Standaardboxen in een AX GT

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

mhr-zip
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: WedNov12, 2003 9:22:25 PM
Contact:

Post by mhr-zip »

Brutus wrote:
Ik vind dat jullie te makkelijk denken. Merken als Focal en GroundZero, MTX etc zijn topmerken. Zelfs een compo-setje hiervan lukt je bijna..


Composet Groundzero Radio-active 16 cm: ?139,-

Gaat nog een beetje korting af:
http://www.12voltindustry.nl/images/flyer.jpg


Ik denk dat Rob meer moet stil staan bij de herrie die hij wil produceren. Zo nee, ga dan gewoon voor de middenmotor of net iets beter. Zoals Pioneer, Sony of wat dan ook..


Ook als je je radio nooit hard heb staan, kan een goed setje zijn geld waard zijn. En een compo set van Pioneer kost heus niet zoveel minder dan die van GZ.

Maar ik kan je verder maar 1 tip geven. Ga luisteren!! Dan kan je voor je zelf bekijken of je het waard vindt om door te sparen.


Voor goed(koop) kan je ook hier eens kijken www.rondevries.nl

Swatchyaxowner
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 281
Joined: ThuJun12, 2003 6:37:25 PM
Location: Hillegom
Contact:

Post by Swatchyaxowner »

ZO de tering hebben jullie niks tedoen ??

Brutus Groudzero/focal zijn geen top merken zijn gewoon middeklassers
Nog meer merken Lanzar/Phese Liniar/ ultimate /Kenwood/enz enz

Het belangrijkste is wat is je buget/wat voormuziek ga je draaien/en wat het alleblangrijkste is WAT JIJ MOOI VINDT KLINKEN dat moet je nemen.

Voorbeeld: vriend van me heeft echt een zuiver klinkende audio instalatie in zijn auto klinkt echt super maar ik vindt ut geluid niet mooi ik vindt ut te blikkerig klinken maar hij is er helemaal happy mee persoonlijk geef ik de voor keur aan een volgeluid goeie bass .

Suc 6 met zoeken ROB

Wat je ook kan doen is 2de hands kopen ken je voor relatief weinig leuk spul kopen denk maar aan mijn supwoofers :P

Greatings :twisted:
Type en Spellings Fouten voorbehouden !!!

Getinte ramen ASO ?? Wel nee dat is pas klasse hebben :D

mhr-zip
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: WedNov12, 2003 9:22:25 PM
Contact:

Post by mhr-zip »

Swatchyaxowner wrote:ZO de tering hebben jullie niks tedoen ??


Sociaal leven? Wat is dat :lol:

Swatchyaxowner wrote:Brutus Groudzero/focal zijn geen top merken zijn gewoon middeklassers
Nog meer merken Lanzar/Phese Liniar/ ultimate /Kenwood/enz enz


Groundzero, focal hebben we goei spul, alleen kost dat wat meer dan de instap serie.

En wat zijn dan echte top merken? Micro-Precision en verder?

Swatchyaxowner
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 281
Joined: ThuJun12, 2003 6:37:25 PM
Location: Hillegom
Contact:

Post by Swatchyaxowner »

MTX/Rockford-fosgate/Kicker/AudioBahn/ En dan zeker niet vergeten BOSTON Acoustics voor de mensen die geld overhebben :)
Cerwin-Vega/Hifonics/INfinity (niet allun/ JL audio/ Phoenix Gold ( mooie amps

Zo wel genoeg denk :)

Dit is allumaal top spul er zijn nog wel andere maar die weet ik zo 123 niet

Greatings :twisted:
Type en Spellings Fouten voorbehouden !!!

Getinte ramen ASO ?? Wel nee dat is pas klasse hebben :D

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

mb-quart
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Nou nou...genoeg keuze dus.

Bedankt tot nu toe voor de tips. Ik zal binnenkort zeker ff aan de gang gaan.
Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

ennuh... je weet et... posten die pics als je je spul hebt! en als je het gaat inbouwen.. :lol: 8)

Swatchyaxowner
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 281
Joined: ThuJun12, 2003 6:37:25 PM
Location: Hillegom
Contact:

Post by Swatchyaxowner »

:lol:

We Want some pictures !! some ?? no way !! A LOT offcourse :D

Gratings
Type en Spellings Fouten voorbehouden !!!

Getinte ramen ASO ?? Wel nee dat is pas klasse hebben :D

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Swatchyaxowner wrote::lol:

We Want some pictures !! some ?? no way !! A LOT offcourse :D

Gratings


Kijk eens aan.. ik ben niet de enige fotogeile... :lol:

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

3376 69 317

Rob Koeling
Lelystad.

Laat maar komen jongens die €, jullie willen foto's dan moet ik eerst een fototoestel hebben.


Dan een andere vraag, wat heeft het voor zin om b.v. 130 watt boxen te kopen als je Radio 4x50 watt is? En is kenwood wat? (bij halfords waren ze niet echt behulpzaam) Ik zal volgende week naar wat betere zaken gaan kijken en luisteren. Ik hoor trouwens van iemand anders dat een versterker aan te raden is omdat je de boxen na een tijdje wel weg kunt gooien. Dit omdat de radio (4x 50 bv) te weinig watt levert. Of ik moet 50 watt boxjes nemen. (vindt je haast niet volgens mij)
Image

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

tweetertjes, filtertjes, etc.

Post by Handjes »

Als je het jezelf makkelijk wilt maken: wissel de standaard speakers van een AX om voor die van een BX. Die klinken beter, meer vermogen en zijn even groot. In 5 minuten gebeurd.

Daarnaast heb ik nog 2 tweetertjes uit een XM gesloopt. Iemand een idee hoe ik die het beste in mijn AX kan monteren (zonder veel permanente schade)?

Bij veel composetjes worden filters aangeboden. Wie kan daar een uitleg bij geven? Heb je daar een versterker voor nodig?

Remy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 272
Joined: SunAug10, 2003 6:48:43 PM
Location: Klundert

Post by Remy »

Bij een composetje werkt het als volgt:

Je hebt 2 woofertjes, 2 tweetertjes en 2 filters.

Van je autoradio of vanaf je versterker gaat je audiokabel naar het filter. Op het filter heb je dan speciale aansluitingen voor de woofer en de tweeter. Voor de woofer worden de hoge tonen weg gefilterd en voor de tweeter juist de lage tonen. Daarom moet je een composetje ook altijd op het filter aansluiten. Want een tweeter leeft niet langer dan 3 seconden als je die rechtstreeks op de radio of versterker aansluit.

Bij een composetje dat je nieuw in de winkel koopt, krijg je een filter erbij!!! Deze wordt er niet bij aangeboden, het is een totaal pakket :wink:

In jou geval is het misschien iets lastiger omdat je tweeters uit een XM wilt aansluiten. Mijn advies is dan ook, vraag eens bij je audioboer op de hoek of hij 'n filtersetje voor je heeft liggen.
En als laatste, je hebt niet pers? een versterker nodig om een composetje aan te sturen. Maar met versterker klinkt het natuurlijk mooier omdat de interne versterker in je autoradio niet meer dan 17 Watt RMS (bij goeie autoradio's) geeft. En hierdoor ontstaat snel vervorming in het signaal.

Ik hoop dat t duidelijk is anders hoor ik het nog wel.

Succes Remy 8)
Renault Clio 1.4 16V SI

PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen :(

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Goed... Een filtertje is noodzakelijk om alleen de hoge tonen door te laten gaan naar de tweeter... Bij een composetje zullen dus de wat lagere tonen in de grote speaker komen...

Bij sommige composetjes zitten de filter in de bekabeling, maar je kan ook een crosshair kopen...om de hoge tonen te kunnen filteren en door te sturen naar de tweeter..

Wat betreft het plaatsen van de tweeter, ik had er een aantal hulpstukken bij, om ze in te bouwen.. Helaas had ik daar geen ruimte voor... Dus de andere hulpstukken erbij, om ze erop te plaatsen... Dus in de hoek van het voorraam staan bij mij de opzettweeters....

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Ik snap het verhaal. Alleen heb ik al twee megagoede ovalen boxen in hoedenplank klaar liggen. Ik wilde die combineren met die XM (inbouw-) tweeters. Deze combinatie vervangt dan de standaardboxen in de zijpanelen achter. Maar ik zal dus op zoek moeten naar filters.
Brutus wrote:Dus in de hoek van het voorraam staan bij mij de opzettweeters....

Da's een leuke optie inderdaad. Hoe heb je die daar bevestigd? Zijn de plankjes ook nog een goede/makkelijke plaats voor opzettweeters? Inbouwtweeters betekent dus zagen in plastic of zelf een kast bouwen in flessenhouders bijv.?

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Euh... je hebt auto's die bepaalde roostertjes in het dashboard hebben zitten.. Waar je een inbouwtweeter kan plaatsen.. Ik heb mijn tweeter dus in zo'n hulpstuk gedrukt, met bijgeleverde dubbelzijdige tape kun je het plakken op het dashboard..

Het composetje was te koop, maar het is al verkocht aan sander :twisted: Ik hoefde dus niks te zagen of iets dergelijks..

Over die ovalen... Ideale situatie (vind ik) is nog steeds ovaaltjes op de hoedenplank, composetje voorin, eventueel subje achterin... zo'n subje kan bescheiden, geloof mij ! Aangezien je een 3-deurs hebt kun van een composetje dus de speakers achter de stoelen kwijt! Ideaal geluid.. En toch een beetje bescheiden :wink:

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Brutus wrote:Over die ovalen... Ideale situatie (vind ik) is nog steeds ovaaltjes op de hoedenplank, composetje voorin, eventueel subje achterin... zo'n subje kan bescheiden, geloof mij ! Aangezien je een 3-deurs hebt kun van een composetje dus de speakers achter de stoelen kwijt! Ideaal geluid.. En toch een beetje bescheiden :wink:

Euh, even rekenen: dan zit je op 7 boxen :? ? Dan neem ik aan dat je een versterker er tussen hangt...
Mijn radio staat slechts 4 boxen toe (ik ga niet meerdere boxen bij elkaar in een aansluiting proppen). Ik zal eens kijken of ik opplaktweeters voor bij de ovalen in de hoedenplank kan vinden. Lijkt me momenteel de goedkoopste en simpelste oplossing.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Euh... ik ben eerst rustig begonnen.. Dat wil zeggen nog geen versterkers... Ik hoef immers niet mee te doen met decibelwedstrijden.. Maar kan wel herrie maken dat goed klinkt..

Verder... De composet (2 tweeters en 2 speakers) zitten op de voorpoorten... De Ovaaltjes op de achter poorten en de sub op de sub out (tulp uitgang.) Mijn sub is een actieve, dat wil zeggen er zit al een versterker in de kist...

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Brutus wrote:Verder... De composet (2 tweeters en 2 speakers) zitten op de voorpoorten... De Ovaaltjes op de achter poorten en de sub op de sub out (tulp uitgang.) Mijn sub is een actieve, dat wil zeggen er zit al een versterker in de kist...

Aangezien een autoradio max 4 boxen toestaat, en jij geen versterker er tussen hebt zitten, vraag ik me af hoe je dat geconfigureerd hebt.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Hmmm ik kan zo 1,2,3 niet een pic vinden..

Maar simpel gezegd.. Composet zit voorop..(front-poort) kabel naar de filter, waar lage tonen met kabel naar de speaker gaan.. En een kabel van de filter waar hoge tonen naar de tweeter gaan... DUS: zowel laag en hoog word uit 1 poort gehaald...

Dan achter, De ovaaltjes worden aangestuurd door de rear-poort... En de sub door de sub out (met een eigen versterker er tussen..)

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Aha! En die filters zorgen er meteen voor dat de juiste impedantie aan de frontpoort hangt? (want dubbel setje boxen aan 1 poort levert dubbel zo hoge impedantie).

Post Reply