Oene van der Wal aka Unox (AX 1.0 E '87)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Unox wrote:nog ff 1 vraag.. hebben de AX gti's allemaal van die uitklapbare raampjes??

Gr. Unox



ja (ook niet GT(i)'s hebben vaak klapramen.

Unox wrote:Moet alleen ff geschikt een gti tje tegen het lijf lopen... daar zijn we dan van plan een 2.0 8v in te gooien vanuit een XM... 8) :evil:
Gr. Unox

ik zal niet zeggen dat het niet past maar ga je veel succes wensen!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Unox
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueJun13, 2006 6:46:46 AM
Location: Drachten, Friesland

Post by Unox »

daar hebben we gelukkig de manschappen voor.. mijn broer heeft toevallig het 1e type opel corsa, ligt een 2.0 16v turbo in vanuit een calibra.... ;-)
Terug van Weggeweest!, Ax Driver in Spé

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

tja de peug 205 3.0 V6 bestaat ook zullen we maar zeggen.

maar XM blok is en een XU type met uitlaatspruitstuk aan schutbord zijde
en een AX blok is een TU type met uitlaatspruitstuk aan frontzijde.
en de motorsteunen zijn een beetje anders.

maar suc6 het schijnt te kunnen met een 1900 dus waarom niet een 2.0
op het forum bij technisch is meer denk info te vinden
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Unox
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueJun13, 2006 6:46:46 AM
Location: Drachten, Friesland

Post by Unox »

hmmm daar had ik nog niet op gelet... maar mocht het er in kunnen dan word dat xm blok ook nog getuned... ;-)blijven toekomstplannen....
Terug van Weggeweest!, Ax Driver in Spé

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Vergeet dat XU motor inbouwen maar snel ;) Of je moet veeeel te veel tijd/geld en handigheid bezitten
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

de 205 3.0 v6 bestaat wel in frankrijk ... met een oplossing die ook voor die 2.0l ax zou kunnen dienen ....

RWD and block in de koffer :lol:

btw er is ook een 205 met front supra biturbo motor en rwd ...

het is heeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeel werk om zo een wagen te eindigen, en toch wat geld, als jullie willen heb ik de links maar ze zijn wel in het frans :roll:

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Unox wrote:daar hebben we gelukkig de manschappen voor.. mijn broer heeft toevallig het 1e type opel corsa, ligt een 2.0 16v turbo in vanuit een calibra.... ;-)


Foto's !!!
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Unox
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueJun13, 2006 6:46:46 AM
Location: Drachten, Friesland

Post by Unox »

Dit is hem nog met 2.0 16v, andere blok ligt er zo goed als in.. 6bak past nog niet helemaal....

http://home.wanadoo.nl/j.t.vanderwal/Im ... corsa1.jpg

is de link.. dit gaat door tot corsa8.jpg
Last edited by Unox on ThuJun15, 2006 12:01:46 AM, edited 2 times in total.
Terug van Weggeweest!, Ax Driver in Spé

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

:( Ik zie alleen maar kruisjes, geen pics
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Unox
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueJun13, 2006 6:46:46 AM
Location: Drachten, Friesland

Post by Unox »

link aangepast
Terug van Weggeweest!, Ax Driver in Spé

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

Unox wrote:link aangepast


en nu werkt het ook.

die wagen moet wel veel lessen geven aan zwaardere monsters, leuk gedaan.
Last edited by Speederdd on ThuJun15, 2006 12:03:40 AM, edited 1 time in total.

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Stoer ding! Zal wel volop snel zijn :P
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Unox
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueJun13, 2006 6:46:46 AM
Location: Drachten, Friesland

Post by Unox »

backslasje vergeten.. nu issie goed..
http://home.wanadoo.nl/j.t.vanderwal/Im ... lbum/Corsa
Terug van Weggeweest!, Ax Driver in Spé

Unox
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueJun13, 2006 6:46:46 AM
Location: Drachten, Friesland

Post by Unox »

met dit 2.0 16v haalt ie op de snelweg een 240.. op de rollerbank 260 en toen durfden we niet meer gas in te trappen... hij had met het oude blok 160pk.. met de nieuwe moet ie over de 200 pk's krijgen.. en trekt ie sneller vanwege een uit duitsland geimporteerde 6bak... :D
Terug van Weggeweest!, Ax Driver in Spé

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Unox wrote:daar hebben we gelukkig de manschappen voor.. mijn broer heeft toevallig het 1e type opel corsa, ligt een 2.0 16v turbo in vanuit een calibra.... ;-)


hey, da's leuk zeg, zo'n karretjes heb ik nu een paar opgebouwd samen met een vriend van me (2x corsa A met C20XE, 1x Corsa B met C20LET en vijfgaats onderstel).

zou je graag 2 tips geven voor je ombouw:
:arrow: Neem een ph1 GT ipv een GTI (ph2), die zijn er veel meer en ze zijn vaak ouder, waardoor je geen gedonder hebt met emissie-eisen. Programmeerbare ECU zo gesteld krijgen dat de viergasmeting in 1x goed ging was nl. best een lastpak met die C20LET :) Ook zijn ze goedkoper en een ombouw naar een viergaats onderstel is zo gebeurd. Je moet toch alles ombouwen om het goed genoeg te krijgen voor zoveel vermogen.
:arrow: Als je per se een multiklepper wil, neem er een van Honda (1.8/2.2 VTEC) of Opel (C20XE), die blokken staan rechtop net als de TU en zijn daardoor een stuk makkelijker in te bouwen. Het beste is het om een CB klauwenbak te nemen (ze zijn er hier en daar maar zijn erg zeldzaam) en die zo om te bouwen dat ie aan een Opel-blok past (met een andere.. ehm.. hoe heet die rotas nou ook weer?! en een andere bakmantel). Opel-bak zorgt nl. voor ruzie met je reactiearm en je schakelmechanisme, en vooral het eerste verbouwen zorgt voor een erg slecht sturende auto of een goede reden om je hele chassis aan te passen (m.a.w.: dat krijg je nooit meer goed). Versterk ook de ophanging van je reactiearm, want die krijgt door meer koppel flink op z'n donder en wordt het zwakste punt. En als je van plan bent om veel meer dan 200 pk te gaan hebben; doe God de groetjes van me als je boven bent ;) :lol:

Unox
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueJun13, 2006 6:46:46 AM
Location: Drachten, Friesland

Post by Unox »

kakanox wrote:
Unox wrote:daar hebben we gelukkig de manschappen voor.. mijn broer heeft toevallig het 1e type opel corsa, ligt een 2.0 16v turbo in vanuit een calibra.... ;-)


hey, da's leuk zeg, zo'n karretjes heb ik nu een paar opgebouwd samen met een vriend van me (2x corsa A met C20XE, 1x Corsa B met C20LET en vijfgaats onderstel).

zou je graag 2 tips geven voor je ombouw:
:arrow: Neem een ph1 GT ipv een GTI (ph2), die zijn er veel meer en ze zijn vaak ouder, waardoor je geen gedonder hebt met emissie-eisen. Programmeerbare ECU zo gesteld krijgen dat de viergasmeting in 1x goed ging was nl. best een lastpak met die C20LET :) Ook zijn ze goedkoper en een ombouw naar een viergaats onderstel is zo gebeurd. Je moet toch alles ombouwen om het goed genoeg te krijgen voor zoveel vermogen.
:arrow: Als je per se een multiklepper wil, neem er een van Honda (1.8/2.2 VTEC) of Opel (C20XE), die blokken staan rechtop net als de TU en zijn daardoor een stuk makkelijker in te bouwen. Het beste is het om een CB klauwenbak te nemen (ze zijn er hier en daar maar zijn erg zeldzaam) en die zo om te bouwen dat ie aan een Opel-blok past (met een andere.. ehm.. hoe heet die rotas nou ook weer?! en een andere bakmantel). Opel-bak zorgt nl. voor ruzie met je reactiearm en je schakelmechanisme, en vooral het eerste verbouwen zorgt voor een erg slecht sturende auto of een goede reden om je hele chassis aan te passen (m.a.w.: dat krijg je nooit meer goed). Versterk ook de ophanging van je reactiearm, want die krijgt door meer koppel flink op z'n donder en wordt het zwakste punt. En als je van plan bent om veel meer dan 200 pk te gaan hebben; doe God de groetjes van me als je boven bent ;) :lol:


Met dit hele verhaal wil je simpelweg zeggen.. koop n ax GT ipv van GTI en bouw er een opel blokje in ? (heb nl nog een 2.0 16v opel blok liggen)
Terug van Weggeweest!, Ax Driver in Spé

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

precies, opel blok is de beste optie en de GT is goedkoper dan de GTI. Onderstel v/d GTI is beter, maar de remmerij is niet goed genoeg voor 160+ pk en als je dat toch al moet vervangen is het goedkoper om te investeren in een afgekeurde GT (Chic? half lederen bekleding, mooie kleur enz.) en daarvan het onderstel om te zetten voor een viergaats.

Meestal worden ze afgekeurd op roest (dat moet je niet hebben) of gedonder met remmen, draagarmbussen, rubbers, schokbrekers enz. en dat spul vervang je dan toch allemaal!

Ideaal toch? :)

Enige lastige aan een opel-motor is dus dat je een passende versnellingsbak moet zien te bouwen, bij voorkeur een klauwenbak. Misschien is het ook wel een goed plan om nieuwe aandrijfassen te laten maken, want die homokineetjes van een AX zijn niet echt berekend op zoveel koppel - ze slijten bij een originele verlaagde GT al erg snel.

Wat betreft dat Opel-blok: Ik hoop dat je een Coscast-kop of hooguit een Kolbenschmidt KS700 hebt, heb nogal wat gedonder gehad met een KS400 nl...

Voor hulp met de kabelboom mag je contact opnemen ;)

P.S.: Carrosserie doorlassen is ook wel een goed plan..

Unox
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueJun13, 2006 6:46:46 AM
Location: Drachten, Friesland

Post by Unox »

ben zelf niet een mega technicus op motorblok gebied.. laat mij de elektronica maar doen ;-) bedankt voor je info Kakanox, mijn broer doet mee met sprinterijtjes enzo.. en heeft die corsa zelf gebouwd/verbouwd.. dus we komen denk ik een heel eind.. kabelboom zal ik tzt wel eens contact met je opnemen hierover...


eerst maar een AX GT chic zien te vinden.. en dus een afgekeurde GTI?(Vanwege het onderstel?)
Terug van Weggeweest!, Ax Driver in Spé

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

onderstel kan je onder 106jes vandaan halen :)

en verder... zie bovenin (klik op "U heeft 1 nieuw bericht")

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Leuke corsa en hele leuke ax-plannen. Succes ermee! Enne, welkom bij de club!

Post Reply