inbouwen voorspeakers???

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

D@NNY
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: MonMar29, 2004 6:41:59 PM
Location: Schiedam

inbouwen voorspeakers???

Post by D@NNY »



Hey allemaal; :roll:

Ik ben van plan om in t weekend ff voorspeakers in te gaan bouwen,
maar ik vrog me af waar k die t beste kan zetten.

Ik dacht eraan om ze in die flessenhouders te doen,maar heeft iemand hier ervaring mee....

Dus hoe t moouste weg te werken,minste trillingen e.d.

Ik hoor t wel (hoop k) :)

axo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 110
Joined: FriAug29, 2003 12:44:37 AM
Location: velserbroek (haarlem)

Post by axo »

ja flessenhouders eruit rossen.
dan pak je plaat mdf van 1,8 cm mooi op maat maken voor zowel in deur als voor de speakers en dan in deurpaneel verwerken,

is denk het handigst als je het deurpaneel eruit haalt, werkt makkelijker :lol:

greetz, Marcel


ps. vraag anders aan sander maar een foto die heeft mijn auto gekocht en daar zit het in.
hell breaks lose, when i accelerate!

RinuX
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: WedFeb25, 2004 11:15:03 AM
Location: Hilversum
Contact:

Post by RinuX »

een beetje zoals dit maar dan beter afgewerkt ;)
Image

axo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 110
Joined: FriAug29, 2003 12:44:37 AM
Location: velserbroek (haarlem)

Post by axo »

ja zoiets, dat ziet er ook netjes uit :)
hell breaks lose, when i accelerate!

D@NNY
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: MonMar29, 2004 6:41:59 PM
Location: Schiedam

Post by D@NNY »

OKe thnx :D :D :D

Ik ga t morgen ff proberen.
Ik zet de foto`s dr op als t is gelukt

John
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: ThuOct16, 2003 5:53:57 PM
Location: rotterdam

Post by John »

je kan het ook heel mooi doen met traanplaat heb ik ook dan steekt het mdf niet zo ver uit en het glimt naartuurlijk super mooi en voor de trillen moet je gewoon genoeg kit gebruikken!! john
TE GEK!!!! DIE AX

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ik heb die stukies hout er weer uitgetrapt vond het lelijk afgewerkt kijk nog effies wat ik ga doen ermee. Misschein zwart traanplaat moet effies kijken hoe en wat.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

(A)X-men
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: ThuSep18, 2003 4:37:48 PM
Location: Torhout/belgi?

Post by (A)X-men »

ik heb gaten gemaakt in de flessenhouders ik gebruik ze toch niet enkel om rommel in te steken als je wilt post wel effe een pic!!

Bjorn
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriApr16, 2004 11:25:59 AM

Post by Bjorn »

voor de trillen moet je gewoon genoeg kit gebruikken


Heb je de mdf plaat dan aan het metaal vast gekit?????

Ik zat zelf te denken (ben momenteel met de zelfde klus bezig) om de boel vast te zetten met een stuk of 8 schroeven. En om trilling te voorkomen een rand kit op het mdf, dit laten drogen en de boel monteren.
Zo zit er een flexibele kitlaag tussen het mdf en het metaal. Dit zorgt dat de trillingen gereduceerd worden, de boel ook nog eens lucht dicht is en de plaat nog demonteerbaar is.

erwt
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 48
Joined: SatFeb14, 2004 3:21:19 PM
Location: Groningen
Contact:

Post by erwt »

is mdf niet wat te dik? Ik zelf heb triplex gebruikt en het zit prima. Ik heb zelf voor de bekleding sky (nep-leer) en opvulmiddel zodat er een beetje een bolling in zit netzoals in het zijpaneel.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Bjorn wrote:
En om trilling te voorkomen een rand kit op het mdf, dit laten drogen en de boel monteren.
Zo zit er een flexibele kitlaag tussen het mdf en het metaal. Dit zorgt dat de trillingen gereduceerd worden, de boel ook nog eens lucht dicht is en de plaat nog demonteerbaar is.


Gebruik dan gewoon een tochtstrip.. Heb ik ook gedaan, een " b-profiel "... ideaal

Bjorn
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriApr16, 2004 11:25:59 AM

Post by Bjorn »

Bedankt voor de tip. Aan een tochtstrip had ik niet gedacht, maar is idd handiger :)

Als we toch tips aan het uitwisselen zijn. Heeft iemand een tip om mdf spiegelglad te krijgen tbv spuiten met hoogglans verf?
Ik heb nu het mdf in de primer gezet met mdf grondverf en daar overheen gaat spuitplamuur. Dit alles gladmaken met waterproof schuurpapier en dan spuiten. Het is alleen wel super veel werk. Misschien heeft iemand een betere (snellere) manier.

W600SV
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: TueFeb24, 2004 11:15:41 PM
Location: Rotterdam

Post by W600SV »

Hoi,

Voor degene die ermee bezig zijn of willen gaan.

Zoals ik het lees hebben de meesten hun originele deurpaneel opgegeven.

Nu is het zo dat de flessenhouders op zichzelf natuurlijk een perfecte basis zijn voor een speakerbehuizing, alleen moet je dan wel bereid zijn te boren in het paneel!! Niet iedereen wil dat.

Ik heb bij mij de panelen als basis gebruikt en op de flessenhouders een mdf kast gemaakt ( de schuine zijden ad voorkant zijn lastig, vooral de ronding bovenin ). Deze is even dik als de kaartenbak en sluit bovenin perfect aan op het dashboard ( was een gokje ). De 16cm compo ligt hierin verzonken. Vervolgens bekleed met hoedenplankstof.
Resultaat is dat de speakers een gesloten behuizing hebben en het niet opvalt wat er zit.

Maar reken erop dat een behuizing maken behoorlijk wat tijd kost ( passen, plamuren, weer passen, weer plamuren ) maar het loont absoluut de moeite! Het is in ieder geval een leuke klus om te doen.

Gr,

Les
Wie heeft in godsnaam al die mensen verteld dat je minder hard door een bocht kan dan rechtuit!!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

W600SV wrote:...
Vervolgens bekleed met hoedenplankstof.
...
Maar reken erop dat een behuizing maken behoorlijk wat tijd kost ( passen, plamuren, weer passen, weer plamuren ) maar het loont absoluut de moeite! Het is in ieder geval een leuke klus om te doen.


waar haal jij die stof?? ik heb tijdje terug ook rondgevraagt hier.. maar iedereen stuurde me naar de markt voor stof!

Mijn idee is trouwens om het volledige paneel [dus hele deur] te vervangen.. liefst met 3a5mm mdf.. en dat bekleden en isolatie erachter zo goed als dat kan.. eigenlijk polyesteren.. maar ik ben bang dat dat gaat scheuren

post eens foto's online! Ik ben wel benieuwd hoe het zit bij jou
Image

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

q01z wrote:waar haal jij die stof?? ik heb tijdje terug ook rondgevraagt hier.. maar iedereen stuurde me naar de markt voor stof!
post eens foto's online! Ik ben wel benieuwd hoe het zit bij jou


Die stof lijkt me niet zo'n probleem. Bij Halfords heb ik het destijds gekocht. Maar elke betere automaterialenboer zal dat wel hebben denk ik.

En ik wil ook wel eens foto's zien! :)

W600SV
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: TueFeb24, 2004 11:15:41 PM
Location: Rotterdam

Post by W600SV »

Zal maar eens foto's nemen dan.

Wat betreft de stof: Kun je bij iedere caraudio zaak kopen per rol. Was bij mij genoeg om de hoedenplank en behuizingen voor te doen en over te houden, mocht het mis gegaan zijn.

Alleen kwam ik erachter dut die stof een voor en een achterkant heeft. Lijkt hetzelfde, maar de achterkant lijkt iets kleveriger. Merk je vanzelf; blijft er meer rommel aan hangen.

( Een cpl paneel maken pfff, heeel erg veel werk. Maar dan kun je het wel precies zo maken als je het zelf wil en evt originele ophangpunten gebruiken ) Ben benieuwd.

Gr,
Les
Wie heeft in godsnaam al die mensen verteld dat je minder hard door een bocht kan dan rechtuit!!

Baz
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriApr09, 2004 12:15:14 PM

Post by Baz »

Gewoon zwart katoen (lakenstof) werkt ook prima en is 10 keer zo goedkoop. Heb mijn hoedenplank daarmee bekleed en ziet er perfect uit!

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver
Posts: 200
Joined: ThuSep30, 2004 12:42:57 AM
Location: Hapert

Goede manier

Post by RichardRR »

voor de mensen die een GT hebben en niet het deurpaneel kapot willen beukeren... het kan anders!
Je kunt in de fleshouder een kastje maken wat je dan mooi laat samen vloeien met het deurpaneel. Maar om het te bekleden heb ik geen stof gebruikt maar Sky-leer gebruikt. Ziet er wat strakker en .... ja mooier uit.(persoonlijke smaak). Voor wat foto's check mn wie is wie: Richard RR.
Als er genoeg geinteresseerden zijn, wil ik het wel uitleggen hoe het ongeveer moet.
Ax is back

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

tegen het trillen moet je dynamat gebruiken heb ik er bij mij ook inzitten beter spul als dit is er op dit moment niet op de markt,...

http://www.dynamat.com/

de betere car hifi zaak heeft het(is wel prijzig)

ZX_2l_16v
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: MonDec29, 2003 12:11:29 PM

Post by ZX_2l_16v »

dynamat is idd erg duur , je kan voor matten ook bij conrad terecht, of bij dave van http://www.audiogarage.nl/
uit mijn hoofd iet svan 1.80 per mat

Post Reply