Erik aka Eriks (Megane Gran Tour DCI)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ja Martin biegt maar eens op wat je (ver) knutseld hebt.


stond de handrem er wel op
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

ow god martin aan het sleutellen zonder zn vader als dat maar goed gaat
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Sander wrote:ow god martin aan het sleutellen zonder zn vader als dat maar goed gaat


NEE DUS!!!!
Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

gheghe... Wat weer lachen als je deze reacties zo leest.. Alleen dit is niet iets om in Eriks' topic te spammen... :twisted:

Maar ben dan ook reuze benieuwd wat er gebeurt is..

Ennuh HELLDUKE... Straks wil jij ook naar een meeting in het noorden !! :twisted:

Ja ja... Peter en ik moeten de koppen maar eens bij elkaar steken voor een meeting plek etc. etc..

Want er zijn natuurlijk genoeg AX'en in de 4 noordelijke provincies...

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Sleutel dag

Post by Eriks »

Nou, mijn auto rijdt niet best als ie warm wordt. En niet best is dan eigenlijk niet. Volgens mij wordt ie te warm en is wellicht de thermostaat stuk. Op de sloop hebben we een nieuwe gevonden en ook een aantal ontstekeingsmodulen. De ontstekingsmodule is geplaats, maar de thermostaat hangt er nog half bij. Het werd te donker en een moer draaide stuk.

Hier de foto's. Zoals je ziet moest mijn AX door Peter, die toevallig ook op de sloop was :lol: , naar huis gesleept worden. Op de heenweg te warm geworden en nu doet hij het helemaal niet meer.

Martin, heb je je trein nog wel gehaald?

Image

Image

Image

Image

Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Goed dat automobilisten kunnen zien dat een AX een AX helpt :lol: 8)

Maar goed, het projectje is dus niet af? En martin met OV?

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Thermostaathuis

Post by Eriks »

Oke, vandaag ben ik verder gegaan. Ik heb het thermostaathuis vervangen en het koelwatercircuit weer sluitend gemaakt, gevuld en ontlucht.

Ik heb net een klein proefritje gemaakt door de stad. Nog wel met de kachel aan op heet en hard. De laatste kilometer heb ik zonder kachel gereden. Thuis gekomen vond ik de motor toch nog heet. Maar ja, ik heb geen metertje, dus dat blijft maar een gok.
De ventilator draaide niet, dus misschien gaat hier ook nog iets mis!

Een ander probleem is dat er koelwater weglekt bij de thermostaat. Het huis sluit goed aan op het blok (terwijl het rubber daartussen nogal slecht was) maar niet tussen slang en thermostaathuis. Hmm, dit rubber verbaasde me zelfs, zo goed als dat nog was bij de nieuwe thermostaat (van de sloop). Ik heb nogal veel aandacht besteed aan het slechte rubber, netjes op de plaats gelegd, en misschien minder aan het goede rubber.

Misschien kan ik het onderste schroefje nog iets aandraaien, maar ik heb van mijn vader geleerd: vast is vast. En het voorval met de gebroken schroef van gister bevestigd nog eens dat schroeven niet altijd even sterk meer zijn. Ik denk dus dat alles er weer af moet.

Wat doe je trouwens met koelwater wat wegloopt (als je het al opvangt!)?

Iemand nog een sugestie verder? Ik vraag me af of mijn AX nu wel goed koelt.

Morgen en zaterdag moet ik werken, dus dan kan ik er niet meer aan werken. En ja, het is 4 uur, het wordt nu al weer donker :(
Erik

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Oja, gister starte hij niet eens meer, ik moest gesleept worden. Ook met slepen starte hij niet. Dus er is al wel vooruitgang.

Martin nog bedankt, die onstekingsmodule is zeker een vooruitgang. En Peter ook voor het slepen en de hulp!

Erik

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

begin maar eens met het doorverbinden van je sensor op de radiateur dan kan je zien of de ventilator uberhaubt wel werkt als deze het WEL doet,

dan moet je 10 minuten je 10 minuten je motor laten lopen en kijken of de ven. aanslaat zoniet is de sensor waarschijnlijk kapot (Ax kwaaltje)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

MichielAX
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: SatJun14, 2003 3:01:12 PM
Location: Heerenveen

Post by MichielAX »

ook gehad int gebin, kwam nie boven de 60graden
Duitse auto's zijn slecht voor je gezondheid!

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Het schiet op

Post by Eriks »

Jongens, hier een update. En ik moet zeggen, AX rijden is leuk, maar ik begin het sleutelen ook steeds verslavende te vinden. Zeker als een en ander lukt. Dat geeft nog een voldoening. Met de backup van het forum kun je echt veel zelf aan de auto!

Vandaag heb ik met beter gereedschap de bouten nog wat aangedraaid van de aansluitingen rond het thermostaathuis. Ik was verbaasd hoe los die toch nog zaten. Het lekken is nu volgens mij zo goed als gestopt. Het is nog moeilijk te zien omdat alles nog wat vochtig is.

Ik heb de motor een kwartiertje laten lopen. De thermostaat gaat duidelijk open, want alle slangen worden warm. Maar de vent. gaat niet draaien. Als ik de stekker uit de sensor haal en die doorverbind, dus de sensor uit het circuit haal, dan slaat de vent. aan. Die doet het dus nog.
Ik denk dat de sensor stuk is.

Daar moet dus een nieuwe in komen en dan rijdt mijn AX weer als vanouds, misschien zelfs beter.

Oke, in alle enthousiasme ook maar het stuur geplaatst wat we vorige week op de sloop hebben gevonden. Het oude kreeg ik eerst niet los, dat zat gewoon erg vast. Ik denk dat dit stuur (GT) beter stuurt, ik heb in ieder geval meer ruimte voor mijn armen en benen.

Een kijken wat ik zoal meer aan de auto kan doen. Ik ben nu enthousiast.

Erik


Iemand nog een tip voor de sensor? Ik kan hem zelf vervangen denk ik. Maar hoe kom ik aan een goeie. Sloop is denk ik geen optie, want daar zullen ze allemaal al wel r.o.t. zijn. Toch maar ff bij de dealer langs!

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Ajeto, voormekaar!

Post by Eriks »

Hoppa, volgens mij is het allemaal voormekaar! Ik was net achter de universiteit even aan het gasgeven, en liet hem daarna stationair lopen. En ja, de ventilator schiet aan!

Dat gas geven ging prima. Die 200.000 ga ik dus binnenkort misschien toch wel halen!

Erik

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Kosten

Post by Eriks »

Ik heb nu 8380 kilometer met mijn AX gereden (sinds eind juli).

Ik heb even gekeken wat mijn auto me tot nu toe gekost heeft.

Aan brandstof
Olie, koelwatervloeistof
Onderhoud en onderdelen
belasting
verzekering
en een parkeerboete,

Dan kom ik op 18 cent per kilometer!!!

Ik rij gemiddeld 1:17


Erg mooi!!

De NS rijdt voor 6ct per kilometer met kortingstarief en 16 cent per kilometer zonder korting, en dan mag je de trein niet mee naar huis nemen!!!

CitroënAXDriver
AX Master
AX Master
Posts: 1979
Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
Location: Hoogeveen (Drenthe)
Contact:

Post by CitroënAXDriver »

Dat zijn weer goede verhalen vanuit het verre Groningen :lol: :lol: :lol:
Ik had idd wel wat gesloopt aan Erik's auto jah... een schroefje van het
thermostaathuis had ik naar de puin geholpen, maarjah...
het was ook wel wat donker geworden inmiddels.
Ik vind het echt SUPER om te horen dat alles verder zelf gelukt is.
Oow jah, ff reacties van jullie: MOOIE FOTO'S VAN MIJ @ SLOOP H? :wink: :wink: :wink:
Greetz Martin

BVB Rallying

Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

super mooi

Post by Eriks »

Jaja, hij doet het echt weer! Dit weekend weer wat langere stukken gereden. Naar Leeuwarden en twee keer naar Assen, en hij rijdt perfect.

Garagekosten uitgespaard, dus maar een radio/cd combinatie gekocht en gister geinstalleerd. Best een simpel ding van Sony, maar best lekker geluid.

Nieuwe stuur is ook een stuk beter.

Ben er weer blij mee. Ik ga nog wat meer aan het interieur doen. Daarna eens aan de buitenkant kijken. Misschien een nieuwe voorbumper, met mistlampen. Nieuwe ruitenwissers, die wat strakker zijn, antenne!


Erik

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Dood

Post by Eriks »

Ik ben net bij de dealer geweest. Ze vragen meer dan 400 euro voor het inbouwen van een nieuwe koppeling. En daarna zou hij door de APK moeten.

Ik denk dat ik de auto van de hand moet doen. Erg erg erg jammer!!!! Ik heb er zo'n 15 duidend kilometer van kunnen genieten.

Ik weet het niet meer. Misschien kan het ergens goedkoper, maar dan komt de APK weer, en wat daarna.....

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Das k*t voor je.......mischien op zoek naar een leuke GT?
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Je koppelling moet heel erg gaar wezen voordat ie niet door de apk komt hoor. Zou eerst es voor een second opinion gaan. Misschien toch maar es een sleutelweekend bij Marco in de garage????
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Ik denk dat ik zelf eens aan de auto ga sleutelen. Ik kan de auto eventueel eerst schorsen, dat kost 70 euro, maar dan betaal je ook geen belasting en verzekeringen en heb je geen APK verplichting meer.
Last edited by Eriks on TueFeb10, 2004 6:51:44 PM, edited 1 time in total.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

nee, ik denk het toch maar niet.... :(

Het koppelingsplaat gedeelte lijkt nog vrij eenvoudig. Maar je moet je versnellingsbak uitbouwen, en daarvoor moet je:

- accu uitbouwen
- luchtfilter uitbouwen
- kilometerteller kabel, achteruitrijlichtkabel, startmotor bevestigingsbouten, de koppelingskabel en de massadraad van het versnellingsbakcarter verwijderen
- fuseekogel uit het fusee halen
- aandrijfassen loshalen
- motor in een takel hangen
-....
-...
enz enz

Das te veel van het slechte....

Post Reply