????? 2 Ohm / 4 Ohm ??????

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Post Reply
frankus3
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: SunJul22, 2007 10:52:08 AM
Location: Capelle aan den IJssel
Contact:

????? 2 Ohm / 4 Ohm ??????

Post by frankus3 »

Wat is nu het verschil tussen speakers van 2 Ohm en van 4 Ohm?
Hoe werkt het nu als ik er een versterker tussen zet? Moet ik gaan bruggen?
Vertel het me aub!
Beter ??n vogel in de hand, dan geen hand! ;-)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Ohm is de (gemiddelde) weerstand van de speaker.

Bijbehorende formule is als volgt:

weerstand = spanning / stroomsterkte

Stel dat de versterker 40 V spanning levert, aan een speaker van 4 Ohm, dan wordt de formule:

4 Ohm = 40 V / x oftewel x = 40V / 4 Ohm = 10 A(mp?re)

Vervang je die speaker nu door een speaker van 2 Ohm, dan krijg je:

2 Ohm = 40 V / x oftewel x = 40V / 2 Ohm = 20 A(mp?re)

De natuurwetten bepalen dat een parallele schakeling de gemiddelde weerstand van de 2 aangesloten apparaten oplevert, en een sequentiele schakeling de weerstanden opgeteld.

Pak je dus 1 kabel en koppel je die aan de + van de ene speaker, dan kan je de - van die speaker aan de + van de volgende speaker koppelen en de - daarvan pas weer terugleiden naar de versterker. Heb je 2 speakers van 4 Ohm dan verdubbel je daarmee je weerstand naar 8 Ohm.

Pak je echter 2 kabels en prop je ze in dezelfde + en -, dan kan je versterker 2 speakers tegelijkertijd aansturen en moet je de weerstand delen (4 Ohm per speaker, maar 2 speakers, dus 2 Ohm gemiddelde weerstand).

De regel is dat hoe lager de weerstand is, hoe meer vermogen een versterker kan leveren, m??r, hoe slechter het geluid ook wordt ?n hoe heter je versterker en kabels het krijgen. Om die reden worden voor een stevige versterker met dito speaker soms de zogenaamde DVC-subwoofers gebruikt: Bij lage frequenties hoor je "ruis" veel minder goed, ook omdat er gewoon een hoog vermogen ingeduwd wordt en een lage spanning niet opgemerkt wordt (vooral niet in je kofferbak). Een DVC-subwoofer heeft een Dual Voice Coil, wat zoveel betekent als dubbele spreekspoel. Het zijn dus in feite twee speakers, maar gekoppeld aan ??n conus. Sluit je beide spreekspoelen aan op ??n kanaal van een ??nkanaals- of gebrugde versterker, dan heb je dus de helft van de weerstand = meer vermogen uit dezelfde woofer.

Een elektrostatische speaker is voor weerstand een leuk voorbeeld: Omdat ze niet met conussen werken, maar h??l anders (voert tever om hier uit te leggen) hebben die speakers een heel erg variabele weerstand (in sommige gevallen maar 0.5 Ohm). Als je wil weten wat dat betekent moet je zo'n ding eens aansluiten op een goedkope hifiset - gegarandeerd dat je een flinke rookwolk ontwikkelt ;)

frankus3
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: SunJul22, 2007 10:52:08 AM
Location: Capelle aan den IJssel
Contact:

Post by frankus3 »

Nu heb ik een versterker van max 4x100w 4 Ohm en nominaal 4x50w 4 Ohm
En 2 speakers van 260w 4 ohm rms 75w
Mijn radio levert max 4x50w en nominaal 4x26w bij 4 Ohm

Hoe ga ik die aansluiten op die versterker.
(Het verhaaltje voeding en massa aansluiten geloof ik wel.)
Beter ??n vogel in de hand, dan geen hand! ;-)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

aux out van de radio op de ingang van de versterker.
speakers daaraan.
een radio kan nooit (veel) meer leveren dan 4x18W, wat de fabrikant ook opgeeft.

frankus3
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: SunJul22, 2007 10:52:08 AM
Location: Capelle aan den IJssel
Contact:

Post by frankus3 »

dus niet "bruggen"?
Beter ??n vogel in de hand, dan geen hand! ;-)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

als je het maximale uit je speakers wil halen kan het handig zijn. kwestie van proberen, als je 80-85% uit je versterker kan halen zonder vervorming kunnen je speakers meer hebben. daarboven vervormen de meeste versterkers toch al.

maar voor optimale afsteltips enzo kan je het beste bij Drake a.k.a. Chris zijn, die weet hier het meest van caraudio. Ik ben meer een muziekfreak die de natuurwetten kent ;)

Post Reply