Welk punt voor massa versterker
Moderators: Drake, webmasters
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Welk punt voor massa versterker
Waar hebben jullie de massa voor de versterker in de kofferbak aan de carrosserie bevestigd?
Gisteren lekker aan 't klooien geweest, maar de boel wil nog niet draaien en ik vermoed dat dat komt door een slechte massa. Ik had net namelijk (na aan m'n massa geklooid te hebben) een tijdje spanning op de condensator, dus 't leek de goede kant op te gaan, maar nu heb ik weer ff nix.... Zal ook m'n massapunt ff schoonmaken, wil ook nog weleens helpen.
Gisteren lekker aan 't klooien geweest, maar de boel wil nog niet draaien en ik vermoed dat dat komt door een slechte massa. Ik had net namelijk (na aan m'n massa geklooid te hebben) een tijdje spanning op de condensator, dus 't leek de goede kant op te gaan, maar nu heb ik weer ff nix.... Zal ook m'n massapunt ff schoonmaken, wil ook nog weleens helpen.
Bij mijn AX hadden we daar het middensteuntje van de deelbare achterbank voor gebruikt. Boutje los, aardedraadje omheen gewikkeld en weer vastgedraait.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- AX Master
- Posts: 1909
- Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
- Location: Haarlem // Zandvoort
- Contact:
je moet er wel wat voor ...
Ja je moet er wel wat voor over hebben.Mastenhose wrote:Misschien moet ik die kant maar eens op gaan denken. Er zit sowieso een aansluiting voor zo´n middensteuntje, anders pak ik die gewoon als massapunt! Tnx voor de tip!
Enige nadeel, nu moet m´n kist er weer uit, en die weegt maar 40kg...
Gewoon een gaatje in je bodem maken, goed schuren tot dat je het staal ziet, boutje moertje en ringetje er door heen en vast maken, daarna weer spuiten ! dit is wel het beste !
Gr Mr Dean

Saxo style is sexy style....
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: je moet er wel wat voor ...
Voor het middensteuntje zitten er toch al kroonmoeren voorbereid? Die zitten als ik 't me goed herinner onder rubberen dopjes onder de achterbank, vond 't wel een goed idee van Rogier om 't daar te doen, maar inderdaad, mocht ik daar geen (goed) massapunt vinden, dan is een gaatje boren altijd nog een optie, hoewel ik daar persoonlijk tegen ben, gaatjes boren etc. voor een audio-install... Gebruik liever gewoon de gaten die er van oorsprong al zitten!mr dean wrote:Ja je moet er wel wat voor over hebben.Mastenhose wrote:Misschien moet ik die kant maar eens op gaan denken. Er zit sowieso een aansluiting voor zo´n middensteuntje, anders pak ik die gewoon als massapunt! Tnx voor de tip!
Enige nadeel, nu moet m´n kist er weer uit, en die weegt maar 40kg...
Gewoon een gaatje in je bodem maken, goed schuren tot dat je het staal ziet, boutje moertje en ringetje er door heen en vast maken, daarna weer spuiten ! dit is wel het beste !
Gr Mr Dean

Nou, dat was niet mijn idee. Tip was van q01z of Duff.
Afgelopen waggel vroeg ik wie er zin hadden om wat audio in mijn AX in te bouwen en een kwartier later hadden die AX-hooligans al het hele interieur eruit geschroefd
Afgelopen waggel vroeg ik wie er zin hadden om wat audio in mijn AX in te bouwen en een kwartier later hadden die AX-hooligans al het hele interieur eruit geschroefd

K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Je overdrijft Rogier! Dat duurde minstens 20 minuten!Rio97 wrote:Nou, dat was niet mijn idee. Tip was van q01z of Duff.
Afgelopen waggel vroeg ik wie er zin hadden om wat audio in mijn AX in te bouwen en een kwartier later hadden die AX-hooligans al het hele interieur eruit geschroefd
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Hmmzz....Massapunt verlegd naar achterbanksteun. Is de spanning volgens de display op de condensator zo´n 10.58V. Wanneer ik dan de radio inschakel, gaat de display van de condensator uit en begint de verlichting van de subwooferkast zwak te branden en geeft 't geen geluid.
M´n spanningsmeter gaf op de + van de condensator 12.64V, hetzelfde voltage als op de + van de accu...
Zou m´n condensator ´EXIT´ zijn?
Kan het natuurlijk proberen zonder de condensator ertussen. Als blijkt dat het dan wel draait, moet ik een nieuwe condensator kopen!
Kan dat schade aanrichten, als ik dat voor een korte periode laat draaien zonder condensator?
M´n spanningsmeter gaf op de + van de condensator 12.64V, hetzelfde voltage als op de + van de accu...
Zou m´n condensator ´EXIT´ zijn?
Kan het natuurlijk proberen zonder de condensator ertussen. Als blijkt dat het dan wel draait, moet ik een nieuwe condensator kopen!

Kan dat schade aanrichten, als ik dat voor een korte periode laat draaien zonder condensator?
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Condensator is niet echt nodig.
Er rijden (tien)duizenden subs en versterkers rond zonder zo'n ding.
Het nut ervan hangt vooral af van de combinatie piekspanning en het volume dat je draait en onder normale omstandigheden is een sub nogal overbemeten voor wat'ie moet doen.
Veel belangrijker is een goede zekering van je pluskabel naar je versterker toe, zodat je zekering klapt als 'ie moet klappen... blijft je versterker tenminste heel.
Lijkt er echter wel op dat je een spanningsprobleem hebt natuurlijk, of een massaprobleem.
Kun je die massa niet gewoon rechtstreeks terug naar je accu doen?
En heb je je sub al aangesloten zonder de condensator? Doet die het dan wel?
Qua massa is een AX sowieso niet al te ruim bemeten....
In Nigel heb ik nu gewoon de massa van de accu verviervoudigd.... zitten 4 forse draden naar het chassis. Moet zeggen dat de gevolgen van die verzwaring duidelijk merkbaar zijn in m'n stroomvoorziening!
Er rijden (tien)duizenden subs en versterkers rond zonder zo'n ding.
Het nut ervan hangt vooral af van de combinatie piekspanning en het volume dat je draait en onder normale omstandigheden is een sub nogal overbemeten voor wat'ie moet doen.
Veel belangrijker is een goede zekering van je pluskabel naar je versterker toe, zodat je zekering klapt als 'ie moet klappen... blijft je versterker tenminste heel.
Lijkt er echter wel op dat je een spanningsprobleem hebt natuurlijk, of een massaprobleem.
Kun je die massa niet gewoon rechtstreeks terug naar je accu doen?
En heb je je sub al aangesloten zonder de condensator? Doet die het dan wel?
Qua massa is een AX sowieso niet al te ruim bemeten....
In Nigel heb ik nu gewoon de massa van de accu verviervoudigd.... zitten 4 forse draden naar het chassis. Moet zeggen dat de gevolgen van die verzwaring duidelijk merkbaar zijn in m'n stroomvoorziening!
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Dat staat voor morgen op de planning (als ik 't niet te druk heb met m'n babypijltjes en astronauten natuurlijk2Black wrote:En heb je je sub al aangesloten zonder de condensator? Doet die het dan wel?

Vind 't wel een prettiger idee dat er wel een condensator tussenzit eerlijk gezegd, maar eerst wil ik weten waar ik moet zoeken!
Rare is dat de condensator op de display een andere spanning aangeeft dan dat er op de plus van de condensator staat...:S
In ieder geval bedankt voor je reactie!
Gr. Marco
wat een onzin. beetje vreemde reden:Mastenhose wrote:Vind 't wel een prettiger idee dat er wel een condensator tussenzit eerlijk gezegd,
De condensator is in deze bedoeld om spanningsvallen bij extreem hoge bas op te vangen.
Dus wanneer de versterker snel vermogen moet leveren kan de condensator hiervoor zorgen. Een accu kan hier moeite mee hebben.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Ik weet waar de condensator voor dient, maar ik begrijp je reactie niet helemaal Joost!Joost wrote:wat een onzin. beetje vreemde reden:Mastenhose wrote:Vind 't wel een prettiger idee dat er wel een condensator tussenzit eerlijk gezegd,
De condensator is in deze bedoeld om spanningsvallen bij extreem hoge bas op te vangen.
Dus wanneer de versterker snel vermogen moet leveren kan de condensator hiervoor zorgen. Een accu kan hier moeite mee hebben.
EDIT: Op 't moment dat ik m'n condensator ertussenuit trek, dan doet m'n verlichting hetzelfde als in Joost z'n plaatje in z'n onderschrift...
Daarom wil ik de condensator er graag tussenhouden, om de accu te sparen.
Dat je verlichting dan ineens raar doet kan natuurlijk ook het gevolg zijn van hetzelfde slechte massa probleem.
Je massa vanaf de accu verzwaren is in elke AX een goed idee.
Trouwens, dat knipperen van de lampen, is dat bij stationair of bij bijvoorbeeld 3000tpm continu?
Het is natuurlijk niet zo dat je met een versterker-probleem ineens alle andere electra-verbruikers moet vergeten. Heel veel (oudere)auto's verbruiken stationair meer stroom dan de dynamo op dat moment levert.
Combinatie van laag toerental, half-gare dynamo, slechte spanningregelaar, zwakke accu, slechte massa.... het telt allemaal mee.
En ik ben het met Joost eens, in principe moet een condensator niet nodig zijn. Is enkel een extra garantie voor de leverbaarheid van piekspanningen die slechts in extreme omstandigheden voorkomen. En dat gaat dan nog alleen maar op als de condensator net zo zwaar is als het maximale vermogen van je versterker gedurende een bepaalde tijd.
Je massa vanaf de accu verzwaren is in elke AX een goed idee.
Trouwens, dat knipperen van de lampen, is dat bij stationair of bij bijvoorbeeld 3000tpm continu?
Het is natuurlijk niet zo dat je met een versterker-probleem ineens alle andere electra-verbruikers moet vergeten. Heel veel (oudere)auto's verbruiken stationair meer stroom dan de dynamo op dat moment levert.
Combinatie van laag toerental, half-gare dynamo, slechte spanningregelaar, zwakke accu, slechte massa.... het telt allemaal mee.
Dat moet dan zijn om de versterker te sparen, want die vraagt om de piekspanning en krijgt'm niet.Daarom wil ik de condensator er graag tussenhouden, om de accu te sparen.
En ik ben het met Joost eens, in principe moet een condensator niet nodig zijn. Is enkel een extra garantie voor de leverbaarheid van piekspanningen die slechts in extreme omstandigheden voorkomen. En dat gaat dan nog alleen maar op als de condensator net zo zwaar is als het maximale vermogen van je versterker gedurende een bepaalde tijd.
Last edited by 2Black on WedDec31, 2008 12:18:50 PM, edited 2 times in total.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- AX driver
- Posts: 37
- Joined: SatFeb28, 2004 1:30:26 PM
Mijn versterkers en condensator liggen bij mij aan de rechterkant van de kofferruimte en ik neem mijn massa van het bovenste gordelpunt rechtsachter. Gordelbout lossen, lak wegschuren, kabeloogje op de bout en terug vastdraaien. Aan de batterij heb ik ook een bijkomende massakabel naar het koetswerk geplaatst. Gewoon terug hetzelde, kabeltje met zelfde dikte, twee oogjes en wat opschuren.
Nog nooit massaproblemen gehad.
Nog nooit massaproblemen gehad.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)