Zoals sommige van jullie wel weten, ben ik nog altijd in het bezit van een AX met een aardige barst in de voorruit.
Nu zeggen verschillende mensen dat ik er wel mee door de APK kom, omdat de barst niet in het gezichtsveld van de bestuurder is. Anderen denken dat ik niet door de APK keuring kom. Ik heb helaas geen foto van de barst, maar hij is zo'n 35 a 40 cm lang en loopt aan de linkerkant van het raam (vanuit de auto gezien), van boven tot ongeveer halverwege het raam.
Nu sprak ik laatst mn beun, en die zei dat de ruit vervangen vrij simpel is als de ruit in een rubber zit. En mijn ruit zit in een rubber ipv gekit. Als ik voor een ruit zou zorgen, wilde hij de ruit er wel in zetten mbv touwtjes.
Ik twijfel alleen of ik hem de ruit wel laat vervangen, want ik heb het niet zo op beunmethode's. Wat is jullie wijze raad?
Voorruit vervangen
Moderator: webmasters
als je barst geen vertakkingen heeft en niet in het gezichtsveld zit (ter grote van een A4tje moet zichtbaar zijn
) kan je er opzich mee doorrijden,
alleen vergeet niet dat je voorruit voor stevigheid van je auto zorgt
Een gekitte ruit is een hel om te vervangen, hoe het met een niet-gekitte ruit is, durf ik je niet te vertellen

alleen vergeet niet dat je voorruit voor stevigheid van je auto zorgt
Een gekitte ruit is een hel om te vervangen, hoe het met een niet-gekitte ruit is, durf ik je niet te vertellen
gekit wordt uitsnijden
Koop ten eerste snijdraad (je kan ook een gitaarsnaar gebruiken, is iets goedkoper vaak, maak er 2 klosjes aan en je hebt prima materiaal)
soms handig om je rubbers te bewaren.
Zorg dat je de ruit er heel uit krijgt (glasscherven is een drama)
en erin zetten is ook wel eeen klusje waar je vaak 2 mensen voor nodig hebt. Ruitenkit is de beste kit die er is (kan je echt alles mee vast krijgen)
Garages besteden dit ook vaak uit aan gespecialiseerde bedrijven.
Ben je WA+ verzekerd? of alleen WA (in dit laatste geval komen de kosten volledig voor jou)
koop anders alvast een 2e voorruit, scheelt iig geval al een slok op de borrel
Koop ten eerste snijdraad (je kan ook een gitaarsnaar gebruiken, is iets goedkoper vaak, maak er 2 klosjes aan en je hebt prima materiaal)
soms handig om je rubbers te bewaren.
Zorg dat je de ruit er heel uit krijgt (glasscherven is een drama)
en erin zetten is ook wel eeen klusje waar je vaak 2 mensen voor nodig hebt. Ruitenkit is de beste kit die er is (kan je echt alles mee vast krijgen)
Garages besteden dit ook vaak uit aan gespecialiseerde bedrijven.
Ben je WA+ verzekerd? of alleen WA (in dit laatste geval komen de kosten volledig voor jou)
koop anders alvast een 2e voorruit, scheelt iig geval al een slok op de borrel
- Joris
- AX Master Spammer
- Posts: 2018
- Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
- Location: Heerenveen (Friesland)
- Contact:
Wil je ax nog een tijd houden? zorg ervoor dat je rond om de ruiten gelijk al het roest weghaalt.
Bij het inzetten voorzichtig zijn!! anders heb je snel weer roest onder de rubbers!
Dit had ik eigenlijk tegen de jongens van autotaalglas moeten zeggen!
Bij het inzetten voorzichtig zijn!! anders heb je snel weer roest onder de rubbers!
Dit had ik eigenlijk tegen de jongens van autotaalglas moeten zeggen!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
GTE wrote:gekit wordt uitsnijden
Koop ten eerste snijdraad (je kan ook een gitaarsnaar gebruiken, is iets goedkoper vaak, maak er 2 klosjes aan en je hebt prima materiaal)
soms handig om je rubbers te bewaren.
Zorg dat je de ruit er heel uit krijgt (glasscherven is een drama)
en erin zetten is ook wel eeen klusje waar je vaak 2 mensen voor nodig hebt. Ruitenkit is de beste kit die er is (kan je echt alles mee vast krijgen)
Garages besteden dit ook vaak uit aan gespecialiseerde bedrijven.
Ben je WA+ verzekerd? of alleen WA (in dit laatste geval komen de kosten volledig voor jou)
koop anders alvast een 2e voorruit, scheelt iig geval al een slok op de borrel
Het is een gelaagde voorruit, dus die zal niet uit elkaar spatten, maar wat je nog wel kan doen is de ventilatieroosters voor afplakken met schilderstape, zodat mochten er wat splinters e.d vanafkomen bij het uitsnijden dat die niet de hele auto worden doorgeblazen als je daarna de kachel aanzet.
volgens mij verschilt dat per verzekeringsmaatschappij of hij wel of niet WA+ verzekerd kan worden, ik zou even wat offertes vragen
(en dan na een aantal weken zeggen "nou, vanmiddag is er een steentje op m'n ruit gekomen, en dat is direct een barst geworden"
)
maar waarschijnlijk zit je dan toch met je eigen risico...
(en dan na een aantal weken zeggen "nou, vanmiddag is er een steentje op m'n ruit gekomen, en dat is direct een barst geworden"

maar waarschijnlijk zit je dan toch met je eigen risico...
Hoi, mijn AX GT is uit 1990, maar ik kon wel gewoon een WA plus verzekering afsluiten (bij Unive)
Heb ook al een aantal maanden een scheurtje in mijn raam (linksonder in de hoek ) en heb op advies van een vriend ook maar een WA plus verzekering afgesloten (oeps, stoute ik...)
Laat over 2 weken nieuw raam erin zetten via Autoruitexpress, en ik hoef niet eens de verzekering te bellen, hun regelen dat voor me en nemen ook het eigen risico voor hun rekening.
Mooi geregeld toch !
Heb ook al een aantal maanden een scheurtje in mijn raam (linksonder in de hoek ) en heb op advies van een vriend ook maar een WA plus verzekering afgesloten (oeps, stoute ik...)
Laat over 2 weken nieuw raam erin zetten via Autoruitexpress, en ik hoef niet eens de verzekering te bellen, hun regelen dat voor me en nemen ook het eigen risico voor hun rekening.
Mooi geregeld toch !