Gladde GT bumpers maken

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Gladde GT bumpers maken

Post by Lees »

Hey

Ik heb een tijdje geleden oude GT bumpers gekocht die ik rood wil spuiten. Om dit te doen moet ik ze natuurlijk eerst glad maken en de vraag is nu, hoe doe ik dit allemaal met het beste resultaat (voor zo min mogelijk geld :wink: )?

Mijn plan van aanpak:
1 Schoonmaken met dreft oid
2 Ontvetten met ammoniak
3 Spuitplamuur op spuiten
4 Schuren met P800
5 Spuitplamuur
6 Schuren met P1000
7 Spuiten met een bus Motip (meerdere lagen)
8 Polijsten met Commandant
9 Spuiten met een bus blanke lak
10 Polijsten met Commandant
11 Genieten van het resultaat

Iemand op of aanmerkingen op dit plan? Wie heeft dit al eens gedaan en wat was de aanpak?

Thanks
Lees

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Commandant zou ik zeker niet gebruiken tussen het spuiten door, dat laat een laagje achter, en als je dan weer gaat spuiten hecht het niet al te best
In plaats van ammoniak zou ik iets anders gebruiken, bv wasbenzine.
Ammoniak is leuk voor het huisschilerwerk, maar voor auto's zou ik toch wasbenzine gebruiken

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

schuren met een draaiende schuurmachine

dus geen standaard vlakke schuurmachine en geen bandschuurmachine

tevens de eerste keer ook al schuren dit verwijderd veel troep en verbeterd tevens de hechting.

als advies van mijn spuiter kreeg ik (later) niet beginnen met 80 ofzo maar gelijk fijn beginnen (dus dat heb je goed)!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

IceByte wrote:Commandant zou ik zeker niet gebruiken tussen het spuiten door, dat laat een laagje achter, en als je dan weer gaat spuiten hecht het niet al te best


Kan je dat laagje niet weer verwijderen met wasbenzine ofzo. Ik denk namelijk dat het wel mooier wordt als je de lak laag polijst voordat er blanke lak over heen gaat.


Joost wrote:schuren met een draaiende schuurmachine

dus geen standaard vlakke schuurmachine en geen bandschuurmachine

tevens de eerste keer ook al schuren dit verwijderd veel troep en verbeterd tevens de hechting.


Wou het eigenlijk met de hand schuren, maar draaiende schuurmachine gaat inderdaad wel ff iets sneller.

Met welk schuurpapier zou jij de bumper eerst opschuren voordat de plamuur er op gaat, ook P800?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Poetsen met commandant zal niet veel helpen, de lak is namelijk niet verweerd, en dat is nu juist waar commandant voor is, de uiteindelijke glans komt toch van de blanke lak, dan kan je die beter poetsen op het moment dat die uitgehard is.

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

Ok het uiteindelijke plan van aanpak wordt:

1 Schoonmaken met dreft oid
2 Opschuren met P600
3 Ontvetten met wasbenzine
4 Spuitplamuur op spuiten
5 Schuren met P800
6 Spuitplamuur
7 Schuren met P1000
8 Spuiten met een bus Motip (meerdere lagen)
9 Spuiten met een bus blanke lak
10 2 weken laten uit harden
11 Polijsten met Commandant
12 Genieten van het resultaat

Ik ga er over iets meer dan een maandje mee beginnen (omdat ik dan pas terug in nederland ben) maar de foto's volgend dan wel.

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Puntje 11 zou ik niet doen, de lak is niet verweerd en daar is Commandant voor, kun je 'm beter poetsen met wash and shine of zoiets.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

@ bad_my84
Met commandant polijst je de blanke lak. Kleine oneffenheden maak je dan dus glad.

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Ow zo :oops:
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

jah, ik ben in stadium 6 eigenlijk blijven hangen met m'n setje bumpers... zal als m'n blok klaar is ook eens verder gaan ;)

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 484
Joined: SatMar19, 2005 2:13:55 AM
Location: Amstelveen
Contact:

Post by Mekkio »

Ha, toch wel lekker dat er een lijstje is met hoe het aan te pakken :D
Ben zelf ook van plan om binnenkort me bumpertje glad te maken, dus ik kan dit lijstje zelf ook goed gebruiken :)
Alleen heb ik zelf dan nog wat vraagjes, namelijk;
-) Spuiten met een bus Motip (meerdere lagen) <-- wat bedoel je daar precies mee? :?
-) Blanke lak <-- Is er maar 1 soort of wordt er iets "aangeraden" oid?
-) Spuitplamuur <-- Waar haal je dat? Welk merk? En hoeveel moet je daarvan eigenlijk op de bumper spuiten?
-) P800 schuurpapier... Ik heb gezien dat TjizZzuH ook op zoek is gegaan naar schuurpapier, maar die kon (naar zijn zeggen) alleen P240, P400, P600 en P1000 krijgen. Waar haal je de P800 dan vandaan? :o

Klinkt misschien allemaal een beetje "n00bish", maar ik ben wat dat betreft ook best wel een leek in alles, dus in advance alvast mijn excuses :D

EDIT: Ik lees net dat je Motip spuitplamuur bij de Gamma kan halen voor iets van ? 6,95 per busje? Kan dit kloppen?

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Mekkio wrote:-) P800 schuurpapier... Ik heb gezien dat TjizZzuH ook op zoek is gegaan naar schuurpapier, maar die kon (naar zijn zeggen) alleen P240, P400, P600 en P1000 krijgen. Waar haal je de P800 dan vandaan? :o


Ik heb eigenlijk alleen maar bij Halfords gekeken :oops: Was een beetje lui...

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

Mekkio wrote:Ha, toch wel lekker dat er een lijstje is met hoe het aan te pakken :D
Ben zelf ook van plan om binnenkort me bumpertje glad te maken, dus ik kan dit lijstje zelf ook goed gebruiken :)
Alleen heb ik zelf dan nog wat vraagjes, namelijk;
-) Spuiten met een bus Motip (meerdere lagen) <-- wat bedoel je daar precies mee? :?


Gewoon zoals ik het zeg, naar de brezan ofzo gaan en daar een bus moitp halen met de correcte kleurcode, of naar de citroen dealer en daar een bus halen met de correcte kleurcode. Dan dun een laagje op spuiten, laten drogen, daarna volgende laag opspuiten, enz en dat dan een keer of drie zodat je een mooi eindresultaat krijgt

-) Blanke lak <-- Is er maar 1 soort of wordt er iets "aangeraden" oid?


Geen idee of er meerde soorten zijn. Ik dacht gewoon aan een busje motip blanke lak.

-) Spuitplamuur <-- Waar haal je dat? Welk merk? En hoeveel moet je daarvan eigenlijk op de bumper spuiten?


Motip busje inderdaad. Niet te dik opspuiten, want dan moet je alleen maar meer schuren.

-) P800 schuurpapier... Ik heb gezien dat TjizZzuH ook op zoek is gegaan naar schuurpapier, maar die kon (naar zijn zeggen) alleen P240, P400, P600 en P1000 krijgen. Waar haal je de P800 dan vandaan? :o


Harder zoeken :lol:

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

Verfsoorten
Het is wel belangrijk dat je alle verfsoorten van het zelfde merk pakt!
Er zijn veel verschillende soorten, van goedkoop tot duur.

De kans is groot dat als je met verschillende merken aan de gang gaat, je een reactie krijgt met de verfsoorten en dat ze elkaar aanfreten! Dit wordt dus alles behalve glad! Motip is goed spul!

Een goed begin...
Verder eerst je bumper opschuren met bijvoorbeeld 240 om m een beetje ruw te maken en dit zorgt voor goede hechting van de 1e laag. Tussen elke verflaag alles goed vetvrij maken en met een schuurblok schuren en niet met de hand anders krijg je een hoppelbumper ipv een strakke!

succes!
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

@AX_POWAH, tussen de verflagen nat opschuren met P1000?

Er moet ook nog een plastic primer op tussen de plamuur en verf toch??


Het totale todo lijstje wordt dan dus:

1 Schoonmaken met dreft oid
2 Opschuren met P240
3 Ontvetten met wasbenzine oid
4 Spuitplamuur op spuiten
5 Nat schuren met P800
6 Spuitplamuur op spuiten
7 Nat schuren met P1000
8 Plastic primer opspuiten
9 Nat schuren met P1000
10 Spuiten met een bus Motip
11 Nat opschuren met P1000
12 Ontvetten
13 Stap 10 tot en met 12 herhalen tot een mooi resultaat
14 Spuiten met een bus blanke lak
15 2 weken laten uit harden
16 Polijsten met Commandant

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 484
Joined: SatMar19, 2005 2:13:55 AM
Location: Amstelveen
Contact:

Post by Mekkio »

Hoe lang duurt het dan tot de verf droog is? Aangezien je de blanke lak 2 weken moet laten uitharden...

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

Mekkio wrote:Hoe lang duurt het dan tot de verf droog is? Aangezien je de blanke lak 2 weken moet laten uitharden...


Ja, maar dat is UITharden. Overspuiten na het aanbrengen van een laag kan veel sneller. Staat meestal op de bus, spuitdroog na XX uur. XX is meestal een paar uurtjes.

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 484
Joined: SatMar19, 2005 2:13:55 AM
Location: Amstelveen
Contact:

Post by Mekkio »

Oh, dan valt het nog wel mee. Begon haast te denken dat je echt een eeuwigheid bezig moest zijn :lol:

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 484
Joined: SatMar19, 2005 2:13:55 AM
Location: Amstelveen
Contact:

Post by Mekkio »

Ik ben laatst bij de verfspecialist hier bij mij in de buurt geweest en die had iets anders te vertellen over de manier waarop je de boel voor moet bereiden :?
Had em gevraagd of hij eventueel ook wat tips had of zo over de voorbehandeling en hij zei dat je je spullen moet opschuren met P150, dan met P240 oid (je kon 1 of 2 "grofheden" overslaan) en dan naschuren met P800. Ook zei hij dat er geen blanke lak overheen hoeft, aangezien ik een Unikleur heb en geen metallic lak. Er moet daarentegen idd wel een plastic primer overheen voor je met spuiten gaat beginnen, anders bladert je verf er zo weer af als het op kunststof gespoten is.

Dit is wat hij mij vertelde. Komt over et algemeen knap overeen met wat er al in et lijstje stond van Lees, maar de grofheden van het schuurpapier en de blanke lak komen niet overeen. En volgens mij hebben alle AX-jes dezelfde soort lak?

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Mijn fijnste schuurpapier was P400, e het resultaat ziet er ook wel goed uit...
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Post Reply