Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Nou gistermiddag dacht ik ff me uitlaat met Kathalysator eronder te hangen. Zodat ie weer door de APK kan. Ja hoor het komt er weer aan. 15 februari moet ie weer gekeurd zijn.

Auto de brug op. Loop je eronder door. Aandrijfashoes bestuurderskant lek. Echt zo iets van zucht... Heb die auto nu bijna 5 jaar. En ieder jaar moet ik die hoezen vervangen! :evil:

Eerst de uitlaat maar omgehangen. Bleek er ook nog een lekje te zitten op de Devil sportdemper. Precies waar die pijp in de demper overloopt.
Goed schoongemaakt en rondom dichtgelast. Die gaat dus nooit meer lek.

Daarna fusee eruit gehaald. Ging weer niet vanzelf... en de ashoes vervangen. Gelukkig kon de as gewoon blijven zitten dus dat scheeld weer.

Meteen nog ff foto gemaakt van de draagarm brug. Foto's zijn met mijn gsm... met veel licht eromheen. Dus belabbert.

Image

Image

Image

Image

Image
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Nou lekker bezig geweest weer dus 8)

Draagarmbrug ligt inderdaad minder laag dan ik had verwacht, da's mooi 8)

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

Post by djverhulst »

killer wrote:Nou lekker bezig geweest weer dus 8)

Draagarmbrug ligt inderdaad minder laag dan ik had verwacht, da's mooi 8)


Bedankt nu heb ik wel een idee hoe het eruit ziet,,

Het verbaast me dat je bijna ieder jaar een ashoes stuk heb...
Het valt me op dat de gene van de fabriek uit het langste volhouden en dat de vervangings hoesen minder zijn ook die van de dealer...
maar ik denk omdat je wagen behoorlijk aangepast heb de hoek misschien anders is en dat daardoor de belasting anders is en nog harder gaat.....

of gebruik je imitatie ??
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ashoezen zijn imitatie. Tot nu toe heb ik de pech gehad dat ze door iets zijn opengesneden.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

Post by djverhulst »

Mark wrote:Ashoezen zijn imitatie. Tot nu toe heb ik de pech gehad dat ze door iets zijn opengesneden.


zijn die itimitatiehoezen dan zoveel goedkoper en slechter ??
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Geen idee. Maar mijn oom heeft universele hoezen. Die snij je zelf op de goede maat. En je steekas hoeft er niet uit.

Met een apparaat wordt die hoes ff flink groot. Dan kan ie gewoon over de as heen. Vervangen is appeltje eitje. Normaal zijn die dingen beter dan originele. Zijn nog prototypen. Garages gebruiken het niet.

Heb gewoon pech dat er telkens iets tegen aan snijd.

1ste keer kwam bij het insturen een uitsteeksel van mijn remklauw ertegenaan. En nu wassie gescheurd aan de soort slangenklem waar ie mee geklemd was. Maar goed. Toch zo weer gefixed.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

Post by djverhulst »

Mark wrote:Geen idee. Maar mijn oom heeft universele hoezen. Die snij je zelf op de goede maat. En je steekas hoeft er niet uit.

Met een apparaat wordt die hoes ff flink groot. Dan kan ie gewoon over de as heen. Vervangen is appeltje eitje. Normaal zijn die dingen beter dan originele. Zijn nog prototypen. Garages gebruiken het niet.

Heb gewoon pech dat er telkens iets tegen aan snijd.

1ste keer kwam bij het insturen een uitsteeksel van mijn remklauw ertegenaan. En nu wassie gescheurd aan de soort slangenklem waar ie mee geklemd was. Maar goed. Toch zo weer gefixed.


zijn dat van die gedeelde ashoessen ??? ,, die zijn gewoon slecht
dat is rommel ,, daarmee blijf je mee kloten
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

djverhulst wrote:
Mark wrote:Geen idee. Maar mijn oom heeft universele hoezen. Die snij je zelf op de goede maat. En je steekas hoeft er niet uit.

Met een apparaat wordt die hoes ff flink groot. Dan kan ie gewoon over de as heen. Vervangen is appeltje eitje. Normaal zijn die dingen beter dan originele. Zijn nog prototypen. Garages gebruiken het niet.

Heb gewoon pech dat er telkens iets tegen aan snijd.

1ste keer kwam bij het insturen een uitsteeksel van mijn remklauw ertegenaan. En nu wassie gescheurd aan de soort slangenklem waar ie mee geklemd was. Maar goed. Toch zo weer gefixed.


zijn dat van die gedeelde ashoessen ??? ,, die zijn gewoon slecht
dat is rommel ,, daarmee blijf je mee kloten


idd ze helpen je de winter door maar verder niet!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Nou vervelend genoeg ben ik nu aan de beurd voor de koppakking. Hij is bijna door... Boven op mijn koelvloeistof begint mayonaise te vormen. En met lopende motor is het bovenste beetje koelvloeistof zwart.

Moet er nog weekie mee naar me werk. Dat moet ie dus nog volhouden. Nog 600km met wat file. En dan gaat volgende week zaterdag de kop eraf. Laten vlakken en dan weer opbouwen.

Als ik een slang in mijn koelvloeistof reservoir steek en wat vloeistof eruit zuig is het nog wel blauw.

Even kijken of ik er deze week nog een nieuwe APK op kan krijgen. Die verloopt ook 15 februari. Wat ze dan eventueel vinden kan ik meteen meenemen met het fixen van de kop. Neem aan dat een "bijna" lekke koppakking geen afkeur is.

Zijn er eigenlijk nog meer handige dingen die vervangen moeten worden alssie open ligt? Distririem enz gaat gewoon weer terug. Dat zit er nog niet zo lang op.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ha Mark,

niet zo lekker nieuws he zo! maar ach het overkomt iedereen wel eens! zeker als je marc/k heet..

dingen te vervangen bij koppakking;
-koppakking (duh)
-kopbouten (mogen maar 1x op spanning gebracht worden)
-pakkingsset vd uitlaat en inlaat
-distributieriem/waterpomp (aan te raden, maar niet verplicht)
-olie (ja echt!)
-water (ja echt!)

als je m dan toch laat vlakken, laat m dan gelijk even chemisch reinigen, is alle troep er weer uit.. en je klepseals vervangen! kost iets meer, maar dan issie gewoon weer goed..
kleppen in laten slijpen kan ook nog.. maar dan moet je alweer wat meer geld over hebben..
Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Waarom moet de olie eigenlijk vervangen worden. De olie stroomt heel licht de koelvloeistof in. Maar niet andersom. Olie ziet er goed uit en is pas vervangen.

Kopbouten wilde me oom gewoon terugdraaien. Zal wel nieuwe halen. Als er 1 breekt ben je zuur.

En die klepseals. Wat kost dat? En is dat veel werk? En wat voor voordelen heeft dat?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Nou die klepseals kan je nu beter bij omdat je kop er toch af gaat. En vaak zijn die dingen uitgedroogd en beginnen ze te lekken. Kosten weet ik niet maar echt niet zo heel duur het is overigens wel slim om te doen. Wel knap lullig als je nieuwe koppakking, d-riem etc erop zit en hij begint olie te gebruiken. Je hebt wel een klepveertang nodig maar je laat je kop bij een bedijrf reviceren?

En haal nieuwe kopbouten!!!
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Vlakke kost me 25 euro. Issie meteen mooi schoon. En wat hogere compressie als ie klaar is. Toch nog een voordeeltje met al die nadelen.

Zal dat van de klepseals aan me oom doorgeven. Zo'n tang heeft ie denk niet. Maar met improviseren kom je vast ook ver.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Mark wrote:Zal dat van de klepseals aan me oom doorgeven. Zo'n tang heeft ie denk niet. Maar met improviseren kom je vast ook ver.


niet echt, kost bij een revisiebedrijfje trouwens ong. 150 euro.

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

Post by djverhulst »

Mark wrote:Vlakke kost me 25 euro. Issie meteen mooi schoon. En wat hogere compressie als ie klaar is. Toch nog een voordeeltje met al die nadelen.

Zal dat van de klepseals aan me oom doorgeven. Zo'n tang heeft ie denk niet. Maar met improviseren kom je vast ook ver.



heb wel ooit eens met een magnetje en een oude ringsleutel staan mieren om de klepspietjes los te halen ... blokje gemaakt gat erin geboort bout erin vast op de kop, stripje metaal eraan ,, met weer een blokje met ronding waat de ringsleutel in past mm met zo'n hefboom wilde het wel

maar klepshield zijn dan 250.000 km of 10 jaar niet meer zo dicht ,,, en om dat je een kat heb zie je niet snel de blauwe rook bij gas los als je rijd of ie moet zo lek zijn dat je het olie verbruik wel was opgevallen .....

maar tekenen zijn lambda sonde problemen , veel aanslag carter ontluchting ,, inlaat spruit stuk/injector huis
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Mijn oom heeft zo'n klepveertang zelfgemaakt door een lijmtang om te bouwen. Meeste speciaal gereedschap wordt geimproviseerd. :)

Wat kosten die klepseals?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

bestuur
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 158
Joined: SatJan24, 2004 2:32:08 PM
Location: BeNeLux

Post by bestuur »

Mark wrote:Mijn oom heeft zo'n klepveertang zelfgemaakt door een lijmtang om te bouwen. Meeste speciaal gereedschap wordt geimproviseerd. :)

Wat kosten die klepseals?


tientje geloofk

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Pakkingset die ik kocht was 30 euries ofzo. Zit alles in voor de koprevisie.
Freude am Fahren.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Nou morgen autotje wegbrengen voor APK. Mocht er dan wat zijn kan ik het meteen meenemen met het vervangen van de koppakking. Pakking lekt nog niet heel erg. Dus dat zal geen afkeur zijn.

Helaas kwam ik erachter dat van mijn originele achterlichten een hoekje af is gebroken. Dat schuine aflopende randje. Hopen dat dat geen afkeur is. Het lichtgeef gedeelte zelf is wel goed.

En hopen dat ze niet moeilijk gaan doen over de remlicht neon buizen voor en achter. Trek voor wel ff los. Hangt er alleen een buis...

Zou mooi zijn alssie er in 1x doorkomt.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Als je voor rode neon hebt als remlicht is dat afkeur ! (voorzijde mag geen rood licht aansluiten). Achter mag wel mits je MAX 3 remlichten hebt meer is ook afkeur.

Hoekje afgebroken mag, MITS er geen wit licht uit kan stralen ! (anders even plakkertje erop).

Koppakking is nooit afkeur !
Image

My Cars <98>.

Post Reply