Elroy Möhlmann - AX 1.4 diesel 1993 en 1.4 TGS 1995
Moderator: webmasters
Elroy Möhlmann - AX 1.4 diesel 1993 en 1.4 TGS 1995
Dag allemaal,
Even snel voorstellen: 28 jaar, woon in Assendelft. AX liefde is me opgedwongen.
In 2000 haalde ik mijn rijbewijs en wou zo graag die zuinigste auto van de jaren 90, de AX diesel. Niet doorgegaan, maar begonnen in een betrouwbare Nissan Micra. Daar een fraai bakkie van gemaakt maar eenmaal getrouwd groeide de behoefte naar een 2e auto. Ik rijd per dag 70 km aan woonwerk kilometers en gaan speuren op het internet naar een goede AX diesel. In augustus 2005 op speurders.nl gevonden. Voor 875 euro een bruinrode AX service, dus geen achterbank. Aantoonbaar van de eerste eigenaar, oudere man, wiens vrouw en rolstoel had en die kon ie makkelijk in de AX vervoeren. De auto was alleen ontiegelijk smerig en had wat roest bij het rechter achterraam. Daar had ie ipv het kunststof paneel een raam in laten zetten. Dat was dus niet zo netjes gedaan. De kilometerstand was 112.400, ik weet het nog uit mijn hoofd. Een vrij unieke stand dus. De week erna moesten de distributieriem en fuseekogels worden vervangen. Sindsdien probleemloos, nu 157.000 km.
En retezuinig, haal de laatste tijd 1 op 24 met redelijk rustig rijden. Zie ook mijn review op autoweek.nl
Dan de andere AX. De liefde voor het model groeide. De kosten, de eenvoud en het rijdt eigenlijk heerlijk. Ik moet erbij vertellen dat de Micra eind 2006 het veld ruimde voor een BMW 530i. Ik wou ook eens proeven aan een echte grote auto. Die hebben we overigens nog steeds, maar daar rijden we alleen in het weekend mee. Voor het woon-werk verkeer van mijn vrouw dan nu een AX TGS (1.4) gekocht. Tweede eigenaar, opnieuw oude mensen. Een zalig rap autootje en nog luxe ook. Een hij is van binnen en buiten heel fris. In dat opzicht tevreden. Maar ... nu (okt 2007) is hij een maandje oud en we lopen tegen achterstallig onderhoud aan. Uitlaat, remmen, accu, alles is matig tot slecht. En belangrijker: de koppeling heeft het gehad, druklager is erg hoorbaar. Jammer. Even goed nadenken of ie weer de deur uit gaat of voor 600 euro er weer een goed rijdend karretje van maken.
Ik heb al heel wat leeswerk verricht op dit forum en besloot me nu maar eens te registreren.
Bij deze dus. Hoop een stuk wijzer te worden. Het respect voor deze eigenwijze Franse karretjes is er in ieder geval!
Gr Elroy Möhlmann
Assendelft
Even snel voorstellen: 28 jaar, woon in Assendelft. AX liefde is me opgedwongen.
In 2000 haalde ik mijn rijbewijs en wou zo graag die zuinigste auto van de jaren 90, de AX diesel. Niet doorgegaan, maar begonnen in een betrouwbare Nissan Micra. Daar een fraai bakkie van gemaakt maar eenmaal getrouwd groeide de behoefte naar een 2e auto. Ik rijd per dag 70 km aan woonwerk kilometers en gaan speuren op het internet naar een goede AX diesel. In augustus 2005 op speurders.nl gevonden. Voor 875 euro een bruinrode AX service, dus geen achterbank. Aantoonbaar van de eerste eigenaar, oudere man, wiens vrouw en rolstoel had en die kon ie makkelijk in de AX vervoeren. De auto was alleen ontiegelijk smerig en had wat roest bij het rechter achterraam. Daar had ie ipv het kunststof paneel een raam in laten zetten. Dat was dus niet zo netjes gedaan. De kilometerstand was 112.400, ik weet het nog uit mijn hoofd. Een vrij unieke stand dus. De week erna moesten de distributieriem en fuseekogels worden vervangen. Sindsdien probleemloos, nu 157.000 km.
En retezuinig, haal de laatste tijd 1 op 24 met redelijk rustig rijden. Zie ook mijn review op autoweek.nl
Dan de andere AX. De liefde voor het model groeide. De kosten, de eenvoud en het rijdt eigenlijk heerlijk. Ik moet erbij vertellen dat de Micra eind 2006 het veld ruimde voor een BMW 530i. Ik wou ook eens proeven aan een echte grote auto. Die hebben we overigens nog steeds, maar daar rijden we alleen in het weekend mee. Voor het woon-werk verkeer van mijn vrouw dan nu een AX TGS (1.4) gekocht. Tweede eigenaar, opnieuw oude mensen. Een zalig rap autootje en nog luxe ook. Een hij is van binnen en buiten heel fris. In dat opzicht tevreden. Maar ... nu (okt 2007) is hij een maandje oud en we lopen tegen achterstallig onderhoud aan. Uitlaat, remmen, accu, alles is matig tot slecht. En belangrijker: de koppeling heeft het gehad, druklager is erg hoorbaar. Jammer. Even goed nadenken of ie weer de deur uit gaat of voor 600 euro er weer een goed rijdend karretje van maken.
Ik heb al heel wat leeswerk verricht op dit forum en besloot me nu maar eens te registreren.
Bij deze dus. Hoop een stuk wijzer te worden. Het respect voor deze eigenwijze Franse karretjes is er in ieder geval!
Gr Elroy Möhlmann
Assendelft
AX 1.4D Service 1993 VX-67-JB
Hoi Elroy, welkom hier.
Mooi verhaal er meteen ook bij.
Jammer dat er meteen zoveel onderhoud aan de TGS zit, het is inderdaad een erg leuk en comfi model van de AX.
Mooi verhaal er meteen ook bij.
Jammer dat er meteen zoveel onderhoud aan de TGS zit, het is inderdaad een erg leuk en comfi model van de AX.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Wat hartelijk allemaal hier, bedankt voor de reacties!
Ik heb besloten (mede door jullie aanmoedigingen) om de mankementjes van de TGS aan te pakken. Voor 340 euro wordt de koppeling vervangen. Lijkt me een nette prijs.
Zelf heb ik geen sleutelervaring maar heb wat how-to's bestudeerd en het meeste lijkt me goed te doen. Schijven en blokken doe ik sowieso zelf. Gisteren nieuwe accu gehaald en nieuwe dashboardlichtjes (bijna alles is donker 's avonds). De uitlaat lekt maar ga ik eerst maar laten kitten. Nieuwe uitlaat kan altijd nog.
Wat trouwens ook vreemd is: de rugleuning van de passagiersstoel staat vrij rechtop, bijna 90 graden met de zitting. Schuiner wil ie niet. Hij klapt uiteraard wel naar voren (3-drs uitvoering) maar niet verder naar achteren. Zit dus voor geen meter. Iemand nog een idee? Sowieso lijkt zo'n GT-interieur me erg mooi.
Ik heb besloten (mede door jullie aanmoedigingen) om de mankementjes van de TGS aan te pakken. Voor 340 euro wordt de koppeling vervangen. Lijkt me een nette prijs.
Zelf heb ik geen sleutelervaring maar heb wat how-to's bestudeerd en het meeste lijkt me goed te doen. Schijven en blokken doe ik sowieso zelf. Gisteren nieuwe accu gehaald en nieuwe dashboardlichtjes (bijna alles is donker 's avonds). De uitlaat lekt maar ga ik eerst maar laten kitten. Nieuwe uitlaat kan altijd nog.
Wat trouwens ook vreemd is: de rugleuning van de passagiersstoel staat vrij rechtop, bijna 90 graden met de zitting. Schuiner wil ie niet. Hij klapt uiteraard wel naar voren (3-drs uitvoering) maar niet verder naar achteren. Zit dus voor geen meter. Iemand nog een idee? Sowieso lijkt zo'n GT-interieur me erg mooi.
AX 1.4D Service 1993 VX-67-JB
De knop onder aan de stoelleuning waarmee je stoel naar voren kunt klappen, als je in de stoel zit en de knop helemaal de andere kant op duwt.
Dat is de rugleuning-verstel stand.
Kwam ik afgelopen voorjaar na drie jaar AX rijden achter....
Dat is de rugleuning-verstel stand.
Kwam ik afgelopen voorjaar na drie jaar AX rijden achter....
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage