Wielbouten en remtrommel AX First

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Post Reply
Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Wielbouten en remtrommel AX First

Post by Ricardo »

Wie weet welke wielbouten benodigd zijn voor een AX First, met die standaard 3-gats lichtmetalen velgjes? Zijn dit andere bouten als die van de standaard stalen velgen?
Van de AX van mijn moeder is 1 wielbout "dol" gedraaid en de andere is geen wielbout maar een "gewone" bout... Dat is het niet helemaal natuurlijk. Verder vrees ik dat de draad in de remtrommel door die dolle bout wel naar de filistijnen zal zijn. Hoe dit het makkelijkst op te lossen? (ik vermoed gewoon een ander trommeltje scoren, of niet?).

Grtz,
Ricardo
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Mischien is het nog te redden om er een tap door te draaien...
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

bouten voor het standaard lichtmetaal zijn gewoon de standaard bouten die je ook voor stalen velgen kan gebruiken.

Ik zou een ander trommeltje regelen, en niet eens gaan lopen kloten met een tap in het gat.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

IceByte wrote:bouten voor het standaard lichtmetaal zijn gewoon de standaard bouten die je ook voor stalen velgen kan gebruiken.


Dat het KAN betekent nog niet dat het HOORT.....

Origineel horen bij die velgen conische wielbouten!

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Bij lichtmetalen velgen kan je beter conische wielbouten nemen! Dit is veiliger!

Die bouten vallen namelijk mooi in de velg en verdelen hierdoor de krachten waardoor er minder kans op breken en beschadiging van de velg is.

Wielbouten kan je wel bij de dealer halen.

Rem trommels zag ik laatst ergens voor niet zo duur.... ff zoeke
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Bedankt voor de tips!
Zal effe kijken welke wielbouten ik zelf nog heb liggen. Als dat konische zijn, is dat probleem in ieder geval opgelost.
V.w.b. die remtrommels, ziet er goed uit, en inderdaad niet te duur, maar aangezien het AX-je alleen maar in de stad rijdt, en het nog maar de vraag is of hij over een paar maanden door de APK komt, wil ik eerst eens kijken of het met een nieuwe wielbout wel lukt, en anders maar ff op de sloop kijken of zo.

Grtz,
Ricardo
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

mja ik heb voor mijn LM ook conische bouten gekocht. De standaard bouten paste namelijk niet eens door mijn velgen heen, en als ik ze pas zou maken, dan was er te weinig tap over, om veilig en goed vast gezet te worden. Omdat conisch voor LM gemaakt is, is het tap stuk groter, en daardoor de bevestiging VEEL veiliger.

Duff bied geloof ik ook nog aan. Of iemand anders in het aangeboden gedeelte.. 12 x LM bout voor €10.. is niet zo heel veel.. Bij de sloop betaal je net zoveel of meer..
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Glenn@nl wrote:
IceByte wrote:bouten voor het standaard lichtmetaal zijn gewoon de standaard bouten die je ook voor stalen velgen kan gebruiken.


Dat het KAN betekent nog niet dat het HOORT.....

Origineel horen bij die velgen conische wielbouten!


Bij die standaard velgjes passen de originele bouten beter dan conische bouten, heb ze voor montage toen goed bekeken, conisch paste er gewoon niet lekker in.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

en dat is voor First Licht Metaal???
Op zich wel vreemd dan..
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

een trommel mag je bij mijn sloper er af komen wippen...

en ik heb event een set bouten liggen voor 10,-


Let er even op dat je bij het aanschaffen van bouten verschillende maten hebt.... 1,5 en 1,25 of zoiets...

Het beste is om met jouw bout naar een automat.zaakie te gaan en een nieuwe te kopen...kost iets van 3 piek :idea:

een tap kon ik ff lenen bij de cit dealer... misch hebben zij ook wel een losse bout voor je...
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

DLS wrote:en dat is voor First Licht Metaal???
Op zich wel vreemd dan..


Deze wieltjes:

Image

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

mja das idd first licht metaal.. Maar raar dat daar dan wel gewone bouten doorheen gaan...
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

kunnen er mischien net doorheen, maar kun je niet juist de velgen vastdraaien omdat de kop van de bout niet goed tot het vlak in het boutgat geraakt.

zoals meerdere mensen zeggen, conische wielbouten voor lichtmetalen velgen.

ik heb er nog 6....die je zo mag hebben....zijn van mijn frustratie, maar als je die netjes afwerkt dan heb je 6 goeie conische wielbouten :wink:

en mischien heb ik nog wat in mijn boutentasje,... :roll:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Top Duff, ik hou me zeker aanbevolen. Dat geldt ook voor het remtrommeltje van Aad trouwens. Ik denk dat ik ook wel op de frikandellenmeeting zal zijn, dus wellicht kunnen jullie dit dan meenemen?
Namens moeders, alvast bedankt!
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

ik blijf dr bij, bij die first velgjes kan je de normale bouten gebruiken, zat ruimte om er doorheen te gaan, bekijk de boutgaten maar eens goed van dichtbij, dan zul je zien dat je dus geen conische bouten voor die velgjes nodig hebt.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

het is ook niet perse nodig maar voor de veiligheid en je velgen wel aan te raden.
Bij mij zitten ze ook vast met staalbouten omdat k geen LM bouten heb, maar het is beter om conische te gebruiken.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

grietje wrote:het is ook niet perse nodig maar voor de veiligheid en je velgen wel aan te raden.
Bij mij zitten ze ook vast met staalbouten omdat k geen LM bouten heb, maar het is beter om conische te gebruiken.


Dat zijn geen standaard LM velgen, ik heb het nu specifiek over deze first velgjes. Daar zitten dus geen conisch gaten in, anders zou citroen bij elke first een aparte set bouten mee moeten leveren voor het reservewiel, aangezien dat gewoon staal is.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

IceByte wrote:
grietje wrote:het is ook niet perse nodig maar voor de veiligheid en je velgen wel aan te raden.
Bij mij zitten ze ook vast met staalbouten omdat k geen LM bouten heb, maar het is beter om conische te gebruiken.


Dat zijn geen standaard LM velgen, ik heb het nu specifiek over deze first velgjes. Daar zitten dus geen conisch gaten in, anders zou Citroën bij elke first een aparte set bouten mee moeten leveren voor het reservewiel, aangezien dat gewoon staal is.


Voor de z.g.n. First velgen zijn wel degelijk speciale bouten nodig, konisch en wat langer. Het reserve wiel is ook een speciaaltje de gaten zijn opgedikt met een conische ring zodat de lange wielbouten b.v. niet bij de achterremtrommels de zaak binnenin stuk maken.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Post Reply