Isolatiematerialen: De voor en nadelen

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Post Reply
kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Isolatiematerialen: De voor en nadelen

Post by kevin.broke »

Ik ben op zoek naar een goed isolatiemateriaal voor mijn ICE in de auto, zodat ik de deuren goed kan dempen. Uiteraard moet dit zo licht en goedkoop mogelijk zijn, maar het moet ook goed dempen en m'n auto mag er niet van gaan rotten!

Wat voor iets zoek ik precies??

Het leek me een goed plan om hier een topicje van te maken waarin we alles kunnen samenvatten (Sticky misschien??)

Ik trap af...

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Merk: Rockwool
Type: Spijkerflensdeken 122/123


Voordelen (uit ervaring):
nnb
Nadelen (uit ervaring):
nnb

Eigenschappen volgens fabrikant:
:arrow: Onbrandbaar, veroorzaakt geen rook/giftige gassen bij brand
:arrow: Waterafstotend, niet-hygroscopisch en niet-capillair
:arrow: Uitstekend geluidabsorberend
:arrow: Chemisch neutral en veroorzaakt of bevordert geen corrosie
:arrow: Volledig recyclebaar
:arrow: Niet onderhevig aan krimp of uitzetting
:arrow: Geen voedingsbodem voor schimmels

Overige info

Prijs en contactgegevens verkopende partij:
nnb

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Dynamat duur maar goed

voordeel van demping:
-strakker geluid.
-minder windruis.
-Bij dichtslaan deuren geen blikkerig geluid.

Nadeel demping:
-per deur ongv 10kg extra
-Duur

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

bitumen ?


geen flauw idee van de voor en nadelen, maar het blijkt te dempen en ze plakken het overal in en op de deuren en kofferbak en alles.

drake zal de voor en nadelen van bitumen-matten wel kennen.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

bitummen

Voordelen,
zelfde als de dynamat

nadelen
-Nog zwaarder dan de dynamat
-lastig te monteren (je moet het eerst opwarmen)
-plakkerig :lol:

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

bitumen is wel goedkoop 8)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

ZX_2l_16v
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: MonDec29, 2003 12:11:29 PM

Post by ZX_2l_16v »

bitumen

voordeel goedkoop

grootste nadeel : stinkt in de zomer (iig die van de gamma) , en laat redelijk vlot los


Vibraflex (www.merford.nl)

voordeel:
net zo goed (miss zelfs beter als dynamat)
stuk goedkoper 1m2 : 6,80
makkelijk verwerkbaar (mits geen -10)

nadeel , bestellen is duur ivm gewicht (afhalen kan)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Dynamat is het beste wat er is voor de auto, wordt niet voor niets door autofabrikanten die hele dure auto's maken gebruikt.
Applicatie ervan is voor oplettende kijkers regelmatig bij "Rides" of "American Hotrod" op Discovery te zien.
Je hebt ook speciaal bitumen plaat die bij zelfbouwspeaker specialisten te koop zijn, heb zelf nog wat liggen.

Bitumen is idd erg zwaar, 5-10 kg per deur, maar kan (in tegenstelling tot Dynamat) niet goed onder de motorkap verwerkt worden vanwege gebrekkige warmtebestendigheid.
Let tevens op dat de lijmlaag die op de achterkant van een bitumenplaat zit bij bepaalde temperaturen een etsend effect op je lak kan hebben.

Maar helaas, voor goede demping bestaat geen simpel en goedkoop oplossinkje. Als je gaat dempen moet je het goed doen anders heeft het weinig zin, je moet dan echt alles afsluiten.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Om resonanties en dreungeluiden te onderdrukken moet je de plaatdelen van trage massa voorzien. Een goede onderdrukking zonder het gewicht is dus niet mogelijk.

Via DEZE link kun je zien wat massaplaat voor invloed heeft op de demping.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Post Reply