar geen kat tussen zit, en daar heb ik de middendemper tussenuit geslepen en een stuk rechte buis ertussen laten lassen. de buis die er tussen zit is binnenwerks 48mm en de middenpijp zelf is 48 buitenwerks. de dempervervanger zit dus een stukje over de middenpijp heen geschoven zodat het een sterk geheel is geworden. daar na voor en achter rond laten lassen en dan heb je dit resultaat..

Image
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

Sietse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonJan08, 2007 10:13:20 PM

Post by Sietse »

Klinkt goed! Maar over dat schroefje, dat mag je me eens verduidelijken. Het is een mooie optie voor m'n wagentje, als ik er ook zo'n pijp onder zet. En dat is eventueel wel een interresant plan aangezien ik er binnenkort waarschijnlijk een cup-chipje in heb zitten, lekker knallen!!

Sietse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonJan08, 2007 10:13:20 PM

Post by Sietse »

Maareuh... hoe krijg je een ax GTI U9 (vooral dat laatste!) door de keruring zonder katalysator?? Die is toch verplicht als je U9 op je kenteken hebt staan?? Of ken jij een keurmeester die er niet zo moeilijk over doet of voor een bak bier "wat schappelijk" is?

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

Sietse wrote:Maareuh... hoe krijg je een AX GTI U9 (vooral dat laatste!) door de keruring zonder katalysator?? Die is toch verplicht als je U9 op je kenteken hebt staan?? Of ken jij een keurmeester die er niet zo moeilijk over doet of voor een bak bier "wat schappelijk" is?


met U9 op het kenteken moet ie normaal gewoon met kat door de apk, maar mijn auto is van voor mei 1992 en dan is het weer niet verplicht om een kat te hebben, maar de CO moet lager zijn dan 0,5 en dan wordt ie gewoon goedgekeurd.. mijn auto wordt gewoon bij een citroën dealer gekeurd.

ik heb geen idee hoe het zit met de CO stelschroef, deze zat al op mijn auto bij aanschaf.. ik weet wel dat ie de lambda sonde omzeilt, en dat ie aan de ECU gekoppelt zit. misschien dat er mensen zijn die dat kunnen uitleggen hier.. ik weet alleen dat ie een bepaalt voltage doorgeeft aan de ECU en die geeft dan een bepaalde hoeveelheid lucht aan de motor. en dat is dus regelbaar middels de stelschroef. Ik kan mijn auto middels een schakelaar in het interieur gewoon via de lambda laten lopen, zoals het hoort (lekker zuinig is ie dan) maar ik kan de schakelaar ook omzetten, en dan loopt ie via de CO stelschroef, en dan kan ik hem afstellen dat ie lekker ploft, of heel rustig loopt, afhankelijk van de stand het CO schroefje..

Ik geloof dat de modellen zonder kat (belgië) dit CO systeempje standaard hebben.. natuurlijk wel zonder schakelaar.. want dat is een eigen creatie.. :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

Sietse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonJan08, 2007 10:13:20 PM

Post by Sietse »

Hmmm, balen. De mijne is van na mei '92. Maar ik snap 'n beetje hoe het werkt ja. Je hebt een keuze schakelaartje: of via de lambda of via een potmetertje. Slim! En best wel zelf te fixxxen denk ik zo. Moet alleen weten welke draad/signaal ik moet onderbreken en vervangen door een potmetertje.
Of ik laat de kat zitten en vervang de middendemper door een pijp en de einddemper door een remus demper. Moet ook lekker klinken lijkt me zo.

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

GTi Ruudje wrote:...voor mei 1992.....


Het is geen mei '92, maar pas vanaf 1 januari 1993.


Zo'n potmetertje om de ECU voor de gek te houden is leuk, maar ik zou het niet doen als de kat er nog onder zit. Dan roet ie nl. langzaam dicht, de verbrandingsruimtes ook trouwens.
Als je 'm de andere kant op draait en 'm daarmee te arm zet, kun je zelfs je motorblok slopen.......dus dat zou ik iig. maar niet doen :wink:

In dit geval geldt ook weer: meten is weten.......je hebt van die metertjes die je op je lambda aan kunt sluiten en die dan aangeven of ie arm of rijk loopt. Dat werkt best aardig als indicatie. Een 'wideband lambda' kan het nog beter meten over een groter bereik. Maar de lambda die er standaard in zit is ook wel ok (als ie nog goed is natuurlijk).
Je kunt ook naar je bougies kijken.....beetje koffiebruine aanslag is goed...echt spierwit is al te arm...zwart is te rijk.

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

Het is geen mei '92, maar pas vanaf 1 januari 1993.


dat wist ik niet..

ik rij normaal gewoon met lambda, maar in de file dan is ie zo nerveus dat ie soms begint te bokken en dan is het wel lekker als ie iets rijker loopt.. dus dan gebruiken we de schakelaar.. even lekker doortrappen en het roet is weer weg.. ik tank trouwens ook 98 octaan, dan verbrandt ie wat beter :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

GTi Ruudje wrote:ik rij normaal gewoon met lambda, maar in de file dan is ie zo nerveus dat ie soms begint te bokken en dan is het wel lekker als ie iets rijker loopt.. dus dan gebruiken we de schakelaar.. even lekker doortrappen en het roet is weer weg.. ik tank trouwens ook 98 octaan, dan verbrandt ie wat beter :wink:


Die oude injectiesystemen zijn gewoon niet geavanceerd genoeg om het allemaal bij veel lastwisselingen zoals in de file het netjes constant af te regelen. Dat handmatig instellen in de file zou evt. nog wel eens beter kunnen zijn :P Hangt er natuurlijk vanaf hoe rijk/arm ie dan staat. De lagers krijgen iig. veel minder te verduren als ie soepel loopt.

Sietse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonJan08, 2007 10:13:20 PM

Post by Sietse »

GTi Ruudje wrote:... maar in de file dan is ie zo nerveus dat ie soms begint te bokken en dan is het wel lekker als ie iets rijker loopt.. dus dan gebruiken we de schakelaar.. even lekker doortrappen en het roet is weer weg.. ik tank trouwens ook 98 octaan, dan verbrandt ie wat beter


Ik maak hieruit op de je ook een cupchipje hebt gemonteerd? Of je hebt net zo als ik een altijd bokkende, ietswat onregelmatig lopende GTI. Met sindskort een ongeveer gelijk luchtinlaatsysteem van PVC pijp :). Dat klinkt lekker zeg, grom grom!

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

nee, er zit een chip in die geschreven is voor een auto zonder kat, en dat heeft als voordeel, dat als ik via de potmeter rijd, het lampje uitblijft van de lambsasonde (motorstoringslampje)..

verder is een GTi zowieso een gevoelig autotje voor bokken en hikken :wink:

Ik heb mijn potmeter in de garage laten afstellen en toen thuis met de multimeter gekeken hoeveel volt ie doorgaf aan de ecu, en dat is de waarde waar hij lekker op loopt zonder bokken.
Af en toe een busje Liqui Moly injection cleaner doet ook wonderen tegen roetaanslag :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

vandaag mijn nieuwe velgen gemonteerd..

Dezent type N met toyo proxes T1R 195-45-15 banden... dat kleeft :twisted:

Image
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Nice wheels!!!
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Ziet er goed uit man!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Zo hee, das een behoorlijke vooruitgang! :shock: :D
Image

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

thanx :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

Post Reply