Accu + versterker + verlichting = disco

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Post Reply
TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Accu + versterker + verlichting = disco

Post by TjizZzuH »

Sinds een weekje heb ik een versterker in mn AX zitten...maar nu heb ik een probleempje: als de radio wat luider staat (70 tot 100% van max, zonder vervorming) gaat de verlichting van mn AX knipperen op de bass.

Ik heb de zoekfunctie al geprobeerd, maar niet echt een duidelijke oplossing voor het probleem gevonden.

Even wat gegevens:
  • De versterker levert 4x 55W RMS.
  • Op de kanalen 1 & 2 zitten "gewone" speakers en de kanelen 3+4 zijn gebrugd. Dus dat zal ongeveer 2x55 + 1x170 = 280 W RMS totaal. Wat betekend dat mn versterker ongeveer 38 amp trekt (http://www.12vhifi.nl/kabelframe.html).
  • Mijn accu is een standaardaccu die 43 amp levert.

Aangezien meten = weten, nog even wat meet gegevens:

Code: Select all

OMSTANDIGHEID                                                 VOLTAGE ACCU (V)
Motor uit                                                     12,87
Motor aan                                                     14,28
Motor & lichten aan                                           13,99
Motor & lichten & radio/versterker aan (minimaal volume)      13,94
Motor & lichten & radio/versterker aan (maxmaal volume)       13,50 - 13,70


Als opmerking bij de laatste meetwaarde(n):
Het voltage was 13,70 V, en daalde richting de 13,50 V als er een (zware) bass was.

=======================================================================================================================

Nog even een hersenspinsel van mijzelf. Zeer waarschijnlijk zal er niks van kloppen aangezien ik helemaal geen verstand heb van electrische systemen enzo, maar toch:
1. Mijn accu levert 43 amp
2. Versterker vraagt 38 amp

1+2=3

3. Er blijft ongeveer 5 amp over voor de overige electronische zaken, zoals verlichting, HU, dashboardverlichting, enz.

En dit lijkt we wat aan de krappe kant, want:
* 2x dimlicht ? 55 W @ 12V = 9,2 amp
* 2x stadslicht ? 4 W (?) @ 12V = 0,7 amp
* 2x achterlicht ? 5 W @ 12 V = 0,8 amp

Totaal bijna 11 amp.....

...hmmm...een "tekort" van 6 amp...en dat is dan alleen nog maar de (buiten)verlichting.


Wat is nu de beste oplossing voor dit probleem?

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

betere accu kopen dat is het enige wat echt gaat helpen, eventueel een condensator maar dat is meer het verplaatsen van het probleem

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

probeer anders even te kijken of je iemand weet die een condensator heeft,
en dan eerst met een condensator ertussen de audio opendraaid.

ik had eerst 2 grote subwoofers, en een jbl 1201 versterker

Vermogen bij 4 Ohm 1 x 787 Watt RMS
Vermogen bij 2 Ohm 1 x 1114 Watt RMS (14.4V)

zonder de condensator met de subs maar voor de helft open,
was het al een knipperlichtfestijn.

echter toen ik een condensator ertussen gooide was het zo goed als opgelost.
maar ik kon zowiezo me installatie niet langer dan 5 minuten laten draaien zonder dat de motor draaide,
anders sprong de versterker in de beveiliging omdat ie dan te weinig power had.

wat ook nog kan helpen is vanaf de massa van je accu, nog een extra massakabel naar je chassis leggen,
extra massa kan nooit kwaad. :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Vraag ik me echter af w'rom de dynamo dat dan niet oppakt.
Die is bij draaiende motor toch ook nog goeD voor zo'n 50A ?
Of reageert de spanningsregelaar niet snel genoeg?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

maximale vermogen haal je niet!

Ook je accu van 43 Amp?re/uur kan een kortsluitstroom leveren van meer dan 200 ampere. Het knipperen van je lichten los je eenvoudig met een condensator op!

Een korte zware bas zal teveel vragen, waardoor je spanning inzakt, condensator houdt de spanning op peil...

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Bedankt voor de antwoorden.

Ik kan van iemand even een 75 amp accu (uit een Ford) gebruikenn om te testen of het probleem dan over is. Zo ja, dan wordt het idd een zwaardere accu (ik zit dan zelf te denken aan eentje van zo'n 70 amp).

Of ik de condensator van die jongen ook ff mag proberen is wat lastiger denk ik....de condensator van zijn ICE zit een beetje ingebouwd in een basskist.
dvdoornik wrote:maximale vermogen haal je niet!

Ook je accu van 43 Amp?re/uur kan een kortsluitstroom leveren van meer dan 200 ampere. Het knipperen van je lichten los je eenvoudig met een condensator op!

Een korte zware bas zal teveel vragen, waardoor je spanning inzakt, condensator houdt de spanning op peil...

Het wattage dat ik noemde en waarop m'n berekeningetjes berusten, is het totale RMS vermogen. Het totale (piek)vermogen ligt bijna 3 maal zo hoog (750 W).

Maar ik zat inderdaad ook al te denken om een condensator aan te schaffen als het met de vervanging van de accu niet op te lossen is.

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

TjizZzuH wrote:...met de vervanging van de accu niet op te lossen is.


vervanging? ....je kan het ook combineren :D

je haalt er nog een accu bij, die plaats je op de plek van je accu nu, je oude zet je in de kofferbak, en die koppel je aan elkaar. :)

:idea:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

je verhaal over het ampere gedoe klopt volgens mij niet helemaal..

Hier geldt namelijk niet 1+2=3, maar het is zo dat het aantal ampere's wat hij levert, geldt voor alle electronische dingen.. dus er kan meer worden aangestuurd, en allemaal met hetzelfde aantal ampere's...

vergelijk het met een tweetakt en viertakt motor...

de viertaktmotor kan meer gewicht vervoeren onder hetzelfde koppel of kracht, zonder dat dat gewicht op het laatste beetje moet... de viertakt motor blijft altijd sterk....

zo ook met meer ampere's, er kan meer aangestuurd worden, en het is niet zo dat de rest wordt verwaarloosd.

Overigens kan dat zowieso niet kloppen, want als je versterker 38 amp vraagt, waardoor wordt dan bepaald dat de versterker al z'n gevraagde ampere's krijgt, en de rest van je electronica de restjes? Het kan net zogoed omgekeerd zijn, dat je electronica alles krijgt, en de versterker het restje.. Snap je? Dus daardoor kan het niet kloppen, omdat er geen bepalende factor voor is...

Hoop dat je wat aan mijn lange verhaal hebt...

groetjes Sander

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

1+2 is wel 3 opzich, stroom (ampere) wordt niet geleverd, maar gevraagd vanuit de gebruiker. Een lamp van 12 volt, 12 watt, vraagt dus 1 ampere (P=I*U).

Stroom kiest de weg van de minste weerstand. Verlichting is ongeveer 1 ohm aan weerstand, versterker 0,3. Dus zal er in de verhouding 1 op 3 geconsumeerd worden.

Maar goed, als er kortstondig veel vermogen wordt gevraagd zakt het voltage. Vergelijk als je een stofzuiger aanzet, dan knipperen je lampen een beetje. Dat los je dus op met een condensator. Die houdt de spanning vast.

Je versterker Tijz, is dan wel 4x55 W rms (waarvan ik dan weer niet begrijp dattie gebrugd 170 Watt levert), maar.....

:arrow: 55 watt wordt gemeten op 1kHz.
:arrow: 55 watt is zo verschikkelijk hard, dat je hele ax spontaan door z'n hoeven zakt, m.a.w. 55 watt haal je niet, en al helemaal niet continu.
:arrow: 55 watt gebruik je kortstondig, tijdens de bassen.
:arrow: je accu kan wel 100 ampere leveren, maar dan issie in een half uur leeg.

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

en we kunnen er vanuit gaan dat de woofer gebrugd staat, waarvan je zegt dat hij 170 watt levert? Ben trouwens ook benieuwd waar je dat op baseert...

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

Zal vast wel in de specificaties staan :)
Ik heb zelf een versterker van 4x 60 watt RMS volgens de specs.
Met 2 kanalen kan ik gebrugd 180 watt RMS halen volgens de handleiding.
Zou dus best wel kunnen kloppen dat 2x 55W 170W rms geeft :)
Image
_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

In het Audio-FAQ-je stond dat je, als je een versterker brugt, het vermogen dat ie dan levert ongeveer 3-3,5 maal zo hoog wordt. In mijn geval heb ik dus 3 x 55 = 165 W gerekent.

Ik heb momenteel de handleiding met de specificaties van de versterker niet bij de hand, maar ik weet dat de MK II van deze versterker 60 W RMS per kanaal levert en gebrugd 180W.


Vanmiddag is trouwens de versterker in z'n beveiliging gesprongen tijdens / na een hele serie zware bassen...ik heb het vermoeden nu dat de boosdoener van de discoverlichting enzo de accu is...

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Stuntmannetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 452
Joined: TueMay16, 2006 11:04:54 PM
Location: Poortvliet
Contact:

Post by Stuntmannetje »

Nog een tip naast een andere accu,even de massa draad van je accu naar je chaccis aanpassen naar de dikte van de massa kabel van de versterker of iets dikker. Dit scheelt ook wel,en een condesator heb je meestal pas nodig vanaf 1000 W continue.
Is ook te vinden op 12vhifi. :lol:
Image

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

TjizZzuH wrote:In het Audio-FAQ-je stond dat je, als je een versterker brugt, het vermogen dat ie dan levert ongeveer 3-3,5 maal zo hoog wordt. In mijn geval heb ik dus 3 x 55 = 165 W gerekent.

Ik heb momenteel de handleiding met de specificaties van de versterker niet bij de hand, maar ik weet dat de MK II van deze versterker 60 W RMS per kanaal levert en gebrugd 180W.


Toch klopt hier iets niet, wie o wie helpt mij uit de brand.

Als je een voeding hebt van 100 watt, en je schakelt er nog een voeding van 100 watt bij, dan heb je geen 400 watt, maar 200 watt.
Ergens gaat hier iets mis, of we zijn van lucht opeens stroom cq spabnning aan het maken. En dat probeert de mensheid nu al jaren :)

Volgens mij verdubbelt de uitgangsstroom, niet de spanning.

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

dvdoornik wrote:
TjizZzuH wrote:In het Audio-FAQ-je stond dat je, als je een versterker brugt, het vermogen dat ie dan levert ongeveer 3-3,5 maal zo hoog wordt. In mijn geval heb ik dus 3 x 55 = 165 W gerekent.

Ik heb momenteel de handleiding met de specificaties van de versterker niet bij de hand, maar ik weet dat de MK II van deze versterker 60 W RMS per kanaal levert en gebrugd 180W.


Toch klopt hier iets niet, wie o wie helpt mij uit de brand.

Als je een voeding hebt van 100 watt, en je schakelt er nog een voeding van 100 watt bij, dan heb je geen 400 watt, maar 200 watt.
Ergens gaat hier iets mis, of we zijn van lucht opeens stroom cq spabnning aan het maken. En dat probeert de mensheid nu al jaren :)

Volgens mij verdubbelt de uitgangsstroom, niet de spanning.

Dit vond ik op 12vhifi:
www.12vhifi.nl wrote:bruggen
Als een versterker gebrugd wordt (2 kanalen gecombineerd tot 1 kanaal) zal het uitgangsvermogen in theorie 4x hoger zijn dan dat ??n kanaal levert. 2x hogere stroom en 2x hogere spanning, dus 4x het vermogen (P = U x I)
In de praktijk is dat meestal (vanwege verliezen) 3 - 3,5x
Voorbeeld: 2x 100W aan 4 ohm is gebrugd 1x 350W aan 4 ohm.
Maar omdat er 2 versterkerkanalen gebruikt worden ziet elk kanaal de helft van de aangesloten belasting (dus 2 ohm per kanaal!), ondanks dat er een belasting van 1x 4 ohm aangesloten is.
Het nadeel van bruggen is dat de dempingsfactor terugloopt (minder controle) en dat de vervorming toeneemt.

Maar...daar zit inderdaad een foutje in, ja...het voltage (spanning) zal inderdaad niet verdubbelen:

De stroom zal (theoretisch gezien) verdubbelen, en de weerstand zal halveren (is mij verteld). Verder klopt het volgens mij wel.

Een vriend van mij die al jaren audio-installaties inbouwd in auto's (en tevens professionele basskisten maakt, enz) zei dat het gedeelte over gebrugde woofers in serie en parrallel ook niet klopte...dus ik weet nu nie meer hoe serieus ik deze site moet nemen.

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Stuntmannetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 452
Joined: TueMay16, 2006 11:04:54 PM
Location: Poortvliet
Contact:

Post by Stuntmannetje »

Een vriend van mij die al jaren audio-installaties inbouwd in auto's (en tevens professionele basskisten maakt, enz) zei dat het gedeelte over gebrugde woofers in serie en parrallel ook niet klopte...dus ik weet nu nie meer hoe serieus ik deze site moet nemen.


Hoe bedoel je het laatste; Als je dus 2 poelen hebt van 4 Ohm en je sluit ze aan in serie dan meet je dus daadwerkelijk 8 Ohm.
En sluit je ze parrallel aan dan meet je dus daadwerkelijk 2 Ohm. :lol:
Image

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

bij 2 weerstanden gaat dit op ja, bij spoelen (zoals en luidspreker) niet, omdat die een impedantie hebben, geen vaste weerstandswaarde, die is namelijk afhankelijk van de frequentie.

Uitgangsvermogen gebrugd zal nooit meer dan verdubbelen, of de spanning gaat x 2 (serie bruggen) of de stroom gaat x2 (parallel bruggen), maar daarbij gaat dan de weerstand of 2x of /2, dus meer dan x2 kom je niet.

Stuntmannetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 452
Joined: TueMay16, 2006 11:04:54 PM
Location: Poortvliet
Contact:

Post by Stuntmannetje »

dvdoornik wrote:bij 2 weerstanden gaat dit op ja, bij spoelen (zoals en luidspreker) niet, omdat die een impedantie hebben, geen vaste weerstandswaarde, die is namelijk afhankelijk van de frequentie.

Uitgangsvermogen gebrugd zal nooit meer dan verdubbelen, of de spanning gaat x 2 (serie bruggen) of de stroom gaat x2 (parallel bruggen), maar daarbij gaat dan de weerstand of 2x of /2, dus meer dan x2 kom je niet.


Haha je mag komen meten bij mij hoor :lol: en een aantal technische gegevens komen bekijken :D je weet mij te wonen.
Image

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Voorlopig is het probleem opgelost...

De boosdoener bleek een heel erg slechte accu te zijn.

Hier ben ik achtergekomen door gewoonweg simpel naar een groothandel in auto-onderdelen te gaan en te vragen...ze hebben toen ff wat apparatuur gepakt en dat was het. De laderij was trouwens wel goed....maar dat mag ook wel, want er is ruim een jaar geleden een nieuwe dynamo in gekomen.

Als extra zekerheid heb ik gistermiddag nog een condensator gekocht. dus die komt er ook nog bij. Dan moet het probleem dus helemaal opgelost zijn.

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Post Reply