Tweetertjes inbouwen: nu gaat de rest zacht!

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Tweetertjes inbouwen: nu gaat de rest zacht!

Post by pcrodent »

Ik ben vandaag met 2 overgebleven tweetertjes aan het spelen geweest.
Prachtig op de plaats van de asbak ingebouwd, en parallel aan de voorspeakers gezet.

Ze doen het; alleen nu gaan de gewone voorspeakers in de deur heel zacht :x. Ik vermoed dat het ermee te maken heeft dat de tweeters 8 ohm zijn en de speakers 4 ohm. Het zou ook de diameter van het snoer kunnen zijn (?), het snoer van de tweeters is veel dikker.
Ik kan ze ook parallel aan de achterspeakers (8 ohm setje; 2-weg parallel aan elkaar) zetten. Maar die gaan dan zeker 2x zo zacht ten bate van de tweeters?
Zou het helpen om, als ik ze parallel aan de 4-ohm voorspeakers zet, een weerstand van 4 ohm in serie met de reguliere voorspeakers zou zetten? Dan zijn ze beide 8 ohm... Of moet ik weerstand bij de tweeters zetten, zodat die minder stroom/spanning trekken en de gewone meer krijgen?
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Die weerstand die trekt het niet lang dat kan ik je wel vertellen. Misschien moet je ze wel in serie zetten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Okee. Geen weerstanden dus.
In de (huis)speakers waar ze uit kwamen stond de min in serie en de plus parallel met een kleiner speakertje (tussen de 14cm en de tweeter in). Die twee grotere zitten nu in de hoedenplank. Ik had die tweeters nog over.
Iemand nog goeie idee?n?
Kijk uit, een Cactussssss

Swatchyaxowner
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 281
Joined: ThuJun12, 2003 6:37:25 PM
Location: Hillegom
Contact:

Post by Swatchyaxowner »

Procent

in de auto audio wordt met 4 ohm als standaart gewerkt.
Dus ga je dingen paralel of serie met elkaar schakelen zorg dan dat de vervangings weerstand toch wel 4 ohm is !! Hooger kan over het algemeen niet kwaat lager kan zorgen voor het uit fikken van de electronica van de radio en of versterker.

maar als ik zo snel uit me hoofd reken is het ongeveer 2,6 wat je nu heb en dat houdt dus in dat je radio je radio aan het verneuken bent.

serie= Rv=R1+R2+enz R is de weer stand.
paralel= Rv=1/r1+1/r2
Rv= 1/4 + 1/8
Rv= 2/8 + 1/8
Rv= 3/8
Rv= 8:3=2.66 Ohm

Zo ver ik het nog herinner van af de LTS :S

Of te wel je ben nu je vermogen aan het delen of 2 verschillende weerstanden
Als je speakers aansluit probeer dan altijd de zelfde weerstand te gebruiken het geluid van jouw zo nou niet echt mooier worden naar mijn mening.

En tweeters moet je wel met een filter aansluiten als je ze zo op je radio aansluit want tweeters zijn voor hoge tonen en kunnen dus niet fullrange spelen.
Als ik jouw was zou ik toch voor een cheap compo setje gaan kijken dat gaat een stuk beter klinken dan het nu doet en is toch ook beter voor je radio.

Gr Jef hoop dat je er wat aan hebt
sterkte vedders :lol:
Type en Spellings Fouten voorbehouden !!!

Getinte ramen ASO ?? Wel nee dat is pas klasse hebben :D

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Bedankt voor jullie reacties!
Het probleem is echter zojuist opgelost.
Ik had met m'n stomme kop de positieve draadjes bij elkaar gedaan als 1 speaker, en dito voor de negatieve.
Dat verholpen, en ze deden het weer.

@swatchy: Tja over die vervangingsweerstand had ik nog niet zo nagedacht :oops:.

De tweeters zaten overigens zonder filter in de originele speakers, zodoende ging ik ervanuit dat dat nu ook geen kwaad zou kunnen.

Zo ziet het er nu uit:
Image

Maar moet ze toch maar ergens mee in serie gaan zetten...


OEH! Goed idee gekregen! Als ik het min-snoer van de speaker neem en daar de plus van de tweeter aan knoop, staan ze in serie, right?! Plus van speaker en min van tweeter gaan in de radio. Impedantie wordt dan alleen 12 ohm :(
Althans, ik denk dat het minder dan 12 ohm wordt, ergens tussen 4 en 8. De impedantie van de hele set van 3 conussen was 8 ohm. Die zullen vast niet parallel geschakeld zijn geweest, dan zouden ze absurd hoge impedanties gehad moeten hebben om op totaal 8 te komen, dus kan die van de tweeter nooit hoog zijn geweest...
Nouja nog even dat veranderen dus.



En ja, ik weet dat ik een fatsoenlijk composetje moet kopen. :twisted: Ik sta open voor suggesties.


En het is pcrodent, niet procent :P
Kijk uit, een Cactussssss

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

clarion compo setje.. klinkt goed en betaalbaar .. 99 euro ..

vreemde plaats voor je tweeters.. wel orgineel .. maar ik zou ze toch boven op mijn dashboard doen .. had ik in de ax ook .. en ben ik ook mee bezig in bij de ford :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

men heeft er moeite mee?

Heb al procent, prodent gelezen...

Maar goed.. ziet er goed uit.. nu de afwerking nog?

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Er komt nog een lapje stof overheen.
d00d 99 euro? :shock: da's 4x zoveel als de hele hoedenplank me heeft gekost. Daar ga ik nog een nachtje over slapen. Of 99. Gooi ik elk nachtje 1 euro in een potje :D

De tweeters waren inbouw, niet opbouw. Ik heb overwogen ze op het dashboard te zetten maar ik kon ze nergens fatsoenlijk aan vast maken. Dit vond ik wel een leuke oplossing, vooral omdat ik toch niets met die gare asbak deed... En roken mag niet in mijn auto.
Kijk uit, een Cactussssss

Swatchyaxowner
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 281
Joined: ThuJun12, 2003 6:37:25 PM
Location: Hillegom
Contact:

Post by Swatchyaxowner »

hey PC-rodent

Ik wou het nog veranderen maar het forum deed ut in eens niet meer.
Mijn wel gemeend excus :D
Maar als je mijn onderschrift leest verklaart het een hoop :D

Gr Jef
Type en Spellings Fouten voorbehouden !!!

Getinte ramen ASO ?? Wel nee dat is pas klasse hebben :D

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Bagger.

Net de tweeters in serie gezet met de gewone. De tweeters deden het, de gewone niet meer :( Ook andersom schakelen mocht niet baten.
Nu heb ik nog 1 plan over ('Plan C'): snoertje terug-trekken vanaf de hoedenplank, daar ligt de set waar ze uit zijn gekomen.

Heeft iemand een beter idee dan dat? Erg elegant is het niet namelijk...

En ja, ik weet dat 'composetje' een beter idee is :evil:
Kijk uit, een Cactussssss

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Nieuws!

Bekijkend de inbouwhandleiding van mijn autoradio ontdekte ik dat ik de tweeters wel parallel aan de gewone voorspeakers mag zetten. Stond er expliciet in: nooit meer dan 1 speaker per aansluiting, behalve tweeters.

Dus vanavond weer even aansluiten. En dan zondag stofje eroverheen met het vers aangeschafte LIDL-nietpistool :)
Kijk uit, een Cactussssss

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

heb je toevallig patent op je idee aangevraagd?

zoniet, dan jat ik het even, ik wil namelijk ook op die plek een setje tweeters monteren :)

kheb al een setje tweeters gehaald.

als ik t gemonteerd heb plaats ik wel een foto in het ice-topic.

Groentu

DuFF :lol:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Nee hoor geen patent :D
Als je foto's plaatst op het forum tenminste ;)
Kijk uit, een Cactussssss

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

is goed,

zal ik de foto's hier plaatsen of in mijn 'DuFF's kist' topic? :P
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

maakt het uit als die filters die bij de tweeters zitten tegen elkaar hangen, of onder mijn radio hangen ?

of kan dat gaan storen ofzo, ik weet ook niet wat er precies in die filters zit.... :?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

daar niet plaatsen aub is dodelijk voor het stereo effect :wink:

compo gewoon in de deuren inbouwen duff :wink: , je moet blijkbaar nog wat extra leren (ik ga je huiswerk geven foei! :lol: )

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik zou het inderdaad alleen maar doen als je die tweeters echt over hebt... Als ze bij je compo horen lekker op een "gewone" plek vastmaken :)
Kijk uit, een Cactussssss

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

tweeters en speakers ga ik IN mijn dash inbouwen.

maar toch zat ik met die asbak, gebruik 'm niet, ...meer, en vind dat er niet gerookt mag worden in m'n ax'ie, dus..

het BASS-CONTROL kastje dat ik nog niet heb voor me versterker die ik ook nog niet heb komt daar :lol:

zoals op het plaatje het LINKERRRR schakelpaneeltje

Image
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

hier de remote op een tijdelijk plankje, want dit plankje is niet recht, en dan ga ik het plankje nog bekleden met skai.

Image
Spreken is goud, Ductape is zilver.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Gaaf!
Maarrem... waarom zit je alarmlichtknopje omgedraaid? :D
Kijk uit, een Cactussssss

Post Reply