Beste mensen,
Ik wil mijn achterruit demonteren, omdat ik die wil blinderen.
Heeft iemand tips hoe ik het beste een achterruit kan demonteren en of kan blinderen!?
BVD
achterruit demonteren
Moderator: webmasters
De ruit zit aan je klep vastgekit, dus die zou ik er maar niet af halen... je kunt het beste de hele klep loshalen. Volgens mij kun je dan ook vrij gemakkelijk de ruit blinderen.
De klep zit overigens op 4 punten vast. 2 bouten bij de scharnieren (boutje 10 meen ik, kan ook 13 zijn) En 2 gasveren, en die zijn nog best irritant.
O ja, je zit ook nog met de kabels voor je cv, achterwisser, je ruitverwarming etc, die loshalen zal ook niet zo moeilijk zijn!
Let er even op dat wanneer je je klep weer monteert dat er een stukje rubber oid tussen je raam en dat zwarte rondje (of spoiler) zit anders loop je kans dat de ruit springt.
Succes ermee!
De klep zit overigens op 4 punten vast. 2 bouten bij de scharnieren (boutje 10 meen ik, kan ook 13 zijn) En 2 gasveren, en die zijn nog best irritant.
O ja, je zit ook nog met de kabels voor je cv, achterwisser, je ruitverwarming etc, die loshalen zal ook niet zo moeilijk zijn!
Let er even op dat wanneer je je klep weer monteert dat er een stukje rubber oid tussen je raam en dat zwarte rondje (of spoiler) zit anders loop je kans dat de ruit springt.
Succes ermee!

Je kan die klep maar beter laten zitten...
Bij heel wat leden is die ruit al er al een keer uitgeklapt. (bij mij ook)
Bij mij issie geblindeert zonder hem eruit te halen. En zo moeilijk is dat niet. Is tenslotte een ruit zonder bollingen.
Bij heel wat leden is die ruit al er al een keer uitgeklapt. (bij mij ook)
Bij mij issie geblindeert zonder hem eruit te halen. En zo moeilijk is dat niet. Is tenslotte een ruit zonder bollingen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

Re: achterruit demonteren
Mark wrote:Ik heb alles zelf geblindeert. En ook diverse auto's van vrienden. En het stelt weinig voor. Zeker bij een AX is het vrij eenvoudig. Met al die rechte ruiten.
Mits je het goed doet natuurlijk. Zal het kort uitleggen.
Ruiten van binnen en van buiten goed ontvetten. Zodat ze brandschoon zijn. Ik gebruik zelf een spuitbus glasreiniger. Laat je ff inwerken en dan veeg je ruit brandschoon.
Vervolgens snij je het folie zo goed mogelijk op maat. Hoeft niet 100%
Want je kan het later nog afsnijden of onder je ruitrubbers duwen.
!! GOED OPLETTEN WAT DE PLAKKANT IS. JE SNIJDT VAN BUITEN... JE PLAKT VAN BINNEN !! GAAT DUS SNEL FOUT !!
Vervolgens ff een sopje maken. Gewoon heet water in een emmer dumpen. Heel klein beetje afwasmiddel erbij doen zodat het wat vetter wordt. En een beetje brandspiritus. Dit goedje lekker mengen en een vernevelspuit doen. (plantenspuit met zo'n knijpding).
Ruit goed nat maken. Hoe natter hoe beter. Folie nu eraf halen zodat je kan gaan plakken. (let op de wind... Als het nu tegen elkaar komt kun je opnieuw beginnen.)
Je kan ook de plakkant van het folie nat maken. Werkt nog makkelijker.
Als beide kanten goed nat zijn duw je het geheel nu van voor naar achter op de ruit. Omdat het nu zo goed nat is kun je het er zo nog afhalen als het niet goed zit. En opnieuw nat maken en goed zetten.
Duw de folie van voor naar achter zo strak mogelijk op de ruit. Als het goed lijkt te zitten ga je nu vanuit midden naar boven en beneden het water eronder vandaan strijken. Altijd naar de hoeken werken om die vervelend luchtstrepen te voorkomen.
Lijkt ingewikkeld is het niet. Heb nu een stuk of 6 auto's gedaan en zit er perfect op. Hoe boller de ruit hoe moeilijker. Maar een AX stelt niks voor. (op de voorruit na)
Heb je nog vragen dan hoor ik het wel.
En ik gebruik gewoon standaard carpoint folie.
Is al duur genoeg.
En hier is het topic waar dat verhaal tussen hoort.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...
Nu in de testfase beland...