Bass veel harder en mooier met deuren open?

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Bass veel harder en mooier met deuren open?

Post by Mark »

Echt vaag. Kwamen er gisteren achter... De bass klinkt veel harder en mooier als ik zoveel mogelijk in de auto open zet. Wordt veel dieper.

Ook getest met een flesje water op het dak. Met deuren dicht staat het flesje flink te trillen. Met deuren open valt het flesje om.

Best vaag toch? Je zou het andersom denken.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Nitroën
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 305
Joined: ThuJan17, 2008 7:14:00 PM

Post by Nitroën »

Mijn theorie:

Als jij je deuren dicht hebt, trilt de carosserie zelf veel harder mee, omdat het geluid 'opgesloten' zit, en klinkt dus het trillen van de carosserie op hetzelfde moment als de frequenties die je subwoofer produceert.
Het diepe geluid van de subwoofer wordt als het ware verstoord door het meetrillen van de auto, omdat het trillen van de auto op zich een hoger geluid is dan dat van de subwoofer.
Hierdoor gaat het flesje op het dak wel trillen, maar valt het niet direct om, omdat het geluid minder diep klinkt, door de verstoring die de carosserie zelf veroorzaakt.

Met open deuren hoeft de carosserie minder mee te trillen om alle bas weg te geleiden, dus kan je subwoofer meer tot uiting komen. Er is meer ruimte voor de pure bas zelf, en de carosserie (bv. het dak) trilt wel mee, maar in dit geval vanwege diepere frequenties dan wanneer de deuren dicht zijn, omdat in dit geval de subwoofer de ruimte heeft en dus volop z'n werk kan doen.
Hierdoor zal het flesje eerder omvallen dan met dichte deuren, het wordt voortgestuwd door lagere geluidsgolven, die meer druk uitoefenen op het flesje dan dat hogere frequenties doen.


(Correct me if I'm wrong, it's only a thought.)

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

met de deuren open is de carrosserie een stuk minder stevig en zullen vibraties sterker door het metaal worden doorgegeven... verder klopt het bovenstaande verhaal best aardig dacht ik zo :D
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Bij mythbusters hebben ze een test gedaan om de kracht van een sub te testen.

Ze hebben een mechanische speaker met een doorsnede van ongeveer 1 - 1.5 meter gemaakt en deze in de auto gebouwd. De conisch is aan de aandrijfas van de motor geplaatst (de speaker produceerde dus trillingen op basis van de toeren van de motor.

Ze wilden kijken, of een auto te slopen was door geluidstrillingen. Ze hebben de auto dichtgedaan, de motor gestart en gas gegeven. Ze kwamen tot 160,9 DB bij (volgens mij) 15 hertz. Dus dat betekend niet hoorbaar maar wel hard. BIj iedere pomp van de speaker, kwam het dakraam omhoog.

Dat ondersteund denk ik wat er gezegd wordt, als de auto dicht zit, dan heeft de auto zelf meer te voorduren, als de auto open staat, trilt de lucht buiten de auto ook veel meer, dus zal het flesje eerder omvallen??

http://nl.youtube.com/watch?v=k8hWh9GUSBk
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Dan zou ik gaan voor een kleinere sub, heb ik ook gedaan en zelfs die klinkt gewoon dieper en mooier als een die groter is, en ja allebij van prima kwaliteit.
Jij hebt 2x 12" toch?? Dat is wel iets te veel voor in een AX hoor, en idd gooi je alles open dan kunnen de lage bas "golven" beter weg en klinkt het beter.
Dus Mark, minder is meer, athans met de deuren dicht dan.
Het gaat wel iets minder hard maar wel beter voor je oren op de lange termijn.

Paul

Nitroën
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 305
Joined: ThuJan17, 2008 7:14:00 PM

Post by Nitroën »

Tja, ik had ook 2x12"s erin, dat is idd eigenlijk teveel. M'n neef had de kist ooit in z'n Alfa en dat geluid was van betere kwaliteit, ivm het nauwelijks meetrillen van de carosserie, die steviger is dan die van een AX. Bij mij trilde vanalles steeds mee, en dat zal ongetwijfeld bij jou ook het geval zijn. Erg zuiver klinkt het niet, maar het is wel bruut in zo'n autootje :D

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik heb inmiddels 1x12". 2x12 nam teveel ruimte in. Maar ik merk totaal niet dat het zachter gaat met 1 woofer minder. Is dan ook wel een iets sterkere woofer.

Maar ja de theorie zal wel kloppen. Was er zelf even verbaasd van hoeveel mooier het opeens klonk. Deed trouwens wel snel pijn aan je oren die diepe harde bas. Voor onder het rijden totaal niet comfortabel.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

1 x 8" actieve sub, klein kistje, kwart kofferbakruimte, goeie bass in de auto, en weinig buiten de auto, perfect :P
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Stuntmannetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 452
Joined: TueMay16, 2006 11:04:54 PM
Location: Poortvliet
Contact:

Post by Stuntmannetje »

Volgens de experts op dit gebied zou dit fenomeen moeten komen doordat je kist te klein is van volume. Zal je dus een nieuwe kist gaan maken en berekenen die perfect is voor jou woofer zal je er geen last meer van moeten hebben.
Ik had er namelijk ook geen last van in mijn ax met 2 maal 12" 8)
Image

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

of te groot :)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

conclusie,

mark rijd voortaan over de snelweg met zijn deuren open en een flesje water op het dak, want dan klinkt het mooier :hello1:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

rockfordbreda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 63
Joined: TueDec30, 2008 4:14:37 PM
Location: zuid-holland

Post by rockfordbreda »

bericht is verwijder door mij zelf

aron147
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: FriDec19, 2008 6:46:07 PM

Post by aron147 »

het is heeeeel normaal dat je meer bass heb met je deur op een kier..

helemaal open heb je meer druk verlies, dus ga je zachter,

op een kier krijg je een soort 4th order bandpass configuratie, en zal je dus indd harder gaan.

dat is het nadee van een kleine auto
alfa 147 veloce distinctive
Citroën ax 1.1i plaisir

Post Reply