Radio help

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Post Reply
megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Radio help

Post by megator »

Laatst heb ik een auto radio gekocht. Het is een tweede hands Alpine radiocasette met mac audio boxen. Nu zat er in mijn AX al wat bedrading maar ik weet niet als die goed zat. Er zijn 4 kabels dat aan de radio moeten, eentje voor de plus, eentje voor grounding (min), eentje voor de electrische antene, en eentje voor de ignition(?). De vorige eigenaar had zon iso plug erin gezet maar waneer ik die in de acherkant van me radio plugte werkte het niet. Dus dacht ik dat de kabels niet in de zelfde positie zaten. De vorige eigenaar had twee kabels in de dash eentje in licht grijs en de ander in wit, van de grijze komt er een zwarte draad, van de witte een rode en een gele. nu was ik dom en heb ik door alle drie in een keer geknipt dit heeft voor kortsluiting gezorgd en de fuse is kapot gegaan. Dus ik weet dat er wel spaning op zit. Darna heb ik de zwarte kabel op de min van de radio geplugd, de gele op ignition en de rode op de plus. En tada de radio doet het niet. Dus is ie kapot, zit mijn bedrading fout, of moet ik een sort reset of iets degelijks doen? Of moeten de boxen er eerst ook in worden gezet?
Image

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

domme vraag: heb je de zekering wel vervangen 8)

een iso stekker (voeding)=


-----------------------
| -1 -3 -5 -7 |
|-- -2 -4 -6 -8 |
-----------------------

Aansluiting:

-1 snelheidsafhankelijke volumeregelaar
-2 mute
-3 mute
-4 +12 V (continu voeding)
-5 antennesturing
-6 verlichting
-7 geschakelde plus (via contact)
-8 massa

In jouw geval dus 4,7 en 8 aansluiten

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

En is het okey als 4 en 7 van dezelfde kabel komen? en inderdad ik heb wel een fuse gewiseled maar er bliejken twee te zijn voor de radio en ik had geen fuses meer dus het zou hier aan kunen ligen.

bedankt voor je reactie
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

4 en 7 mogen dezelfde draad zijn.

als je hier 2 apparte draden voor pakt dan;
heb je 1 continu 12v voor het geheugen van je radio, zodat je niet steeds je zenders hoeft in te stellen
en 1 geschakelde (via contact) 12v die ervoor zorgt dat je radio automatisch uitgaat als je het contact afzet!


de kleurcodes van de draden moet je overigens NIET op af gaan, aangezien die bijna per AX verschillen en het best wel es kan zijn dat je vorige eigenaar de bestaande kabels heeft verlengt met andere kleuren kabels.
Image

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

er zit wss ook een zekering op je radio, kijk die ook even na....

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Hmm ik heb dus alles angesloten en het werkt niet. Maar er is wel spaning op de kabels. en ik heb ook de zekering van de radio vervangen en dat helpte niet. Dus is de radio gewoon kapot?
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

zoek even een andere radio, enigste simpele oplossing,

of sluit je radio gewoon op de + en _ van een andere accu aan, dan hoort ie al aan te springen.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Lame... owell het heeft me niet teveel gekost. maarja zonder musiek woordt het rijden naar me werk een beetje saai.
Image

Post Reply