M'n remlichten stuk, weet niet of het nou de lampjes zijn...
Moderator: webmasters
M'n remlichten stuk, weet niet of het nou de lampjes zijn...
Hallo allemaal
Weer even een vraag (het een na het ander begeeft het aan de AX)
Toen ik net naar huis reed, viel me op dat m'n acculampje heel zwak ging branden bij het afremmen. Toen ik thuis kwam aanrijden en de lichten in de ramen weerspiegeld zag, merkte ik op dat als ik op mijn rem trap, het acculampje heel zwak gaat branden, en al m'n lichten (voor en achter) zwakker gaan branden dan. Verder onderzoek gedaan: m'n remlichten doen het allebei niet meer....
Komt het daarom dat het acculampje zwak gaat branden ?
Zou het kunnen zijn dat het alleen de lampjes zijn die stuk zijn ? Klopt het dat ze het dan allebei niet meer doen ?
Ik heb net m'n linker lamp unit eruit gehaald, maar ik zag niets geks aan het bolletje (maar ik ben leek, weet niet wat ik moet zien) maar bovenin het lampje zit een soort ijzerdraadje en die was niet door.
Heb rechts niet meer gekeken...
Zou het gewoon een los draadje kunnen zijn ergens ?
Nu ga ik morgenochtend direct de Citroen dealer bellen en vragen of ze er 's middags even naar kunnen kijken (hun hebben er meer verstand van dan ik, en ze hebben de juiste spullen, evt. lampjes enzo, ik heb er maar 1 in mijn lampensetje) maar ik zou graag van te voren willen weten wat het zou kunnen zijn.
Iemand tips/ideeen ?
Bedankt alvast,
Gr.Cindy
Weer even een vraag (het een na het ander begeeft het aan de AX)
Toen ik net naar huis reed, viel me op dat m'n acculampje heel zwak ging branden bij het afremmen. Toen ik thuis kwam aanrijden en de lichten in de ramen weerspiegeld zag, merkte ik op dat als ik op mijn rem trap, het acculampje heel zwak gaat branden, en al m'n lichten (voor en achter) zwakker gaan branden dan. Verder onderzoek gedaan: m'n remlichten doen het allebei niet meer....
Komt het daarom dat het acculampje zwak gaat branden ?
Zou het kunnen zijn dat het alleen de lampjes zijn die stuk zijn ? Klopt het dat ze het dan allebei niet meer doen ?
Ik heb net m'n linker lamp unit eruit gehaald, maar ik zag niets geks aan het bolletje (maar ik ben leek, weet niet wat ik moet zien) maar bovenin het lampje zit een soort ijzerdraadje en die was niet door.
Heb rechts niet meer gekeken...
Zou het gewoon een los draadje kunnen zijn ergens ?
Nu ga ik morgenochtend direct de Citroen dealer bellen en vragen of ze er 's middags even naar kunnen kijken (hun hebben er meer verstand van dan ik, en ze hebben de juiste spullen, evt. lampjes enzo, ik heb er maar 1 in mijn lampensetje) maar ik zou graag van te voren willen weten wat het zou kunnen zijn.
Iemand tips/ideeen ?
Bedankt alvast,
Gr.Cindy
Ik denk niet dat het aan je lampen ligt maar inderdaad aan de oorzaak van het branden van het acculampje. Dynamo stuk?
Waarom niet je lampen zelf? Nou, het lijkt me niet waarschijnlijk dat links en rechts allebei tegelijk stuk gaan. Tenzij er echt rare dingen met je electronica aan de hand zijn.
Waarom niet je lampen zelf? Nou, het lijkt me niet waarschijnlijk dat links en rechts allebei tegelijk stuk gaan. Tenzij er echt rare dingen met je electronica aan de hand zijn.
Kijk uit, een Cactussssss
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Cindy wrote:M'n dynamo ? M'n ruitewissers gaan gewoon normaal. Waaraan zou je dat nog meer moeten merken ? Met starten ook geen last.
M'n acculampje licht dus alleen maar op als ik op de rem trap.
oh alleen maar als je op de rem trapt. Ik had ff niet goed gelezen dan

Dan zal er wel ergens kortsluiting zijn misschien? Moet je iemand met een multimeter even laten kijken. Misschien geen slecht idee om ff langs de garage te rijden.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
ja, dat is juist zo gek, alleen als ik op mijn rem trap. Ik vond het eigenlijk wel logisch klinken : doordat de remlichten stuk zijn gaan de andere lampen zwakker branden als ik op de rem trap (misschien wel stom
gedacht hoor haha)
En kan het niet zo zijn dat 1 lamp al stuk was, maar niet heb gemerkt (dat merk je per slot van rekening niet zelf, omdat je de lichten zelf niet ziet) en dat daardoor de andere nu dus ook stuk is, omdat alles dan op 1 lamp aankomt ?
Ik hoop het maar hoor, ik schrok namelijk van die dynamo.... niet die ook nog eens stuk
gedacht hoor haha)
En kan het niet zo zijn dat 1 lamp al stuk was, maar niet heb gemerkt (dat merk je per slot van rekening niet zelf, omdat je de lichten zelf niet ziet) en dat daardoor de andere nu dus ook stuk is, omdat alles dan op 1 lamp aankomt ?
Ik hoop het maar hoor, ik schrok namelijk van die dynamo.... niet die ook nog eens stuk

-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
jij hebt idd ergens kortsluiting. dat lampje van de accu gaat alleen zwakjes branden als er veel stroom getrokken wordt ineens.
bij mij knippert het bijvoorbeeld lichtjes mee als ik de radio hard heb + blazer vol open + richtingaanwijzer lichtjes aan. 's nachts is het bij een open blazer ook al lichtjes zichtbaar overigens.
ik denk eigenlijk dat je het moet zoeken ergens tussen je pedaal en je achterlichten >> er ontstaat alleen sluiting als de schakelaar bij je rempedaal ingedrukt is, dus ligt er waarschijnlijk ergens een kabel bloot tegen je carosserie (=massa) aan.
heeft er overigens iemand schema's van de verlichting van een AX? Ik zoek ze zelf nl. ook, aangezien mijn 3e remlicht meeknippert als ik rem + rechtsafga, en ik heb geen zin om het met trial and error uit te zoeken..
bij mij knippert het bijvoorbeeld lichtjes mee als ik de radio hard heb + blazer vol open + richtingaanwijzer lichtjes aan. 's nachts is het bij een open blazer ook al lichtjes zichtbaar overigens.
ik denk eigenlijk dat je het moet zoeken ergens tussen je pedaal en je achterlichten >> er ontstaat alleen sluiting als de schakelaar bij je rempedaal ingedrukt is, dus ligt er waarschijnlijk ergens een kabel bloot tegen je carosserie (=massa) aan.
heeft er overigens iemand schema's van de verlichting van een AX? Ik zoek ze zelf nl. ook, aangezien mijn 3e remlicht meeknippert als ik rem + rechtsafga, en ik heb geen zin om het met trial and error uit te zoeken..
Ok, heb net de beide lampen eruitgehaald, maar hij blijft hetzelfde doen: als ik op de rem trap, worden de lichten zwakker, en de ventilator gaat ook zachter blazen. En het acculampje gaat zwak oplichten.
Vanmorgen startte de auto direct, dus denk niet dat het de dynamo is, ruitenwissers hebben dezelfde snelheid als normaal.
Ik ga zo de garage bellen of ik vanmiddag even langs kan komen.
Vanmorgen startte de auto direct, dus denk niet dat het de dynamo is, ruitenwissers hebben dezelfde snelheid als normaal.
Ik ga zo de garage bellen of ik vanmiddag even langs kan komen.
Nou, pfff, heb net bijna 2 uur bij de garage gezeten.... reken maar uit....
De bedrading was doorgebrand, had iets met massa te maken ?(heb er niet veel verstand van)
Oorzaak; verkeerd aangesloten bedrading.
Of ik laatst iets aan de lichten had repareren, nou nee dus. Maar misschien de vorige eigenaar wel. Heb de auto vanaf oktober.
Ooit is de bedrading dus niet goed aangesloten.
Er moest dus nieuwe draad worden getrokken, en dat vergt natuurlijk wat tijd. Rekening EUR 105,=. Dat viel even tegen dus, maar hij doet het weer, en gelukkig niet iets erstigers zoals de dynamo ofzo.
Jongens, bedankt voor jullie meedenken !
De bedrading was doorgebrand, had iets met massa te maken ?(heb er niet veel verstand van)
Oorzaak; verkeerd aangesloten bedrading.
Of ik laatst iets aan de lichten had repareren, nou nee dus. Maar misschien de vorige eigenaar wel. Heb de auto vanaf oktober.
Ooit is de bedrading dus niet goed aangesloten.
Er moest dus nieuwe draad worden getrokken, en dat vergt natuurlijk wat tijd. Rekening EUR 105,=. Dat viel even tegen dus, maar hij doet het weer, en gelukkig niet iets erstigers zoals de dynamo ofzo.
Jongens, bedankt voor jullie meedenken !
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
hmm, wel jammer hoor, 105 euro voor een draadje.
je kan er vanuit gaan: massa (de - zeg maar) is niet alleen op de accu te vinden, maar is in principe alles dat aan je frame van je auto vast zit. maak je een draad dus ergens op de carrosserie, dan heb je een massa aangesloten. doe je dat z?nder een apparaat ertussen, dan heb je het fenomeen kortsluiting..
je kan er vanuit gaan: massa (de - zeg maar) is niet alleen op de accu te vinden, maar is in principe alles dat aan je frame van je auto vast zit. maak je een draad dus ergens op de carrosserie, dan heb je een massa aangesloten. doe je dat z?nder een apparaat ertussen, dan heb je het fenomeen kortsluiting..
Ok bedankt voor je uitleg Kakanox.
Ja veel he, 105 euro voor een draadje, draadje zelf was 4 euro, rest
was arbeidsloon.
Maar ja, nu weet ik wel dat het goed gedaan is (officiele citroen dealer)
En nu maar hopen dat m'n auto nog jaaaaren meegaat, want het heeft me tot nog toe een hoop geld gekost, al die mankementen.
Ja veel he, 105 euro voor een draadje, draadje zelf was 4 euro, rest
was arbeidsloon.

Maar ja, nu weet ik wel dat het goed gedaan is (officiele citroen dealer)
En nu maar hopen dat m'n auto nog jaaaaren meegaat, want het heeft me tot nog toe een hoop geld gekost, al die mankementen.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Cindy wrote:Ok bedankt voor je uitleg Kakanox.
Ja veel he, 105 euro voor een draadje, draadje zelf was 4 euro, rest
was arbeidsloon.![]()
Maar ja, nu weet ik wel dat het goed gedaan is (officiele Citroën dealer)
En nu maar hopen dat m'n auto nog jaaaaren meegaat, want het heeft me tot nog toe een hoop geld gekost, al die mankementen.
Wees blij, Nieuwe dynamo was ook 100 euro geweest en dan nog arbeid erbij

Freude am Fahren.