Polyester
Moderator: webmasters
Polyester
Ik wil een mooie happert maken die lucht onder de voorkant van mn motorkap vandaan haalt en deze naar het filter voert. Deze zijn ook standaard te koop maar die vind ik niet goed genoeg. Maar ik heb dus geen flauw idee hoe ik het aan kan pakken. Ik dacht zelf aan een piepschuim mal maken Deze bekleden met epoxy en glasmat. Na het drogen met de dremel 2 helften ervan maken zodat ik een mooie mal heb. mmmm heb ik dus blijkbaar wel een idee. Maar waar zitten de struikelblokken en wat zijn de details waar ik op moet letten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
hoe strakker de mal hoe minder werk nadien, Ik zou eerst een frame-pje maken van hout en dan van dat hele dunne buigzame hout erin lijmen, wordt ook voor die bestuurbare vliegtuigen gebruikt.
Dan de naden plamuren en schuren en je kunt zoveel SANDERHAPPERS maken als je wil!
Let op niet te weinig verharder en ook niet te veel, want te weinig -> wordt niet hard, te veel --> geen tijd om t aan te brengen
Succes ermee, mocht t niet lukken heb ik nog wel een happertje voor je, die op me oude ax zat, 15 euro incl verzenden
Dan de naden plamuren en schuren en je kunt zoveel SANDERHAPPERS maken als je wil!
Let op niet te weinig verharder en ook niet te veel, want te weinig -> wordt niet hard, te veel --> geen tijd om t aan te brengen
Succes ermee, mocht t niet lukken heb ik nog wel een happertje voor je, die op me oude ax zat, 15 euro incl verzenden

Mzzls Geert

Wie niet snel is.......is laag!!

Wie niet snel is.......is laag!!
HAHAHA ouwe handelaar. Ik wil een werkende happer die de lucht bij dat grilletje onder mn kap vandaan haalt en dan doorvoert naar mn filter. Met een happer op de kap ben ik bang dat ik te veel water opscoop.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX liefhebber
Hoi,
Ik lees dus dat je dat wil maken van epoxy en glasmat, welke glasmat is dat? Toch niet van dat los geweven spul zoals polyestermat?
Als je echte glasmat hebt die ook in de windmolen industrie gebruikt word dan kan je dat ook onder vacuum infuseren. Een giga glad oppervlak en weinig bij te werken, dit word veel mooier dan handlamineren.
Op het internet is vast wel info te vinden over dit infuseren.
Ook wel rimmen genoemd RIM(Resin Infusion Moulding)
Vooral als je er meer van wil maken of mischien meerdere tegelijk.
Groeten Michel
Ik lees dus dat je dat wil maken van epoxy en glasmat, welke glasmat is dat? Toch niet van dat los geweven spul zoals polyestermat?
Als je echte glasmat hebt die ook in de windmolen industrie gebruikt word dan kan je dat ook onder vacuum infuseren. Een giga glad oppervlak en weinig bij te werken, dit word veel mooier dan handlamineren.
Op het internet is vast wel info te vinden over dit infuseren.
Ook wel rimmen genoemd RIM(Resin Infusion Moulding)
Vooral als je er meer van wil maken of mischien meerdere tegelijk.
Groeten Michel
Ja wel gewoon van die geweven troep die je niet moet schuren zonder dat je je zelf vacuum verpakt. Veel makkelijker te bewerken denk ik. Heb al een boek besteld over verwerking van epoxy we merken het wel.
-
- AX Master
Wat ik wil maken lijkt een beetje op dit
Mar deze haalt de lucht maar bij de halve oppervlakte van dat grilletje vandaan. Tevens loopt deze niet door tot je bumper zodat de lucht nog steeds aangezogen moet worden en niet je motor inwaait.
RAM AIR is eigenlijk een luchthapper die de rijwind ophapt en op deze manier denken mensen dat de lucht de motor in geperst wordt. Bij 6000 toeren per minuut verbruikt een 1.4 zo'n beetje 56 liter lucht per seconde.
((toerental x halve motorinhoud) / 60) x 0,8
halve motorinhoud omdat 1 keer in de 2 slagen de inlaatslag plaatsvindt
x0,8 de vullingsgraad van de motor is nooit 100%. 80% is een aannemelijke waarde
De oppervlakte achter dat grilletje is ongeveer 0.8mx0.07m=0.056m2
56L=0.056m3 Dus in een idealle wereld zou je 1 m/s oftewel 3,6 kmh moeten rijden om de lucht binnen te krijgen. Gelukkig zijn er nog verliezen die die snelheid waarschijnlijk verhogen tot een kilometertje of 50. Nou ja we merken het wel.

Mar deze haalt de lucht maar bij de halve oppervlakte van dat grilletje vandaan. Tevens loopt deze niet door tot je bumper zodat de lucht nog steeds aangezogen moet worden en niet je motor inwaait.
RAM AIR is eigenlijk een luchthapper die de rijwind ophapt en op deze manier denken mensen dat de lucht de motor in geperst wordt. Bij 6000 toeren per minuut verbruikt een 1.4 zo'n beetje 56 liter lucht per seconde.
((toerental x halve motorinhoud) / 60) x 0,8
halve motorinhoud omdat 1 keer in de 2 slagen de inlaatslag plaatsvindt
x0,8 de vullingsgraad van de motor is nooit 100%. 80% is een aannemelijke waarde
De oppervlakte achter dat grilletje is ongeveer 0.8mx0.07m=0.056m2
56L=0.056m3 Dus in een idealle wereld zou je 1 m/s oftewel 3,6 kmh moeten rijden om de lucht binnen te krijgen. Gelukkig zijn er nog verliezen die die snelheid waarschijnlijk verhogen tot een kilometertje of 50. Nou ja we merken het wel.
-
- AX liefhebber
Sander wrote:Ja wel gewoon van die geweven troep die je niet moet schuren zonder dat je je zelf vacuum verpakt. Veel makkelijker te bewerken denk ik. Heb al een boek besteld over verwerking van epoxy we merken het wel.
Ik heb het niet gehad dat jejezelf vacuum moet verpakken. Het was maar een tip. want zonder dit te doen kom je echt wel aan het schuren.
Succes,
Michel
Ow het gaat er meer over dat ik eens een polyester kap heb geschuurd. Daarna heb ik een week lopen krabben. Dat was echt niet leuk. Maar ik heb ervan geleerd. Als ik nu weer moet schuren dan ga ik mezelf afsluiten van de buitenlucht denk ik.