Merijn aka The Swarm (AX 1.4 GT Chic '91)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

The Swarm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: ThuMar02, 2006 8:47:06 PM
Location: Spijkenisse
Contact:

Merijn aka The Swarm (AX 1.4 GT Chic '91)

Post by The Swarm »

Hoi Hoi 8)
Ik ben dus Merijn! jeeeee!
Ik ben een trotse bezitter van een leuk axje en een snelle jap :oops:

Ik heb helaas mijn mooie coltje turbo moeten schorsen en heb hem op stalling gezet :(
Hij was gewoon te duur en met een verbruik van gemideld 1 op 6 :shock:
Bij de plaatselijke pomp kijken ze al niet raar meer als je 2x per dag komt tanken.
Dus heb ik maar een axje aangeschaft.
ik heb er al 2 gehad en vind het erg fijne autootjes en ze kosten een habbekrats.
de 2 vorige waren 1.1 tjes Dus heb ik nu een GT chic 1.4i
Ik verbaaste me hoe rap het wagentje wel niet was (al ben ik er zo'n 100 pk op achteruit gegaan na de Turbo 8) )
Maar och.. ik mag niet klagen.
Ben wel van plan om dr vanalles mee te doen.
1.6 je erin uit saxo. en dat soort grappen
Denk dat een te opgefokt 1.4tje ook hard gaat zuipen en zwaar onbetrouwbaar wordt.
heb je toch al meer basis vermogen met een rustig lopende 1600.
gewoon een 8 kleppertje. lekker veel koppel onderin want harder dan 140 is in nl al overbodig.
al die toeren nergens voor nodig.
mn turbo had zijn maximale pktjes al zitten bij de 3000 toeren..
al draaide je er makkelijk 7000.
turbo schopte al in bij 2000 en dan was het ene bonk koppel naar de max snelheid.
lijkt me trouwends wel leuk project..turbootje in AX :)
vast al eens gedaan door een een of andere wezenloos 8)
maar goed..
Ben best wel AX fan en dacht kom laat ik naast mijn mitsu praktijken ook eens effe op dit leuke en vooral uitgebreid forum gaan chille 8)
het verbaaste me wat je allemaal kan met zo'n axje.
Moet je eens vergelijken met een 17 jaar oude mitsu turbo waar er maar 4 van zijn in nl.
kijk dan maakt zo'n axje het tunen al een stuk leuker en betaalbaarder vooral. ik lag me rot.
blokjes kosten zowat nada dus is het best leuk om eens te kijken wat er uit te halen valt. gaat et kaduuk!?
no problemo je hangt er volgends mij vrij simpel een ander blokkie in.
heb al eens eerder een engine swap gedaan.
ging om een 2 liter turbo uit een eclipse in een coltje (niet de mijne die is 1600 t ) is best lasig geweest.
maar ik heb die TU blokjes eens bekeken en het zit waarempel vrij simpel allemaal. en dat voor een stel fransoozen :D
afijn ik heb helaas nog geen fotoos online staan want ik ben nog bezig met mijn site, kost allemaal een hoop tijd en dat heb ik op het moment niet in overvloed :x
maar ik zal z.s.m. wat pic's plaatsen.

ik hoop hier wat ervaringen te kunnen delen en natuurlijk een hoop te kunnen leren over AXjes
groetjes merijn
Last edited by The Swarm on WedApr12, 2006 9:55:26 PM, edited 1 time in total.

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

Heey welkom hier! En als je gaat beginnen aan het turbo project moet je ons natuurlijk op de hoogte houden!

superdave
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: WedJul06, 2005 10:36:21 PM
Location: Omgeving Alkmaar
Contact:

Post by superdave »

Welkom hier,

En wel even snel foto's posten he!

En we zien je project graag tegemoet :) (sneller als de colt en zuiniger zou natuurlijk mooi zijn ;))
Recent:
Golf Tdi 150pk
Citroën Ax 1.1i

History:
BX TZD TURBO DIESEL met max turbo druk.
AX 1.4D

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Welkom hier :) Leuk idee om een AX aan te pakken, succes met je plannen! Heb je ook foto's van je AX?
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Hoi Welkom hier,

leuk iemand die idd ook makkelijk denkt over TU blokjes en swappen.
Ik denk dat je er geen ongelijk in hebt,
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

The Swarm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: ThuMar02, 2006 8:47:06 PM
Location: Spijkenisse
Contact:

Fototjes nieuwe aanwinst

Post by The Swarm »

Heb het voor elkaar hoor :D
hier wat pics van mijn axje en dan ook maar gelijk van de colt turbo :twisted:
Image

Image

Image

en hier het turbootje
Image
Ik heb hier http://www.cardomain.com/ride/2282066
nog meer pics van het coltje.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Hey, welkom hier :)
De Chic ziet er echt goed uit!!

Over turbo projectjes is op het forum al een en ander geschreven en ondervonden, dus dat komt wel goed ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

CitroënAXDriver
AX Master
AX Master
Posts: 1979
Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
Location: Hoogeveen (Drenthe)
Contact:

Post by CitroënAXDriver »

Van harte welkom bij de AXCLUB Merijn, zo'n Chic vind ik toch wel ??n van de mooiste types...
Heel veel plezier hier en mijn complimentjes voor je foto's :P :P :P :D
Greetz Martin

BVB Rallying

Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw

thommes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 597
Joined: SunFeb13, 2005 10:05:17 PM
Contact:

Post by thommes »

welkom!
**Stay Tuned**
Image
Image

The Swarm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: ThuMar02, 2006 8:47:06 PM
Location: Spijkenisse
Contact:

Post by The Swarm »

Citro?nAXDriver wrote:Van harte welkom bij de AXCLUB Merijn, zo'n Chic vind ik toch wel ??n van de mooiste types...
Heel veel plezier hier en mijn complimentjes voor je foto's :P :P :P :D


Ja ik vind die skirtset er zo leuk bij staan. maakt die dingen helemaal af :)
wat me helemaal verbaaste is dat er c.v. opzit en elec ramen en dat het allemaal nog werkt ook :shock:
en een grappig interieur.. wel wat anders dan mijn ouwe ax mistral :o

Dit.......
Image

En dit..

Image

is mijn ouwe mistral nadat er een een of andere wazeling tegenop was gereden met 80...en dronken.... :evil:

toch nog betrekkelijk stevig zo'n axje.
gelijk een mooie vouw erin :?

leverde me 700 pleuro op terwijl ik hem voor 200 gekocht had :D :D
wie het laatst :D :D het best.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

nette autootjes Merijn!!

Ben erg benieuwd naar je Colt ook!

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

ziet er goed uit merijn....... ook deze supergezellige club is een + puntje van het AX rijden..

Welkom !
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Cees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 598
Joined: ThuJan20, 2005 7:39:27 PM
Location: GORINCHEM
Contact:

Post by Cees »

Hoi Hoi , WELKOM hier .

Echt mooie chic hoor .

En succes met de plannen er voor .
ER IS WEER EEN Image. C 1

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Jaja ook jij hebt het AX-virus te pakken zo te horen.
Ben benieuwd wat je met je wagentje gaat doen!

En die TU-blokken zijn inderdaad best simpel.... hey, ik kan eraan zitten zonder dat ze stukgaan, dat zegt al iets :D

Succes met je AXje en met het behouden van je Colt!
Kijk uit, een Cactussssss

The Swarm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: ThuMar02, 2006 8:47:06 PM
Location: Spijkenisse
Contact:

Post by The Swarm »

mmmm lekker dan. heb de ax net en heb de dynamo al kunnen vervangen :? kreeg gelukkig korting via mijn werk dus was klaar voor 80 eurie's :)


nu heb ik dus de dynamo vervangen en nu kan ik mijn hoofdremcilinder
ook gelijk vervangen :?

fijn hoor :(

ik had ook een beetje last van inhouden en een slecht stationair,
maar na het resetten van de e.c.u. is tie weer tip top :D

The Swarm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: ThuMar02, 2006 8:47:06 PM
Location: Spijkenisse
Contact:

Post by The Swarm »

ben druk bezig met me axje. heb al een nieuwe hoofdremcilinder geplaatst en achter de remschoenen en remcilinders. nu aleen voor de schijven en blokken nog :)
wel een kl**te werkje hoor :evil: alles vastgerot en ook nog een remleiding afgebroken

ben eraan begonnen omdat ik de remmen maar crap vond en ze scheef trekken als de neten :(
ook deed me pedaal raar en moest ik af en toe pompen om te kunnen remmen.
effe gekeken en het bleek een lekke hoofdremcilinder te zijn :(
en de ontluchtingsnippels waren alemaal afgebroken :evil:
afijn eerst maar de hoofdremcilinder

Dus
ik blij die oude erafgehaald en wat gebeurt er... dr komt een een of ander gek drukasje uitrollen met daaraan een plastic centreerbusje......afgebroken :? .......en er lag in de rembekrachtiger een losse soort ring onderin :?
MOOI hoort dit :?:

dus ik 4 sloperijen af opzoek naar zo'n plastic busje.. en bij alle axjes die ik op mijn weg heb verminkt zat het allemaal met een asje zonder plastic busje :? er zat bij al die axjes ook een andere borgring op en de drukasjes waren verstelbaar! dus ik dacht. MMMMM hoe kan het nou dat die asjes geen centreer busje hebben.
dan gaat dat asje toch scheef drukken tegen de hoofdremcilinder!!!
Dus ik gewoon het asje met borgring erin terug gevrot.. wat een gepiel is dat. je moet dus door een gat van 6cm breed de borgring buigen "anders klikt de ring niet terug in de borgnaaf" :? en daarna dus het asje op zijn plek drukken en de borgring eroverheen halen. en dan vastklikken.
en hoop maar dat je de borgring goed hebt terug geklikt anders wordt het opnieuw beginnen :evil:

maar toch... het zijn wel me remmen dus ik twijfel er nog over om de complete rembekrachtiging te vervangen. just in case.
het is aleen een ongeloofelijk rotwerk denk ik en ik hoop dat het gaat met het blok erin :?: :?:

HELLUP

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Dat gaat wel met het blok erin ja, ben je alleen wel ff mee bezig... Tip: doe een beetje WD40 onder je ontluchtingsnippels, werkt een stuk beter als ze over een halfjaar weer los moeten ;)

The Swarm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: ThuMar02, 2006 8:47:06 PM
Location: Spijkenisse
Contact:

Post by The Swarm »

thx voor de tip :D zal idd schelen. maar kan ik daar geen koperdrek gebruiken? of is dat niet goed bij het natte remgedeelte :?:

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

Leuke Colt ;)
En die remmen zuigen, bouw maar gelijk om met je blok naar 4 gats, dan kan er serieus spul onder van een ZX/Xsara/306 etc etc etc :D
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

The Swarm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: ThuMar02, 2006 8:47:06 PM
Location: Spijkenisse
Contact:

Post by The Swarm »

Is idd beter maar het ontbreekt me momenteel effe aan budget :?
moet nog op vakantie he! :)

maar ik heb ook geen idee wat een 4gats saxo achteras en veerpoten moet kosten? sloop?
en het lijkt me ook een behoorlijk klusje :?
ik heb er wel al aan gedacht maar dat zal denk ik iets voor de toekomst zijn. eerst maar eens zorgen dat ik weer gewoon kan remmen.

Ik ben er achter dat de koppaking ook zo lek is als een mandje :evil:
zooi bij de olie! al is het heeeeeel weinig.
veel grijze rook en vocht uit uitlaat.

hij loopt nog wel stabiel verder maar ik vraag me af voor hoelang.
dus heb ik besloten er het blokje dat browny had er in te proppen!
het ouwe blok had toch al 2 ton weg dus :?

zat eerst te denken aan een 1.6 8v maar ik doe het voorlopig wel effe zo want ik weet niet wat ik alemaal aan moet passen voor een 1.6 8v
Motorsteun? en wie weet wat meer.
ook dit zal ik wegends lack of budget maar uit moeten stellen tot na m'n vakantie 8)

Post Reply