hoedenplank

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

katuut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: MonMay29, 2006 1:34:57 PM
Location: Hoogeveen

hoedenplank

Post by katuut »

hoi hoi


ik heb me hoedenplank al een keer vervangen er zit nu 24 mm mdf in en weer gaat ie doorhangen :evil:


iemand tips..... welk hout soort wel past x:
blaffende woofers bijten niet ;-)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Misschien paar balkjes eronder timmeren. Ik heb 16mm MDF, een vurenhouten bak eronder gemaakt en nergens last van, ook niet als ik dingen op de plank ga stapelen.
Kijk uit, een Cactussssss

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

Wel oppassen met dingen op de hoedenplank stapelen dat de kunststof 'ophanging' waarin de hoedenplank in de auto ligt niet kaduuk gaat :)
Bestaat kans dat het kunststof gaat scheuren enzo als er teveel gewicht op komt.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Edwin wrote:Wel oppassen met dingen op de hoedenplank stapelen dat de kunststof 'ophanging' waarin de hoedenplank in de auto ligt niet kaduuk gaat :)
Bestaat kans dat het kunststof gaat scheuren enzo als er teveel gewicht op komt.


Ik doe het niet altijd hoor, was op vakantie een keer. :)
Kijk uit, een Cactussssss

katuut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: MonMay29, 2006 1:34:57 PM
Location: Hoogeveen

Post by katuut »

Edwin wrote:Wel oppassen met dingen op de hoedenplank stapelen dat de kunststof 'ophanging' waarin de hoedenplank in de auto ligt niet kaduuk gaat :)
Bestaat kans dat het kunststof gaat scheuren enzo als er teveel gewicht op komt.


heb ik al verstevigd :wink:

maar dat vuren hout buigt verder niet?
blaffende woofers bijten niet ;-)

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

Een houten lat zal natuurlijk ook doorbuigen, maar het verstevigd de hoedenplank natuurlijk wel :)

Qua doorbuiging kan je het beste een rechthoekige lat nemen en hem dan met een van de twee smallere kanten tegen de hoedenplank bevestigen.
Een smal en hoog profiel buigt een stuk minder ver door dan een breed maar laag profiel.

En hardhout (meranti bijvoorbeeld) heeft ook minder doorbuiging dan bijvoorbeeld vurenhout, maar mogelijk moet je dat wel een voorboren voordat je erin schroeft, het slijt vrij snel omdat het zo hard is.

webmouse
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 23
Joined: ThuJul27, 2006 10:49:24 AM
Location: Waalwijk
Contact:

Post by webmouse »

Je zou kunnen proberen om twee platen te verlijmen dat geeft meer stevigheid.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Dit heb ik nu (onderste afdekplank weggenomen):

Image

Totaal geen last van doorbuigen. En ook niet van lading die mijn speakers beschadigt.
Kijk uit, een Cactussssss

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

webmouse wrote:Je zou kunnen proberen om twee platen te verlijmen dat geeft meer stevigheid.


Jaaa eventueel kan je dat ook doen, maar een paar latten over de hele breedte van de hoedenplank zal meer resultaat geven.
Twee platen op elkaar geeft ook weer een hoop meer gewicht etc.
Qua doorbuiging zal het natuurlijk wel een wat helpen, maar lang niet zoveel als met een simpel lattenframe eronder.

Een frame zoals op de foto van pcrodent hierboven is prima.
Hoge smalle latten eronder en er gebeurt helemaal niks meer met je hoedenplank :)

muis_84
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueApr25, 2006 1:12:54 PM
Location: Leiden

Post by muis_84 »

hebben jullie die hoedenplank zo gemaakt dattie nog wel met je klep omhoog gaat?

Ik heb mijn boxen in de originele hoedenplank uit mijn volcane zitten, maar die heeft een kuil erin waar die boxen inzitten dus ik heb weinig ruimte over voor spullen achterin. Zit dus te denken aan een MDF hoedenplank, maar dan moettie nog wel omhoog kunnen komen.
Klik op de banner om mijn wie = wie te bekijken!
Image

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

Bij mij hangt ie er los in omdat het allemaal toch wel redelijk wat zwaarder is.
Een MDF hoedenplank weegt altijd meer dan de standaard hoedenplank die er in zit, en de speakers zelf doen ook geen goed aan het totaalgewicht wat aan je klep komt te hangen :)

Heb er opzich niet echt veel last dat de hoedenplank niet mee naar boven klapt als ik de klep open doe, je went er na een tijdje ook wel aan :)

Meltdown
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 179
Joined: WedAug16, 2006 8:02:43 PM
Location: kessenich (belgi?)

Post by Meltdown »

Ik heb zelf de standaard ijzeren hoedenplank met dat leertje tussen gebruikt (leer natuurlijk ertussen uitgehaald) hierop met 4 bouten een mdf plaatje van 12 mm op zitten en buigt niet door!!

Heel makkelijk te maken dus :)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

muis_84 wrote:hebben jullie die hoedenplank zo gemaakt dattie nog wel met je klep omhoog gaat?

Ik heb mijn boxen in de originele hoedenplank uit mijn volcane zitten, maar die heeft een kuil erin waar die boxen inzitten dus ik heb weinig ruimte over voor spullen achterin. Zit dus te denken aan een MDF hoedenplank, maar dan moettie nog wel omhoog kunnen komen.


Overigens, wist je dat je die hoedenplank ook op z'n kop erin kunt doen zodat het een "heuvel" is en geen "kuil"? Okee, het ziet er niet uit :D maar het kan wel, zou je probleem oplossen. Ik durf het niet aan om mijn plank te laten optillen door de klep. Als dat valt is m'n plastic plankhouder "krak"...
Kijk uit, een Cactussssss

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

pcrodent wrote:Overigens, wist je dat je die hoedenplank ook op z'n kop erin kunt doen zodat het een "heuvel" is en geen "kuil"? Okee, het ziet er niet uit :D maar het kan wel, zou je probleem oplossen.

DuFF heeft dat ook gedaan ja, ik vind het er niet eens zo heel fout uit zien eigenlijk, je kan er alleen niks meer op leggen :P
Image
_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.

katuut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: MonMay29, 2006 1:34:57 PM
Location: Hoogeveen

Post by katuut »

pcrodent wrote:Dit heb ik nu (onderste afdekplank weggenomen):

Image

Totaal geen last van doorbuigen. En ook niet van lading die mijn speakers beschadigt.


kijk! ik dacht dat er gepraat werd over die 4 cm panlatjes :P maardit gaat denk ik niet passen met mijn 2 subs eronder... maar er komen nog andere kisten. dat wordt nog lastig om dat allemaal een beetje passend te krijgen......

ik heb mijn boxen in het midden van de hoedenplank zitten ivm de 2 subs die er onder staan te blazen. anders heb je zeg maar niet zo veel + en - effect met me boxen :P :P :P

ow ja btw er hoeft niks op of onder :P :P
Last edited by katuut on MonAug21, 2006 10:56:33 AM, edited 2 times in total.
blaffende woofers bijten niet ;-)

katuut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: MonMay29, 2006 1:34:57 PM
Location: Hoogeveen

Post by katuut »

weet iemand misschien nog maten voor een mooie kist van 2x 30 liter? passend voor achter in de ax?

of maar ff een nieuw topic openen? :P
blaffende woofers bijten niet ;-)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Image


eronder schroeven wil ook wel wat doorbuigen voorkomen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

hoeklijntje eronder

multiplex ipv mdf gebruiken 18mm is zat

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

muis_84 wrote:hebben jullie die hoedenplank zo gemaakt dattie nog wel met je klep omhoog gaat?

Ik heb mijn boxen in de originele hoedenplank uit mijn volcane zitten, maar die heeft een kuil erin waar die boxen inzitten dus ik heb weinig ruimte over voor spullen achterin. Zit dus te denken aan een MDF hoedenplank, maar dan moettie nog wel omhoog kunnen komen.


Ik heb dit wel gedaan, MFD hoedenplank met 2 speakers (6"*9"). De klep gaat een beetje trager open, maar het werkt wel op de laatste 2cm ofzow na, maar daar heb je geen last van.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Ik lees hier allerlei berichten over houten hoedenplanken en extra verstevigingen, maar ik wil eigenlijk een orginele plank gebruiken.

-edit- Post hiervoor niet goed gelezen; aan de achterklep laten hangen kan dus. Houdt een orginele plank het als je een stel ovalen speakertjes in hangt?

Als ik een plank verkloot maakt dat niet uit, heb er speciaal voor dit project een extra gekocht.
AX GTI '91

Post Reply