spoorverbreders

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

spoorverbreders

Post by Browny »

Mijn velgen 15" lopen achter vast in de binnenkant van de wielkast. Ik moet dus spoortverbreders monteren.
Ik weet al dat ik voor elke et-waarde dat ie afwijkt een mm spoorverbreding nodig heb. (toch???)
Maar wat is de standaard et-waarde van een ax???rond de 18 heb ik gelezen.
Wat er op mijn velgen staat: 7J x 15H2

Is mijn et-waarde dan 15??? En heb ik dan dus spoorverbreders nodig van 3mm?
Last edited by Browny on FriJan20, 2006 8:13:08 PM, edited 4 times in total.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Ok, ik heb spoorverbreders kunnen lenen van 3mm. Probleem is dan minder maar nog niet opgelost.
Kan ik gewoon probleemloos 5mm. erop knallen?
Moet ik nog langere bouten?
Deze zijn al langer dan die van de 13"LMV en de 14" GT.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

kan maar het is wel op eigen risico zeggen ze dan :) ,

ideale et waarde is tussen de 10 en 17.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Drake wrote:ideale et waarde is tussen de 10 en 17.


is mijn et-waarde 15?

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Nee ! je velg is 7J breed (aardig breed voor een AX overigens).

En hij is 15inch dat kan je uit de gegevens halen.

Spoorverbreders van 5 mm kan je zonder problemen monteren (al zullen je wiellagers iets eerder de geest geven). je moet idd langere bouten monteren dan. Je bouten moeten er minimaal 3 volle slagen in gaan meer = beter. Steek je bouten door je wiel en hang dan de spoorverbreder er achter dan kan je ook zien hoe lang de bouten doorsteken, vergelijk dit eens met een origineel wiel en originele wielbout dan kan je een goede inschatting maken of dit wel of niet kan.
Image

My Cars <98>.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

mmm, ok, bedankt, maar meer gegevens heb ik niet, dus ik kan er niet achterkomen wat de exacte et-waarde is. :?

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Ik was er al bang voor dat de J maat behoorlijk hoog zou zijn....(AZEV maar alleen maar brede wielen)

Ik geloof dat voor een AX niet verder dan 5,5 moet gaan, maar als het past is het super (ik hoop niet dat je nu weer te ver naar buiten zit...

Een maat van mij reed zonder problemen met 6 mm verbreders....

Langere bouten nodig ?.....ZEKERS !
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Niet verder dan 5,5 is niet zo erg. De cituning velgen zijn 6J !

je kan vaak kijken door dan een lagere en plattere band temonteren ! dat hij een beetje getrokken staat dus. Dan een set stugge veren en dempers voor en achter een set stugge dempers dan kom je al een heel eind !
Image

My Cars <98>.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

langere bouten heb je zoiezo nodig idd (kan je bestellen bij bijv. biesheuvel)

eigenlijk zou jeje velg ff op moeten meten.. dan kunnen wij de ET waarde berekenen


als je daar zin in hebt, leg ff een recht iets op je velg (velg plat op de grond, mooie gedeelte op de grond, binnenkant omhoog)

en meet dan vanaf de plank tot aan de ring waar je wielbouten doorheen komen.. beetje nauwkeurig doen.. en als je dan ook de breedte vd velg nog ff na wilt meten..
Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Henri106 wrote:Niet verder dan 5,5 is niet zo erg. De cituning velgen zijn 6J !

je kan vaak kijken door dan een lagere en plattere band temonteren ! dat hij een beetje getrokken staat dus. Dan een set stugge veren en dempers voor en achter een set stugge dempers dan kom je al een heel eind !


Is zonder meer waar, maar daar zit ook wel een kostenplaatje aan...

Banden in dit formaat zijn alleen nauwelijks te vinden (platter of smaller dan 195-45-15) en kosten minstens 125,- pr stk., koni's rondom 350,- en de veertjes 100,- stapeltje langere bouten erbij en spoorverbreders en je ben 1100,- verder.... + de aanschaf van de wielen....

Browny wordt niet erg gelukkig van mijn rekensom :wink: :lol: , maar ik wel !,.... ik besef me weer dat ik een wv steek heb en dat ik lekker breed kan :lol: :occasion9:

Sorry hoor,....moest het ff kwijt...

Brownster,......ff testen met de leenspacertjes,.. mogelijk een betje aanpassen.....zal best wel goedkomen,..... en dan heb jij zeer uniek spul onder de wagen hangen !
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

je mag die van mij ook wel ff lenen om te proberen, die zijn 5mil geloofk..
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

bedankt voor alle tips. Ik ga het morgen ff opmeten.

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Houd er wel rekening mee dat spoorverbreders niet mogen voor de APK! Reserve setje wielen houden dus!
Image

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Rock's wrote:
Henri106 wrote:Niet verder dan 5,5 is niet zo erg. De cituning velgen zijn 6J !

je kan vaak kijken door dan een lagere en plattere band temonteren ! dat hij een beetje getrokken staat dus. Dan een set stugge veren en dempers voor en achter een set stugge dempers dan kom je al een heel eind !


Is zonder meer waar, maar daar zit ook wel een kostenplaatje aan...

Banden in dit formaat zijn alleen nauwelijks te vinden (platter of smaller dan 195-45-15) en kosten minstens 125,- pr stk., koni's rondom 350,- en de veertjes 100,- stapeltje langere bouten erbij en spoorverbreders en je ben 1100,- verder.... + de aanschaf van de wielen....

Browny wordt niet erg gelukkig van mijn rekensom :wink: :lol: , maar ik wel !,.... ik besef me weer dat ik een wv steek heb en dat ik lekker breed kan :lol: :occasion9:

Sorry hoor,....moest het ff kwijt...

Brownster,......ff testen met de leenspacertjes,.. mogelijk een betje aanpassen.....zal best wel goedkomen,..... en dan heb jij zeer uniek spul onder de wagen hangen !


Als je alles nieuw koopt komt er idd een flink prijskaarjte aan ! Banden lager dan de 45 serie in die maat wordt een duurder geintje, maar als je wat banden vergelijkt kan het best meevallen !

Set koni's rondom, hoeft niet zo duur tekosten houdt ebay in de gaten ik had een set ingekorte gele koni's voor de 106 voor 50 euro met verzend erbij was ik rond de 70 euro kwijt (setje is nog geen jaar oud incl bon).

Veren zijn helemaal niet duur, hooguit 20/30 euro wederom marktplaats of ebay in de gaten houden ! zou je eventueel nog een set goede veerwegbegrenzers kunnen plaatsen (grote ringen ipv blokjes) om zeker tezijn dat er niks aanloopt ! langere bouten valt mee ! even op de sloperij zoeken en je vindt ze voor een euro of 5 (als je de koppen maar vergelijkt conisch of bol en vol of half draad).

Spoorverbreders idem, die kosten echt geen ruk ! (2ehands). je bent ook wel met me eens dat het een beetje zonde is om alles nieuw tekopen voor dat bedrag.
Image

My Cars <98>.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Rock's wrote:
Henri106 wrote:Niet verder dan 5,5 is niet zo erg. De cituning velgen zijn 6J !

je kan vaak kijken door dan een lagere en plattere band temonteren ! dat hij een beetje getrokken staat dus. Dan een set stugge veren en dempers voor en achter een set stugge dempers dan kom je al een heel eind !


Is zonder meer waar, maar daar zit ook wel een kostenplaatje aan...

Banden in dit formaat zijn alleen nauwelijks te vinden (platter of smaller dan 195-45-15) en kosten minstens 125,- pr stk., koni's rondom 350,- en de veertjes 100,- stapeltje langere bouten erbij en spoorverbreders en je ben 1100,- verder.... + de aanschaf van de wielen....


Zou niet weten waarom je platter moet gaan dan 195/45R15. 7x15-inch velgjes passen gewoon... die heb ik ook nl. en die gaan probleemloos onder Mila's GTI.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

waar koop ik 5mm spoorverbreders 3-gaats?

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Volgens mij zijn ze alleen in 3 mm te verkrijgen,......ff stapelen en je hebt 6 mm :wink:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

ze zijn in meerdere maten te verkrijgen. volgens mij zijn er overigens ook velgenboeren die zo'n verbreder vast kunnen zetten op je velg.

Er lagen nl. bij een maat van me Audi-velgjes (14") onder z'n AX. Die dingen zijn origineel ET40 ofzo. Daar zat aan de binnenkant een plaat tegen vastgemaakt. Hij heeft ze zo gekocht van een gozer die een Peus 106 had..

Cees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 598
Joined: ThuJan20, 2005 7:39:27 PM
Location: GORINCHEM
Contact:

Post by Cees »

Bij mij zit op de achterste velgen ook een soort plaat aan de binnenkant op vastgemaakt . (zo gekocht )
ER IS WEER EEN Image. C 1

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

wat ernstig :?
er zitten gewoon al spoorverbreders op bij de velgen.
Wist niet dat die dingen ook vastgemaakt konden worden op de velg. Er zitten dus "speciale" spoorverbreders op.
Voor had ik vorige keer die met 11mm gemonteerd en achter die met 8mm. Ik heb het dus gewoon verkeerd om gemonteerd misschien. :oops:
Ik heb ook nog 3mm. spoorverbreders er los bij. Totaal kan ik achter dus 14mm. opvullen, dus dat moet nu gaan lukken.
Morgen eens proberen. :twisted:

Post Reply