Simon aka simsken (AX 1.4 GT '90)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

je hebt wel mazzel met zo veel gereedschap en apparatuur tot je beschikking!
Daarmee bedoel ik niet dat ik het met dat gereedschap en die apparatuur ook allemaal zou kunnen. :wink:

simsken
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonApr18, 2005 4:56:08 PM
Location: De Heurne
Contact:

Post by simsken »

Browny wrote:je hebt wel mazzel met zo veel gereedschap en apparatuur tot je beschikking!
Daarmee bedoel ik niet dat ik het met dat gereedschap en die apparatuur ook allemaal zou kunnen. :wink:


mwoa valt best wel mee hoor hoe moeilijk het is, zoals die versnellingsbak ook, gewoon goed kijken hoe het zat, beetje aantekeningen maken, en dan zet je hem zo weer in elkaar :wink:

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

De tering, wanneer is die sleutelmeeting bij jouw/jullie :wink:

Geloof me, alleen die loods al maakt het onwijs makkelijk!
Freude am Fahren.

simsken
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonApr18, 2005 4:56:08 PM
Location: De Heurne
Contact:

Post by simsken »

Zo, ik heb een andere bak kunnen krijgen met een goeie 5e versnelling, alleen 1 ding:

De 5 wie er in ZAT had een overbrenging van 0,853
Dit is een 1.4i 3d +GTI bak van '94 & '95
De 5 wie er in KOMT TE ZITTEN heeft een overbrenging van 0,767
Dit is een normale bak van een diesel/1.1i/normale 1.4i
De 5 wordt dus zwaarder.

het verschil tussen de 4 en de 5 WAS 0.201
het verschil tussen de 4 en de 5 WORDT 0.287

best een groot verschil dus.

Kan iemand hier misschien een schatting geven hoeveel toeren hij zou draaien bij 120km/h met de oude en de nieuwe vertanding?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

simsken wrote:Zo, ik heb een andere bak kunnen krijgen met een goeie 5e versnelling, alleen 1 ding:

De 5 wie er in ZAT had een overbrenging van 0,853
Dit is een 1.4i 3d +GTI bak van '94 & '95
De 5 wie er in KOMT TE ZITTEN heeft een overbrenging van 0,767
Dit is een normale bak van een diesel/1.1i/normale 1.4i
De 5 wordt dus zwaarder.

het verschil tussen de 4 en de 5 WAS 0.201
het verschil tussen de 4 en de 5 WORDT 0.287

best een groot verschil dus.

Kan iemand hier misschien een schatting geven hoeveel toeren hij zou draaien bij 120km/h met de oude en de nieuwe vertanding?


van benzine naar dieselbak is 4200 rpm en 3000 rpm (in zijn 5)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

simsken
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonApr18, 2005 4:56:08 PM
Location: De Heurne
Contact:

Post by simsken »

Okee dankje,

Dat is wel een groot verschil in toeren, dan zal hij ook niet meer zo vlot zijn in de 5, maar wel zuiniger natuurlijk :)

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

idd, maar ik ben bang dat je je topsnelheid niet meer gaat halen in zn 5 eerder in zijn 4... daarom is de versnelling van een GT ook zo lang omdat het niet een auto is die erg veel koppel heeft.
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Ziet dr strak uit, ik heb straks misschien ook wel de tijd en mogelijkheden om mijn dode dieseblokkie uit elkaar te trekken, ben namelijk ook wel nieuwsgierig hoe et dr vanbinnen uitziet, en waardoor ik nu 3x de koppakking dr uitgeblazen heb :D

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

TTF wrote:idd, maar ik ben bang dat je je topsnelheid niet meer gaat halen in zn 5 eerder in zijn 4... daarom is de versnelling van een GT ook zo lang omdat het niet een auto is die erg veel koppel heeft.


Maakt toch niet zoveel uit? Hoe vaak rij je nu op top met een AX? Ik nooit hoor, moet het puur van de acceleratie hebben.
Freude am Fahren.

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

He Simon, ook namens mij welkom hier :)
Wat jij aan het doen bent maakt een heleboel mensen hier op het forum erg blij, dit is iets wat we graag zien met name de foto's.
Het wordt volgens mij een toppie blokkie :D , jij doet wat de meeste hier wel willen maar geen tijd, geld of gelegenheid voor hebben, ik zou ook zeggen....vooral doorgaan :D

Grtz, Paul
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!

Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.

simsken
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonApr18, 2005 4:56:08 PM
Location: De Heurne
Contact:

Post by simsken »

afgelopen week weer eens "duftig" (plat voor "heel wat") wat gedaan. Kop weergekregen van revisie bedrijf. zag er mooi uit!
Hadden we alles klaar om kop er op te zetten, bleek dat we de verkeerde koppakking hadden, namelijk 1 van een 1300 sport. Deze heeft een iets kleinere boring en dus was de pakking te klein.
Maarja, er was nog GENOEG te doen. Dus alle roestplekken maar eens bekeken en deels al wat aan gedaan.
Dag erna kwam de goeie koppakking!
Al met al veel gedaan van de week. En morgen nog veel meer :)

Ik heb mijn eigen camera weer dus nu wat scherpere Pic's! 8) :

Roest wegwerken:
Een gat:
Image
schoon maken:
Image
Plaatje erbij maken:
Image
bakken!
Image
resultaat:
Image
andere kant:
Image

Zo moeten ook nog deze plekken:
Image
Image
en nog wel meer plekken.

Versnellingsbak ook weer deels opgebouwd met een andere 5:
Image

Genoeg narigheid, tijd voor wat mooiers 8)
the place:
Image
BLING!
Image
als nieuw!
Image
kop terug van revisie :)
Image
Schaatsbaan :) :
Image
pakking (de goeie):
Image

Simon:
Image

Yeah?

Please pimp my engine!? 8)

This engine?
Image

YEAH!

Ok. Let's do it 8)

Kop er op!
Image
Kop anknallen (20Nm en 240 graden)
Image
Klepkes stellen:
Image

Onder de kleppendeksel zit een plaat met van die plastic busjes, die waren natuurlijk kapot dus zelf 2 gedraait :)
Image
En zo knutselen we door
Image
Image
Image
Zelfs mijn broer vond het mooi :D
Image

Zo ziet u, er is al veel gedaan, maar er is nog veel meer te doen!

Dit alles wordt mede mogelijk gemaakt door de eigenaar van deze auto:
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Whahaha, Simon de engine pimper 8)
Goed bezig! Ziet er mooi uit.
Netjes vastgelegd ook allemaal.
Duurde alleen wat lang voordat ze tevoorschijn kwamen, maar zeker de moeite :thumbleft:
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

Fucker de fuck zeg, wat ziet dat er netjes uit, ben zwaar onder de indruk :shock: .
Ben heel erg benieuwd hoe het eruit gaat zien als de auto "helemaal" af is :)
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!

Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Gigantisch mooi blok, ben me toch even jaloers.

Sterkte met je project, groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

1 voordeel van dat mooie blok van jullie.. nu hoe fik het niet meer in die kleuren te spuiten :roll: dat hebben jullie nou al!!

mooi jongens.. echt perfect :D
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Leuk om te zien dat het sleutelen met veel plezier gaat :lol: , ding zal aan de kleur te zien als de brandweer gaan :) .

simsken
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonApr18, 2005 4:56:08 PM
Location: De Heurne
Contact:

Post by simsken »

Gisteren weer wat gedaan.
Bak gespoten:
Image
Image

Ook de koppeling eens goed bekeken, blijkt dat hij gebroken is :x Da's niet zo mooi want dat gaat weer 100? extra kosten

Dat stukje in het rode cirkeltje zit er dus los in:
Image

Toen heb ik de ax maar eens met een stevige schroevendraaier aangevallen. Roest!!!! :shock:

Image
Image

Er zijn nog veel meer plekken waar hij roest, ik zal eens even opsommen:
-Achter linkerkoplamp groot gat
-Achter rechterkoplamp groot gat
-Bij rechterveerpoot groot gat
-Onder waar de rechteraandrijf as door carrosserie gaat een gat
-Rechterdorpel groot gat
-Linkerdorpel een plek
-Linker achterspatbord gat
-In de kofferbak bijde kanten langs de rand volledig doorgeroest
-Achter linker koplamp
-Bij de voorruit komen ook blaasjes

Foei Citroën! Hij is echt ernstig verroest. Hebben meer ax rijders hier ook in zo'n ernstige mate last van?
ik schrok er echt van. Als ik van te voren wist dat hij zo verrot was had ik hem waarschijnlijk ook niet gekocht.
Maarja ik ben er nu eenmaal aan begonnen, moeten we het ook afmaken :wink:
Gelukkig kan ik het plaatwerk gratis krijgen.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

tsja, als je het lef hebt om met een flinke schroevendraaier je auto te lijf te gaan (respect, dat doe ik ook 'graag') dan kom je bij een type1 meestal wel veel roest tegen, als je lak niet strak is, dan is het meestal niet best! ;)

heel veel stukjes kan je beter glasvezelen dan lassen.. zoals je wielkasten achter.. gewoon ruim uitslijpen en dan glasvezelen.. daar lassen is zonde vh staal ;)

die dorpel, kan het niet goed zien.. maar dat is voor he??
bij mij zat die hele dorpel vol met grond :shock: waar dat vandaan kwam, geen idee.. maar dat het dan gaat roesten is natuurlijk zekerheid..
tis APK afkeur die dorpel.. ik moet het ook laten lassen

overigens.. haal je voorskirts er ook maarus af, wedden dat daar roest zit! en bij de aanhechting aan de bodem, waar de vlakke bodemplaat overgaat in het verticale gedeelte waar de benzinetank zit zeg maar.. meestal de rechterkant..

als je nou trouwens toch bezig bent, haal je bestuurdersstoel er eens uit en kijk naar de bevestiging aan de middenconsole, deze scheurt vaak open!
Image

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Haal voor de grap je vloetmatten maar es los :?
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

simsken
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonApr18, 2005 4:56:08 PM
Location: De Heurne
Contact:

Post by simsken »

Ik heb de auto op de brug gehad en onder de hele bodem liggen rossen. Maar hij is daar verder niet verrot, zijn puur de randen, en dan vooral de kitranden en waar het ge-puntlast is. zoals bij de tank inderdaad. Verder is hij wel hard, geen rotte plekken midden in de bodem ofzo. Ik heb ook alle skirts er af getrokken, dus ook van voorspatbord enz. dat is gelukkig allemaal niet aangetast.

Verder las ik het denk ik wel, de rotte plekken zitten gelukkig allemaal uit het zicht. Dus ik snij het gewoon uit. Zet er een plaatje overheen. En dan hebben we wel van dat proffesionele spuit-tectyl en andere middelen. Dat komt wel goed. Maar het verbaasd mij echt wat die dingen rotten.

Post Reply