hoedenplank

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Heb bij de formido gewoon wat alluminium hoekprofiellen gehaald. Deze aan beide langekanten aan het mdf vastgeschroeft.

Vervolgens naar de sloop gegaan en de achterkanten van 2 ax stoelen eraf gesneden. Dat nep achtige leer. 2 stukken aan elkaar genaaid en vastgelijmd over het mdf en hoekprofiel heen. Ziet er perfect uit.

Image
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

-Henry- wrote:Ik lees hier allerlei berichten over houten hoedenplanken en extra verstevigingen, maar ik wil eigenlijk een orginele plank gebruiken.

-edit- Post hiervoor niet goed gelezen; aan de achterklep laten hangen kan dus. Houdt een orginele plank het als je een stel ovalen speakertjes in hangt?

Als ik een plank verkloot maakt dat niet uit, heb er speciaal voor dit project een extra gekocht.


Ja, ik had er 6"*9" in zitten. Je moet alleen tochtstrip ofzo op die plankhouders plakken, want de hoedenplank gaat meestal piepen door het gewicht.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Oke thnx, ik denk dat ik binnenkort maar eens aan het klussen ga! (Moet ik eerst tijd hebben om speakers te gaan kopen)
Ik neem aan dat je die tochtstrip op de plastic ophanging plakt, dus zodat de plank op de tochtstrip komt te liggen?
AX GTI '91

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

-Henry- wrote:Oke thnx, ik denk dat ik binnenkort maar eens aan het klussen ga! (Moet ik eerst tijd hebben om speakers te gaan kopen)
Ik neem aan dat je die tochtstrip op de plastic ophanging plakt, dus zodat de plank op de tochtstrip komt te liggen?


Jah
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

kan ik wel gewoon 2 jbl 6 x 9 " speakers min de originele hoedenplank maken? Heb geen zin om een hele hoedenplank te bouwen. Zou die het houden of zakt ie met 2 van die speakers al door?

groetjes Sander

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

zakt zeker weten door en je geluid wordt er niet beter op. Hoedenplankje maken ben je hooguit uurtje mee bezig. 10 min tekenen, 15 minuten decoupeerzagen en 30 minuten bekleden. MDF is niet zo duur en sky kost ook bijna niks

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

jaah dat is kl*te want ik wil wel dat me hoedenplank mee naar boven gaat, en wat nou als ik de ophangpuntjes verstevig om een of andere manier? de plank zelf zal het wel houden, maar die steuntjes waar die op ligt niet toch?

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

of een kwestie van de hoedenplank zelf verstevigen? met behulp van ijzeren latten ofzo...

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Hoe bedoel je dat de plank mee naar boven gaat?

(Wat je ook kunt doen is je originele plank (of een sloopplank) opofferen en het proberen. Lukt het niet, dan kun je altijd nog een MDF-plank maken...)

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

heb net die speakers even los op de hoedenplank gelegd, maar het is zo stevig dat er nog wel 2 bijkunne, je ziet hem niet eens 1mm verbuigen, het is echt gewoon stevig....

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Let op dat erop leggen heel iets anders is dan erin hangen h?! Je zaagt er dan namelijk wel een stuk uit dat nu voor stevigheid zorgt.

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

dat is waar, maarja al zakt het door dan is het jammer ik wil het in ieder geval proberen...

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Heb net een stel speakers gekocht om in een orginele plank te klussen.... Ik merk vanzelf of het kan of niet, het is toch een extra plank. Als ze erin zitten post ik wel of het gelukt is en of de plank het houdt.
AX GTI '91

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Het lukt zekers met 6*9 inch, zo heb ik ook een half jaar rond gereden :!:
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Het lukt wel maar de plank gaat wel doorhangen en de speakers hangen niet precies recht.
Vriend van me heeft ook een originele plank en het gaat wel, maar hij gaat echt doorhangen en het geluid wordt er niet beter op. Je kan wel je originele plank verstevigen door er latjes ofzo onder te schroeven, maar als je dan toch bezig bent kan je net zo goed een mdf plankje maken. De gaten voor de speakers zagen is het meeste werk.

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Mijn mdf hoedenplank hangt meer door dan de originele en de steuntjes kraken nu af en toe mee.

De originele hoedenplank zakte eigenlijk helemaal niet door en er kraakte of piepte helemaal niks. Ik heb 'm eruit gehaald omdat door de verlaging die erin zit 1 speaker op de sub leunde en daardoor de klep niet helemaal lekker dicht ging.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Owkey, de uitslag van mijn test;

Twee pioneer 6*9 speakers in een orginele hoedenplank geklust en deze bekleed met luidsprekerdoek.

Kraken: geen last van
Doorhangen: niet zichtbaar
Geluidskwaliteit: Zoals het hoort te zijn
Openen achterklep: Hoedenplank komt gewoon mee, wel iets langzamer
Gewicht speakers: 4,2 kg


Ik hoop dat dit voor de mensen met dergelijke plannen wat opheldering verschaft! Foto's van het eindresultaat volgen.
AX GTI '91

bruce/r
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: FriSep01, 2006 8:46:30 PM
Location: spijkenisse (zuid R'dam)

Post by bruce/r »

ik heb ook gewoon 2 pioeneer 6*9" speakers, gaat perfect, zakt totaal niet door, nergens last van, goed geluid, bas ook gewoon prefect nog, zo'n stripje is misschien wel handig maar niet persee.

2 speakers in de originele plank is gewoon goed hoor, geen probleem!

p.s.
als je 6*9" neemt, moet je ze wel paralel aan de plank maken, dus de lange kant vd speakers ook lange kant vd plank, anders verliest de plank wel teveel steun

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

ja ik denk dat ik hetook in de originele plank doe, vriend van me heeft het ook in ze swift, en die plank is zelfs nog zwakker, alleen moet ik ff kijke op welke positie ze erin komen, want anders krijg ik dat zelfde probleem als bad_my84, dat er eentje op de sub terecht komt, deze moet tussen de speakers passen en niet dwars staan...

groetjes Sander

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Pixels66 wrote:ja ik denk dat ik hetook in de originele plank doe, vriend van me heeft het ook in ze swift, en die plank is zelfs nog zwakker, alleen moet ik ff kijke op welke positie ze erin komen, want anders krijg ik dat zelfde probleem als bad_my84, dat er eentje op de sub terecht komt, deze moet tussen de speakers passen en niet dwars staan...

groetjes Sander


Ik heb daar dus idd niet over nagedacht :oops: , gewoon erin gezet en toen ontdekte ik het probleem pas, hehe.

Nogmaals voor iedereen die dit van plan was: gewoon doen, perfecte oplossing en geen problemen met trillen, geluid of wat dan ook!
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Post Reply