Advies aanschaf headunit <100 euro

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Post Reply
pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Advies aanschaf headunit <100 euro

Post by pcrodent »

Ik vind dat het in d'eend tijd wordt voor fatsoenlijke muziek, ipv radio of cassettes. En toevallig heb ik laatst wat geld gekregen dus kan ik een "nieuwe" headunit kopen, dus ik ben me een beetje op de markt aan het ori?nteren. Hopelijk kunnen jullie me daarbij helpen met wat tips.

De eisen:
- <100 euro. Nieuw of tweedehands maakt me niet zoveel uit. Zo goedkoop omdat ie me anders teveel aan het hart gaat als ie eruit wordt gestolen, want de kans daarop is in een eend altijd groter dan in andere auto's (die w?l fatsoenlijk op slot kunnen :D)
- Moet hard kunnen. Een AX is slecht ge?soleerd voor wat betreft motorgeluid, een eend is alleen erger en daar komt ook nog rijwindgeluid bij. Ik wil de radio wel nog kunnen horen.
- Moet MP3s kunnen afspelen (vanaf CD). Als er dan in deze prijsklasse niets te vinden is, is alleen CD ook goed genoeg, dan brand ik wel wat meer schijfjes. Alternatief voor deze eis is een CD-speler EN een AUX-IN EN goed geluid. Dan komt ie in de AX (PC op AUX) en gaat de MP3-HU naar de eend.

Dat lijken me wel weer genoeg eisen. Wie weet er iets moois binnen dit eisenpakket?

Bij voorbaat bedankt!
Kijk uit, een Cactussssss

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

ik zou iets meer neerleggen en dit apparaat nemen:
http://www.caradio.nl/artikel.php?page=details&id=251
Last edited by Drake on FriJun23, 2006 11:03:32 PM, edited 2 times in total.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik heb juist tegen mezelf gezegd <100 euro omdat de beveiliging van een eend 0 is. Daarbij komt dat ik een Panasonic uit dezelfde serie in de AX heb en dat die rare verschijnselen vertoont die samenhangen met het frontje erop/eraf. Niet kapot, maar ook niet zoals het hoort. Maar de tip is genoteerd :)
Kijk uit, een Cactussssss

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »


muis_84
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueApr25, 2006 1:12:54 PM
Location: Leiden

Post by muis_84 »

Ik heb een VDO-Dayton, staat ergens een topic over van mij. Perfect ding, 4x55 wat max uitgangsvermogen ik meen 23 watt rms. Was toen 99 euro bij de mediamarkt. Speelt perfect mp3 cd's af heeft een aux in en een rca uitgang.

Zelfs zonder versterker vond ik het goed hard geluid, frontje is afneembaar.

VDO Dayton mp3 radio
Klik op de banner om mijn wie = wie te bekijken!
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Alle moderne radio's die met meer dan een 4x35W adverteren leveren zo'n 16-18W RMS :)

Verder moet ik zeggen dat ik m'n Clarion ?rg lekker vind klinken, maar de support is wel k*t. Panasonic/Kenwood/Alpine tweedehands is een goede keus denk ik?

Gewoon ff op marktplaats zoeken.

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

Koop bij de halfords een omvormer, ga naar de kringloop en haal een doorsnee versterker, ga daarna naar de kijkshop een koop een headunit voor het bedrag dat je wilt uitgeven, ga daarna terug naar de kringloop en koop met je resterende budget de grootste boxen die je kan vinden.
Rij naar huis.
Trek ja achterbank uit je eend, sluit de hele bende aan, als er nog plek is, kan je evt de achterbank weer terugplaatsen. Vergeet niet een goede zekering te plaatsen, een brandende eend is niet grappig. En lekker knallen maar. Moet goed te doen zijn voor een totaalbedrag van onder de 200 euro.
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

blueduck wrote:Koop bij de halfords een omvormer, ga naar de kringloop en haal een doorsnee versterker, ga daarna naar de kijkshop een koop een headunit voor het bedrag dat je wilt uitgeven, ga daarna terug naar de kringloop en koop met je resterende budget de grootste boxen die je kan vinden.
Rij naar huis.
Trek ja achterbank uit je eend, sluit de hele bende aan, als er nog plek is, kan je evt de achterbank weer terugplaatsen. Vergeet niet een goede zekering te plaatsen, een brandende eend is niet grappig. En lekker knallen maar. Moet goed te doen zijn voor een totaalbedrag van onder de 200 euro.


:lol:

Klinkt gaaf :D

Maar ergens ontgaat me het voordeel boven een gewone HU met grote speakers eraan. Mijn 4x45 Watt (dus eigenlijk 22 ofzo) Panasonic kan in die AX al z? hard knallen dat ik 'm nog nooit voluit heb gezet...
Kijk uit, een Cactussssss

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

pas bij AdPro 2 leuke Pioneer dingen gezien.. 1'tje van 99,- en 1tje van 109,-.. laatste was met mosfet sound ofzo, ik hoor hiet altijd dat dat goed is..

vond ze dr ook leuk uitzien :D en das ook niet onbelangrijk, je zit er tenslotte de hele rit tegenaan te kijken
Image

muis_84
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueApr25, 2006 1:12:54 PM
Location: Leiden

Post by muis_84 »

q01z wrote:pas bij AdPro 2 leuke Pioneer dingen gezien.. 1'tje van 99,- en 1tje van 109,-.. laatste was met mosfet sound ofzo, ik hoor hiet altijd dat dat goed is..

vond ze dr ook leuk uitzien :D en das ook niet onbelangrijk, je zit er tenslotte de hele rit tegenaan te kijken


Dat laatste is zeker zo, ik begin al een beetje spijt te krijgen dat ik een zilveren heb gekocht. In een zwart dash staat een zwarte radio toch wel mooier vind ik...
Klik op de banner om mijn wie = wie te bekijken!
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

q01z wrote:pas bij AdPro 2 leuke Pioneer dingen gezien.. 1'tje van 99,- en 1tje van 109,-.. laatste was met mosfet sound ofzo, ik hoor hiet altijd dat dat goed is..


Ben niet zo gecharmeerd van Pioneer H.U.'s, dit werd laatst bevestigd door m'n vaste audioadresje...

Clarion klinkt een stuk eerlijker vind ik.. niet zo aangedikt..

muis_84
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueApr25, 2006 1:12:54 PM
Location: Leiden

Post by muis_84 »

kakanox wrote:
q01z wrote:pas bij AdPro 2 leuke Pioneer dingen gezien.. 1'tje van 99,- en 1tje van 109,-.. laatste was met mosfet sound ofzo, ik hoor hiet altijd dat dat goed is..


Ben niet zo gecharmeerd van Pioneer H.U.'s, dit werd laatst bevestigd door m'n vaste audioadresje...

Clarion klinkt een stuk eerlijker vind ik.. niet zo aangedikt..


Dit zijn echt van die "wie is er eerder de kip of het ei" discussies, iedereen heeft zijn eigen criteria voor goed geluid. Wat de een heerlijk vindt vindt iemand anders heel dof klinken. Geluid is persoonlijk, gewoon bij de halfords of mediamarkt of de lokale car-audio boer wat dingen beluisteren. Dan heb je een idee van welk merk je beter vind klinken, en kan je op zoek gaan naar een eventueel 2ehandsje van dat type.

Dat is mijn advies :wink:
Klik op de banner om mijn wie = wie te bekijken!
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Enerzijds klopt dat. Anderzijds is me gisteren uitgelegd dat Clarion gebruik maakt van duurdere en beter ge?ngineerde loopwerken waardoor het geluid beter uitkomt. Ook de ingebouwde versterker schijnt op een wat hoger plan te staan.

Het beste wat je kan kiezen op dat gebied schijnt een Becker te zijn... maar goed, die zijn onbetaalbaar.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

becker is duur en zwaar overgewaardeerd, de enige mensen die zeggen dat het goed is zijn mensen die sony xplod verkopen :lol:

ik heb op een audio meeting nog nooit iemand met een becker gezien

90% is pioneer/clarion/apline.

verder heb ik alle 3 gehad, en er zitten weinig verschillen tussen, ze gaan alle 3 stuk klinken alle 3 goed, enige verschil is de bediening, dit is bij pioneer/alpine een stuk beter dan clarion.

verder is de ene pioneer de andere niet, net als een clarion.

en om nu die clarion te gaan vergelijken met een oude pioneer klopt niet.

verder geld het dure loopwerk alleen voor de hogere dure moddellen van clarion, zet je die weer naast een pio/alpin in dezelfde klasse dan is er weer bijna geen verschil kwa kwaliteit.
Last edited by Drake on ThuJul06, 2006 11:17:16 AM, edited 1 time in total.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Ik vergelijk de Clarion ook niet met een oude Pioneer, juist met een splinternieuwe (DEH-P5800MP). Terwijl mijn Clarion 2 series terug is presteert de Clarion beter (evenveel detail en minder krasserig op neutraalinstelling) op zowel een AudioSystem BX165 Pro composetje als op een Polk Audio setje als op een setje waarvan ik ff de naam kwijt ben maar wat ook wel erg lekker klonk.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

5800mp is niet echt een van de sterkte serie's, maar de goedkopere clarions willen soms beter klinken echter is het altijd nog smaak, pioneer klink over het algemeen wat muzikaler terwijl een clarion vaak japans koud klinkt, alpine ligt weer een beetje tegen pioneer aan.

Meestal komt kwa geluid alpine het beste uit de testen, maar daar betaal je ook voor.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Hmm, ik vond de Alpine qua karakter inderdaad meer op de Pioneer lijken, maar dan beter uitgevoerd.. Zou Alpine dus altijd verkiezen boven Pioneer. Al voel je dat ook wel weer in de prijs viel me op.

Clarion is idd wat koud in vergelijking met de Pioneer, maar kleurt het geluid minder naar mijn idee. Dat wil ik ook, de speakers mogen iets kleuren de versterker/HU wat mij betreft eigenlijk niet. Ik wil horen wat er in de muziek zit :)

Maar goed, idd, een kwestie van smaak. Ik luister vrij veel jazz-achtige dingen en rustige house in de auto: Dat soort muziek wordt meestal wat "warm" afgemixed. Als je HU er dan nog een trapje bij doet klinkt het meestal niet meer lekker.

Becker is trouwens idd overgewaardeerd, maar je merkt wel dat het goed spul is. Heb jij eigenlijk weleens Nakamichi geluisterd? Het hing erbij en was belachelijk duur, dus ik heb het maar helemaal niet aangezet :lol:

EDIT: Haha, lees net je laatste regel pas; eigenlijk hebben we dus dezelfde mening maar een iets andere smaak :lol:

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Nakamichi is goed, je moet er alleen van houden. Het zijn radio's welke heel basic zijn kwa functie's maar vooral in geluidskwaliteit uitblinken.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Drake wrote:Nakamichi is goed, je moet er alleen van houden. Het zijn radio's welke heel basic zijn kwa functie's maar vooral in geluidskwaliteit uitblinken.

Sounds like I love it :D Instelmogelijkheden zijn er alleen om tekortkomingen in de techniek op te vangen :)

Post Reply