Zin en onzin van ICE

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik ook maar ik wacht eerst even af wat ermee gebeurt als dit topic eventjes loopt :)
Kijk uit, een Cactussssss

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Edwin wrote:Ik vind trouwens wel dat een groot stuk uit dit topic in de FAQ gezet mag worden :)


Dan stel ik voor dat jullie aangeven welke die stukken zouden moeten zijn.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

Het hele theoretische stuk uit onder andere de openingspost vond ik zelf erg verhelderend.
Maar ook de uitleg over de verliezen die de componenten onderling hebben en de spreiding van het geluid in je auto.

Ook de uitleg naderhand trouwens, maar zoals pcrodent al zegt, even afwachtten wat er nog meer komen gaat :)
Image
_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

Geef maar aan wat er nog meer bij hoort...

katuut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: MonMay29, 2006 1:34:57 PM
Location: Hoogeveen

Post by katuut »

waar haal je al die kennis vandaan joh? :shock: :shock:


en ik denken dat het 'best leuk klonk' toen ik alles met scheidingsfilters en muziek helemaal kenwood had uitgevoerd en me voor boxjes schuin omhoog had laten zetten :oops: :oops: :oops: :oops:
blaffende woofers bijten niet ;-)

X-TroniC
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: TueAug29, 2006 1:33:44 AM
Contact:

Post by X-TroniC »

katuut wrote:waar haal je al die kennis vandaan joh? :shock: :shock:


en ik denken dat het 'best leuk klonk' toen ik alles met scheidingsfilters en muziek helemaal kenwood had uitgevoerd en me voor boxjes schuin omhoog had laten zetten :oops: :oops: :oops: :oops:


boxjes schuin omhoog is goed begin. alleen mag je dit niet lukraak doen, maar het helpt wel om je podium omhoog te trekken.

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

krijg je ervan als je electrotechniek hebt gestudeerd en muziek je hobby (lees uit de hand gelopen hobby) is :)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

katuut wrote:en ik denken dat het 'best leuk klonk' toen ik alles met scheidingsfilters en muziek helemaal kenwood had uitgevoerd en me voor boxjes schuin omhoog had laten zetten :oops: :oops: :oops: :oops:


Dat is toch juist een heel goed iets.
Alles met 1 (goed) merk (en kenwood is naar mijn bescheiden mening een erg goed merk) uitvoeren en dan ook nog je luidsprekers wat richten.

90% van de automobilisten heeft z'n speakers loodrecht naar binnen staan, hetgeen meestal neerkomt op een perfecte luisterpositie van het linker of rechterkanaal als het om je knie?n gaat.
De laatste keer dat ik het controleerde zaten mijn oren echter niet in m'n knieschijven... :? .
Op de hoedenplank zitten veel speakers weer vrij ver naar het midden geplaatst wat voor de bestuurder een vermindering van het links-rechts effect veroorzaakt.
Je kunt beter een aardig gemiddelde bereiken, geschikt voor diverse muzieksoorten, dan uitblinken in ??n bepaald geluidsspectrum.

Wil je je geluid in de loop der tijd uitbreiden zou mijn tip ook altijd zijn om te beginnen met een kwalitatief uitstekende radio, een mooie pioneer bijvoorbeeld, gekoppeld aan een hoogwaardige goed geplaatste en goed gedempte composet voorin je auto.
Als dat eenmaal goed is kun je dat heel makkelijk, als het ?berhaupt nodig is qua muzikale en volume voorkeur, uitbreiden met eventuele achterspeakers en een subwoofer.
Pas in het subwoofer stadium zou ik gaan nadenken over versterking omdat je pas dan echt (piek)vermogen gaat trekken.
Beter goed geluid op gemiddeld volume tegen redelijke kosten, dan kwalitatief beperkt geluid op hoog volume tegen hoge kosten.
Doorsparen geniet altijd de voorkeur....

Prijsvoorbeeld in Witje:

1ste aanschaf: (voor andere CX) JVC radio-cassettespeler met 12 CD wisselaar (MP3 compatibel) = 250
2e aanschaf: Vif? woofer en tweeter met custom filterset = 200
heb ik een half jaar mee rond gereden.

3e aanschaf: Canton 3-weg (25 woofer, 13 mid-range en tweeter) systeem incl. bouwmateriaal = 300

dit was tot 2 weken geleden wat er in Witje zat, 1 jaar verder dus.

4e aanschaf: (na een jaar dus) XETEC Prestige EVO-4 versterker, 4x120watt @4ohm + luxe aansluitkabels etc. = 400

Dan kom ik in 1 jaar tijd op ?1150, niet misselijk.
In 1 keer had ik dat nooit gehaald, en ik denk dat het de meesten niet was gelukt voor dat geld.
Dus we kunnen hier wel leuk theoretisch neuzelen over geluidstechniek op 4 wielen.... het is gewoon een dure hobby en dus kun je d'r maar beter eerst flink in de theorie over nadenken voor je zomaar iets gaat bouwen of kopen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

katuut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: MonMay29, 2006 1:34:57 PM
Location: Hoogeveen

Post by katuut »

wat zijn nog meer goede radio's?


wat denk je van een blackpaneL?
blaffende woofers bijten niet ;-)

Meltdown
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 179
Joined: WedAug16, 2006 8:02:43 PM
Location: kessenich (belgi?)

Post by Meltdown »

Ikzelf ben heel erg te vinden voor volgende merken:

Pioneer (dit vind ik persoonlijk de beste)
JVC
Clarion

Greetz

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

katuut wrote:wat zijn nog meer goede radio's?


wat denk je van een blackpaneL?


Wat is een blackpanel????


Goede radio's zijn radio's waar je uitgebreid je equalising in kunt afregelen, zoals bij veel moderne pioneers, zeker als je je radio combineert met aardige versterkers en luidsprekers.
Dan heb je namelijk nog betere filtermogelijkheden dan wanneer je alleen een filtertje in je speakers hebt.
Voor de rest lijk het me een kwestie van persoonlijke voorkeur en het uitgebreid bestuderen van technische gegevens van diverse radio's.
Let op signaal/ruisverhoudingen, of er mosfet versterker inzit, dubbele cinch aansluitingen voor evt. externe versterking, evt. ingang voor iPod is nu ook belangrijk.

Voor parate kennis van goed en niet (minder) goed zou ik Drake aan z'n mouw trekken...., die is tenslotte de wandelende auto-audio apparatuur bibliotheek hier op het forum.
Persoonlijk... Pioneer en Kenwood omdat die weinig kleuring in het signaal meegeven. Technisch gewoon heel goede apparaten, Pioneer natuurlijk het makkelijkst verkrijgbaar met de grootste diversiteit.

Kijk anders ook een hier: 12vHifi.nl, heel veel audio theorie te lezen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

X-TroniC
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: TueAug29, 2006 1:33:44 AM
Contact:

Post by X-TroniC »

2Black wrote:
Dat is toch juist een heel goed iets.
Alles met 1 (goed) merk (en kenwood is naar mijn bescheiden mening een erg goed merk)


bwah, niet slecht, maar k zou t zelf ni kopen eerlijkgezegd. en waarom maar 1 merk? ik heb wel 3 verschillende merken in mijn wagen (eigenlijk 4 maar die 4de is echt een flutmerk, namelijk sony:oops:). nu ga je zeggen: "omdat dan allemaal bij mekaar past en de klank op mekaar is afgestemd.". das dus ni altijd waar. door verschillende componenten te combineren, kan je veel meer richtingen uit en kan je t soms nog beter op mekaar afstemmen dan alles van 1 merk te nemen


2Black wrote:...gekoppeld aan een hoogwaardige goed geplaatste en goed gedempte composet voorin je auto.


ik mag hopen dat je dit niet meent? een compo-set, moet juist liefst zo weinig mogelijk gedempt zijn, om een helder en breed klank-spectrum en een hoge definitie te kunnen weergeven. uiteraard, als je een compo hebt met een vrij grote conus-uitslag, kan het al eens rommelig gaan klinken, en daar is demping dan wel weer aan de orde. maar overdrijf hier niet in!!!



2Black wrote:Als dat eenmaal goed is kun je dat heel makkelijk, als het ?berhaupt nodig is qua muzikale en volume voorkeur, uitbreiden met eventuele achterspeakers...


alsjeblieft niet he!!!! je bent goed bezig je geluidsbeeld te verstoren zo!



2Black wrote:Pas in het subwoofer stadium zou ik gaan nadenken over versterking...


why? met een goeie versterkte compo kom je al een heel eind, en de kans bestaat zelfs dat je dan nieens een sub nodig hebt. dus eerst versterkte compo (na dat je m een tijdje aan je HU hebt gehad om te kunnen sparen voor een leuke amp). en als je dan nog niet genoeg laag hebt naar je zin, hang je een subwoofer erbij.




2Black wrote:Beter goed geluid op gemiddeld volume tegen redelijke kosten, dan kwalitatief beperkt geluid op hoog volume tegen hoge kosten.
Doorsparen geniet altijd de voorkeur....


true!
Last edited by X-TroniC on FriOct06, 2006 12:35:01 AM, edited 3 times in total.

X-TroniC
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: TueAug29, 2006 1:33:44 AM
Contact:

Post by X-TroniC »

2Black wrote:
Wat is een blackpanel????



een sony. afblijven is de boodschap dus!!!!!


goeie merken zijn overigens, zoals gezegd, pioneer, maar ook alpine (hoewel k persoonlijk de glide-touch maar nix vind, en velen met mij), clarion, becker, nakamish, McIntosh, en misschien zijn er nog wel een hoop...


@meltdown: JVC sucks! is intern hetzelfde als sony, rolt overigens van dezelfde band af!



2Black wrote:Voor parate kennis van goed en niet (minder) goed zou ik Drake aan z'n mouw trekken...., die is tenslotte de wandelende auto-audio apparatuur bibliotheek hier op het forum.


ik wil me ook wel aanmelden als informant. denk wel dat k al bewezen heb dat k er ook niet weinig van ken :oops: (ok, komt misschien een beetje arrogant over :oops: , maar enfin, voor vragen kan men dus ook bij mij terecht als t nodig is. ik weet zeker niet ales hoor, maar denk wel dat k een vrij goede kennis heb.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

vergeet Ecplise niet in het rijtje radio's.

katuut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: MonMay29, 2006 1:34:57 PM
Location: Hoogeveen

Post by katuut »

ik geef zelf de voorkeur aan een radio waarbij je de sub vanaf je radio kunt regelen (sub out) dat vind ik een voordeel van sony :oops:


welke types van pioneer/ alpine etc hebben dat?



ik draai btw niet met 1 merk maar met 3

voor de muziek is alles kenwood maar het is niet zo dat ik daar zo geweldig stuk van ben dat ik dat de restvan me leven bij zweer :wink:
heb een caliber verst. 300.2 (376 rms @ 2ohm) voor me 2 12inch woofers (hifonics)


maar eigenlijk...... vind ik persoonlijk dat je beter wat goedko(o)p(er) spul kunt hebben en een goede subkist bijvoorbeeld dan duur spul en een prut kist. of bijvoorbeeld een wereld woofer en een wereld versterker en dat dan de versterker veeeeeeeeeeel te licht is (dat tdan lekker klinkt tot je j volume halverwege zet en dan stort ie helemaal in:P)


als iets niet strak gaat dan kan het toch praktisch ook niet hard gaan?
blaffende woofers bijten niet ;-)

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

Meestal is het zo dat hoe meer het geluid vervormt, hoe harder het lijkt. Dat hoor ik in de meeste auto's gebeuren, meestal een slecht scheidingsfilter of een te lichte versterker.

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

Sander wrote:Leuk dit. Leerzaam ook.

verdubbeling van het volume is 3 dB erbij.


Verdubbeling geluidssterkte = 6 dB
Verdubbeling geluidsdruk = 3 dB

Om het nog wat ingewikkelder te maken.

Als je een geluidsbron van 70 db SPL naast eentje van 60 db SPL zet, is dat opgeteld nog geen 70,1 db SPL

Verder heb je nog de db HL, dat is de mate van correctie van de hearing level.
Ons oor is veel gevoeliger tussen de 1 en 5 kHz. Daar hoor je ongeveer vanaf 0 dB.
Bij 500 Hz is de dB HL al 12 dB, dus een luidspreker met 100 db SPL wordt met 500 Hz waargenomen als 88 dB.
Een lineaire dB meter zal misschien wel 100 dB aangeven, maar het wordt dus door ons oor gehoord als 88 dB.

Het onderstaande plaatje geeft daar een voorbeeld van.

Image

X-TroniC
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: TueAug29, 2006 1:33:44 AM
Contact:

Post by X-TroniC »

katuut wrote:
maar eigenlijk...... vind ik persoonlijk dat je beter wat goedko(o)p(er) spul kunt hebben en een goede subkist bijvoorbeeld dan duur spul en een prut kist. of bijvoorbeeld een wereld woofer en een wereld versterker en dat dan de versterker veeeeeeeeeeel te licht is (dat tdan lekker klinkt tot je j volume halverwege zet en dan stort ie helemaal in:P)


als iets niet strak gaat dan kan het toch praktisch ook niet hard gaan?



de kwaliteit van een sub is van minder belang dan die van een compo. een compo geeft namelijk een veel breder spectrum aan klanken weer, en moet dus zuiverder klinken. bij een sub ga je t minder snel merken als die wat goedkoper is, dat is mijn ervaring.

een install kan zo hard gaan als je zelf wil, wat niet wil zeggen dat ie mooi klinkt, dus het ene staat los van het andere. maw: strakheid/kwaliteit staat los van hardheid.


uiteraard is wat oververmogen leuk, maar vertel mij eens wanneer jij t volle vermogen van je amp /output van je speakers benut? ik denk nooit, dus ondervermogen is echt niet t ergste. mijn speakers zijn ook underpowered, maar ik weet wel zeker dat ik niet meer nodig heb dan die 50watt per kanaal die ik heb (speakers zijn 70watt(tweeters) en 80watt(kicks). 20echte RMS watts is al ruim voldoende om luid genoeg te gaan. en ik HEB wereldversterkers en goeie woofers :lol:


als men wagen af is mag je er gerust eens in komen luisteren (moet er wel nog aan beginnen :oops:

X-TroniC
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: TueAug29, 2006 1:33:44 AM
Contact:

Post by X-TroniC »

Drake wrote:vergeet Ecplise niet in het rijtje radio's.



daar zijn de meingen vrij verdeeld over. t is zeker geen slecht spul! maar t is niet meer wat t was.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

@X-tronic: volgens mij zitten we gewoon op ??n lijn hoor.

In het stukje waarin je 4 quotes van mij zet en daar vervolgens je reactie onder plaatst zeg je niets waar ik het niet mee eens ben.

Ook ik ben van mening dat je voorin moet beginnen, met een goeie radio en een goeie compo-set (en ik zeg ook nergens dat je de tweeter naast de woofer moet zetten ofzo) waarvan je dan wel de woofer goed moet dempen (en dan bedoel ik kwalitatief goed, niet veel demping) om toch wat rendement uit je laag te halen. Demping is ook niet alleen een ruimte opvullen maar ook de ophanging van een luidspreker zoveel mogelijk resonantievrij maken. Een deur is nu eenmaal een gatenkaas die ook nog eens rammelt.
De enige reden dat ik zeg dat je pas aan versterking moet gaan denken als je een sub gaat plaatsen is dat een subwoofer nu eenmaal disproportioneel veel vermogen vraagt t.o.v. mid- en hoogfrequent geluid.

Maar goed, dit topic was bedoeld om het over techniek en hoe-wat-waarom te hebben.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Post Reply