Hoe hebben jullie stroom naar de achterkant getrokken ?

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Post Reply
Meltdown
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 179
Joined: WedAug16, 2006 8:02:43 PM
Location: kessenich (belgi?)

Hoe hebben jullie stroom naar de achterkant getrokken ?

Post by Meltdown »

Hoi,

Wat ik mij afvroeg was het volgende, iedereen die achter een versterker heeft zitten heeft daar stroom zitten vanuit de accu.

Ik heb een type 1 en weet begot niet hoe ik vanuit de accu het makkelijkste naar de achterkant kan gaan, ik heb het nu via de deur (dat zwarte stopje) maar vindt dit niet zo veilig aangezien hij daar de hele tijd moet knikken.

Ik was dus op zoek naar een andere manier, via de gewone kabelboom gaat het niet want dat is te klein om daar een degelijke voeding heen te gooien...

En kwa massa? Hoe en waar hebben jullie die aangesloten?

Als jullie voor die kabel een gat hebben geboord door het frame van de motorkamer, hoe hebben jullie dit dan goed afgedicht? Kun je hier foto's van posten om het mij duidelijker te maken?

Dit omdat ik via rondevries een woofer setje koop waar ook nieuwe kabels bij zitten van 16qm... heb namelijk geen zin dat ik zonder stroom kom te zitten :D

hebben jullie je versterker ook allemaal via een speciale aan/uit knop geschakeld?


Greetz en alvast bedankt

Fra-Ha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriJan20, 2006 11:48:57 PM
Location: Middelburg

Post by Fra-Ha »

Ik heb hem gewoon vanaf mijn radio ISO-stekker afgetapt, en dan wel de +12 volt welke geschakeld is aan mijn contact, tevens ook de min daar vandaan gehaald. Deze loopt via de rechterkant achter het handschoenenkastje langs de deurpost, onder de achterbank door naar achteren. Mooie is dat als ik contact aan zet, versterker ook aan gaat.

Dit is niet de beste manier, maar wel een makkelijke manier. Moet ik er wel bij zeggen dat ik niet zo'n hele zware versterker heb, en deze alleen gebruik voor een relatief kleine sub-woofer.

Rechts van je gaspedaal, precies in het midden onder je dashboard zit een "gat" naar de motorruimte, de meeste mensen laten de kabel daardoor naar binnen komen.

Meltdown
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 179
Joined: WedAug16, 2006 8:02:43 PM
Location: kessenich (belgi?)

Post by Meltdown »

Ik heb hem eerst ook enkel geschakeld via het contactslot... maar dit vergt teveel van mijn dashbord aangezien ik straks 2 versterkers ga plaatsen, een voor mijn 4 normale boxen en een voor de sub. Dus ga veel te weinig stroom kunnen opbrengen voor mijn sub... thats a bad thing :S

Dus in het midden zit al een gat, dan is het zelfs makkelijker als dat ik dacht, ik wou namelijk een switch zetten in de midden console... dus dan is dat ook meteen geregeld :D Ik heb mooie military switchtes gekocht hiervoor.. dus zal wel leuk gaan uitzien :D

Nu enkel nog de beslissing nemen om die sub installatie te nemen... is weer geld uitgeven :P

is altijd moeilijk vindt ik, ik weeg dat veel teveel af :D

Maar ben altijd bang dat ik heel de auto uit elkaar ga knallen :D Hij rammelt zo al als ik mijn SQ installatie een beetje te hard zet bij een mooi liedje met bass...

maar ja, vannacht nog even over slapen en morgenvroeg bestellen en betalen als ik ervoor kies :D

Greetz

Dirk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 211
Joined: SatNov06, 2004 2:55:32 PM
Location: Utrecht

Post by Dirk »

Ik heb ook dat "gat" gebruikt. Bij mij zitten er de kabels voor de hoogteverstelling van de koplampen door. Ik heb ze voedingskabel er gewoon naast getrokken. Massa gewoon dierct aan chasis gemaakt.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Bij de ax van Bob

Voeding: 2x25qm naar achteren vanaf de accu, vanaf de condensator 50qm
Massa: bout op het chassis gelast in de achterbak
signaal:12 - vanaf de radio

en zo hoort het ook ;)

Meltdown
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 179
Joined: WedAug16, 2006 8:02:43 PM
Location: kessenich (belgi?)

Post by Meltdown »

Drake wrote:

signaal:12 - vanaf de radio



Wat voor maat?

Greetz

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

gewoon dun draad, hoe dik maakt niet uit, het is puur om de versterkers aan te schakelen.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Drake wrote:Voeding: 2x25qm naar achteren vanaf de accu, vanaf de condensator 50qm

Volgens mij wil ie vooral weten hoe je die dikke kabel daar hebt gekregen. Ik ook wel trouwens :)
Kijk uit, een Cactussssss

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

in het schutbord een groot gat geboord bij de bijrijderskant

Meltdown
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 179
Joined: WedAug16, 2006 8:02:43 PM
Location: kessenich (belgi?)

Post by Meltdown »

Mag ik vragen waarom zo ver om? Ik bedoel, hoe langer je de kabel maakt hoe meer verlies je lijdt? Dus waarom van accu die aan de rijderskant zit eerst naar de bijrijders kant? Of heb jij je versterkers aan die kant van de auto zitten?

Ten 2e hadden jullie een standaard accu of een zwaarder type accu in de auto zitten?

Setje had vandaag aan moeten komen... is in het verdeel centrum blijven steken!!! Kl*te zooi!!! moet ik wachten tot maandag :sign11:

Greetz

Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 499
Joined: SatSep03, 2005 4:14:17 PM
Location: 040-079-073

Post by Simpele Ziel »

Omdat mij de meest logische plek lijkt. Is ook speciaal bedoeld om kabels het interieur in te trekken.
Kan me trouwens haast niet anders herinneren dan dat ik het zo gezien heb. Maar als je een beetje kabel hebt dan is dat verlies op die 5 meter niet zo groot.

Ik heb hem ook zo lopen, achter het dashboard ook gelijk de signaal draden naar dat punt laten lopen en nu heb ik dus een bundel van 4 draden naar achter lopen(+, R+L,+ schakeldraad)

De schakeldraad zit gewoon op mijn HU, dus als die aanstaat staat de versterker ook aan...
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl

Meltdown
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 179
Joined: WedAug16, 2006 8:02:43 PM
Location: kessenich (belgi?)

Post by Meltdown »

Mijn condensator springt door ergens een slecht contact nu wel eens aan wat betreft dus een accu die leeg is :D

Dus daarmee dat ik nieuwe kabels ga leggen en dat soort zooi :D

BEdankt voor jullie hulp

Greetz

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Je kunt ook via de rubberen dop achter de middenconsole. Hoef je iig geen gaten te boren.
Altijd meer PK's dan jou!

Meltdown
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 179
Joined: WedAug16, 2006 8:02:43 PM
Location: kessenich (belgi?)

Post by Meltdown »

Heb hem nu ook zo lopen, achter het filterhuis door. Relais van 70 A ertussen met een schakelaartje en die is ook nog eens geschakeld aan het contact :D

Nu werkt alles super... zal straks foto's posten in mijn wie = wie

GReetz

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

alles al gelukt? evt. kan ik je wel helpen met het doortrekken van dat draad..

trouwens, ik heb geen aan uit schakelaar voor de versterker, hij gaat uit met het contactslot namelijk...

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

Pixels66 wrote:trouwens, ik heb geen aan uit schakelaar voor de versterker, hij gaat uit met het contactslot namelijk...

Zo kan je het idd ook doen als je geen 'remote' aansluiting hebt op je radio.
Dan kan je in ieder geval nooit vergeten de versterker uit te zetten.
Bij mij staat (zoals bij vrijwel iedereen) de versterker via de remote uitgang op m'n radio geschakeld, als je dan je radio aanzet springt ook automatisch de versterker aan.

Maar idd, als je niet zo'n aansluiting op je radio hebt, is het schakelen via je contactslot ook een handige oplossing :)
Image
_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

ehhm zo zat het bij mij eigelijk ook met remote, dat bedoelde ik ook, als je contact -en dus je radio- aan gaat, gaat de versterker aan... :lol:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Image

stroom naar achteren is zo moeilijk nog niet...
Image

Post Reply