Jorrit aka JBo » AX GT '90 & Saxo 1.4 SX '97

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

leuk pws! Succes ermee!

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

JBo wrote:Daarna mag de school over het lot van de AX beslissen


Betekend dat dat de school jullie project ook sponsort?

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Post by JBo »

Glenn@nl wrote:
JBo wrote:Daarna mag de school over het lot van de AX beslissen


Betekend dat dat de school jullie project ook sponsort?


ja :D

Het bedrag van die auto heb ik al terug gehad, maar ik denk ook dat ze dat doen, omdat ze die auto daar mogen houden voor hun afdeling voertuigentechniek. Mogen van die verdwaalde brugklassertjes er dan weer mee klooien :P
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

gaaaaf

ik ben benieuwd oftie gaat rijden of gaat ontploffen :lol: :lol:
Image

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Post by JBo »

q01z wrote:gaaaaf

ik ben benieuwd oftie gaat rijden of gaat ontploffen :lol: :lol:


haha, ja ik wacht ook vol spanning af. Hij mag van mij best ontploffen, wel lachen, maar dan wil ik er niet net met me hoofd onder de motorkap hangen. Lijkt me nogal zonde :)

Maar voordat we echt gaan beginnen moeten we eerst van slangetjes rond de carb vervangen, hij loopt niet zo lekker stationair namelijk.


Jorrit
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Daar heb je ook het forum voor he :wink:

Niet toevallig nog zo'n handige concierge rondlopen daar?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Post by JBo »

Rio97 wrote:Daar heb je ook het forum voor he :wink:

Niet toevallig nog zo'n handige concierge rondlopen daar?


Op het forum de oplossing al gevonden, hoop ik. Henk had dezelfde symptonen en problemen die ik nu ook heb (geloof ik), dus het logboek op zijn site kan ik nu als een soort handleiding gebruiken. :D
bedankt heh :wink:

wat die concierge betreft; ik moet het zelf maar uitzoeken :roll: hij doet al moeilijk als ik via de hoofdingang naar binnen wil.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Post by JBo »

Ik heb weer eens een update.

Vandaag een echt begin gemaakt, de carb eruit gehaald. Hij moet sowieso helemaal worden opengemaakt en schoongemaakt om de motor enigszins goed te laten lopen. Bovendien moet hij een rijker mengsel gaan geven, om op ethanol te rijden.
We hebben gelijk ook de gasklepvertrager eruit gehaald, deze is toch kapot en aan de emissie eisen hoeven we toch niet meer te voldoen. Zat alleen maar in de weg, dus weg ermee.

Als eerst gasklepvertrager en luchtfilter gebeuren eruit gesloopt.

Image
Dat ziet er dus zo uit.

Image
Achterbak is dan een mooie stalplaats voor onderdelen.

Image
Daarna de carburateur eruit gehaald. Ging vrij eenvoudig, alleen de brandstofslang zat vrij stevig vast. Resultaat ziet er dus zo uit.

Image
Hier was het allemaal om te doen, deze kleine vriend ging weer mee naar huis.


ps. weet iemand of je ook of je een grotere carb erop kan schroeven, zonder je inlaatspruitstuk te vervangen. zou me weer wat werk schelen.

Jorrit
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

misschien wel mogelijk inderdaad, meet het even op allemaal, er is vast wel iemand (waaronder ik) die even een 1.4 carbje kan nameten.

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Post by JBo »

=update=

Over die grotere carb moet ik nog even nadenken, wel heb ik vandaag de originele carb helemaal schoongemaakt.

kopie van het logboek op ethanol.nl.tt

Vandaag de carburateur uit elkaar gehaald en deze eens fink gereinigd. Na het reinigen moeten de sproeistaafjes gemodificeerd worden, zodat deze meet brandstof doorlaat.

Image
De carburateur voordat we gingen beginnen.

Image
,,

Image
Als eerst de carb aan de bovenkant opengeschroefd en de papieren pakking met een mesje weggesneden.

Image
Vervolgens alles schoongemaakt met een borsteltje en gespoeld met wasbenzine. In de vlotterkamer zat veel aanslag.

Image
Als laatst met perslucht al het overige vuil weggespoten. De carb is nu weer helemaal schoon. Hierna moeten de sproeiertjes worden aangepast en alles weer in elkaar worden gezet.


voor mijn carb problemen heb ik een ander topicje aangemaakt, gelieve daar ook naar kijken klik



groeten

Jorrit
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Misschien moet je eens gaan praten met de mensen van 123: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=177704&highlight=

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Doe je ax niet weg tijdens een oliecrisis, auto rijdt op alc

Post by JBo »

jaja, na lang zwoegen is het ons dan echt gelukt, onze ax rijdt op ethanol, pure ethanol wel te verstaan. Athans (95%alc en 5%water), dus geen E85 gezever.

Maar hoe is dat allemaal gegaan?

We zaten met ons koude start probleem, starten met koude ethanol leek ons onmogelijk, want ethanol geeft onder 12 graden C geen ontvlambaar mengel meer.
De beste oplossing leek ons om eerst te starten op benzine en dan met een warme motor omteschakelen op ethanol. We moesten dus zoeken naar een omschakelmechanisme.
Al snel kwam bij ons het idee op, een een driestappen schakelaar van een auto op lpg te gebruiken, maar hellaas was er op de sloop geen goed exemplaar meer te krijgen.
Toen kwamen we op het geniale idee om heel eenvoudig een tankje (mooi voor de show) aan de buitenkant te hangen, deze kunnen we we dan eerst vullen met benzine en als de motor dan warm is van de bovenkant bijvullen met ethanol.

zo gezegt, zo gedaan:
Image
Tank met houder aan de zijkant gemonteerd
Image
slang aangesloten op de mechanische brandstofpomp

Toen werd het tijd om het zaakje te gaan starten, dus eerst gestart op benzine en toen de motor warm was, het tankje vol geschonken met ethanol. Op het moment van omschakelen begon de motor te sputteren, dit doordat er 2 soorten brandstoffen in de cilinder werd gezogen die niet mengen en ook niet tegelijk ontbranden. Toen we daar eenmaal doorheen waren liep de motor weer "normaal".

Klik hier voor het ethanolritje

Voor de beste prestaties moet de ontsteking nog een beetje vervroegd worden (stroomverdeler paar graden draaien).

Dit alles heeft een paar weken geleden plaats gevonden en kort geleden hebben we onze presentatie ook gehouden. (auto op een onmogelijke manier het halletje ingereden), maar leuke reacties gehad.

Image
Image

en de volgende dag kon de ax weg om nooit meer gezien te worden

Image
Image

Einde van een leuk geslaagd project
Last edited by JBo on FriMar23, 2007 5:26:11 PM, edited 1 time in total.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

haha leuk!

wat maakte die auto 'n takkeherrie hee op Youtube.. of was de microfoon brak?

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Post by JBo »

Glenn@nl wrote:wat maakte die auto 'n takkeherrie hee op Youtube.. of was de microfoon brak?


Hij is nooit de stilste geweest, maar ik gaf nog wat extra gas bij om het zaakje goed wakker te houden :)

gr

Jorrit
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Leuk dat het gelukt is, voldoende voor het PW gehaald? (vast wel)
En je weet nu wat voor auto-tje je straks kan gaan rijden.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Gefeliciteerd Jorrit!

Niet teveel drinken he (of de glazen heel laten natuurlijk)! daar wordt je bloed zo dun van :wink:

:occasion5:

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Jorrit, van harte gefeliciteerd met je verjaardag :verjaardag

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Volgens mij moet hier na gisteren nodig iets aangepast worden. ;)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

MBa@NL wrote:Volgens mij moet hier na gisteren nodig iets aangepast worden. ;)
Volgens mij ook, ik heb nog steeds nagels met rouwrandjes :wink:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Post Reply