Bass veel harder en mooier met deuren open?
Moderators: Drake, webmasters
Bass veel harder en mooier met deuren open?
Echt vaag. Kwamen er gisteren achter... De bass klinkt veel harder en mooier als ik zoveel mogelijk in de auto open zet. Wordt veel dieper.
Ook getest met een flesje water op het dak. Met deuren dicht staat het flesje flink te trillen. Met deuren open valt het flesje om.
Best vaag toch? Je zou het andersom denken.
Ook getest met een flesje water op het dak. Met deuren dicht staat het flesje flink te trillen. Met deuren open valt het flesje om.
Best vaag toch? Je zou het andersom denken.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

Mijn theorie:
Als jij je deuren dicht hebt, trilt de carosserie zelf veel harder mee, omdat het geluid 'opgesloten' zit, en klinkt dus het trillen van de carosserie op hetzelfde moment als de frequenties die je subwoofer produceert.
Het diepe geluid van de subwoofer wordt als het ware verstoord door het meetrillen van de auto, omdat het trillen van de auto op zich een hoger geluid is dan dat van de subwoofer.
Hierdoor gaat het flesje op het dak wel trillen, maar valt het niet direct om, omdat het geluid minder diep klinkt, door de verstoring die de carosserie zelf veroorzaakt.
Met open deuren hoeft de carosserie minder mee te trillen om alle bas weg te geleiden, dus kan je subwoofer meer tot uiting komen. Er is meer ruimte voor de pure bas zelf, en de carosserie (bv. het dak) trilt wel mee, maar in dit geval vanwege diepere frequenties dan wanneer de deuren dicht zijn, omdat in dit geval de subwoofer de ruimte heeft en dus volop z'n werk kan doen.
Hierdoor zal het flesje eerder omvallen dan met dichte deuren, het wordt voortgestuwd door lagere geluidsgolven, die meer druk uitoefenen op het flesje dan dat hogere frequenties doen.
(Correct me if I'm wrong, it's only a thought.)
Als jij je deuren dicht hebt, trilt de carosserie zelf veel harder mee, omdat het geluid 'opgesloten' zit, en klinkt dus het trillen van de carosserie op hetzelfde moment als de frequenties die je subwoofer produceert.
Het diepe geluid van de subwoofer wordt als het ware verstoord door het meetrillen van de auto, omdat het trillen van de auto op zich een hoger geluid is dan dat van de subwoofer.
Hierdoor gaat het flesje op het dak wel trillen, maar valt het niet direct om, omdat het geluid minder diep klinkt, door de verstoring die de carosserie zelf veroorzaakt.
Met open deuren hoeft de carosserie minder mee te trillen om alle bas weg te geleiden, dus kan je subwoofer meer tot uiting komen. Er is meer ruimte voor de pure bas zelf, en de carosserie (bv. het dak) trilt wel mee, maar in dit geval vanwege diepere frequenties dan wanneer de deuren dicht zijn, omdat in dit geval de subwoofer de ruimte heeft en dus volop z'n werk kan doen.
Hierdoor zal het flesje eerder omvallen dan met dichte deuren, het wordt voortgestuwd door lagere geluidsgolven, die meer druk uitoefenen op het flesje dan dat hogere frequenties doen.
(Correct me if I'm wrong, it's only a thought.)
-
- AX liefhebber
- Posts: 253
- Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
- Location: Kessel
- Contact:
Bij mythbusters hebben ze een test gedaan om de kracht van een sub te testen.
Ze hebben een mechanische speaker met een doorsnede van ongeveer 1 - 1.5 meter gemaakt en deze in de auto gebouwd. De conisch is aan de aandrijfas van de motor geplaatst (de speaker produceerde dus trillingen op basis van de toeren van de motor.
Ze wilden kijken, of een auto te slopen was door geluidstrillingen. Ze hebben de auto dichtgedaan, de motor gestart en gas gegeven. Ze kwamen tot 160,9 DB bij (volgens mij) 15 hertz. Dus dat betekend niet hoorbaar maar wel hard. BIj iedere pomp van de speaker, kwam het dakraam omhoog.
Dat ondersteund denk ik wat er gezegd wordt, als de auto dicht zit, dan heeft de auto zelf meer te voorduren, als de auto open staat, trilt de lucht buiten de auto ook veel meer, dus zal het flesje eerder omvallen??
http://nl.youtube.com/watch?v=k8hWh9GUSBk
Ze hebben een mechanische speaker met een doorsnede van ongeveer 1 - 1.5 meter gemaakt en deze in de auto gebouwd. De conisch is aan de aandrijfas van de motor geplaatst (de speaker produceerde dus trillingen op basis van de toeren van de motor.
Ze wilden kijken, of een auto te slopen was door geluidstrillingen. Ze hebben de auto dichtgedaan, de motor gestart en gas gegeven. Ze kwamen tot 160,9 DB bij (volgens mij) 15 hertz. Dus dat betekend niet hoorbaar maar wel hard. BIj iedere pomp van de speaker, kwam het dakraam omhoog.
Dat ondersteund denk ik wat er gezegd wordt, als de auto dicht zit, dan heeft de auto zelf meer te voorduren, als de auto open staat, trilt de lucht buiten de auto ook veel meer, dus zal het flesje eerder omvallen??
http://nl.youtube.com/watch?v=k8hWh9GUSBk
-
- Moeder Overste
- Posts: 2176
- Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
- Location: Beekbergen/axclubforum
Dan zou ik gaan voor een kleinere sub, heb ik ook gedaan en zelfs die klinkt gewoon dieper en mooier als een die groter is, en ja allebij van prima kwaliteit.
Jij hebt 2x 12" toch?? Dat is wel iets te veel voor in een AX hoor, en idd gooi je alles open dan kunnen de lage bas "golven" beter weg en klinkt het beter.
Dus Mark, minder is meer, athans met de deuren dicht dan.
Het gaat wel iets minder hard maar wel beter voor je oren op de lange termijn.
Paul
Jij hebt 2x 12" toch?? Dat is wel iets te veel voor in een AX hoor, en idd gooi je alles open dan kunnen de lage bas "golven" beter weg en klinkt het beter.
Dus Mark, minder is meer, athans met de deuren dicht dan.
Het gaat wel iets minder hard maar wel beter voor je oren op de lange termijn.
Paul
Tja, ik had ook 2x12"s erin, dat is idd eigenlijk teveel. M'n neef had de kist ooit in z'n Alfa en dat geluid was van betere kwaliteit, ivm het nauwelijks meetrillen van de carosserie, die steviger is dan die van een AX. Bij mij trilde vanalles steeds mee, en dat zal ongetwijfeld bij jou ook het geval zijn. Erg zuiver klinkt het niet, maar het is wel bruut in zo'n autootje 

Ik heb inmiddels 1x12". 2x12 nam teveel ruimte in. Maar ik merk totaal niet dat het zachter gaat met 1 woofer minder. Is dan ook wel een iets sterkere woofer.
Maar ja de theorie zal wel kloppen. Was er zelf even verbaasd van hoeveel mooier het opeens klonk. Deed trouwens wel snel pijn aan je oren die diepe harde bas. Voor onder het rijden totaal niet comfortabel.
Maar ja de theorie zal wel kloppen. Was er zelf even verbaasd van hoeveel mooier het opeens klonk. Deed trouwens wel snel pijn aan je oren die diepe harde bas. Voor onder het rijden totaal niet comfortabel.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

-
- AX liefhebber
- Posts: 452
- Joined: TueMay16, 2006 11:04:54 PM
- Location: Poortvliet
- Contact:
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 63
- Joined: TueDec30, 2008 4:14:37 PM
- Location: zuid-holland
het is heeeeel normaal dat je meer bass heb met je deur op een kier..
helemaal open heb je meer druk verlies, dus ga je zachter,
op een kier krijg je een soort 4th order bandpass configuratie, en zal je dus indd harder gaan.
dat is het nadee van een kleine auto
helemaal open heb je meer druk verlies, dus ga je zachter,
op een kier krijg je een soort 4th order bandpass configuratie, en zal je dus indd harder gaan.
dat is het nadee van een kleine auto
alfa 147 veloce distinctive
Citroën ax 1.1i plaisir
Citroën ax 1.1i plaisir