Toerental hoorbaar over de speakers

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Toerental hoorbaar over de speakers

Post by Mark »

Ik heb al enige tijd een JBL GTO 4000 2x20 ampere versterker tegen de achterbank aan hangen, waar een baskast met 2 woofers op aan zitten gesloten en twee 4 weg speakers in de hoedenplank.

Nou is het zo dat ik het toerental van de motor zachtjes te horen krijg over de hoedenplank speakers. Als ik het volume harder zet wordt dit iritante geluid niet harder. Hoe zachter het volume des te beter hoor je je toerental. Het is een soort fluitend geluid.

De voeding en de signaal kabel liggen maximaal gescheiden. De aarde draad is dik en slechts 40 cm lang. Ik heb het idee dat de dynamo ermee te maken heeft. Heeft iemand hier ervaring mee of tips hoe je het op kan lossen? Ik wil best een toerenteller, maar niet op deze manier. )-:

RollieBollie
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: SunJun29, 2003 2:08:24 PM
Location: Amstelveen

Post by RollieBollie »

Ik heb een oplossing voro dit soort problemen.
Zet gewoon het geluid van je radio op 100%. Doe ik ook altijd met mijn 350 watt onversterkt. 8)

Een echte oplossing voor dit probleem heb ik helaas niet. :oops:

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Op 100% heb je na 10 minuten echt pijn aan je oren. De speakers en tweaters die op de headunit zijn aangesloten hebben het probleem niet.

Maar 100% vol is leuk op een parkeerplaats, maar niet als je erin zit. Een rustig achtergrond muziekje moet je ook storingsvrij van kunnen geniet. (-:

DJ
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 138
Joined: WedSep17, 2003 9:36:05 PM
Location: N'dal

Post by DJ »

Heb ik ook gehad heb betere versterker gekocht

en een Onstoringsfilter (11,95)gekocht bij halfords.

Nergens meer last van.
AX Cars One Of The Great DiscoveriesImageImage

Swatchyaxowner
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 281
Joined: ThuJun12, 2003 6:37:25 PM
Location: Hillegom
Contact:

Post by Swatchyaxowner »

Ontstorings filter is 1 oplossing !

Ik heb zelf ook het probleem het probleem wordt verorzaakt door de dinamo die de voedings kabel voed :D

Als je ffies de tijd hebt trek je auto helemaal leeg
Leg als je achter het stuur zit links de voedings kabel en rechts de speaker en tulp kabels PS dat moet is zelf ook nog steeds doen :D

Suc6 Jeffry :twisted: en ik wil jouw sound wel eens zien hen horen :)
Type en Spellings Fouten voorbehouden !!!

Getinte ramen ASO ?? Wel nee dat is pas klasse hebben :D

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Swatchyaxowner wrote:Ontstorings filter is 1 oplossing !

Ik heb zelf ook het probleem het probleem wordt verorzaakt door de dinamo die de voedings kabel voed :D

Als je ffies de tijd hebt trek je auto helemaal leeg
Leg als je achter het stuur zit links de voedings kabel en rechts de speaker en tulp kabels PS dat moet is zelf ook nog steeds doen :D

Suc6 Jeffry :twisted: en ik wil jouw sound wel eens zien hen horen :)



dus alles rechtstreeks via de accu laten lopen???? en niet via contact?
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Het is indirect wel via het contact.

Je versterker gaat pas aan als je radio aan gaat. Met een lege accu zal ik dus echt niet komen te staan.

En een onstoringsfilter heb ik geprobeerd. Maar ik moet een filter hebben die je op de voedingskabel schroeft.

DJ
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 138
Joined: WedSep17, 2003 9:36:05 PM
Location: N'dal

Post by DJ »

Mark waar woon je?

Als in de buurt is wil ik wel ff kijken en helpen.


mzzls
AX Cars One Of The Great DiscoveriesImageImage

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

ontstoringsfiltertje ertussen,
en voor de rijken onder ons :

een vette elco van 4700Um of meer,
voor de bass boven de 200 watt,

je accu trekt die niet, maar met deze elco ertussen wel.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik heb een ontstoringsfilter geprobeerd bij een audiozaak. Ik had hem op de kabel van het onversterkte signaal gehangen. Nog voor de versterker dus. De storing werd serieus 10x erger.

Zo'n filter is niets anders dan een paar ferietringen (of hoe je het ook schrijft) om het signaalkabel heen. Net zoals je vaak ziet bij een telefoonkabel.

Kreeg laatst de tip om even de riem van de dynamo eraf te halen en dan te starten en luisteren. Als het dan weg is ligt het 100% zeker aan de dynamo. En dan schijn je een filter op de voedingsdraad te moeten zetten. Maar ik kan ze maar tot max 30 ampere vinden en die kosten al 30 euro.

Swatchyaxowner
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 281
Joined: ThuJun12, 2003 6:37:25 PM
Location: Hillegom
Contact:

Post by Swatchyaxowner »

Shit 30 amper? ?? me versterker trekt al 45 :S

Maar je hebt dan de verkeerde ontstoring genomen de juist plaats je in de tulp snoer ( 1kant in andere kant naar de versterker)

De gene die je nodig hebt is van Caliber das de LT 2 Head unit lijnuitgang ontstorder kost 22 Euro


Groetjes Jeffry
Type en Spellings Fouten voorbehouden !!!

Getinte ramen ASO ?? Wel nee dat is pas klasse hebben :D

ut_paterke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 113
Joined: FriDec26, 2003 11:44:46 PM
Location: Alkmaar

Post by ut_paterke »

Mark wrote:Ik heb een ontstoringsfilter geprobeerd bij een audiozaak. Ik had hem op de kabel van het onversterkte signaal gehangen. Nog voor de versterker dus. De storing werd serieus 10x erger.

Zo'n filter is niets anders dan een paar ferietringen (of hoe je het ook schrijft) om het signaalkabel heen. Net zoals je vaak ziet bij een telefoonkabel.

Kreeg laatst de tip om even de riem van de dynamo eraf te halen en dan te starten en luisteren. Als het dan weg is ligt het 100% zeker aan de dynamo. En dan schijn je een filter op de voedingsdraad te moeten zetten. Maar ik kan ze maar tot max 30 ampere vinden en die kosten al 30 euro.


Weet je mischien al wat er in zo'n voedingskabel filter zit ?
Mischien is hij wel erg makkelijk naa te maken.

Tip.
Doe de test met je dynamo wel even, want het kan ook aan de bougies of je verdeelkap liggen. deze gebruiken nogal wat spanning, en ookal is de vonk erg klein, hij veroorzaakt zeker elektromagnetische storing.

Als je eerst aankopen gaat doen om er dan achter te komen dat ie het nog steeds doet. Is dood zonde...

Succes

Ut Paterke

ZX_2l_16v
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: MonDec29, 2003 12:11:29 PM

Post by ZX_2l_16v »

Eej.

Probeer eens de versterker aan te sluiten op de + en - van de accu , dus rechtstreeks erop. (werkt dit , ander massapunt pakken in de koffer)

Gooi je versterker eens los van de achterbank en probeer het dan eens.
(werkt dit, zit de versterker soms op metaal?)

wat voor soort kabels (merk, dikte?) heb je. zit een aanzienlijk verschil tussen

en idd zorg dat alles gescheiden zit..
het mooiste .

Plus kabel langs de bustuurderskant, signaal langs de pass.kant in combi
met de remote aansluiting

In principe doet een filter niets meer dan bep. freq. eruit filteren.
Is dus geen oplossing maar een workaround

Fast eddie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 453
Joined: ThuDec04, 2003 3:56:11 PM
Location: Hoogkerk (Groningen )

Post by Fast eddie »

Oke dit is het antwoord, heb jij toevallig jouw 12v kabel langs jouw lownoise kabels liggen. De lownoise kabels zijn de kabels met tulppluggen van radio naar versterker, als deze namelijk te dicht bij elkaar liggen krijg je dat probleem. Tip leg de 12v en - kabels onder de linker stoeldoor en de speaker en lownoise kabel onder de rechterstoel. Het is even werk maar bij mij was alles toen weg.

Succes ermee

Fast eddie
IK PROAT PLAT, SO WHAT !!!!!
Image

Volvo V70 2.4T 20v 200pk automaat 2001
AX-GTi 1992 3 januari
AX-GTi 1992 2 januari 115pk

RammsteinAX
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: SunJun22, 2003 7:58:43 PM
Location: Den Haag
Contact:

Post by RammsteinAX »

als je na dit allemaal te hebben geprobeerd nog steeds geen voordering hebt kijk dan even of je ontstoorder er nog wel op zit...dit is een klein zwart doosje met daar uit een draadje....deze is naast de bobine gemonteerd zit....
wat je ook kunt proberen is om even je bougie kabels door temeten om te kijken of daar niet teveel weerstand in zit...kan ook het geval zijn.

succes,

AX RAMMSTEIN
Gas op de zuiger!!!!!!!!!!

axo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 110
Joined: FriAug29, 2003 12:44:37 AM
Location: velserbroek (haarlem)

Post by axo »

Wat fast eddie zegt is waar en als je dan de versterker op je bodem schroeft zodat deze goed massa maakt, dan moet het eigenlijk al helemaal weg zijn, zonder ontstoorders of wat dan ook.
hell breaks lose, when i accelerate!

Master Lee
Moderator
Moderator
Posts: 624
Joined: TueJun10, 2003 10:38:58 AM
Location: Putten
Contact:

Post by Master Lee »

axo wrote:als je dan de versterker op je bodem schroeft zodat deze goed massa maakt


ik neem aan dat je dat met een kabel doet dan he anders heeft het nie echt zin versterker op de bodem schroeven... dus kabel van versterker naar bodem...

wat ik zelf heb gedaan is een 3 of 4 mm dikke kabel van 40 cm van me versterker naar het punt waar me achtergordel vast zit. is ook prima massa

ut_paterke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 113
Joined: FriDec26, 2003 11:44:46 PM
Location: Alkmaar

Post by ut_paterke »

He hallo,

Vorige keer werd deze vraag in een verkeerd topic gesteld.
Maar er is een hele makkelijke manier om je voedings kabels te filteren.

Trek een + met een vette zekering en een - direct van je accu.
Je accu is namelijk het eerste filter. Deze zorgt al voor een stabielere 13,8V onbelast.

Image

Zet een spoel in serie met de + en twee verschillende conensatoren paralel op de twee draden. Een snelle kleine en een logge groote.

De eerste condensator vangt all snelle spanings pieken op, en maakt zo tijd voor de grote condensator om de hele lading op te nemen...

Dit geld voor Radio en versterker.

Tips...
P=U.I Watt = Volt x Amp
2 x 80 watt is dus 160 watt
160 watt / 12 Volt = 13,3 Amp

Mischien wil je 2,5 kwadraat draden gaan trekken i.p.v. de standaart draatjes gebruiken.

En houd spannings draden en speaker snoer zo ver mogenlijk uit elkaar.
I.v.m. overspraak.

Als er een zware bas uit je speakers komt kost dat een boel vermogen, dus de stroom over de spannings kabel gaat rap omhoog, waardoor het magnetisch veld om de kabel ook groter word.
Dit veld kan door je speakerdraad weer opgevangen worden en in geluid omgezet worden.

Succes :lol:

Ut Paterke

RollieBollie
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: SunJun29, 2003 2:08:24 PM
Location: Amstelveen

Post by RollieBollie »

Ik heb dan geen probleem dat het toerental hoorbaar is over de speaker, maar had vandeweek wel last van mijn ruitenwisser.
Toen het dus regende, had ik (voor het eerst in lange tijd) mijn cd-speler/radio weer eens op de fm band gezet.
Als je dus door sommige tunnels heen gaat, dan valt het signaal dus weg. Bij mij dus ook, maar daarvoor in de plaats kreeg ik wel het geluid van mij ruitenwisser erover heen.
Ik stoor me hier niet aan, maar was wel grappig om eens te horen. :lol:

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Hmmm.. als ik in een tunnel rijd dan mag ie wel heel kort zijn wil ik de ruitenwissers aanhouden.. dus dan is het ontvangst ook niet snel weg en dus ook geen ergenis lijkt me..

Maar is de tunnel langer en daardoor de radio-ontvangst ook weg...dan zal ik de wisser niet eens aanhouden.. dus wederom ook geen ergenis lijkt me... :lol: :lol:

Vergeef me dat ik zo bijdehand ben.. Maar na 20 unive-formulieren en 4 IBG formulieren kan mijn dag niet meer stuk.... :evil:

Post Reply