Michiel aka Killer (AX 1.4 GT '88)
Moderator: webmasters
Nou na een lange tijd weer een update
Gisteren heeft mijn vrouw de motor laten koken. De fan sloeg blijkbaar niet aan en ze was in de illusie dat met het regenachtige "koudere" weer de motor niet aan de kook kon raken. Ze heeft 'm direct uitgezet dus hopelijk is de schade beperkt.
Auto goed laten afkoelen, koelvloeistof bijgevuld en rijden maar. Temperatuur liep weer heel snel op en er kwam geen warmte meer uit de kachel. Thermostaat is dus wel naar z'n gootje, die gaat niet meer open.
Auto staat in Apeldoorn bij een Citroën specialist (Treep) en ze gaan bekijken wat er precies mis is. Dan direct maar een beurt en een verse APK...
Gisteren heeft mijn vrouw de motor laten koken. De fan sloeg blijkbaar niet aan en ze was in de illusie dat met het regenachtige "koudere" weer de motor niet aan de kook kon raken. Ze heeft 'm direct uitgezet dus hopelijk is de schade beperkt.
Auto goed laten afkoelen, koelvloeistof bijgevuld en rijden maar. Temperatuur liep weer heel snel op en er kwam geen warmte meer uit de kachel. Thermostaat is dus wel naar z'n gootje, die gaat niet meer open.
Auto staat in Apeldoorn bij een Citroën specialist (Treep) en ze gaan bekijken wat er precies mis is. Dan direct maar een beurt en een verse APK...
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Hopelijk valt de schade mee, sterkte in iedergeval.killer wrote:Nou na een lange tijd weer een update
Gisteren heeft mijn vrouw de motor laten koken. De fan sloeg blijkbaar niet aan en ze was in de illusie dat met het regenachtige "koudere" weer de motor niet aan de kook kon raken. Ze heeft 'm direct uitgezet dus hopelijk is de schade beperkt.
Auto goed laten afkoelen, koelvloeistof bijgevuld en rijden maar. Temperatuur liep weer heel snel op en er kwam geen warmte meer uit de kachel. Thermostaat is dus wel naar z'n gootje, die gaat niet meer open.
Auto staat in Apeldoorn bij een Citroën specialist (Treep) en ze gaan bekijken wat er precies mis is. Dan direct maar een beurt en een verse APK...
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Balen is dat
Dat de kachel niet warm wordt, heeft overigens niks te maken met de thermostaat. Thermostaat sluit alleen het circuit naar de radiateur toe af.
Dat de kachel niet afgesloten wordt is ook wel logisch. Anders heb je nooit warme lucht in je interieur totdat je thermostaat open gaat........en dat duurt wel een tijdje in de winter. En dan zal je voorruit aan blijven vriezen enzo.
Er zal wel flink wat lucht in je koelsysteem zitten. Dat verklaart ook wel het snel oplopen van de temperatuur. Heb je 'm ontlucht tijdens het bijvullen?
Als je 'm wel goed ontlucht hebt, dan zou het nog een lekke koppakking kunnen zijn. Ik hoop het niet voor je
Dat de kachel niet warm wordt, heeft overigens niks te maken met de thermostaat. Thermostaat sluit alleen het circuit naar de radiateur toe af.
Dat de kachel niet afgesloten wordt is ook wel logisch. Anders heb je nooit warme lucht in je interieur totdat je thermostaat open gaat........en dat duurt wel een tijdje in de winter. En dan zal je voorruit aan blijven vriezen enzo.
Er zal wel flink wat lucht in je koelsysteem zitten. Dat verklaart ook wel het snel oplopen van de temperatuur. Heb je 'm ontlucht tijdens het bijvullen?
Als je 'm wel goed ontlucht hebt, dan zou het nog een lekke koppakking kunnen zijn. Ik hoop het niet voor je
Een AX GT (carb in jouw geval) is gewoon erg lastig qua ontluchten.killer wrote:Ja wel wat ontlucht, maar misschien ook niet goed genoeg... Ging niet zo heel veel vloeistof in, dus we moeten maar even zien...
Maar goed, geen witte rook of iets in die geest. Afwachten is het enige wat ik nu kan doen eigenlijk
Heb zelf inmiddels ookal een aantal keren met dit probleem gezeten terwijl ik meende alles goed ontlucht te hebben.
Rustig vullen, met draaiende motor, radiator onluchtingnippel open, ontluchtingsnippel die als het goed is achterin bij je schutbord zit in een T-stuk, ook open.
Blijven vullen tot de boel echt overal overloopt en liefst zelfs eruit spuit.
Boel even rustig een tikkie op temperatuur laten komen met je blower aan en je warmte schuif op maximaal, en goed voelen of je echt een werkende verwarming hebt.
En dan nog, is mijn ervaring, dat je zomaar ineens na 10 minuten rijden ineens brandende STOP lamp hebt en je temperatuur omhoogschiet... toch nog een luchtbel.
Motor laten afkoelen... tijdje wachten en weer bijvullen.... soms een heel gedoe.
Overigens leuk te horen dat Killer nog rondrijd... Stan (waar je je AX van hebt gekocht...) vroeg me op CitroMobile nog hoe het ermee ging en of ik nog weleens iets van je rode AX hoorde....
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Ik heb precies hetzelfde vooral bij een rotonde bijv wilt tie wel is uit de bocht niet dat het gebeurt maar het kan..killer wrote:Het valt me op dat deze auto in natweer weinig grip heeft. De banden die er onder liggen zijn 185 breed, behoorlijk breed dus voor z'n lage gewicht.
Hebben jullie deze zelfde ervaring? Kan me wel voorstellen dat het met de banden te maken heeft (firestone banden), rijden jullie ook met 185 breed of met minder?
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Neem een halve liter flesje cola. Knip die doormidden en zet die in je radiateur vul-opening (past PRECIES). Draai de hoogste ontluchtingsplug open en giet maar vol, wedden dat hij goed ontlucht is? Zolang je maar een hoger vulpunt hebt.2Black wrote:Een AX GT (carb in jouw geval) is gewoon erg lastig qua ontluchten.killer wrote:Ja wel wat ontlucht, maar misschien ook niet goed genoeg... Ging niet zo heel veel vloeistof in, dus we moeten maar even zien...
Maar goed, geen witte rook of iets in die geest. Afwachten is het enige wat ik nu kan doen eigenlijk
Heb zelf inmiddels ookal een aantal keren met dit probleem gezeten terwijl ik meende alles goed ontlucht te hebben.
Rustig vullen, met draaiende motor, radiator onluchtingnippel open, ontluchtingsnippel die als het goed is achterin bij je schutbord zit in een T-stuk, ook open.
Blijven vullen tot de boel echt overal overloopt en liefst zelfs eruit spuit.
Boel even rustig een tikkie op temperatuur laten komen met je blower aan en je warmte schuif op maximaal, en goed voelen of je echt een werkende verwarming hebt.
En dan nog, is mijn ervaring, dat je zomaar ineens na 10 minuten rijden ineens brandende STOP lamp hebt en je temperatuur omhoogschiet... toch nog een luchtbel.
Motor laten afkoelen... tijdje wachten en weer bijvullen.... soms een heel gedoe.
Overigens leuk te horen dat Killer nog rondrijd... Stan (waar je je AX van hebt gekocht...) vroeg me op CitroMobile nog hoe het ermee ging en of ik nog weleens iets van je rode AX hoorde....
Freude am Fahren.
En hop, copy/paste in mijn handige tips.doc. Dat zijn tips waar je wat aan hebtarnie wrote: Neem een halve liter flesje cola. Knip die doormidden en zet die in je radiateur vul-opening (past PRECIES). Draai de hoogste ontluchtingsplug open en giet maar vol, wedden dat hij goed ontlucht is? Zolang je maar een hoger vulpunt hebt.
Succes met je AX!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Thanx guys. Ze staat nu bij een garage die het hele verhaal zal beoordelen. Vervelende is dat ze alleen in Apeldoorn staat (ik woon in Zwolle) dus ik kan er moeilijk even snel langsrijden of wat dan ook. We moeten het maar zien...
Ik heb goede verhalen gehoord van die garage dus ik vertrouw er maar op dat het goed komt...
@2Black
Het rode racemonster noem ik de Ax al, ik geniet nog van elk ritje moet ik zeggen. Alleen die knipperlichtmodule die er in zit, mooi stukje zondagmiddagsoldeer werk moet ik zeggen
Ik heb goede verhalen gehoord van die garage dus ik vertrouw er maar op dat het goed komt...
@2Black
Het rode racemonster noem ik de Ax al, ik geniet nog van elk ritje moet ik zeggen. Alleen die knipperlichtmodule die er in zit, mooi stukje zondagmiddagsoldeer werk moet ik zeggen
Update:
Garage is erg druk maar ze hebben toch al even gekeken naar wat dingen (ook voor de APK).
Ik heb de middendemper lek (was bekend), Co is te hoog (mede daardoor misschien). De fan deed het niet door een slecht contact -> is opgelost inmiddels.
Verder moeten ze nog even verder zoeken naar de oorzaak en oplossing...
Garage is erg druk maar ze hebben toch al even gekeken naar wat dingen (ook voor de APK).
Ik heb de middendemper lek (was bekend), Co is te hoog (mede daardoor misschien). De fan deed het niet door een slecht contact -> is opgelost inmiddels.
Verder moeten ze nog even verder zoeken naar de oorzaak en oplossing...
Updatum:
Er zat een kabelbreuk in een kabeltje bij het schutbord, daardoor sloeg de fan niet aan. Koppakking heeft het gelukkig gehouden
Verder voor de APK voorpijp en middendemper lek en 1 van de lampjes in de morrettes zat te los voor goedkeur. Uiteraard die Co nog, maar goed nieuew pijpen eronder en ik heb al even gezegd dat ze even het mengsel wat armer mogen zetten om die Co te regelen (thanx Browny).
Totaal kosten iets meer dan 500 euro. Al met al best veel geld natuurlijk, alleen in die uitlaat gaat al behoorlijk wat geld zitten, nu zijn ze nog nieuw te bestellen dus gewoon doen kan ik weer lang voor uit
Er zat een kabelbreuk in een kabeltje bij het schutbord, daardoor sloeg de fan niet aan. Koppakking heeft het gelukkig gehouden
Verder voor de APK voorpijp en middendemper lek en 1 van de lampjes in de morrettes zat te los voor goedkeur. Uiteraard die Co nog, maar goed nieuew pijpen eronder en ik heb al even gezegd dat ze even het mengsel wat armer mogen zetten om die Co te regelen (thanx Browny).
Totaal kosten iets meer dan 500 euro. Al met al best veel geld natuurlijk, alleen in die uitlaat gaat al behoorlijk wat geld zitten, nu zijn ze nog nieuw te bestellen dus gewoon doen kan ik weer lang voor uit
Zo ze rijdt weer
Ik was iets goedkoper uit dan gebudgetteerd. Carb hebben ze iets armer gezet, maar ze loopt wel gewoon netjes (stationair iets lager maar goed slaat niet af).
Alleen hebben ze de thermostaat niet vervangen, er komt geen warmte meer uit nl. Dat moet dus nog even.
Gelukkig wel een verse APK dus we kunnen weer een jaartje sturen
Ik was iets goedkoper uit dan gebudgetteerd. Carb hebben ze iets armer gezet, maar ze loopt wel gewoon netjes (stationair iets lager maar goed slaat niet af).
Alleen hebben ze de thermostaat niet vervangen, er komt geen warmte meer uit nl. Dat moet dus nog even.
Gelukkig wel een verse APK dus we kunnen weer een jaartje sturen
Kachel probleempje heeft zichzelf opgelost blijkbaar, er komt weer keurig warme lucht uit de kachel.
Verder is de koeling toch wel opgeknapt van dit verhaal, koelwater meter blijft strak staan, ook als ik de snelweg af kom loopt te temperatuur eigenlijk niet meer op. Kortom, kost wat maar het is nu ook goed opgelost.
Vanochtend bij het stoplicht nog even 2 jongens de oren gewassen. Ze reden een gele Megane Coupe en wilde even proberen, zelf met een hoop wielspin van mij was ik nog steeds sneller Heerlijk
Verder is de koeling toch wel opgeknapt van dit verhaal, koelwater meter blijft strak staan, ook als ik de snelweg af kom loopt te temperatuur eigenlijk niet meer op. Kortom, kost wat maar het is nu ook goed opgelost.
Vanochtend bij het stoplicht nog even 2 jongens de oren gewassen. Ze reden een gele Megane Coupe en wilde even proberen, zelf met een hoop wielspin van mij was ik nog steeds sneller Heerlijk
Grrr gisteren mijn Axje helemaal gewassen, bandenzwart erop uitgezogen etc. Ze ziet weer super uit...
Is er afgelopen nacht een of ander onbenul geweest die het blijkbaar grappig vond om mijn buitenspiegel eraf te trappen. Wat een )*(#$()@. Tis ook nog de rechter dus rijden is wat lastig nu... Bleh moet ik weer op zoek naar een ander (lekker werkje lijkt het me vervangen ook trouwens, hele deurpaneel moet eraf zag ik zo)
Is er afgelopen nacht een of ander onbenul geweest die het blijkbaar grappig vond om mijn buitenspiegel eraf te trappen. Wat een )*(#$()@. Tis ook nog de rechter dus rijden is wat lastig nu... Bleh moet ik weer op zoek naar een ander (lekker werkje lijkt het me vervangen ook trouwens, hele deurpaneel moet eraf zag ik zo)
hebben ze hier vorig jaar ook met Nigel gedaan...
Spiegel vervangen is zo gepiept, dat deurpaneel is in 20 seconden los en de spiegel ook.
Maar het blijft inderdaad )*(#$()@.
Spiegel vervangen is zo gepiept, dat deurpaneel is in 20 seconden los en de spiegel ook.
Maar het blijft inderdaad )*(#$()@.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh