me zekering brand door

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

me zekering brand door

Post by DuFF »

hellppppp

me zekering brand door

eerst teste ik de versterker en de subwoofer, deed het gewoon, met een 30A zekering.

toen deed ik een verdeelblokje ertussen, condensator,

dus massa naar versterker, en aparte massa naar condensator, niet vanaf de versterker, en pluskabel naar verdeelblokje, vanaf verdeelblokje 1 pluskabel naar de versterker, en 1 naar de condensator, en ik wil de zekering terug in z'n houder doen, POEF, niks meer, ik had nog een 60A zekering liggen, die er maar in, zelfde verhaal, POEF

mag ik ze dan niet aanraken met me handen ? dat glas moet zeker schoon blijven?

ik heb alles GOED aangesloten, echt dat weet ik zeker, hoe kan dit? of is er iets met die condensator dat ie te veel vermogen trekt?
ik heb gewoon normale versterkerkabels in me auto liggen, zo'n Caliber-pakket, en de versterker is van ZEUZ 800 watt, en de subwoofer is 200 watt rms, 400 watt max, maar waarom brand die zekering door AAAAArghj, ik word gek :evil:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

glaszekering mag je idd niet met je vette klauwen aanraken..
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

amar die metalen randjes toch wel? :?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

DuFF wrote:amar die metalen randjes toch wel? :?


ja die mogen vogguz mij wel..

maaruhm, ik heb geen verstand van audio dus ik hou me smoel wel :P

en als je die zekering er gewoon uitlaat? :)
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

risky


maarja, subje van 200 watt rms,
versterker van 800 watt

wat voor zekering heb ik nodig ?

:roll:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Stuntmannetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 452
Joined: TueMay16, 2006 11:04:54 PM
Location: Poortvliet
Contact:

Post by Stuntmannetje »

Hoeveel Amp. is de versterker afgezekerd? En probeer het eens zonder de sub en eventuele speakers.

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

P=U*I

I=P/U = 200/12 = 16,7 Amp?re.

Maar... een condensator is leeg een kortsluiting. Als het goed is, zit er een circuitje in of bij je condensator om hem geleidelijk op te laden. Zo niet, dan gaat het niet goed. Check dat ff.

X-TroniC
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: TueAug29, 2006 1:33:44 AM
Contact:

Post by X-TroniC »

ff weerstandje tussen je condo knallen, laad ie zo weer op.

X-TroniC
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: TueAug29, 2006 1:33:44 AM
Contact:

Post by X-TroniC »

dvdoornik wrote:P=U*I

I=P/U = 200/12 = 16,7 Amp?re.

Maar... een condensator is leeg een kortsluiting. Als het goed is, zit er een circuitje in of bij je condensator om hem geleidelijk op te laden. Zo niet, dan gaat het niet goed. Check dat ff.


vergeet je ni van nog ff de efficiency eraf te trekken? :wink:

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

uhm ff getekend hoe ik de boel heb aangesloten:

Image

ja paint het zuigt,

uhm dus die condensator zou ik eigenlijk pas moeten aansluiten als de zekering er al inzit? nu heb ik namelijk de zekering erin gedaan terwijl de condensator al aangesloten is, maar wel het contact uit natuurlijk, sleutels gewoon in me zak als ik aan me audio sleutel.

uhm weerstandje in of bij de condensator om hem geleidelijk op te laden?

er zit zo'n dingetje bij volgens mij:

Image

ik word gek, anders laat ik die condensator lekker achterwege tot iemand me kan helpen.

morgenochtend langs de audioboer, die heeft dan tijd voor me, maar ik gok dat ie 't ook niet weet. zonder condensator deed ie 't gewoon dus de zekering knalt eruit door de condensator.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ow wacht ik lees het net nog is een keer goed terug, die weerstand moet tussen de condensator?

hoe doe ik dit, de boel openschroeven? of moet ie gewoon tussen de pluskabel of de massakabel ofzo?


Edit: ik zit nu ff fucking hard te lachen, want ik had de ZEUZ SPL-X 2200 besteld, en ik krijg de ZEUZ SPL-X 4200,

nou weer ff 30 euro bespaard dan en ipv 2x 200 watt nu 4x200 watt.

@ Stuntmannetje;
hier de gegevens van de Amp, kun jij dan bepalen wat voor zekering ik nodig heb?

4-kanaals MOSFET versterker
* Temperatuurbeveiliging, beveiligd tegen overbelasting en kortsluiting
* Vergulde aansluitterminals
* Analoge VU meter
* Ventilatorgekoeld
* Ingebouwd basfilter
* Geschikt voor brugschakeling
* 2 Ohm stabiel

Max. vermogen 4 x 200W
Vermogen RMS 4 x 80W
Filter 50Hz - 150Hz
Uitgangsimpedantie 4 ohms
Frequentiebereik 10Hz - 40kHz
Signaal/ruis verhouding >90dB
T.H.D. <0.1%
Afmetingen 480 x 240 x 65mm
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ff via google helaas op SYS terecht gekomen maar dit vind ik:

verwacht ik dat je een kale condensator hebt. Die moet je NIET direct aansluiten!
Het laden gaat dan als volgt:
1. sluit de minpool van de condensator aan op de minpool van de accu/ het chassis, en op de minpool van de versterker.
2. Sluit de pluspool van de condensator aan op de plus van de versterker. Laat de versterker UIT staan.
3. Neem het lampje. Hieraan zitten twee draden. De ene draad sluit je aan op de pluspool van de condensator. De andere sluit je aan op de pluspool van de accu.
4. Het lampje gaat branden, de condensator wordt nu opgeladen. Als het lampje uitgaat, is de condensator vol. Haal het lampje weer los, je hebt het nu niet meer nodig.
5. Sluit de pluspool van de condensator aan op de pluspool van de accu.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

nog een how to voor het opladen van je condensator, die is anders maar lijkt me wel logischer dan die van ShowYour Sound

Laden:

Gebruik ALTIJD een weerstandje om de stroom te beperken (meestal bijgeleverd: ~ 50 Ohm : 1/2 W) . Sluit een kabel aan op het ene uiteinde van net weerstandje en leg het andere uiteinde aan de "+" van de condensator. Verbindt de "-"-pool van de auto met de "-" van de voedingscondensator. Zo wordt de condensator langzaam en zonder gevaar opgeladen. De operatie kan enkele minuten duren en het weerstandje kan even warm worden. Bewaar het weerstandje goed. het is weer behulpzaam bij het ontladen van de condensator.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

X-TroniC
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: TueAug29, 2006 1:33:44 AM
Contact:

Post by X-TroniC »

beide methoden komen op hetzelfde neer. de ene is met een lampje, de andere met een weerstand, maar voor de rest eigenlijk hetzelfde.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

X-TroniC wrote:beide methoden komen op hetzelfde neer. de ene is met een lampje, de andere met een weerstand, maar voor de rest eigenlijk hetzelfde.


De laatste methode met de weerstand lijkt mij stukken slimmer, als om een of andere reden onderweg er een zekering uitvliegt heb je meestal geen lampje bij je en krijg je het zaakje niet meer aan de praat.

Maar moet wel even kwijt dat ik absoluut geen verstand heb van Car Audio dus misschien zie ik wel wat over het hoofd, maar de reactie zal wel komen denk ik.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

X-TroniC
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: TueAug29, 2006 1:33:44 AM
Contact:

Post by X-TroniC »

Henk Bats wrote:
X-TroniC wrote:beide methoden komen op hetzelfde neer. de ene is met een lampje, de andere met een weerstand, maar voor de rest eigenlijk hetzelfde.


De laatste methode met de weerstand lijkt mij stukken slimmer, als om een of andere reden onderweg er een zekering uitvliegt heb je meestal geen lampje bij je en krijg je het zaakje niet meer aan de praat.

Maar moet wel even kwijt dat ik absoluut geen verstand heb van Car Audio dus misschien zie ik wel wat over het hoofd, maar de reactie zal wel komen denk ik.

Groetjes, Henk


heb jij zomaar weerstandjes opzak dan? t komt op t zelfde neer gewoon, en ofwel neem je weerstandjes ofwel neem je een lampje mee...


overigens, om een zekering te vervangen, hoef je je condo, voor zover ik weet niet los te halen, dus ook niet te (ont)laden.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Henk Bats wrote:
X-TroniC wrote:beide methoden komen op hetzelfde neer. de ene is met een lampje, de andere met een weerstand, maar voor de rest eigenlijk hetzelfde.


De laatste methode met de weerstand lijkt mij stukken slimmer, als om een of andere reden onderweg er een zekering uitvliegt heb je meestal geen lampje bij je en krijg je het zaakje niet meer aan de praat.

Maar moet wel even kwijt dat ik absoluut geen verstand heb van Car Audio dus misschien zie ik wel wat over het hoofd, maar de reactie zal wel komen denk ik.

Groetjes, Henk


hey henk, nou dit moet je alleen in het begin eenmaal doen, die condensator is namelijk nu nog leeg, hij kan niet in 1 keer volgeladen worden, sluit je 'm aan zonder vol te laden, dan heb je kortsluiting, dus hij moet opladen, maar dan met een weerstandje tussen de kabel. en het is niet de bedoeling dat onderweg opeens die condensator leeg is, want dat weerstandje laat ik lekker thuis, stel nou dat die condensator te snel leeg is dan is ie niet goed, maar als 't goed is zou een condensator 15 jaar moeten meegaan, dan heeft ie een soort lekstroompje opgelopen, maar ook daar merk je weinig van, dus prima dingen die condensators, ze moeten er alleen duidelijk bij zetten hoe ze werken, ik wist namelijk niet dat ik deze eerst moet opladen, want me vorige had dat weerstandje er al inzitten, dus het was aansluiten en gaan :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

X-TroniC wrote:
Henk Bats wrote:
X-TroniC wrote:beide methoden komen op hetzelfde neer. de ene is met een lampje, de andere met een weerstand, maar voor de rest eigenlijk hetzelfde.


De laatste methode met de weerstand lijkt mij stukken slimmer, als om een of andere reden onderweg er een zekering uitvliegt heb je meestal geen lampje bij je en krijg je het zaakje niet meer aan de praat.

Maar moet wel even kwijt dat ik absoluut geen verstand heb van Car Audio dus misschien zie ik wel wat over het hoofd, maar de reactie zal wel komen denk ik.

Groetjes, Henk


heb jij zomaar weerstandjes opzak dan? t komt op t zelfde neer gewoon, en ofwel neem je weerstandjes ofwel neem je een lampje mee...


overigens, om een zekering te vervangen, hoef je je condo, voor zover ik weet niet los te halen, dus ook niet te (ont)laden.


klopt, blijft geladen, als je geen lampje oid erop aansluit en als je de zekering vervang blijft de condensator gewoon geladen.

ik ga zometeen met die weerstand stoeien, ik heb 't nu helemaal door :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ok net geprobeerd met die weerstand en ik stel het volgende voor:


HIER MAG EEN SLOT OP ! :evil:

en we gaan verder in het TE KOOP Topic, ik heb 't geduld niet voor dit k&*$%tapparaat, wie nog een goeie condensator wilt kopen ik neem 'm mee op de meeting de 22e reageer maar in 't nieuwe topic in Te Koop
Aangeboden !
Spreken is goud, Ductape is zilver.

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

ik heb vanavond wel tijd.. pb maar

Post Reply