Standaardboxen in een AX GT

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Standaardboxen in een AX GT

Post by Rob GT »

Hoi, weet iemand de specificaties van de standaardboxen in een AX GT nieuw model? Dus merk, vermogen. Ik ben namelijk niet zo heel tevreden met die boxen achter de stoelen en wil deze graag verplaatsen en er wat extra's naast kopen. Zodat ik dus voorin geluid heb en op de hoedenplank wat.

Dus, als dus de standaard boxen maar 25 watt zijn en ik koop boxen erbij voor 125 watt...dat is dan een beetje jammer van die 125 watt boxen. Of kan ik die standaard boxen zowieso maar beter achterwege laten en 4 nieuwe aanschaffen?

Geluid bij mij hoeft niet keihard, dus ben niet echt geinteresseert in versterkers en subwoofers. Maar het mag wel wat beter dan dat het nu klinkt.

Waar halen jullie trouwens hoedenplankbekleding vandaan? Dit spul:
zoiets als hier te zien is bijvoorbeeld

Ik weet trouwens niet hoeveel watt mijn radio is. Maar die blijft er toch niet lang inzitten.
Last edited by Rob GT on SatNov15, 2003 10:13:02 PM, edited 3 times in total.
Image

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Ik heb er geen verstand van :cry: maar...wat vinden jullie hiervan?

link1

Of deze:

link 2
Image

mhr-zip
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: WedNov12, 2003 9:22:25 PM
Contact:

Post by mhr-zip »

Leuke goedkope compo set? Axton of Groundzero?


Lees ook dit eens door http://www.12vhifi.nl/faq.html#setup

DJ
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 138
Joined: WedSep17, 2003 9:36:05 PM
Location: N'dal

Post by DJ »

Je ken beter gewoon een paar boxen met meer watt kopen.

75watt bijvoorbeeld dan heb je mooi geluidje.

En de bekleding koop je gewoon in een tapijt winkel.

Laterzzz
AX Cars One Of The Great DiscoveriesImageImage

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Yup, zou het bij een composetje beginnen. Ik zelf heb de tweeters op dashboard staan voor een beter geluid. De lage tonen van de compo heb ik dus achter de stoelen, op de originele plek, maar je kan ze ook in je flessenbakhouders stoppen zoals Remy.

Verder zou ik als je op je hoedenplank speakers wil ovaaltjes aanraden (6x9)?? En als je het een beetje netjes en verborgen wil opstellen moet je dus een eigen MDF (12mm) hoedenplankje knutselen. Je freest er de ovalen rondjes uit zodat de speakers ERIN vallen, daar de bekleding overheen trekken. Geen hond die kan zien dat jij daar speakers hebt zitten. Ideaal dus..

Als dat allemaal gedaan is kun je ooit wel eens denken aan een sub.. En geloof me, het hoeft echt geen joekel te zijn.. Ik heb een herrie erin zitten met een kant en klare KAST, dus koop alsjeblieft geen Tube of iets dergelijks... :roll:

mhr-zip
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: WedNov12, 2003 9:22:25 PM
Contact:

Post by mhr-zip »

Ik heb nog wel een foto reportage van hoe Remy en ik het gedaan hebben bij mijn auto. Ik kan hem wel ff posten, maar het is alleen geen AX...

Owja, als je besluit boxen te kopen, heeft de maat 16 cm altijd voorrang boven bijv. 13 cm. Want dat verschil hoort zelfs een leek.

Remy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 272
Joined: SunAug10, 2003 6:48:43 PM
Location: Klundert

Post by Remy »

En die hoedenplank stof kan je gewoon bij de Car Audio Speciaal zaak bij jou op de hoek kopen. Die heeft ze in verschillende kleurtjes en ik geloof standaard maat van 70x150 cm of zoiets dergelijks. ??n zo'n rolletje stof kost wel €15,- maar dan heb je ook wat.

Nog even over je speakers, als je geen versterker wil enzo, koop dan een leuk composetje voor voorin en 6x9speakers voor achterin. Het hoeft allemaal geen 350 watt vermogen te hebben, want dat trekt je radio dan weer niet ;)

Hou het bescheiden en ga vooral een aantal zaken langs bij jou in de buurt, vraag advies en prijzen en aanbevolen merken. Op deze manier krijg je voor jezelf wel n aardig idee, wie jou lulkoek verteld of welke zaak serieus met je bezig is.

Voor de rest kan je natuurlijk op internet genoeg info vinden over caraudio, zoals mijn goede "Ik-krijg-steeds-meer-liefde-voor-Franse-auto's" vriend MHR-ZIP al opmerkte. :twisted: :twisted: :twisted:

In iedergeval succes Rob en we horen nog wel van je.

GRTZ Remy 8)
Renault Clio 1.4 16V SI

PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen :(

mhr-zip
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: WedNov12, 2003 9:22:25 PM
Contact:

Post by mhr-zip »

Hier ff de link van audio in bouwen met Remy. (Let niet op de auto)

Link

Ik heb er 1 rolletje hoedenplank stof bij gebietst, toen ik mijn audio kocht.

Owja, en je zou je hoedenplank evt van bijv. 18 mm mdf ipv 12 mm kunnen maken. En dat 'frezen' kan ook gewoon met de decoupeer zaag.

mhr-zip
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: WedNov12, 2003 9:22:25 PM
Contact:

Post by mhr-zip »

Even de Groundzero en Axton dealers op een rijtje.

http://www.hifipoint.nl/dealers/dealers-nl.htm

http://www.showyoursound.nl/Public/Waar ... Merk_ID=23

Deze dealer schijnt wel goed te zijn, en zit ook wel aardig bij jou in de buurt. http://www.12voltindustry.nl/

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Ah, bedankt tot zover!

Wat kan ik hiervan verwachten? Even te orientatie?

http://www.halfords.nl/shop/productdetail.asp?catalog_name=Assortiment&category_name=22200+Sony&product_id=105124

http://www.halfords.nl/shop/productdetail.asp?catalog_name=Assortiment&category_name=870+Speakers&product_id=105110

Deze kost 20,5 bij www.conrad.nl (linken gaat niet)

BOSCHMANN 130MM

Producteigenschappen:

Nom. belastbaarheid 50 W
Muziekbelastbaarheid 130 W
Freq. bereik 40-23.000 Hz
Geluidssterkte 90 dB
Impedantie 4 W
DIN 130 mm
Type G-5532 S

RAVELAND HOC 122
productomschrijving:

13 mm bolkap voor hoge tonen, met magnetische vloeistof en bijpassend doorlopend scheidingsfilter, 2 ohm, 80/120 Watt (sinus/max.),90 dB, 4000 - 20000 Hz.

23,80 eur. (is dit per stuk ofzo? Zie het niet echt duidelijk staan)
Last edited by Rob GT on SunNov16, 2003 8:25:28 PM, edited 3 times in total.
Image

Remy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 272
Joined: SunAug10, 2003 6:48:43 PM
Location: Klundert

Post by Remy »

Boschmann is volgens mij een beetje 'n zuig merk :? :? :? En Raveland ken ik eigenlijk niet. Maar nog ff 'n tip, ga eens op
http://www.showyoursound.nl kijken daar ken je nog meer info vinden over merken enz. Succes verder 8)
Renault Clio 1.4 16V SI

PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen :(

mhr-zip
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: WedNov12, 2003 9:22:25 PM
Contact:

Post by mhr-zip »

Even een vraag die ik al veel eerder had moeten stellen: wat is je budget?

Persoonlijk ben ik niet zo kapot van Sony, en al helemaal niet van Boschmann. Dat is veel 'watt' voor weinig geld. Maar het is belangrijker hoe een box klinkt dan hoeveel watt max hij is, zeker als je toch geen versterker gaat gebruiken. (Als je boxen wil, waar je veel vermogen op kwijt kan moet je boxen nemen met veel watt 'RMS')

Een composet heeft als voordeel, dat je je tweeter kan richten. Hoge tonen zijn veel richtings gevoeliger dan lage tonen. Vandaar dat losse tweetertje.

Op je vraag ofdat die calibers wat zijn, kan ik geen antwoord geven, want ik heb ze nog nooit gehoord. Ik kan je alleen maar adviseren om te gaan luisteren, dan hoor je vaak als leek al het verschil. Ook hoor je goed het verschil tussen 13 en 16 cm. Dus als je toch je deur gaat aanpassen kan je beter voor die '10 euro' extra, 16 cm boxen nemen.

Bij http://www.12voltindustry.nl hebben ze veel goede merken op voorraad, dus daar zal ik zeker eens gaan luisteren.

Ik was samen met Remy ook eens naar merken als pioneer en sony gaan luisteren. Toen ben ik eens naar een 'echte' zaak gegaan. En heb toen het merk Focal gehoord, dan sta je echt te kijken van het verschil in geluid.

Ook 'belangrijk' is wat voor muziek je luisterd. Een merk als Rockford Fosgate is meestal meer voor het betere beukwerk. En focal is veel meer SQ (Sound Quality) gericht.



Als iemand in boven staand stukje fouten ondekt, hoor ik het graag.

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Budget rond de 150 euro...en ik zal binnenkort ff rondkijken bij die dealer in Dronten.

Van mij hoeft het niet hard te gaan, als het maar goed klinkt. Maar het moet natuurlijk wel leuk blijven, ik ben ook maar student.
Image

Remy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 272
Joined: SunAug10, 2003 6:48:43 PM
Location: Klundert

Post by Remy »

Misschien een ideetje om eventueel speakers in fasen te kopen. Zo koop toch 'n beetje kwaliteits spullen en kost het niet super veel in ??n keer :wink: € 150,- budget is niet super veel en het lijkt mij toch zonde van je geld als je bagger spullen koopt. Ik zou dan eerst voor een composetje voor gaan en dan later uitbreiden met speakers voor in je hoedenplank. En zeg zelf, als je nu k*t speakers koopt en je bent er uiteindelijk niet tevreden mee, dan wil je toch andere.
Renault Clio 1.4 16V SI

PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen :(

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Je hebt gelijk Remco, mijn ervaring is dat goedkope troep alleen maar tot teleurstelling leidt. Maar ik weet niet waar ik op moet letten en wat goed spul is... :roll:
Image

DJ
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 138
Joined: WedSep17, 2003 9:36:05 PM
Location: N'dal

Post by DJ »

Rob GT wrote:Je hebt gelijk Remco, mijn ervaring is dat goedkope troep alleen maar tot teleurstelling leidt. Maar ik weet niet waar ik op moet letten en wat goed spul is... :roll:


Gewoon waar mooi geluid uit komt.

Je ziet zeker wel verschil tussen bende en goed spul en je hoort het ook

wel.
AX Cars One Of The Great DiscoveriesImageImage

mhr-zip
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: WedNov12, 2003 9:22:25 PM
Contact:

Post by mhr-zip »

Merken die je NIET moet kopen: Boschmann en Climax.

Wel: Focal, Groundzero, MTX, Axton,

Remy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 272
Joined: SunAug10, 2003 6:48:43 PM
Location: Klundert

Post by Remy »

Ik sluit mij helemaal aan bij mhr-zip. Ga vooral dus luisteren (en huiveren bij sommige verschillende merken) bij verschillende caraudio zaken. :) :) :)

PS let wel op, over het algemeen zijn de boxen bij audio zaken aangesloten via een versterker. Het hoeft niet perse altijd, maar let erop, want dat scheelt heel veel qua geluid :wink: :wink: :wink:
Renault Clio 1.4 16V SI

PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen :(

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

mhr-zip wrote:Merken die je NIET moet kopen: Boschmann en Climax.

Wel: Focal, Groundzero, MTX, Axton,


Remy wrote:Ik sluit mij helemaal aan bij mhr-zip. Ga vooral dus luisteren (en huiveren bij sommige verschillende merken) bij verschillende caraudio zaken. :) :) :)

PS let wel op, over het algemeen zijn de boxen bij audio zaken aangesloten via een versterker. Het hoeft niet perse altijd, maar let erop, want dat scheelt heel veel qua geluid :wink: :wink: :wink:


Ik vind dat jullie te makkelijk denken. Merken als Focal en GroundZero, MTX etc zijn topmerken. Zelfs een compo-setje hiervan lukt je bijna..

Ik denk dat Rob meer moet stil staan bij de herrie die hij wil produceren. Zo nee, ga dan gewoon voor de middenmotor of net iets beter. Zoals Pioneer, Sony of wat dan ook..

Kijk marquant etc is zuig spul.. dat gaf remy ook aan.. Je kunt het best nemen, maar wees dan ook niet bang dat het binnen een half jaar kapot is..

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

DJ wrote:
Rob GT wrote:Je hebt gelijk Remco, mijn ervaring is dat goedkope troep alleen maar tot teleurstelling leidt. Maar ik weet niet waar ik op moet letten en wat goed spul is... :roll:


Gewoon waar mooi geluid uit komt.

Je ziet zeker wel verschil tussen bende en goed spul en je hoort het ook

wel.


Ook zo zonde, hier kan Rob toch nog niks mee.. Stop een marquant speakertje in een mooi kistje met schuimnoppen erin.. En ik garandeer je, ik haal het merk-label eraf en jij vind dat het goed geluid is... En dan koop je het, je kan het lang niet zo pro inbouwen als zij en er komt een zuiggeluid uit... Dus er komt toch wel meer bij kijken dan alleen "mooi" geluid. :evil:

Post Reply