Versterker

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Versterker

Post by Edwin »

Jaaaa maar even een paar vragen over een versterker, ik weet er niet echt heel veel vanaf en kan wel wat advies gebruiken :)
Tijdens de zeeland meeting had ik het er al even met DuFF over gehad, maar ik ben d'r nog niet helemaal uit.

Het zit zo, d'r hangen in m'n hoedenplank 2 JBL speakers, heb even op de doos gekeken wat het precies is.
JBL GTO 935E 3-weg speakes
6" x 9" (160 x 230 mm)
100 watt rms en 300 watt piek
En blijkbaar zit er een tweater en super-tweater in dingen, magoed das bijzaak vrees ik ;)

De radio waar de boxen nu direct op zijn aangesloten is een sony CDX-MP30 radio die volgens de doos 50 watt vermogen geeft, maar dit zal wel 50 watt piekvermogen zijn.
Ik begreep al dat het rms vermogen dan ergens rond de 25 - 35 watt ligt.

Als ik de muziek nu een beetje hard zet begint het geluid nogal te vervormen en kraken, met name de lage tonen.

Maar... wat is nu precies het probleem met dat geluid?
Dat de radio gewoon niet genoeg vermogen kan leveren en dat het ding daarom bij een hoog volume geen goed geluid meer gaat afgeven?
Of dat de boxen de lage tonen niet goed kunnen laten klinken bij een wat hoger volume en dat daarom het geluid gaat vervormen?

En klopt het ook dat het geluid dan daarom ook normaal bij een laag volume 'minder' klinkt omdat ze gewoon niet genoeg ingangsvermogen krijgen?

Mocht het nu het versterker verhaal gaan worden dan koop ik denk ik maar zo'n ding, ik heb nu 100 watt boxen achterin liggen die niet eens op een derde van het maximum vermogen aangesloten zijn.
De versterker moet dus 2x 100 watt vermogen kunnen leveren en de mogelijkheid hebben dat ik in de toekomst nog een subje aansluit.

Wat raden jullie me aan om te kopen?
Budget ligt rond de 120 euro ongeveer wat ik er aan uit wil geven.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Versterker

Post by Drake »

Edwin wrote:En blijkbaar zit er een tweater en super-tweater in dingen, magoed das bijzaak vrees ik ;)
.


jbl gebruikt tweeters met een stalen dome, en die zijn behoorlijk schel.


Edwin wrote:De radio waar de boxen nu direct op zijn aangesloten is een sony CDX-MP30 radio die volgens de doos 50 watt vermogen geeft, maar dit zal wel 50 watt piekvermogen zijn.
Ik begreep al dat het rms vermogen dan ergens rond de 25 - 35 watt ligt.
.

ongeveer 12 watt rms per kanaal :wink:

Edwin wrote:Maar... wat is nu precies het probleem met dat geluid?
Dat de radio gewoon niet genoeg vermogen kan leveren en dat het ding daarom bij een hoog volume geen goed geluid meer gaat afgeven?
Of dat de boxen de lage tonen niet goed kunnen laten klinken bij een wat hoger volume en dat daarom het geluid gaat vervormen?.


dat komt doordat de radio geen vermogen heeft inderdaad

Edwin wrote:En klopt het ook dat het geluid dan daarom ook normaal bij een laag volume 'minder' klinkt omdat ze gewoon niet genoeg ingangsvermogen krijgen?

nee dat komt meer door het ontwerp van de speakers.


Edwin wrote:Wat raden jullie me aan om te kopen?
Budget ligt rond de 120 euro ongeveer wat ik er aan uit wil geven.


4 kanaler, alleen met 120 euro word dat krap. dit zou echter opzich moeten voldoen: http://www.rondevries.nl/catalog/produc ... ts_id=2531

voor de 6x9's heb je aan 50 rms al zat. let niet teveel op de waardes die erop staan.

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Ikzelf heb een Stealth versterker (4 kanaals), ben er zeer tevreden over en erg duur is het niet. Heb er alleen nog maar goede dingen over gehoord.
Ik zeg ook maar wat ik heb, zoveel verstand heb ik er nou ook weer niet van :oops:
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ik zou eerder een setje van ron de vries nemen,

want edwin ik begreep dat je niet echt merk-spul hoeft, zolang het maar harder kan als wat je nu hebt en zolang het geluid maar goed is en blijft.

het 1e setje dat ik had van conrad was ook goed, en dat heb ik doorverkocht en die persoon is er nu nog blij mee (gaat dus al zeer lang mee en speelt nog uitstekend, ook geen slechte dingen dus over Toxic)

het zijn gewoon B-merken, maar voor sommige mensen zijn B merken voldoende, zolang het harder gaat als normaal, en het lang meegaat en de prijs goed te doen is.

want of je voor 130 een versterker hebt van jbl of voor zo'n bedrag een kleinere versterker hebt met nog een woofer en bekabeling en kist bij elkaar? dan ben je in 1 stap klaar.

http://www.rondevries.nl/catalog/product_info.php?cPath=178_208&products_id=2808

je moet gewoon is wat rondkijken en vergelijken, er zal vast wel iets goeds tussen staan (ik buk voorover om de trap van Drake te ontvangen omdat ik mij ermee bemoei 8) )

zolang je maar NIET NAAR CARLIFE GAAT !!!!!!!!! :evil: daar word je genaaid voor het leven :wink:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »



de combinatie van dat setje is waardeloos

360 rms op een sub die minimaal 500 nodig heeft
en een 10qm dropveter kabel voor de versterker :?

pak dan dit setje: http://www.rondevries.nl/catalog/produc ... ts_id=3176

en verrassend zal het nog beter presteren ook :wink:

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

dank je wel drake, :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

Mja die prijzen liggen allemaal eigenlijk wel boven het budget voor op dit moment.
Kijk, het geluid hoeft niet per se perfect te zijn (maar ook niet dat je echt goed kan horen dat het bagger kwaliteit is).
Als je het geluid goed wil hebben dan moet je ook speakers in de bekerhouders gaan monteren zodat je niet al het geluid van achteren krijgt.
Magoed dat ligt nog verder boven het budget ;)

De mogelijkheid om een sub aan te sluiten wil ik wel graag hebben voor het geval dat ik straks toch nog niet helemaal tevreden ben over de lage tonen en op termijn voor een mooi prijsje zo'n ding kan kopen.

Die versterke van JBL zie ter opzich wel leuk uit, zal eens meten als die een beetje op een handige plaats in de kofferbak past, ik denk nu een beetje aan de uitsparing net achter de wielkast, maar weet even niet als dat groot genoeg is :)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Versterker advies ga ik niet geven, zeker niet voor 120 euro.
En ik ben ervan overtuigd dat je ook (nog) geen versterker nodig hebt.

Want je beschrijft dat er allerlei gekraak uit je speakers komt bij bepaalde volumes.
Goed geluid begint bij een goede basis, goede storingsvrije voeding en massa en goede luidsprekerkabels dus.
Elke procent rendementsverlies in de verbinding tussen je onderdelen is een procent teveel.
Dus zou ik maar eens beginnen bij het nalopen van je bedrading om eventuele storingen door (gedeeltelijke) kabelbreukjes uit te sluiten.
En wellicht zelfs alvast een zwaardere voeding aan je radio te geven, die heb je sowieso nodig als je eenmaal wel aan de sub en/of versterker gaat.
Daarnaast zou ik ook eens kijken naar de ophanging van je speakers, elke resonantie is er ??n en heeft negatieve invloed op je geluid.
Eventueel kun je bijv. een stuk tochtstrip o.i.d. gebruiken om de speakers op te laten rusten.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

Thnx voor de tips! dat zijn wel wat aandachtspuntjes zo :)
Tijdens de zeeland meeting hadden we ook al even gekeken als hoedenplank zelf niet mee ging trillen etc, maar hij zit opzich redelijk goed klem als de achterklep dicht is, er zit in ieder geval geen beweging in :)
Het is overigens niet de standaard ax hoeden plank, het ding wat er nu in zit is 18 mm multiplex of mdf (of iets in die richting) met bekleding er overheen.

Maar goed, naast het probleem van geluidsvervorming bij een hoog volume wil ik ook eigenlijk best wel wat meer vermogen hebben.
Die JBL versterker die bij ron de vries staat hebben ze ook bij de mediamarkt hoorde ik, ook voor 130 euro.
Dus ik denk dat ik daar binnenkort maar eens langs ga ;)

Hebben jullie nog tips qua plaatsing van de versterker in de auto?
Ik heb eventueel de mogelijkheid om het ding aan de onderkant van de hoedenplank te schroeven, hij past echt net tussen de boxen in.
Of hebben jullie een beter idee? (of mogelijk ook slechte ervaringen met versterkers aan hoedeplanken?)

En moet de versterker nu ook nog op de accu aangesloten worden?
En met wat voor soort kabels etc?

Ik weet er echt vrijwel niets vanaf hoe alles aangesloten moet worden, zou iemand eventueel kunnen helpen? ik woon in zeeland in de buurt van middelburg.

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

Hmmm... ik kom er net achter dat er geen line out uitgang op die radio zit... :S
Weer een reden dat sony toch niet het meest beste merk in autoradio's is.
In m'n boot heb ik een pioneer headunit zitten, maar omruilen is denk ik geen optie omdat de sony het in m'n boot helemaal niet zal gaan uithouden qua omstandigheden :P

De tulp uitgangen zijn verdeeld in front en rear, in de installatiehandleiding staat getekend dat er met 2 versterkers wordt gewerkt.
http://www.xmradio.com/manuals/cdx_mp30_install.pdf
Het aansluitschema staat op pagina 2.

Wat adviseren jullie? de versterker straks op de front of rear uitgangen aansluiten?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Edwin wrote:Hmmm... ik kom er net achter dat er geen line out uitgang op die radio zit... :S
Weer een reden dat sony toch niet het meest beste merk in autoradio's is.
In m'n boot heb ik een pioneer headunit zitten, maar omruilen is denk ik geen optie omdat de sony het in m'n boot helemaal niet zal gaan uithouden qua omstandigheden :P

De tulp uitgangen zijn verdeeld in front en rear, in de installatiehandleiding staat getekend dat er met 2 versterkers wordt gewerkt.
http://www.xmradio.com/manuals/cdx_mp30_install.pdf
Het aansluitschema staat op pagina 2.

Wat adviseren jullie? de versterker straks op de front of rear uitgangen aansluiten?


Rear, dan reageeert ie tenminste normaal mocht je met de fader moeten gaan spelen :D

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

Ok? thnx!
Zit er trouwens nog verschil in geluid qua front of rear aansluitingen?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

nope

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

Das wel mooi dan :)
Kan ik op die manier de 2 standaard speakers gewoon op front laten zitten ja, kan ik idd met de fader nog wat aan de slag om geluid uit die boxen te krijgen voor als m'n hoedenplank er niet in zit.

Ik heb vanmiddag eens een paar uur de tijd genomen om alle versterker topics door te nemen hier en ben toch al wel een heel stuk wijzer geworden qua kabels en aansluitingen e.d. :)
Snap ondertussen wel een beetje hoe het moet gaan zitten.
Weet iemand ongeveer hoeveel meter kabel ik overal van moet hebben?

De + kabel voor de versterker kan ik naast de handremkabel en koplamp-verstel kabel naar de motorruimte doorvoeren.
Hebben jullie nog tips hoe ik de voeding het beste langs de motor kan leggen en waar ik de kabel en zekering aan vast kan zetten?

Ik zit nog steeds een beetje met de plaatsing van de versterker.
Hij past precies onderaan m'n hoedenplank, maar is dit ook een geschikte locatie voor een versterker?
Het voordeel hiervan is overigens wel dat ik in ??n keer alles kan loskoppelen en eruit halen voor als er iets groots achterin moet waarbij de achterbank en hoedenplank eruit moeten.
En dat hij (net als de speakers) uit het zicht zit (maar das ook al gewoon het geval als ie ergens anders in de koffer komt), ik hoef er niet zo te koop mee te lopen opzich :)

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

probeer je plus kabel uit je dashboard te halen, niet rechtstreeks vanaf je accu, en als je dat toch doet, dan goed afzekeren, en kabel vastzetten met tie-wraps.

Verder is hele dikke kabel nergens voor nodig, behalve het optische effect, over 1,5 mm^2 kun je makkelijk 10 A laten lopen.

Massakabel fijn adrige draad nemen en zo goed mogelijk (met zoveel mogelijk oppervlak) aan chassis leggen.

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

Heb zo'n compleet aansluitsetje gekocht met alle benodigdheden etc.
De versterker heb ik ook binnen, 122 euro bij de mediamarkt op dit moment :)
Ben ondertussen wel van het versterker-onderaan-de-hoedenplank idee af, de hoedenplank zelf gaat het wel houden, maar ik vrees het ergste voor de plastic steunen waarin de hoedenplank ligt.
Die gaan dat echt niet leuk vinden ;)
En in de chat hoorde ik ook dat al het trillen door de boxen mogelijk geen gunstig effect heeft op de versterker.

Dus de versterker komt ergens aan de zijkant in de kofferbak te hangen denk ik, lijkt me een beter plaats als ik de tips hier zo een beetje hoor :)
Image
_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Ik heb em aan de leuning van de bank vastgeschroefd met niet al te lange schroefjes, zodat eventuele passagiers niet ineens met een schroef in hun rug zitten :D

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

trillingen maakt voor versterker nix uit, tenzij je een buizenversterker hebt :)

evt je steuntjes ondersteunen met een balkje?

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

Jaaa zou ook kunnen inderdaad :)
Ik kan er wel een paar blokjes onder maken zodat die hoek wat steviger wordt.

Maar tegen de zijkant van de kofferbak is misschien nog wel het handigste omdat ik nog wel de hoedenplank er uit wil kunnen halen voor als er iets groots in de auto mee moet.
Als dan die versterker aan de hoedenplank zelf zit moet je dus eerst al die kabels weer gaan loskoppelen enzo.
Ik moet er nog eens goed over nadenken, in de tussentijd alvast even de kabels van voor richting de achterbank trekken enzo, 't kan maar alvast gedaan zijn :)
Image
_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

1 steekverbinding voor alle kabels :) soort aanhangwagenstekker zeg maar!

Post Reply