Roest

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Post Reply
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Roest

Post by jk »

Ik weet niet of dit perse onder de rubriek Exterieur valt, en zoniet dan een verzoek aan de webmaster om dit onderwerp te verplaatsen en eventueel samen te voegen met andere 'roest-topics'.

Mijn AX heeft wat roest op de bekende plaatsen, d.w.z. achter de koplampen, en in de bak voor de voorruit waarin de ruitewissermotor en de inlaat van de fan zijn gemonteerd.

Ik heb losse roest verwijderd met een schroevedraaier en vervolgens een staalborstel, totdat ik alleen nog vast metaal over had, weliswaar met wat roest.

Vroeger was er een roestomzetter Kurust (jaren '60, de eerste versie), die ik met veel succes heb toegepast.
Het roest werd omgezet in een zwarte ijzeroxidelaag en kwam na overschilderen met een laklaag niet meer terug.
Dit is niet meer op de markt voorzover ik weet.

Na veel zoeken op het internet ben ik nu bezig met Owatrol Olie.
Dat dringt diep in het overgebleven oppervlakteroest en lijkt dit goed af te dichten. Het droogt binnen 12-24h en blijft enigszins kleverig.
Wel is een (of meer) afdichtlaag nodig, die men ook kan aanbrengen met bijvoorbeeld 1/3 Owatrol Olie + 2/3 ijzermenie o.i.d.
(Roest wegschuren en alleen behandelen met één of meer lagen ijzermenie is naar mijn ervaring onvoldoende).
http://www.owachem.nl/
http://www.owachem.nl/indexolie.htm

Owatrol schijnt ook een ander product te hebben dat men kan aanbrengen over de opgedroogde olie.

Voor niet in het zicht zittende plaatsen pas ik ook wel een dikke laag WaxOyl toe, na verwijderen van losse roest. Ook dit dringt zichtbaar in oppervlakteroest en dicht goed af met blijvend resultaat.
(Preventief kan men een dunne laag WaxOyl met een doekje aanbrengen op niet aangetaste gelakte oppervlakken).

Heeft iemand andere/betere ideën en/of aanvullingen?

Welke laksoorten verdragen elkaar wel en welke niet, bijvoorbeeld?
Last edited by jk on SunJan24, 2010 2:55:57 PM, edited 1 time in total.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Bij de restauratie van onze MG Midget uit 1964 hebben wij RX5 gebruikt. Als ik op de AX ergens roest vind, dan smeer ik dit er ook op.

Het is ook gewoon overschilderbaar.

http://www.rustbuster.nl/Caprotech/Capr ... dukten.htm
Image Image Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Owatrol olie werkt erg goed, op diverse beginnende roestpuntjes onder de motorkap van de ax gesmeerd en het gaat niet verder roesten. Het duurt wel een eeuwigheid voordat het enigzins droog is. Je kan de owatrol ook toevoegen aan verf.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Ik spuit m'n dorpels meestal eerst vol met Owatrol, en een dag later met ML/ Tectyl Holle Ruimtes.
Één keer per twee/drie jaar weer inspuiten met Owatrol.

Er bestaan nog steeds roestomvormers zoals Fertan.
Ik koop meestal gewoon een fles HG Roestverwijderaar bij een DHZ-zaak; véél goedkoper en net zo goed.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Vlugge-Japie
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: ThuMar22, 2007 12:08:41 PM
Location: Hoogezand/Groningen

Post by Vlugge-Japie »

Ik ben mij toevallig vandaag ook rot geschokken van de roest. Gelukkig heb ik 2 jaar geleden de auto voorzien van sideskirts en deze zijn met de sterkste lijm ter wereld vast gezet. Daarvoor heb ik alles goed schoon gemaakt want roest was op de dorpels niet te bekennen. Nu vondt ik tijdens het schoonmaken wat witte plekken op de sideskirt.. ik ben een mietje als het op mijn ax-je aankomt dus gelijk naar Roden gescheurd naar mijn vaste Schadebedrijf Bathoorn. Geweldige jongens.. het kwam niet door afbladderen, maar het was steenslag.. geen probleem zeiden ze we spuiten het ff voor je.. kon zelfs nog een leenauto mee krijgen, maar ik wil niet hebberig zijn.

Verder had ik rust onder de raamrubbers. Dit heb ik behandeld met een dikke laag hammorite, duur maar goed spul, na 2 jaar nog geen roest weer terug. Nu heb ik op de plek waar mijn autoalarm heeft gezeten een gatje van ongeveer een centimeter gevonden.. het was alsof de wereld voor mij verging :shock: , want daarna zag ik onder de daksierstrip een lelijke blaas. :shock: hier heb ik nog niets aan gedaan.. Aan de binnenkant in de kofferbak begon het ook al ligt te roesten, dus ff schuren en in de hammorite gezet... daarvoor had ik al 2 grote gaten aan de andere kant, beun de beunhaas heeft hier een goedje opgesmeerd waar roest niet meer van terug komt.. en nog steeds geen last weer. En idd onder het raam in de goot heb ik een groot gat zitten, maar deze plek heeft nog geen effect, dus gewoon wat hammorite opgespoten. Verder heb ik naast het reservoit voor de ruitenwisservloeistof wat spikkeltjes zitten, en naast de accu, ook hier heb ik wat hammorite op gespoten.. 2 lagen wel te verstaan.

Na al die roest wou ik hem weg doen.. maar onderweg tot de conclusie gekomen dat het bakkie zo verschikkelijk lekker rijd, en daarbij zuinig en niet duur. EN... hij heeft me sinds 1998 nog nooit laten staan!! Behalve 1x een nieuwe accu.. maar dat heb je zelfs met een nieuwe auto

Roestomvormer kun je bij de Praxis kopen voor iets van €6,95. En waar kan ik het Owatrol kopen? En zijn er meer collega's die hammorite gebruiken voor roest??

Alvast bedankt
LOOK OUT FOR THE MEAN GREAN MACHINE!!

Post Reply