Sony X-Plod

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

axgt_1.4
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueOct19, 2004 5:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Sony X-Plod

Post by axgt_1.4 »

Ik heb weer eens een vraag :-). Omdat de standaard audio in een ax vrij bagger is wil ik binnenkort een leuk audio systeempje erin gooien. Ik heb zelf het idee om een sony x-plod systeem erin te douwen. De vraag is alleen, weet iemand of het kwa kwaliteit ook nog iets is?

Ik vind de Sony X-Plod lijn heel mooi door de vormen en kleur (rood; net als mijn AX GT van buiten en deels van binnen is). Ik heb dus het plan om een Sony X-Plod radio/cd/mp3(?) speler aan te schaffen, 2x 13cm 3-weg 140 watt X-plod speakertjes (om de standaard speakers te vervangen), een x-plod subwoofer in de koffer en nog 2 speakers.

Ik zit te twijfelen over de laatste 2 speakers. Ik heb namelijk het idee om 2 (x-plod) speakers in de hoedenplank te doen of 2 voorin te bouwen (aangezien er in een 3 deurs GT geen speakers voorin zitten). Met optie 1 lijkt mij dat het geluid alleen maar van achter komt en dus niet echt super zal klinken; wat is jullie advies?

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

mijn mening BAGGER
ga dan bijv voor kenwood of pioneer pioneer is wat duurder kenwood ligtgelijk maar beide stukken beter,...

of geef wat meer uit en koop bijv hifonics of soundstream kost watmeer maar heb je ook meer
maar sony zou er bij mij noooooooit inkomen

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Ralf wrote:mijn mening BAGGER
ga dan bijv voor kenwood of pioneer pioneer is wat duurder kenwood ligtgelijk maar beide stukken beter,...

of geef wat meer uit en koop bijv hifonics of soundstream kost watmeer maar heb je ook meer
maar sony zou er bij mij noooooooit inkomen


Pff.. :)

Mijn mening PERFECT....

En zeker voor een student als ik.... Perfecte prijs kwaliteit verhouding...

Bij bagger moet je denken aan wat je in de WC kunt vinden na een lange zit... Of Marquant.. da's bagger...

Pioneer en Kenwood zijn gelijkwaardig aan Sony naar mijn mening...

Ik heb een complete set van Xplod erin zitten, Sub, twee ovaaltjes en twee composets.... Super geluid...

(Natuurlijk het kan altijd beter, maar dat gaat je kosten....)

axgt_1.4
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueOct19, 2004 5:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Post by axgt_1.4 »

Haha oke dan! Er is dus 1 iemand v??r en 1 iemand tegen; de meningen zijn nogal verdeeld dus!

Is het eigenlijk aan te raden om bijvoorbeeld een VDO Dayton radio (ik heb een mooie gezien vandaar) te combineren met bijvoorbeeld clarion speakers en een JBL subwoofer? Uiteraard zal er heuswel geluid uit voort komen, maar is het met een set van het zelfde merk en type niet beter op elkaar afgestemd?

Alvast bedankt voor de reacties!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

hahaha
'kleurt mooi bij mn auto'

dat ken ik :)

ik heb 2x 110watt pioneer nu.. en die zijn blauw.. dus wilde ik eerste perse de rest ook blauw.. boeide me niet zoveel qua kwaliteit..

ben ondertussen verstandiger geworden, en ga vrijdag de rommel van Sgurk ophalen :D



Maaruhm mijn mening:
geluidskwaliteit zal misschien niet bij alle hetzelfde zijn, geluidsbeleving is vaak veel meer van belang.. wil jij mer zuiver geluid.. of veels te bizar hardde bass.. wat voor muziek draai je erbij.. een goed audio systeem is zo gefilterd dat het is afgestemd op de muziekstijl waarvoor de speaker bedoeld is, uiteraard werkt het dan ook goed voor andere soorten muziek.

conclusie van mij, als jij Sony Xplod mooie speakers vind en JIJ vind het geluid goed, dan moet je ze gewoon kopen :) zou ik ook doen! De kwaliteit zal elkaar niet zoveel ontlopen
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

beetje info is misschien wel handig..

hoeveel heb je te besteden ..

wat voor muziek luisterje..

en er zit wel verschil in de merken .. maar dat hoor je pas echt goed als je je deuren goed hebt geisoleerd ( een soort klankkast maken )

nu zeg ik niet dat je geen verschil hoort tussen marquant vs rockford fosgate want dat hoor je echt wel ..

maar het verschil tussen clarion en pioneer bijvoorbeeld..

om wat geluid van voren te krijgen is het misschien handig om 2 tweeters op je dashboard te doen in de hoekjes.. net zo als mij ( foto op request ;) )

en dan iets maken in de deur zodat je een composetje kan gebruiken.. van mdf..

tis maar net hoe handig je bent en hoeveel geld je wil uit geven.
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

axgt_1.4
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueOct19, 2004 5:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Post by axgt_1.4 »

Allereerst bedankt voor je reactie :-)!

Ja het oog wil ook wat dus vind ik het wel leuk als het bij de auto kleurt :roll:

Ik heb het geluid al een beetje gehoord in een paar zaken, maar daar hoor je het toch heel iets anders als in het echt. Ik had vandaag zelfs nog even de 13cm 2-weg uitvoering geluisterd en daar zat toch vrij veel bas in; conclusie -> subwoofer stond in een hoekje gewoon mee te dreunen. Je denkt dus dat er bas uit dat 2-weg speakertje komt, maar er zit gewoon een subwoofer mee te dreunen. Vandaar dat ik vroeg naar de belevingen van andere mensen met sony (x-plod) systemen.

Ik ga denk ik gewoon eerst van de week eens de boxjes halen en dan iets later de radio. De extra set boxen + sub haal ik later. Weet iemand wat verstandiger is? De hoedenplank of voorin boxjes knutselen?

Alvast bedankt!

Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: WedSep17, 2003 7:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Post by Axdriver »

Boxen voorin is veel beter dan boxen achterin. Het geluid moet van voor komen niet achter je, je gaat ook geen concert luisteren met je rug naar het podium he :-). Ik zelf heb een vrij simpel systeem in mijn auto, maar klinkt echt heel goed. Ik heb als radio simpele radio mp3 van 4*45w. Dan heb ik op de originele boxen plaats, 2 simpele 13 cm speakers van marquant en voorin op het dashboard 2 kleine tweeters van marquant. Nu heb ik in de koffer een versterker van caliber met daarop een sony xplod sub. Dit geeft echt een heel mooi geluid en eigenlijk voor weinig geld. En ik heb voor marquant gekozen omdat ik op dat moment echt niet veel geld had, die twee sets (tweeters en 13cm) kostten mij 30?. En nu ik wat meer geld heb, heb ik geen goesting meer om dat te vervangen. Laat de boxen spelen tot ze kapot zijn :-)

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

even over dat je een radio haalt

haal dan meteen een goeie.. dus met alles er op en er aan ..

er zit immers toch 1 tot en met 3 jaar garantie op een radio ... dusss

wat ook handig is ..

koop er 1 met rca uitgangen zo dat je er nog er nog het 1 en ander kwa versterkers op kan aansluiten ..

line out voor voor
line out voor achter
line out voor de sub..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

en over dat marquant het is echt rotzooi.. het kraakt gaat niet zuiver.. misschien wel hard maar vervormd ergg..

als je bij een beetje wat autozaken gaat kijken hebben ze soms hele leuke aanbiedingen.. moet je gewoon even geluk mee hebben

ik had bijvoorbeeld 2 rockford fosgate hoedeplank speakers voor 75 euro .. was een dag aanbieding.. normaal kosten ze gewoon 150 euro..

dus niet te overhaast beslissen .. want ik heb wel geleerd je kunt het beter in 1 x goed doen dan in 2x
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Als ik mensen in mijn auto heb gehad en ze vragen of ze mijn sub even mogen zien dan valt hun bek open :shock:

Zo`n kleine sony xplod sub met zoveel dreun!!
Echt een topper!!
Image
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

mooi ding ook voor een kast..

vind ik altijd jammer aan die kasten.. ze passen nooit echt mooi in je auto!

maar dan moet je het maar zelf maken/afwerken zoals Artic :)
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

ding van joris is klein ..

speaker heeft 20 cm doorsnede..

kist is 30 hoog of zo ..

en klinkt wel goed ja.. niet extreem hard maar voldoende voor een ax

maar ik denk niet dat ie nog nieuw te krijgen is .. of je moet tegen een restant actie aanlope
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

axgt_1.4
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueOct19, 2004 5:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Post by axgt_1.4 »

Kijk, aan deze informatie heb ik wat!

Allereerst heb ik niet echt een budget. Ik ben uiteraard student dus een compleet rockford fosgate systeem gaat um niet worden. Ik wil ook alles in delen kopen.

Over de radio. Ik had al een Sony X-Plod radio op ut oog met CD/MP3/RDS/etc dus dat is zeker geen zooi mag ik aannemen. Ook zag ik pas een VDO Dayton hier op het forum (van 155 euro ofzo) die ik ook erg mooi vind. Welke uitgangen deze 2 radio's hebben zal ik idd nog even nazoeken i.v.m. eventuele toekomstige plannen!

De speakers ben ik bijna over uit; 2x 13cm (waarschijnlijk sony) speakertjes ter vervanging van de standaard achter speakers en voorin ook 2 13cm speakers. Die wil ik in de deuren waarschijnlijk gaan in bouwen. Ik mag mij zelf gelukkig beschouwen als erg handig dus dat komt wel goed.

Ook heb ik nog een vraag. Wat doet een versterker nu precies? Oke hij versterkt het geluid, maar waarom? En wat is het verschil tussen een 2 kanaals en 4 kanaals versterker (simpelweg de hoeveelheid boxen die er op kunnen?)? Is een versterker een echte aanrader? Ook bij een dure radio die een betere versterker heeft als een goedkoop geval?

Ik luister zelf meestal trance en top40 muziek. Een beetje bass moet er zeker inzitten, maar keiharde gabber draai ik (gelukkig) niet.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

axgt_1.4 wrote:Kijk, aan deze informatie heb ik wat!

Allereerst heb ik niet echt een budget. Ik ben uiteraard student dus een compleet rockford fosgate systeem gaat um niet worden. Ik wil ook alles in delen kopen.

Over de radio. Ik had al een Sony X-Plod radio op ut oog met CD/MP3/RDS/etc dus dat is zeker geen zooi mag ik aannemen. Ook zag ik pas een VDO Dayton hier op het forum (van 155 euro ofzo) die ik ook erg mooi vind. Welke uitgangen deze 2 radio's hebben zal ik idd nog even nazoeken i.v.m. eventuele toekomstige plannen!

De speakers ben ik bijna over uit; 2x 13cm (waarschijnlijk sony) speakertjes ter vervanging van de standaard achter speakers en voorin ook 2 13cm speakers. Die wil ik in de deuren waarschijnlijk gaan in bouwen. Ik mag mij zelf gelukkig beschouwen als erg handig dus dat komt wel goed.

Ook heb ik nog een vraag. Wat doet een versterker nu precies? Oke hij versterkt het geluid, maar waarom? En wat is het verschil tussen een 2 kanaals en 4 kanaals versterker (simpelweg de hoeveelheid boxen die er op kunnen?)? Is een versterker een echte aanrader? Ook bij een dure radio die een betere versterker heeft als een goedkoop geval?

Ik luister zelf meestal trance en top40 muziek. Een beetje bass moet er zeker inzitten, maar keiharde gabber draai ik (gelukkig) niet.


met 13 cm speakertjes hoef je niet al te veel bas te verwachten iig, daar heb je toch echt wat meer diameter voor nodig.

De versterker versterkt idd het signaal, met het verschil dat deze dus niet op de speakeruitgangen wordt aangesloten, en dus niet op de interne versterker vd radio zit. Een externe versterker is kwalitatief een heel stuk beter dan een die in de radio zelf zit,neem nu een radio met 4x45W, als je dat dr uit blaast dan gaat dat echt niet lekker zuiver klinken, het gaat misschien zelfs clippen, met het risico om je boxen dr mee te mollen.

Een versterker kan dit dus veel beter, omdat ze niet met de beperkte ruimte zitten binnen de radio. Ik merk zelf dat ik met mn versterker veel zuiverder muziek heb, zeker op een hoger volume.

Als ik jou was zou ik achter een setje speakers in de hoedeplank maken, en dan een setje 6x9'' speakertjes halen, of 2 10'' speakers. hoeft ook niet zoveel te kosten, maar klinkt iets lekkerder dan 13cm speakertjes. Voor kan je dan wel voor de 13cm gaan, daar heb je niet zoveel vermogen nodig. Versterker kan je dr altijd later nog bijnemen als je een radio hebt die dr op is voorbereid

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Axdriver wrote:Boxen voorin is veel beter dan boxen achterin. Het geluid moet van voor komen niet achter je, je gaat ook geen concert luisteren met je rug naar het podium he :-). Ik zelf heb een vrij simpel systeem in mijn auto, maar klinkt echt heel goed. Ik heb als radio simpele radio mp3 van 4*45w. Dan heb ik op de originele boxen plaats, 2 simpele 13 cm speakers van marquant en voorin op het dashboard 2 kleine tweeters van marquant. Nu heb ik in de koffer een versterker van caliber met daarop een sony xplod sub. Dit geeft echt een heel mooi geluid en eigenlijk voor weinig geld. En ik heb voor marquant gekozen omdat ik op dat moment echt niet veel geld had, die twee sets (tweeters en 13cm) kostten mij 30?. En nu ik wat meer geld heb, heb ik geen goesting meer om dat te vervangen. Laat de boxen spelen tot ze kapot zijn :-)


Geluid moet niet van voren komen.... Niet alle muziek wordt als concert afgespeeld... (Dat is ??n)

En geluid verschilt.. Varierend van hoog tot laag....
Hoog moet van voren komen.... (Tweeters) en Middel van opzij.... In de deuren... En laag u raad het al... Die komt van achteren(kofferbak).
Om toch meer volume aan geluid te krijgen kun je op de hoedenplank nog speakers (ovaaltjes) plaatsen.. Wil het harder (let op: Harder en meer volume is wereld van verschil!!) dan moet je er versterkers tussen gooien zodat de boel niet vervormd qua tonen/geluid! :)


TTF wrote:ding van joris is klein ..
speaker heeft 20 cm doorsnede..
kist is 30 hoog of zo ..
en klinkt wel goed ja.. niet extreem hard maar voldoende voor een AX
maar ik denk niet dat ie nog nieuw te krijgen is .. of je moet tegen een restant actie aanlope


Sub is ideaal.. Ik had em ook en onze audiofiel destijd (Swatchy) stond versteld... Sub met kist was net zo groot als een kratje bier... En past dus ideaal gedraaid in je AX achterbak Marc...

Ze zijn over het algemeen gewoon nog te verkrijgen bij oa. de Halfords...! :)

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

als ik je nou e s vertel dat ik voor 110 euro een 590 watt jvc versterker NIEUW voor je kan regelen,... en 6x9"speakers voor 55 euries NIEUW
is dat dan niet interesanter als explod,...
ja jullie denken mischien wat heeft die lul tegen sony,..

ik ben er heel simpel in sony moet geen car hifi maken omdat ze daar niet genoeg ervaring mee hebben, pioneer en kenwood draaien op dit gebied al heel wat langer mee,.. qua speakers dan en ik heb het verschil gehoort van kenwood pioneer,jvc en sony,...

en dan kun je zeggen dat sound een keuze van smaak is en dat is opzich waar,...
maar op het moment dat een pioneer een vele betere bassweergave heeft en veel beter en zuiverder in de hoge toon klinkt is het geen smaak meer maar klinken ze gewoon beter,....


ik heb zelf alles van soundstream dit is weer niet te vergelijken,...
pioneer klinkt hierbie als een overreden kat,..
maar het ligt er gewoon aan wat je eraan uit wil geven en wat je budget is,...

ik heb zelf gekozen om wat betere en duurdere speakers te kopen om 2 redenen 1e ik heb mijn geluid extreem netjes ingebouwd en in mijn ogen is het dan geen porem om er een setje pioneers in te hangen en 2 ik ben een omwijze audio freak


je kunt het zo duur maken als je wil ik was goedkoop uit vergeleken met bijv Vocal of Morrel maar weer duurder uit als bijv kenwood jvc of pioneer,....

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

oja en dit
Geluid moet niet van voren komen.... Niet alle muziek wordt als concert afgespeeld... (Dat is ??n)

En geluid verschilt.. Varierend van hoog tot laag....
Hoog moet van voren komen.... (Tweeters) en Middel van opzij.... In de deuren... En laag u raad het al... Die komt van achteren(kofferbak).
Om toch meer volume aan geluid te krijgen kun je op de hoedenplank nog speakers (ovaaltjes) plaatsen.. Wil het harder (let op: Harder en meer volume is wereld van verschil!!) dan moet je er versterkers tussen gooien zodat de boel niet vervormd qua tonen/geluid!

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

is bullsh*t


hoge tonen hoefen zeker niet van voren te komen sterker nog vaak klinken ze beter van de zijkant omdat je je stereo effect verbetert en dat je bij inbouw in deuren een betere klankast hebt,.......


en je bass dus sub hoeft niet van achtere te komen het is zelfs zow dat het geen reet uitmaakt waar je die neer knalt als bouw je 18sub in je dashboard kastje je haar nml niet waar lage tonen vandaan komen,...

simpele test:
als je een home cinema set hebt,..
set je sub is links van je, set je sub is rechts van je,... set je sub voor de tv,.. set je sub onder je stoel,..... 0,0% verschil raar maar waar,...

qua speakers is het mooier om ze voorin de bouwen qua geluid,...
reden is vrij simpel je stoelen houden nml gruwelijk veel hoge tonen tegen,.. als je speakers achter in hebt zitten moet je ze maar es afstellen en dan is voor de gein op de achterbank gaan zitten dan word je gek van de hoge tonen,...
als je ze dus voorin zet hoef je er minder hoge tonen in te draaien waardoor je dus minder kans hebt op vervorming in je hoge tone,.. vrij simpele manier dus om je soundquality te verbeteren,...

ik merk gewoon dat er teveel geklooit word met geluid het is moeilijker als de meeste mensen denken het is niet zomaar er in zetten en knallen,.. je kunt je geluidsquality gigantisch verbeteren door kleine dingetjes,....

jullie zouden je hier is meer in moeten verdiepen en testen in je eigen auto en dan zul je zien dat je versteld staat hoe veel je sound te verbeteren is

saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 545
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Post by saxo100 »

Sony is TOP :!:

Post Reply