Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Heel mooi, geen krassen in de lak maken He? :wink: dan zal ik eens gang gaan maken met het uit elkaar trekken van de rode rally. eerdaags maar eens een postje maken met de onderdelen die daar van beschikbaar komen.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Nou de strijd tegen het aanlopen gaat verder. :P

Nog een foto'tje van de nieuwe velgen:

Image

Die dus aanloop problemen geven...

Nieuwe schokdempers:

Image

En op straat eronder gefrot:

Image

Image

Dat gaat ook niet echt vanzelf onder een verlaagde auto... Je kan ook zo lekker kracht zetten. Maar goed. Een flinke hamer en een steeksleutel doen wonderen.

Zijn Bilstein B8 sprint schokbrekers. En het hele zaakie is een stuk stugger geworden. Het aanlopen is er alleen niet mee verholpen. Wel minder geworden. Zijn gas en olie gevulde dempers. Ze duwen dus altijd omhoog. Auto staat ietsje hoger nu. Gaten in de weg of schokken die echt hard aankomen lopen nu niet meer aan.

Alleen die iritante drempels nog die rustig van hoek veranderen. Logisch ook. Hoe harder je op een demper duwt. Hoe meer weerstand die geeft...

Maar goed. Met zijn 2en stukje test gereden. Loopt af en toe aan. In mijn uppie zal het wel meevallen. Meer dan 2 personen is uitgesloten. Voorlopig maar weer is aankijken hoe het zo gaat.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

nu wordt ie langzaam meer naar m'n smaak... :D

doe nog eens een fotootje van origineel en nu in dezelfde positie? :D

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Torsiestaaf een tandje hoger geen optie? Ben je van het hele geouwehoer af.

Waar loopt hij precies aan? Binnenkant zijscherm?
Freude am Fahren.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Foto van de oude zelfde situatie heb ik denk niet.

Torsiestaaf zit ongetwijfeld vastgerot. Deze komt zo onder mijn eigen rallye vandaan. Waar die aanloopt. Weet ik niet. Kan het niet vinden. Die dempers schelen wel veel. Wegligging van een gokart. Hoe harder de klap hoe harder de demping.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

arnie wrote:Torsiestaaf een tandje hoger geen optie? Ben je van het hele geouwehoer af.

Waar loopt hij precies aan? Binnenkant zijscherm?


torsiestaaf 2 cm omhoog zal nog weinig tot geen verandering bieden tot het aanlopen, ik kan het weten.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Hij ziet er wel net uit mark met zn nieuwe wieltjes!

Aanloop problemen zijn een ramp.. Ik heb er ook zo een. Ik hoop ook enigzins dat stuggere dempers gaan helpen want als ik ook maar iets in mn achterbak leg gaat ie ontiegelijk aan lopen :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Mja... Volgens mij is het een kwestie van accepteren dat dat de nadelen zijn van een 195 band onder een AX. 185 had gekunt ja... Maar 195 klinkt leuker. En heb ik tenminste toyo's. 185/45/15 heb je echt alleen nangkang.

Die schokbrekers zijn sowieso een goeie investering. 85euro p/stuk valt ook nog mee.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

grietje wrote:Hij ziet er wel net uit mark met zn nieuwe wieltjes!

Aanloop problemen zijn een ramp.. Ik heb er ook zo een. Ik hoop ook enigzins dat stuggere dempers gaan helpen want als ik ook maar iets in mn achterbak leg gaat ie ontiegelijk aan lopen :P


Gek he, heb ff bij jouw auto staan kijken, maar die wielen steken er 100 meter buiten. Wordt hij ook dik mee afgekeurd :P

torsiestaaf 2 cm omhoog zal nog weinig tot geen verandering bieden tot het aanlopen, ik kan het weten.


Ik had het niet over centimeters maar tandjes. Wanneer je hem 1 tandje naar boven stelt kan het ook wel eens meer schelen als 2 cm.
Freude am Fahren.

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

wielen mogen wel uitsteken voor de APK hoor ;) zolang het loopvlak van de band maar binnen de wielkast blijft. Goed getrokken bandjes monteren dus ;).

Maar die wielen staan hem erg goed ! jammer van het aanloop probleem overigens, is het anders niet mogelijk de wielkasten uit telaten rollen ?

Die bilstein dempers hebben we ook onder de 106 ! super dempers !
Image

My Cars <98>.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Eh, ik zou de dempers wel even met een momentsleutel vastzetten, dan gaan de rubbers een stuk langer mee.

peetjuun
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 404
Joined: SatJan06, 2007 9:37:55 PM
Location: Dordt
Contact:

Post by peetjuun »

Zo te zien is achterkant wel extreem laag.. igg vet en mijne extreem hoog :D En vind 195 idd leuker klinken, wil sowieso alleen maar 195 of minimaal 185 eronder hebben. :P

Intrieur van jouwe is wel erg net en strak!
Citroën Ax Volcane > Pug 106 Rallye > Honda Civic VTEC > Volvo 440 > nu Yamaha Majesty 250

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

@ Henri

Die wielkasten waren ooit recht. Ze zijn al uitgeslepen en met vrij veel geweld naar buiten opgetrokken. Ik weet niet waar die nu aanloopt. Zou ook wel eens kunnen zijn dat ie aanloopt waar je achterbank gaat beginnen zegmaar. Dus niet binnenzijde wielkas.

@ Browny

Momentsleutel.... :roll: Steeksleutel erop en een hamer werkte perfect. :wink: Zit voorlopig best hoor. Momentsleutel gebruik ik maar voor 1 ding. Kopbouten. :D

@ Peetjuun

De mijne is eigenlijk te laag... maar anders zit ik schuin naar voren... Hij is al iets hoger gekomen door die dempers... En jij kan hem echt wel wat verlagen hoor. Voor geeft zowieso nooit problemen. Nog nooit wat gehad. En achter kan ie ook een stuk lager zonder problemen. Maar achter kost vaak wat bloed, zweet en tranen (en geld).

En mijn Interieur komt uit een 106 uit 2002. Maar wat jij hebt overgenomen ziet er net zo strak uit en zit net zo goed. En voor veel minder geld dan ik betaald heb. Als ik had geweten dat de achterbank ook pas te maken was had ik die ook gekocht. Nu zit ik met een GT Chiq bank.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Browny wrote:Eh, ik zou de dempers wel even met een momentsleutel vastzetten, dan gaan de rubbers een stuk langer mee.


veel belangrijker is de bouten pas vast zetten als de auto op zijn wielen staat anders draai je de rubber bussen eruit. Staat nl dan altijd spanning op als je ze vastdraait terwijl hij op bv pootjes staat
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

denny wrote:
Browny wrote:Eh, ik zou de dempers wel even met een momentsleutel vastzetten, dan gaan de rubbers een stuk langer mee.


veel belangrijker is de bouten pas vast zetten als de auto op zijn wielen staat anders draai je de rubber bussen eruit. Staat nl dan altijd spanning op als je ze vastdraait terwijl hij op bv pootjes staat


Euh... Daar zit wat in ja... Niet aan gedacht. Lesje voor de volgende keer.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ik heb het zelf vastgezet met de banden op de grond en toen naar de garage op de brug even los en weer vast met de momentsleutel, op de oprit kon ik er niet goed tussen met de momentsleutel

axeluik
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: WedJun20, 2007 4:29:43 PM

Post by axeluik »

en is het gelukt vandaag? branden je lampjes in je tellerbak allemaal weer? En bibbert je snelheidsmetertje niet meer?

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Zoals al te lezen idd de kilometerteller kabel vervangen en alle lampjes in het instrumentenpaneel. (of hoe je het wilt noemen)

Veel axjes schijnen er last van te hebben. Je rijd 80 en de teller staat ergens tussen 78 en 82 te bibberen. Behoorlijk iritant. En het kan nog schade opleveren ook. Bij mij was door dat gebibber het opname apparaatje afgebroken op de versnellingsbak. Die had ik van de 106 erop geschroeft. En de kabel van de 106 maar het bibberde nog steeds.

Dus maar een nieuwe gekocht (42euro auw). En maar meteen alle lampjes vervangen. Kosten maar 29cent p/stuk.

Image

Image

Image

De kilometerteller staat nu gewoon helemaal stil de snelheid aan de te wijzen. Dus voor de mensen die er last van hebben. Kabel vervangen en opgelost. Op zich is het vervangen van die kabel goed te doen. En als je dan meteen alle lampjes vervangt ben je op dat gebied weer jaren klaar.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Tijd voor een hele grote update!

Zoals inmiddels bekend is mijn Axje aangereden op Zondag 23 September. En dat alleen omdat ik ff snel mijn zwembroek wilde halen thuis.

Het verhaal van toen:

Ik rij rechte weg... 50 / 60 km/h. Komt een benz van de tegenliggende baan en die slaat opeens af over mijn rijbaan heen. Hij zag me niet.

Remmen ontwijken... mocht niet baten. Hij klapt vol op mijn voorwiel alles krom... en nu spierpijn in mijn arm en been. Voor de rest niks. Foto's volgen. Evenals over een paar weken onderdelen.

Zo jammer. Mijn project van 5 jaar verbouwen. In 1 seconde vernield. Splinternieuwe velgen en banden alles naar de kl*te. Ongeloofelijk.

Maar goed. Zelf heb ik niks. En mijn vriendin ook niet die ernaast zat. Behalve de schrik en woede op de tegenpartij.

Foto's van toen: (23 september)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Heel veel schade. Meer dan op de foto zichtbaar. Maar door de veerpootbrug en draagarmbrug is het nog enigszin bij elkaar gebleven. En kan het blijkbaar nog hersteld worden.

Voorwiel is keihard tegen de dorpel aangeduwd. Van het subframe zijn de puntlassen gesprongen. De complete wielophang is kapot. Inimini kniekje in het dak. En een kniekje in de dorpel. Dit als gevolg van spanningen uitteraard.

Verzekering heeft 3222 euro uitbetaald. En samen met de schadehersteller gekeken of we het kunnen maken. Technisch gezien was het geen probleem. Maar ja... Heel veel bijleggen wil je ook niet.

Maar goed. Skirtdelen zijn via clubleden binnengekomen. Thx Rio97 en Browny.

Zelf heb ik de volgende delen nieuw aangeleverd.

- Draagarmen
- Schokbrekers (Billstein sport)
- Veerpoot
- Lager
- Veerpootlager
- Velg
- Aandrijfassen

En daar komen dan nog een voorbumper, scherm, richtingaanwijzer en deur bij.

Hij wordt nu dus in de dooie uurtjes meegepakt om de rekening gunstig te beinvloeden. :wink: Een paar weken geleden stond ie er alsvolgt bij:

Op de richtbank: (19 Oktober)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Het richten van het chassis zat er hier bijna op. Je zou denken dat het toch wel lekker moet gaan rijden met nieuwe draagarmen, aandrijfassen en schokbrekers.

Afgelopen vrijdagmiddag ook nog maar is langs geweest. Weer even een kijkje nemen hoe het ermee stond. AX staat weer op zijn eigen poten. Recht. In principe kan ie nu rijden. Nu alleen nog optisch reparen.

Fotos: (9 November)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Volgende week wordt ie als het goed is gespoten. Tevens aan de andere kant worden wat slechte plekken gespoten. Die benzine lekkage had mijn lak beschadigd. En de tankdop zag er niet meer uit.

Verwacht dat dit nog wel een 3 weken zal duren voordat de bumper het scherm de deur en skirts er weer op zitten. Daarna een kwestie van bestickeren en dan heb ik hem weer terug he. Je zou hem haast in de vitrine kast zetten.

En dan mijn tijdelijke vervoer! Voor 350 euro bij handelaarte op een slopen / woonwagen terrein gekocht. Met een nieuwe APK! Een mooie volvo440 1.8i uit eind 91. Rijd best goed! Met 280000km op de teller.

Image

Image

Image

De Peugeot 106 rallye die ik ook nog had is vandaag over gegaan naar PeterM. Die gaat hem weer compleet opbouwen! Iets waar die auto zeker recht op heeft. Wat het blijft een gave bak:

Image

Image

Image

Image

Allemaal bedankt voor de steun en medeleven voor het opbouw project! Ik hou iedereen nu via hier op de hoogte van de vorderingen. Onder het frustratie topic staat het nu verkeerd. Want de grootste frustraties zijn nu wel voorbij.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

echt geweldig dat je AX weer helemaal in ere wordt hersteld (y)

Ik zie op een van de laatste foto's bij de hersteller dat je een tankdopkapje mist maar dat het slot er nog wel in zit, als je zo'n kapje nodig hebt geef je maar een gil er ligt er hier nog een op een nieuw baastje te wachten ;) (hij is dan wel niet de de goede kleur (wit als ik me niet vergis) :))

Post Reply