Ophanging deur

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Post Reply
harry
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: FriNov28, 2003 1:53:29 PM
Location: rotterdam

Ophanging deur

Post by harry »

mijn deuren van mijn auto hebben spelling, dus als mij deur open sta dan ken je hem een beetje naar boven bewegen is dit eenvoudig op te lossen door nieuwe pinnetjes erin te doen of kan dat niet
ik ben bang dat de gaatjes waar die pinnetjes in moeten groter zijn geworden als dat zo is wat ken ik daar dan wat aan doen

het is een kleine ergenis maar hij sluit nu niet zo lekker en als het niet te veel werk is dan wil het verhelpen

wie heeft hier verstand van
ZX 2.0i 16v 1994

Roger
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: WedOct08, 2003 9:14:36 AM
Location: Den Burg/Texel

Post by Roger »

Ik heb hetzelfde probleem, pinnetjes zien er bij mij ook aardig verrot uit. Bij open en dichtdoen maken de deuren dan ook het nodige geluid (getik), en bij 110 km/h (alleen bij die snelheid) lijkt het wel of de deuren eruit trillen...
Best gaan denk;-)

mantga2003
AX Starter
AX Starter
Posts: 15
Joined: ThuDec18, 2003 8:09:01 PM
Location: zonnebeke - belgie
Contact:

Post by mantga2003 »

yo , heb hetzelfde met mijn deur ( chaufeurzijde ) had gedacht van de deur te demonteren dan de diameters van die gaten te meten en dan een gepast asje zoeken van 0,5 mm grotere diameter en dan deze op de maat van het asje uit te boren ? 8)
666 - EVIL GT

Dimitri
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: WedNov05, 2003 10:48:40 PM

Post by Dimitri »

kijk dat is weer eens een voordeel als je een fijnmechanische opleiding hebt gevolgd. Dan maak je gewoon zelf zo een asje. En dan maakt de diameter ook niet uit.

Maar ja ieder zijn vak. Daarom ben ik ook zo blij dat dit forum bestaat wat ik heb niet zo veel verstand van auto's. Gelukkig heb ik hier dus al een hoop geleerd

harry
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: FriNov28, 2003 1:53:29 PM
Location: rotterdam

Post by harry »

ik probeer het met overmaat busjes
kijken of dat helpt
ZX 2.0i 16v 1994

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Roger wrote:Ik heb hetzelfde probleem, pinnetjes zien er bij mij ook aardig verrot uit. Bij open en dichtdoen maken de deuren dan ook het nodige geluid (getik), en bij 110 km/h (alleen bij die snelheid) lijkt het wel of de deuren eruit trillen...

Dat getik is van het openhoudermechanisme. En bij mij brak het pinnetje daarvan af eergisteren waardoor de de deur ineens veel verder open zwaaide (gelukkig had ik hem net vast). De 2-deurs AX'en zijn niet goed gebouwd op dit punt. De grote deuren zijn een veel te grote last voor de scharnierpunten.

harry
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: FriNov28, 2003 1:53:29 PM
Location: rotterdam

Post by harry »

inderdaad ik heb deuren die zijn echt super lang en na een tijdje gaat er spelling op komen
ZX 2.0i 16v 1994

Rens
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: FriJun13, 2003 6:53:02 PM
Location: Leiden

Post by Rens »

Ik had dat ook, de oplossing is een m6 imbusbout die onder de kop een stukje geen schroefdraad heeft erin draaien. en 4 ringetjes gebruiken 1 onder de kop 1onder de moer en 2 tussen het schcharnier. goed in het vet zetten en borgmoertjes gebruiken. als je dit lekker strak aandraait heb je geen last meer van dat gammele krak krak geluid.
Moed is niet de afwezigheid van angst, maar het oordeel dat iets belangrijker is dan die angst.

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Rens wrote:Ik had dat ook, de oplossing is een m6 imbusbout die onder de kop een stukje geen schroefdraad heeft erin draaien. en 4 ringetjes gebruiken 1 onder de kop 1onder de moer en 2 tussen het schcharnier. goed in het vet zetten en borgmoertjes gebruiken. als je dit lekker strak aandraait heb je geen last meer van dat gammele krak krak geluid.

Je hebt het nu over het uitzetmechanisme neem ik aan.
De deurspeling zit in de scharnieren...

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

hmm misschien ligt het aan de vorige eigenaar die elke keer met flink geweld de deur heeft dichtgesmeten, daar krijg jij nu de rekening van...

De mijne is uit 87 en geen speling op de deuren, alsk 1 keer in de maand een druppie olie opt schanier die, kraakt ie nog geeneens en kan ie geruisloos dicht!

Wel kl*te als zoiets afbreekt das minder, de grotere asjes is goede oplossing...

ax powah
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

harry
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: FriNov28, 2003 1:53:29 PM
Location: rotterdam

Post by harry »

ik denk niet dat het door dicht gooien is gewoon op je deur leunen als ie openen is en bij een zx zijn de deuren zwaar als ik me bekleding er af had ging ie veel lekkerde dicht , maar het ziet er niet uit en het is ijskoud met dit weer :lol:
ZX 2.0i 16v 1994

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Of de wind die erachter komt.. en de deur uit je hand rukt.. Gehad met de vorige auto...

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Iemand een idee hoe je de deuropenhoudstang kunt fixen? Deze is aan de kant van de deur losgeschoten (dus niet de pin aan de koetskant zoals gebruikelijk), waardoor de deur onbeperkt ver open kan...

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Handjes wrote:Iemand een idee hoe je de deuropenhoudstang kunt fixen? Deze is aan de kant van de deur losgeschoten (dus niet de pin aan de koetskant zoals gebruikelijk), waardoor de deur onbeperkt ver open kan...


Bij mij precies hetzelfde aan de bestuurderkant. Ben benieuwd of iemand dat weet voordat ik de deur uit elkaar ga halen.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

TB wrote:
Handjes wrote:Iemand een idee hoe je de deuropenhoudstang kunt fixen? Deze is aan de kant van de deur losgeschoten (dus niet de pin aan de koetskant zoals gebruikelijk), waardoor de deur onbeperkt ver open kan...


Bij mij precies hetzelfde aan de bestuurderkant. Ben benieuwd of iemand dat weet voordat ik de deur uit elkaar ga halen.


Denk dat je dan weinig keus hebt behalve dan de deur uit elkaar te halen, de flessehouder alleen er uit moet voldoende zijn, dan ff de kunststof bak aan de binnenkant verwijderen en je moet er zo bij kunnen. Zal wel met een aantal boutjes aan het portier vastzitten, even loshalen, en desnoods vervangen als dr iets kapot is

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Vanmiddag wel ff naar gekeken. Flessenhouder eruit gehaald enzo. Maar dat stangetje blijft soms wel ergens achter haken zodat de deur niet te ver open gaat. Maar omdat er al een vouw in de deur zit omdat ie bij de vorige eigenaar al eens open gewaaid is denk ik dat er iets afgebroken is. Kan niet zien wat precies.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Dan simpelweg op de sloop een andere eruit draaien en die zo in 1x overhangen, ben je ineens klaar, hoef je ook niet te gaan prutsen met een ding dat mogelijk niet goed is

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

IceByte wrote:Dan simpelweg op de sloop een andere eruit draaien en die zo in 1x overhangen, ben je ineens klaar, hoef je ook niet te gaan prutsen met een ding dat mogelijk niet goed is


Ben al aan t zoeken naar een andere deur. Maar een donkergroene is een beetje lastig te vinden. Komt wel. Stoort me nu nog niet zo onwijs.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

TB wrote:
IceByte wrote:Dan simpelweg op de sloop een andere eruit draaien en die zo in 1x overhangen, ben je ineens klaar, hoef je ook niet te gaan prutsen met een ding dat mogelijk niet goed is


Ben al aan t zoeken naar een andere deur. Maar een donkergroene is een beetje lastig te vinden. Komt wel. Stoort me nu nog niet zo onwijs.


ach, en als ie openwaait, veel meer kapot gaan dan ie nu is kan toch niet meer moet je maar denken :D

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Liever niet, spatbord heeft er geen schade door opgelopen. Kan wel natuurlijk, maar zal wel loslopen allemaal. De deur sluit wel gewoon goed.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Post Reply