Tip: alternatief dempings materiaal voorspeakers

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Post Reply
bassie
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SatDec16, 2006 2:07:44 PM
Location: gilze

Tip: alternatief dempings materiaal voorspeakers

Post by bassie »

Ben sinds kort een AX bezitter, een AX mistral. Het is een beetje een krotje maar hij was ook goedkoop. Verder is het een fijn bakkie met makkelijke inbouw van speakers.

Ik heb voorin een paar mdf plaatjes op maat gemaakt en daar twee rcf 13cm woofertjes gemonteerd.
Het leek me belangrijk om de deurtjes goed te dempen omdat deze een nogal grote holle ruimte bevatten. (ik ben Mini's gewend) Ik was alleen even vergeten om dempings wol te kopen bij de audio boer.

dus ff naar de boerenbond of praxis om van die dempingsplaten (eiermatjes) te kopen.....allejezus duur en ook nog veel te veel in een pak.

tot ik een artikel zag hangen wat bijna het zelfde is als die dempingswol: Afzuigkap filters! 1,50 per pakje een pakje is genoeg voor 1 deur!

werkt super.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

niet om het te verpesten maar dempingswol is juist om de effectieve inhoud te vergroten (lucht moet een langere weg afleggen) niet om een deur mee trillingsvrij te maken, hiervoor moet je meer massa toevoegen (als in bitummen enz) en dat doet dempingswol niet :wink:

bassie
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SatDec16, 2006 2:07:44 PM
Location: gilze

Post by bassie »

Je hebt helemaal gelijk!

hopelijk toch nog een tip voor mensen op zoek naar alternatieve dempingswol.

Let wel het werkt niet met gebruikte afzuigkapfilters......tenzij je van frietlucht in je Ax houdt. :wink:

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Ooit op vakantie geweest en op van die rare eiermatjes geslapen? Als je niet te hard hebt gestonken op vakantie heb je je dempingswol gevonden. Die dingen kosten ook nog eens geen ruk bij een goedkopie winkel.
AX GTI '91

Post Reply