Schel geluid zal na dit probleem verdwijnen !!

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Schel geluid zal na dit probleem verdwijnen !!

Post by Rock's »

voor mijn probleempje lees het bericht van zo. 2 mei..... in het rood !






Ik wil toch wat gaan investeren in mijn audio omdat ik het geluid te schel vindt.....

Wat moet ik nu VERVANGEN om een betere Basgeluid te krijgen.....

Autoradio..... gewoon een vrij recente Kenwood (lijkt mij niets mis mee, maar toch heb ik twijfels)
Kenwood/Pioneer ovale speakers van ong 160 W (2 sets)..... volgens mij ook prima
Versterker ..... een 40 watt versterker van philips die alleen maar de sub hoeft te voeren .... lijkt mij ook prima (of pak ik meer bas met een zwaardere versterker ?)
Sub....Ik denk dat hier het probleem in zit... het is een 12" free air woofer die ik in de hoedenplank heb gemonteerd !

Wat moet ik vervangen ?..... en wat gaat het me kosten ?

zag laatst deze advertentie.....

: Rockford Fosgate 4.6X versterker (300W)& Rockford Punch XLC Subwoofer (inclusief kist) inclusief bedrading. Nieuwprijs ? 700 Aangeboden wegens aanschaf auto met geintegreerde installatie...

is dit wat voor mij ?
wat moet ik hiervoor bieden ?
Last edited by Rock's on SunMay02, 2004 5:12:16 PM, edited 1 time in total.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Gezien ik een vrouw heb moet de oplossing niet teveel kosten....... :wink:

Zou het al veel schelen als ik een kist voor de bestaande (free air)sub koop ?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

Heb je de standaard speakerkabels nog erin liggen?

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Nope..... maakt dat verscil dan ?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Rock's wrote:Nope..... maakt dat verscil dan ?


Vind ik niet.. maar je weet dan wel dat het goed is ... Ik bedoel je doet niet mee met wedstrijden ofzo ... en aangezien je de kosten moet drukken zou ik alleen de sub aanpakken... Je geeft aan dat het geluid te schel is en je te weinig bas pakt...

Die free air sub van jou heeft nu waarschijnlijk een te grote kist (de kofferbak?).. de kist er omheen heeft een bepaalde hoeveelheid lucht (inhoud nodig) om optimaal te presteren!

Zelf heb ik een actieve sub gekocht.. (met versterker erin) kosten blijven nog redelijk laag...

Rik
Total admin
Total admin
Posts: 389
Joined: ThuJun12, 2003 5:41:50 PM
Location: Heerlen
Contact:

Post by Rik »

40 W versterker is wel erg weinig lijkt mij. Ik zelf heb een Magnat met totaal 680 W, deze was nog niet zolang geleden in de aanbieding bij Media markt (misschien nog). Uit ervaring weet ik dat een goede versterker heel veel uitmaakt.

De magnat versterker was afgeprijsd van 340 euri naar 88 euri. Op deze versterker heb ik 2x JBL 300W max en een SUB van Pioneer 400 W max. De versterker kan nog veel meer aan, ik heb deze nog niet voor de helft open gedraaid.

Ik heb mijn free-air woofer in een kist gebouwd en deze klinkt nu ook stukken beter.

---------------------------
Grtz, Rik

Swatchyaxowner
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 281
Joined: ThuJun12, 2003 6:37:25 PM
Location: Hillegom
Contact:

Post by Swatchyaxowner »

Hey Rock's

Je speakers zijn goed !!
Maar je sub is toch echt aan vervanging toe !
Die 40 W/rms voor supwoofer is ergg weinig!
Ik zou minimaal voor 200 W/rms woofer gaan in een gesloten kistje met daar bij horend een versterker van minimaal 150 W/rms
Voor een beetje lekker dreunen ga dan voor een 12 Inchje dat speelt goed R&B en Dance muziek.
Ik denk dat je hier voor al klaar bent met zo'n 300 euro mits je wel wat redelijks neemt.

Die Rockford_Fosgate spullen zijn helemaal TOP !! maarja de prijs is er dan ook wel naar.

Gr Jeffry
Type en Spellings Fouten voorbehouden !!!

Getinte ramen ASO ?? Wel nee dat is pas klasse hebben :D

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Dus als ik het Rockford setje voor 250 euro meekrijg dan heb ik een mooi dealtje !?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: WedSep17, 2003 7:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Post by Axdriver »

rockford fosgate is echt topmateriaal, ik heb een sub van 150w rms van rockford fosgate en daarop een versterker van caliber van 180w rms en ik moet zeggen dat speelt echt super. ik laat mijn hele ax ermee trillen.

http://users.pandora.be/DimitryJeurissen/ax/subwoofer.JPG

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Ik heb het mooie Rockford setje gekocht.....MAARRRRR,...... zoals julie weten ben ik een nono op audio gebied....

de versterker is 4-kanaals.......

Ik zou er dus 4 speakers aan kunnen hangen,...... maar ik wil er een sub en 2 speakers aan hangen.

Eerste probleem is dat ik er maar 2 speakers op aan kan sluiten....
omdat ik maar 1 kabel (die dubbele met remote eraan) vanaf mijn radio naar de versterker kan laten gaan...... op de versterker zitten nog 2 punten waar ik een setje van die tulppluggen op aan kan sluiten (waardoor de andere 2 speakers aangesloten kunnen worden)...... hoe krijg ik die andere set aan de gang ?

En als dit lukt,.... waar moet ik de sub dan op zetten en waar de andere 2 speakers
?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Maarten v E
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 318
Joined: ThuJun12, 2003 3:51:21 PM
Location: Sittard
Contact:

Post by Maarten v E »

er zijn splitters te koop, die heb ik ook moeten kopen. zo ga je van 2 naar 4 tulpstekkers. dan komt geluid uit de andere kanalen. +- 20 euro heb ik betaald.

de sub zou je moeten bruggen heb ik me ooit laten vertellen, maar daar kan misschien iemand anders meer over vertellen.

gr
maarten

axo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 110
Joined: FriAug29, 2003 12:44:37 AM
Location: velserbroek (haarlem)

Post by axo »

dump die free air, dat krijg je nooit honderd procent zuiver,

en een 40 watt versterker is ook troep natuurlijk, als je het geld hebt zou ik die rockford install aanschaffen ben je daar tenminste klaar mee
hell breaks lose, when i accelerate!

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Euh,.......... wake up.........Ik d8 precies hetzelfde als jou :wink:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

axo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 110
Joined: FriAug29, 2003 12:44:37 AM
Location: velserbroek (haarlem)

Post by axo »

oops foutje, maar als je nog problemen hebt met je sub aansluiten kunnen jeffrey en ik je dat haarfijn uitleggen.
hell breaks lose, when i accelerate!

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

Ho ho, wacht nog even met beslissen!

Ok komtie dan:

Het principe van een free air subwoofer:
Alle bas/sub luidsprekers hebben een ideaal volume voor een bepaalde klank, dit door technische eigenschappen van de speaker zelf.
Een free-air speaker is nog steeds een ordinaire bas/sub luidspreker, alleen zijn de technische eigenschappen hiervan zo dat deze een "oneindig" (lees: erg groot) volume kan gebruiken. Maar dan, bij een oneindig volume word er nog wel uit gegaan van een luchtdichte box, en dat is nou precies waar het mis gaat met die dingen. Je kofferbak is namelijk zo lek als een zeef!

Dan versterker vermogen:
Die 40 watt versterker van philips is zo gek nog niet, bedenk dat philips een respectabele electronica fabrikant is! Deze versterker is inderdaad wel wat te weinig voor je sub, maar je kunt hem wel prima voor je andere luidsprekers gebruiken. Geloof me als ik zeg dat zowat alle versterkers in autoradio's poep zijn vergeleken met een aparte unit, er is gewoon te weinig ruimte in zo'n ding om een fatsoenlijke versterker met vermogen in te krijgen.

Bekabeling:
Voor de mid/high units kun je met gewoon luidspreker snoer voldoen, voor de sub zou ik echter wat dikker snoer gebruiken.

Ovale speakers:
Ik heb zelf ovale magnats gehad, en ook nog wel eens geluisterd naar ovale pioneers. Persoonlijk was ik niet erg onder de indruk van het geluid, ik ben toen uiteindelijk over gegaan op monacor luidsprekers, hierover ben ik erg te spreken.


Mijn advies:

- Ik weet niet wat voor merk sub het is, maar als het van een beetje merk is dan is het bouwen van een gesloten kist voor die sub een prima oplossing! En ja, marquant en dat soort rommel mag je gelijk in de container gooien ;)
- Koop er een zwaardere versterker erbij voor de sub.
- Vergeet ook niet een actief scheidings filter aan te schaffen.

Dit zou al een boel goed moeten maken, als je dan nog steeds onzuiver geluid hebt, ga dan eens op zoek naar andere mid/high units en/of een andere radio. Alpine heeft mijn voorkeur.

Hopelijk is er nu het een en ander duidelijk geworden, suk6!
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

als je je sub op je versterker wil hangen kan dat gewoon door em te bruggen je pakt bijv je achterste kanalen en zet je min op de min van de linkse uitgang en je plus op de plus van de RECHTSE uitgang,.. that's it bruggen is zow simpel maar let wel op of je versterker gebrugt mag worden anders heb je kans dat je em naar zijn mallemoer helpt,....

oja en voor je sub zou ik er wel een subfilter bijkopen als ie niet op je versterker zit, een bassdriver werkt ook perfect!! alleen kun je dan je gewone speakers niet op je versterker zetten
veel succes ermee,......
let btw bij het bouwen van een kist wel op de liters vraag bijv van een ander merk het aantal liters voor jouw maar sub,.... want dat free air geloof ik niet zow in ik vind altijd juiste liters bij juiste maat sub levert beste geluid,...........


succes

RinuX
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: WedFeb25, 2004 11:15:03 AM
Location: Hilversum
Contact:

Post by RinuX »

kijk anders voor de theorie van kanalen bruggen ff hier
Image
AX 11 TGE - De meest gare opties op mijn AX.. :: Witte tellers (thx Erwt) :: Neon voor, onder dorpels en in achterbak, Witte power Led in stadslicht, leds in achterlicht :: http://www.camcosystems.nl/ Alarm :: Sony xplod blackpanel 4x 52Watt headunit + 10cd changer, Sony Xplod Speakers, active sub in achterbak...

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

Ralf wrote:als je je sub op je versterker wil hangen kan dat gewoon door em te bruggen je pakt bijv je achterste kanalen en zet je min op de min van de linkse uitgang en je plus op de plus van de RECHTSE uitgang,.. that's it bruggen is zow simpel maar let wel op of je versterker gebrugt mag worden anders heb je kans dat je em naar zijn mallemoer helpt,....

bla bla bla...


Meneer vergeet wel te vertellen dat bij het bruggen van een versterker je minimum impendantie vaak 8 ohm word, subwoofers hebben vaak 4 ohm.
Dus als je hem dan een keer goed open gooit kun je je speaker daarmee om zeep helpen.
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

zie kijk wel of je versterker gebrugt mag worden als je hem mag bruggen zit er op de achterkant wel de tekens dat dat mag en kan dus dan moet een sub er op hangen geen probleem zijn want volgens mij brengt ie em dan terug naar 4 ohm bij een beetje fatsoenlijke versterker kun je trouwens je gebrugde uitgang apart regelen tenminste bij mij wel en dat ik nou zo'n duur ding heb neeej!! het kan maar je moet wat ik al zei nakijken en zeker weten dat je versterker kan maar je hebt gelijk tis idd niet alleen je versterker maar ook je sub die je om zeep kan helpen

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

Ralf wrote:zie kijk wel of je versterker gebrugt mag worden als je hem mag bruggen zit er op de achterkant wel de tekens dat dat mag en kan dus dan moet een sub er op hangen geen probleem zijn want volgens mij brengt ie em dan terug naar 4 ohm bij een beetje fatsoenlijke versterker kun je trouwens je gebrugde uitgang apart regelen tenminste bij mij wel en dat ik nou zo'n duur ding heb neeej!! het kan maar je moet wat ik al zei nakijken en zeker weten dat je versterker kan maar je hebt gelijk tis idd niet alleen je versterker maar ook je sub die je om zeep kan helpen


Ja, dat hij gebrugt mag worden is door een goede blik erop te werpen zo duidelijk, maar wat dan niet vergeten mag worden op welke impendantie hij dan functioneert.
De meeste versterkers van nu functioneren op 2 ohm stabiel, daar mag je dan weer een 4, 8 of 16 ohm speaker op aansluiten.
Als hij echter op zonder brug al nominaal op 4 ohm zit, dan word gebrugt de impendantie 8 ohm nominaal. En dan kun je dus nog een 8 of 16 ohm speaker aansluiten.
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

Post Reply