Tijdens de zeeland meeting had ik het er al even met DuFF over gehad, maar ik ben d'r nog niet helemaal uit.
Het zit zo, d'r hangen in m'n hoedenplank 2 JBL speakers, heb even op de doos gekeken wat het precies is.
JBL GTO 935E 3-weg speakes
6" x 9" (160 x 230 mm)
100 watt rms en 300 watt piek
En blijkbaar zit er een tweater en super-tweater in dingen, magoed das bijzaak vrees ik

De radio waar de boxen nu direct op zijn aangesloten is een sony CDX-MP30 radio die volgens de doos 50 watt vermogen geeft, maar dit zal wel 50 watt piekvermogen zijn.
Ik begreep al dat het rms vermogen dan ergens rond de 25 - 35 watt ligt.
Als ik de muziek nu een beetje hard zet begint het geluid nogal te vervormen en kraken, met name de lage tonen.
Maar... wat is nu precies het probleem met dat geluid?
Dat de radio gewoon niet genoeg vermogen kan leveren en dat het ding daarom bij een hoog volume geen goed geluid meer gaat afgeven?
Of dat de boxen de lage tonen niet goed kunnen laten klinken bij een wat hoger volume en dat daarom het geluid gaat vervormen?
En klopt het ook dat het geluid dan daarom ook normaal bij een laag volume 'minder' klinkt omdat ze gewoon niet genoeg ingangsvermogen krijgen?
Mocht het nu het versterker verhaal gaan worden dan koop ik denk ik maar zo'n ding, ik heb nu 100 watt boxen achterin liggen die niet eens op een derde van het maximum vermogen aangesloten zijn.
De versterker moet dus 2x 100 watt vermogen kunnen leveren en de mogelijkheid hebben dat ik in de toekomst nog een subje aansluit.
Wat raden jullie me aan om te kopen?
Budget ligt rond de 120 euro ongeveer wat ik er aan uit wil geven.