Velgen spuiten

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Post Reply
Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Velgen spuiten

Post by Rob GT »

Aangezien ??n van mijn velgen een iets afwijkende kleur heeft (valt bijna niemand op maar ik stoor me eraan) ga ik ze denk ik maar in een compleet andere kleur spuiten.

Hier kun je het verschil goed zien:
Image

Ik weet dat een aantal mensen hier me al voor zijn geweest. Maar waar moet ik opletten? Wat voor materiaal moet ik hebben om te schuren, heb ik nog speciale lak nodig? Moet ik per s? de banden eraf (laten) halen of kan ik ze ook gewoon leeg laten lopen, het gaat alleen om de buitenkant immers? Alle tips zijn welkom!

Ik heb een mooie kromme velg waarop ik kan oefenen, dus mocht het toch niks worden dan heb ik mijn velgen niet verknalt!

Oh, het wordt uiteraard een zomerproject!
Image

muis_84
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueApr25, 2006 1:12:54 PM
Location: Leiden

Re: Velgen spuiten

Post by muis_84 »

Rob GT wrote:Aangezien ??n van mijn velgen een iets afwijkende kleur heeft (valt bijna niemand op maar ik stoor me eraan) ga ik ze denk ik maar in een compleet andere kleur spuiten.

Hier kun je het verschil goed zien:
Image

Ik weet dat een aantal mensen hier me al voor zijn geweest. Maar waar moet ik opletten? Wat voor materiaal moet ik hebben om te schuren, heb ik nog speciale lak nodig? Moet ik per s? de banden eraf (laten) halen of kan ik ze ook gewoon leeg laten lopen, het gaat alleen om de buitenkant immers? Alle tips zijn welkom!

Ik heb een mooie kromme velg waarop ik kan oefenen, dus mocht het toch niks worden dan heb ik mijn velgen niet verknalt!

Oh, het wordt uiteraard een zomerproject!


Dit wil ik ook graag weten aangezien mijn velgen kaal worden:(
Klik op de banner om mijn wie = wie te bekijken!
Image

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

Hey rob!

Die kun je makkelijk mooi krijgen! Waar je op moet letten:
* Ik zou de banden eraf halen dan krijg je t mooiste resultaat maar leeglaten lopen zou eventueel ook kunnen
* Licht opschuren met fijn schuurpapier (320 of nog hoger)
* Goed ontvetten met wasbenzine
* Velgenlak halen, heb je in 4 kleuren van motip
* Blanke lak eroverheen minimaal 1 laag.

Dan heb je weer mooi blinkende velgjes 8)
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

ik heb het een dikke 2 maand geleden gedaan. kijk maar is op men wie is wie. velgen eerst en vooral inspuiten met decapent (verfafbijter). dan met de hoge druk reiniger erop. vervolgens de velgen afschuren met korrel 600(als je grote krassen hebt op de velgen beginnen met 200 dan 400 en dan 600). Dan afsproelen met water. ik heb de banden nog van de velgen gehaald maar leeg laten lope. Dan A3 papier op de banden geplakt zodat het meeste deel van de band afgeplakt was. Vervolgens afplaktape met ee chinees paletje tussen de band en velgrand geduwt zo naar boven toe tot als je hele band gestopt is. Kleine tip: plooi een boortje van de afplaktape om zodat hij er gemakkelijk tussen kan en zo blijft hij niet aan je paletje plakken. dan ontvetten met thinner en dan de deklaag en vervolgens de kleur en dan afwerken met vernis. Ik heb spuitbussen gebruikt van Motip (ff reclame maken :P ) niet echt duur voor het resultaat dat je ermee krijgt!!!


kijk zelf maar: 3Image lagen verf en 1 dikke laag vernis
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Hmm om even hierop in te haken..

Morgen gaat ik m'n velgjes in de afbeit zetten (alle oude verflagen moeten er gewoon vanaf)

dat erop smeren lijkt me nog niet zo'n probleem.

Alleen het eraf halen van de afbeit + oude verf... normaal gesproken gaat dat natuurlijk met 'n plamuurmes, of zo'n ander scherp ding op 'n stokje. Maarja ik denk dat ik dan ook 't lichtmetaal beschadig wat eronder zit.

Als ik Netheo goed begrijp; heeft hij de afbeit+ oude verf eraf gespoten met hogedruk (met lege banden)?

muis_84
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueApr25, 2006 1:12:54 PM
Location: Leiden

Post by muis_84 »

Glenn@nl wrote:Hmm om even hierop in te haken..

Morgen gaat ik m'n velgjes in de afbeit zetten (alle oude verflagen moeten er gewoon vanaf)

dat erop smeren lijkt me nog niet zo'n probleem.

Alleen het eraf halen van de afbeit + oude verf... normaal gesproken gaat dat natuurlijk met 'n plamuurmes, of zo'n ander scherp ding op 'n stokje. Maarja ik denk dat ik dan ook 't lichtmetaal beschadig wat eronder zit.

Als ik Netheo goed begrijp; heeft hij de afbeit+ oude verf eraf gespoten met hogedruk (met lege banden)?


Tsja als je bang bent om het te beschadigen kun je het ook met schuurpapier proberen, eerst in de afbeit ( pas op voor je handen ;) ), en dan met schuurpapier eroverheen, als ik met afbeit werk doe ik meestal 3 paar chirugenhandschoenen over elkaar heen. Dat werkt altijd wel goed.

MEt hogedruk tsja ik weet niet of je het er dan goed afkrijgt?
Klik op de banner om mijn wie = wie te bekijken!
Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Dommelsch...

en dan kom je tijdens het surfen op:

http://www.velgenalsnieuw.nl/

135 Euro (ex btw) voor 't stralen en poedercoaten van 13 Inchers

daarvoor kan ik bijna toch niet zelf aan 't werk gaan...

dillema's dillema's :roll:

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Poedercoaten is super! Dat is veel sterker dan lak op je velgen.
Als je het geld kan missen, zou ik zeker voor coaten gaan.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

heb ook wel eens gehoord dat dat coaten niet echt mooi wil worden.. teminste een bedrijf hier in de omgeving wou de 17inch wielen niet coaten van een vriend van mij omdat het niet mooi zou worden:S
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Het is inderdaad niet superglad, maar wel veel sterker.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Oei, vanwege de apk heb ik mijn GT velgen er nu ook ff afliggen, wel aanlokkelijk dat coaten.
Het gemiddelde stalen balkonhek is ook gepoedercoat, zolang je de scherpe hoekjes en randjes er maar afbraamt blijft het jaaaaaren netjes ;)

Maar goed, op de GT velgen zijn ook al weer flink wat vliegroest.
Ga ze binnenkort schuren en dan owatrol c.i.p. als primer gebruiken.
Kijken of dat langer dan een jaartje blijft zitten.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Je kan ze ook eerst laten zandstralen ipv schuren, scheelt een hoop @#%^ werk ;) En zo duur is het niet.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

TwoTone wrote:Je kan ze ook eerst laten zandstralen ipv schuren, scheelt een hoop @#%^ werk ;) En zo duur is het niet.


Moeten dan de banden eraf? :roll:
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Yups! Dat dan weer wel ja. Maar das een simpel klusje joh. Mocht je het van plan zijn, moet je het maar ff laten weten ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Glenn@nl wrote:Dommelsch...

en dan kom je tijdens het surfen op:

http://www.velgenalsnieuw.nl/

135 Euro (ex btw) voor 't stralen en poedercoaten van 13 Inchers

daarvoor kan ik bijna toch niet zelf aan 't werk gaan...

dillema's dillema's :roll:


en dit is een dure prijs. het word her en der gedaan voor veel minder. met een even goed resultaat
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Voor vier velgen is het he; 160 Euro inc. BTW.

Voor de prijzen die ik genoemd heb gezien op 't internet valt 't me mee.

Maar als je zegt dat 't goedkoper kan, gaat ik nog even rondbellen hier in de omgeving.

AphexTwiins
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 172
Joined: ThuDec14, 2006 6:49:11 PM
Location: Schijndel, Noordbraband, Nederland

Post by AphexTwiins »

Netheo wrote:ik heb het een dikke 2 maand geleden gedaan. kijk maar is op men wie is wie. velgen eerst en vooral inspuiten met decapent (verfafbijter). dan met de hoge druk reiniger erop. vervolgens de velgen afschuren met korrel 600(als je grote krassen hebt op de velgen beginnen met 200 dan 400 en dan 600). Dan afsproelen met water. ik heb de banden nog van de velgen gehaald maar leeg laten lope. Dan A3 papier op de banden geplakt zodat het meeste deel van de band afgeplakt was. Vervolgens afplaktape met ee chinees paletje tussen de band en velgrand geduwt zo naar boven toe tot als je hele band gestopt is. Kleine tip: plooi een boortje van de afplaktape om zodat hij er gemakkelijk tussen kan en zo blijft hij niet aan je paletje plakken. dan ontvetten met thinner en dan de deklaag en vervolgens de kleur en dan afwerken met vernis. Ik heb spuitbussen gebruikt van Motip (ff reclame maken :P ) niet echt duur voor het resultaat dat je ermee krijgt!!!


kijk zelf maar: 3Image lagen verf en 1 dikke laag vernis


Welke velgen zijn dat dan, van welk merk en hoeduur heb jij ze gekocht?
Image
Citroën AX 1.1i TGE

Stuntmannetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 452
Joined: TueMay16, 2006 11:04:54 PM
Location: Poortvliet
Contact:

Post by Stuntmannetje »

Die velgen zijn van het merk Arndt(bbs) en werden verkocht door cituning, en als je geluk hebt vindt je hier af en toe een setje te koop staan tussen de 350,- a 400,- (in goede staat) in matige staat voor 200,- is natuurlijk vaak genoeg wel met bandjes.

Post Reply