Composetje aansluiten

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Post Reply
Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Composetje aansluiten

Post by Kakelbont »

Ha luitjes,

Ik wil toch wat meer geluid in m'n autotje zonder veel poespas. Ik zit nu te twijfelen tussen simpel goeie 2 of 3weg speakers in de achterpanelen zetten, of een composetje (dus 13cm lage tonen speakers in de achterpanelen en tweeters op het dash).

Een composet werd mij aangeraden. Heel leuk allemaal maar hoe moet ik me voorstellen dat ik zoiets aansluit?

Moet ik dan draden trekken vanaf de bas speakers in de achterpanelen (13cm) naar de tweeters? Of worden die tweeters rechtstreeks op de radio aangesloten? Hoe zit dat?


Alvast bedankt!
Rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Je moet de tweeters en middentoners parallel aan elkaar aansluiten. Je kan de kabel dus ook eerder splitsen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

bij bijna alle composets zitten er filterkasten bij, dus dan sluit je zeg maar 1 kanaal van de radio of versterkter aan op de filterkast en die splits het signaal weer voor de middentoner en de tweeter.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

bij mij zit er een condesatoooooortje in het snoer naar de tweeter.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Maar ik kan me voorstellen dat de afstand tussen achterbank en dashboard wat groot is qua klankbeeld.
Dan zou ik composetje met 13cm in de voordeur en tweeter op het dahboard doen. Kun je altijd nog een setje achterin gooien.

Meestal inderdaad een apart filtersetje bijgeleverd of een paar condensatoren op het woofertje gemonteerd. Wel mooie dikke kabels gebruiken, zeker ook voor de kabel tuusen woofer en tweeter omdat die afstand vrij lang wordt.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ja de middentoners in de deur en de tweetsers op je dash geeft een veel beter geluid als die middentoners achterin. draaddikte tussen je middentoner en tweeter maakt niet zoveel uit. Er gaat nou niet echt vermogen doorheen ofzo.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

Ik zit ook te denken aan een compo setje, maar ik ben er nog niet uit hoe ik deze wil plaatsen. De tweeters gaan zeker op het dash, maar de middentoners weet k nog niet. Ik heb drie opties:
1) in de deur. Het nadeel hier is dat de vorige eigenaar de speakers aan het uiteinde van de deur heeft geplaatst ( waar de deur open gaat dus) Als ik hier de middentoners plaats dan staan ze tegen de zijkant van mijn stoel te bleren. De speaker in de rechter deur kan ik geneens zien vanaf de bestuurders stoel, dus ik vraag me af hoe goed het geluid in de auto dan wordt.
2) In de speaker ruimte op de achterbank onder de zij ruitjes
3) Op de hoedenplank.

Het nadeel van optie 2 en 3 is dat de middentoners dus achter me zitten ipv voor me.

Wat raden jullie aan?

Nog een vraagje over de filters, zitten deze standaard bij de speakers of moet je die er soms zelf bij kopen. Ben namelijk van plan om dit compo setje te kopen (http://www.blaupunkt.de/7606429001_main.asp) maar weet alleen niet of daar filters bij zitten.

Groeten
Lees

bart
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: WedFeb02, 2005 6:38:17 PM
Location: Heerlen

Post by bart »

Ik heb ook de middentonen in de deur geplaats (waar eerst die mooie bakjes zaten) maar die tweeters heb ik op het kapje van de spiegel gezet. Hoef je ook niet zoveel kabels heen en weer te trekken. Wel uitkijken dat je ze niet eraf ramt als je de deur dicht gooit :wink:

Post Reply