Advies gevraagd

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

dyane69
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: FriNov11, 2005 1:06:36 PM
Location: Sint-Oedenrode

Advies gevraagd

Post by dyane69 »

Smaak is heel persoonlijk daar ben ik me al te zeer van bewust, maar ik ben al een aantal jaren helemaal niet meer bezig met car audio. Maar het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan :wink:

Nu ben ik een liefhebber van goed geluid (heb bijvoorbeeld een Rega stereo thuis (CD spelers zijn onovertroffen in zijn segment)).

Bas is prima maar is voor mij niet het belangrijkste. Ik zoek dus ook niet direct een subwoofer. Een goed stereobeeld (ja ik weet dat dat nagenoeg onmogelijk is in een auto) probeer ik na te streven. Een mooie verhouding tussen laag/midden/hoog is voor mij dus belangrijker dan vet hard :P

Wie o wie zou me wat meer info kunnen geven. En wellicht wat aanraders en vooral ook afraders van wat merken?

Grtz,
Roland

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

moet je ff pb'en naar drake, met je wensen, denk dat hij het je zo kan uitleggen en kan tippen.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

dyane69
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: FriNov11, 2005 1:06:36 PM
Location: Sint-Oedenrode

Post by dyane69 »

DuFF wrote:moet je ff pb'en naar drake, met je wensen, denk dat hij het je zo kan uitleggen en kan tippen.


Thnxs, will do...

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Of wacht tot ie reageert in dit topic, dan kan iedereen het lezen :)
Kijk uit, een Cactussssss

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Ik heb voor een Jbl gti compo set gehad, dat is high end spul.

Kost wat, maar dan hebbie ook wat :P
Alleen heeft de radio zonder losse versterker te weinig vermogen om ze zuiver aan te sturen.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

JBL GTI, en JBL in het algemeen, daar ga ik juist van overgeven...

als je high-end wil moet je voor iets als Focal gaan, en er zijn meer merken, maar Focal valt bij mij in de smaak.

Beter nog ga je ff naar Caradio of een andere goeie audiozaak, met een cd'tje volgebrand met je favoriete nummers, en dan laat je de heren daar wat setjes voor je bij elkaar zoeken.

Dan ga je luisteren, luisteren, luisteren, vervolgens bedank je voor de koffie en kom je een weekend later nog eens terug.

Dan ga je weer luisteren, luisteren, luisteren, en uiteindelijk tik je een paar honderd euro af en ga je h??l blij naar huis ;)

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Daar heb je wel gelijk in Kakanox.. maar zoek maar eens een 10 cm compo setje dat ook nog eens goed klinkt ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

TwoTone wrote:Daar heb je wel gelijk in Kakanox.. maar zoek maar eens een 10 cm compo setje dat ook nog eens goed klinkt ;)


Drake heeft een mooi setje liggen geloof ik.. ;)

dyane69
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: FriNov11, 2005 1:06:36 PM
Location: Sint-Oedenrode

Post by dyane69 »

kakanox wrote:Dan ga je weer luisteren, luisteren, luisteren, en uiteindelijk tik je een paar honderd euro af en ga je h??l blij naar huis ;)


Precies, maar kunnen ze wel een beetje de omgeving van een auto simuleren? Om ze zo te horen vanaf een luisterplank (kan ff geen betere beschrijving bedenken :)) heb ik niet veel aan.

Paar honderd euro is nu nog nicht im frage helaas. Maar wie weet met een leuke setje beginnen op mijn huidige radio en daarna naar achteren uitbreiden. Hoor dat er een aantal mensen zijn met goede ervaringen met een composetje in de voordeur in de plaats van de flessenhouder. (is daar toevallig ook een faq van gemaakt?)

En ik ben nu wel benieuwd wat Drake te vertellen heeft :wink:

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Ik was vanaaf weg, dus ik heb niet echt tijd gehad :D

Bel me morgenavond maar even op of voeg me op msn : cw_aka_drake@hotmail.com toe.

voor 10cm is er best leuk spul te krijgen ik heb zelf voor 100 euro een CDT compo kunnen scoren, en dat is iets meer high end (kwa geluids kwaliteit) dan een jbl gti :lol: (gti is leuk als het puur hard moet meer niet), maar eigenlijk zou ik niet kleiner dan 16,5 cm nemen of het moet (in mijn geval dus met de mr2) niet passen/kunnen.

Simon84
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: WedApr12, 2006 3:17:01 PM
Location: Uithuizen
Contact:

Post by Simon84 »

Hallo,laat ik me als nieuwkomer op dit forum ook maar eens in deze discussie gaan mengen. Ik ben nu een jaar of 2 actief bezig met CarAudio, en heb inmiddels een leuke install in de wagen liggen. Ik ben nu druk in onderhandeling voor een leuke ax, waar het dan ingebouwt gaat worden.

Maar ontopic:

Een JBL gti kan ook ZEER muzikaal klinken, ipv alleen hard. :D Er zijn echter merken die voor veel minder geld ook erg lekker klinken.

qua merken...tja..dat is nogal smaak gevoelig.
Wat de ??n mooi vind klinken vind de ander ruk klinken :D

Ik kan wel een aantal merken noemen, die in mijn ogen goed scoren . Hierbij moet je denken aan Audio System, Focal, Hertz en Helix.

Het ligt er maar net aan wat voor geluid je wilt hebben en hoeveel je er voor over hebt.

Zou je misschien een budget kunnen aangeven? dan kunnen wij kijken wat er beschikbaar is voor dat bedrag.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

In de AX, als je weinig budget hebt, kan ik om te beginnen Hertz aanraden.
Heb zelf in de flessenhouders Hertz' kleinste (Hertz-website, klik daarna de diECi serie - coax - DCX100), 10cm 2-weg dingetje gezet dat afhankelijk van een beetje demping heel aardig rendeerd. Moet alleen niet hard willen gaan, maar da's logisch bij 10cm.
Heb zo'n ?60 voor dat setje betaald dus heel goedkoop, het werk zit'm in de flessenhouders, heb zelf 12mm MDF gebruikt en in de flessenhouder geperst.
Daarna zou je dat mooi uit kunnen breiden met een groter broertje uit de Hertz lijn in je hoedenplank.
Hertz komt overigens uit dezelfde stal als Audison, en dat zijn toch top-versterkers.

In m'n CX heb ik voorin een zelfbouw 2-weg compo zitten van Vifa met InterTechnik-filters die heel zuiver klinkt (maar dat mag ook wel met dat materiaal) en dan praat je over ?200 aan losse materialen, moet je het nog solderen en inbouwen.

Zelf ben ik overigens ook geen bas liefhebber, draai alles tussen Tori Amos en Frank Zappa, klassiek, jazz, flamenco. Dat maakt het lastiger...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Simon84 wrote:Hallo,laat ik me als nieuwkomer op dit forum ook maar eens in deze discussie gaan mengen.


Simon uit Uithuizen, da's leuk.
Ben daar opgegroeid....
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

Heb in de 1.1 een 10cm composetje van phase linear. Kosten 1,5 jaar geleden zo'n 100 euro, en klinken ook goed.

Komende zomer die speakers eens van de 1.1 naar de GT overzetten, maar ik zie er al tegenop dat ik moet gaan kloten met een deur die CV heeft + elektrische ramen.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Popmart wrote: maar ik zie er al tegenop dat ik moet gaan kloten met een deur die CV heeft + elektrische ramen.


Kabeltje trekken is geen probleem hoor Popmart, beetje friemelen en dan lukt het wel. Heb er zelf hele dikke kabels in zitten.
En ons Brockje heeft eveneens electrische ramen en centrale vergrendeling.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

2Black wrote:
Popmart wrote: maar ik zie er al tegenop dat ik moet gaan kloten met een deur die CV heeft + elektrische ramen.


Kabeltje trekken is geen probleem hoor Popmart, beetje friemelen en dan lukt het wel. Heb er zelf hele dikke kabels in zitten.
En ons Brockje heeft eveneens electrische ramen en centrale vergrendeling.


de deur zit vast met 2 scharnieren, hiertussen zie je een soort slurfachtig ding zitten, vanuit de deur zelf kun je er wel draden doorheen steken, maar hoe kom je bij de ingang van die slurf net achter het dashboard ?
ik denk dat ik die slurf er maar ff tijdelijk tussenuit ruk ofzo :|

lekker alles rustig bekijken, morgen weer een dag :lol:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Simon84
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: WedApr12, 2006 3:17:01 PM
Location: Uithuizen
Contact:

Post by Simon84 »

2Black wrote:
Simon84 wrote:Hallo,laat ik me als nieuwkomer op dit forum ook maar eens in deze discussie gaan mengen.


Simon uit Uithuizen, da's leuk.
Ben daar opgegroeid....


Dat is zeker leuk :D Aan welke straat dan? Ik woon zelf aan de RP Dojesweg, Misschien ken je die straat nog wel :)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

DuFF wrote:de deur zit vast met 2 scharnieren, hiertussen zie je een soort slurfachtig ding zitten, vanuit de deur zelf kun je er wel draden doorheen steken, maar hoe kom je bij de ingang van die slurf net achter het dashboard ?
ik denk dat ik die slurf er maar ff tijdelijk tussenuit ruk ofzo :|


In de auto kun je het beste het stukje bekleding net onder je dashboard ook verwijderen, is dus het hoekje net voor de deuren. Met wat gefriemel krijg je dat er redelijk eenvoudig uit, en weer in.
Dan i.d.d. die "slurf" er aan 2 kanten uithalen. In mijn ervaring is het makkelijker kabels trekken vanuit de dashboard kant dan vanuit de deur kant. Er zit redelijk wat ruimte in de C.V. en E.R. bedrading.


@Simon84 - ik woonde buiten het dorp, aan de Streeksterweg 87 tussen Uithuizen en Usquert in. Is een wit huis, staat er nog steeds, met een inmiddels enorme treurwilg voor de deur die mijn moeder nog heeft geplant. RP Dojesweg zegt me niets, maar het is dan ook lang geleden.
Ik zat ooit op de Engersmaschool, maar die is afgebroken.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

het is overigens gelukt, via binnenkant naar buiten is veel beter ja, even voelen en dan voel je het begin van die slurf, ik heb de slurf alleen uit me deur gehaald, en zo erdoor geduwd, en dan in me deur, en slurf weer terug in de deur.

ff goed friemele, en dan lukt het wel
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Simon84
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: WedApr12, 2006 3:17:01 PM
Location: Uithuizen
Contact:

Post by Simon84 »

2Black wrote:
DuFF wrote:de deur zit vast met 2 scharnieren, hiertussen zie je een soort slurfachtig ding zitten, vanuit de deur zelf kun je er wel draden doorheen steken, maar hoe kom je bij de ingang van die slurf net achter het dashboard ?
ik denk dat ik die slurf er maar ff tijdelijk tussenuit ruk ofzo :|


In de auto kun je het beste het stukje bekleding net onder je dashboard ook verwijderen, is dus het hoekje net voor de deuren. Met wat gefriemel krijg je dat er redelijk eenvoudig uit, en weer in.
Dan i.d.d. die "slurf" er aan 2 kanten uithalen. In mijn ervaring is het makkelijker kabels trekken vanuit de dashboard kant dan vanuit de deur kant. Er zit redelijk wat ruimte in de C.V. en E.R. bedrading.


@Simon84 - ik woonde buiten het dorp, aan de Streeksterweg 87 tussen Uithuizen en Usquert in. Is een wit huis, staat er nog steeds, met een inmiddels enorme treurwilg voor de deur die mijn moeder nog heeft geplant. RP Dojesweg zegt me niets, maar het is dan ook lang geleden.
Ik zat ooit op de Engersmaschool, maar die is afgebroken.


Dat is wel heel toevallig, daar ben ik afgelopen jaar nog aan het verbouwen geweest. Oude schuur plat gegooit, om plaats te maken voor een nieuwe :D

Post Reply