Stalen velgen spuiten

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Post Reply
Fwenk
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: ThuSep27, 2007 1:32:46 PM
Location: Nieuwegein (Utrecht)

Stalen velgen spuiten

Post by Fwenk »

Omdat mijn standaard Volcane velgjes wat roestplekjes hebben, heb ik besloten om ze eens op te knappen door ze te spuiten met Motip velgenlak. Ik heb in andere topics al het een en ander gelezen over dit proces, echter zit ik nog met een aantal vraagjes.

Het gaat om een rode auto, dus ik twijfel nog welke kleur het leukst staat.
Wit, zilver/grijs of zwart? Ik zou graag horen/lezen wat jullie het leukst lijkt. Misschien met voorbeeldfoto's erbij?

Daarnaast vraag ik me af hoeveel lagen velgenlak er op moeten voor het beste resultaat.

En als laatste wil ik graag weten of ik er nog een beschermlaag (primer of iets dergelijks) overheen moet doen? Ik lees hier tegenstrijdige berichten over.

Alvast bedankt voor jullie hulp, tips en reacties!

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Zilvergrijs is waarschijnlijk het mooist

Wit en zwart staat vrij armoedig, mooie zilvergrijze velgen maken de auto wat sjieker. Met steelies dan.

Je moet even goed kijken of de velgenlak van motip ook voor staal en niet alleen voor lichtmetaal is. Als het goed is pakt het dan ook wel zonder primer.
Besteed vooral veel tijd in het schuren! Het schuurwerk bepaald het eindresultaat!
En spuit vele laagjes dun overelkaar. Dus eerste lagen niet dekkend, dan word het te dik en gaat het druipen/droogt het lelijk.

succes ;-)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

grietje wrote:Wit en zwart staat vrij armoedig, mooie zilvergrijze velgen maken de auto wat sjieker. Met steelies dan.

Mwa, witte velgen onder een (witte) 106 Rallye vind ik persoonlijk nou niet bepaald armoedig staan. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

precies, vind je Rocks zijn Red Devil armoedig ? ik vind dat dus niet !.

wil je een foto van de zijkant van je auto plaatsen, dan kunnen de foto-genieken die is bewerken met zwarte, zilveren, rode of witte velgen.

ik heb momenteel mijn programma'tje niet bij de hand, maar ik kan eventueel morgenochtend ff fotoshoppen, anders stuur je de foto's maar naar industrial.duff@gmail.com.

je zou de velgen ook ergens kunnen laten stralen, er zijn namelijk hoekjes waar je lastig bijkomt met schuren.

en het bespaard je wat moeite :)

alleen motip-spuitbussen zijn voldoende, wel afwerken uiteraard, en voor het spuiten de velgen goed ontvetten met bijvoorbeeld remmenreiniger of wasbenzine. :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Fwenk
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: ThuSep27, 2007 1:32:46 PM
Location: Nieuwegein (Utrecht)

Post by Fwenk »

Bedankt alvast voor jullie reacties. Ik hoop dat deze foto voldoende is:
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

prima, ik ga er morgen mee aan de slag 8)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

DuFF wrote:precies, vind je Rocks zijn Red Devil armoedig ? ik vind dat dus niet !.


Dat is verbreedstaal, en ralleys zijn een hele andere stalen velgen

Ja ik vind standaard steelies armoedig in het wit en in het zwart heeft wel wat maar is wel een beetje 'underground'look.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Als de velgen aan het roesten zijn is mijn ervaring dat de roest er na een half jaartje weer een beetje doorheen begint te komen.
Stralen en poedercoaten zou een langduriger effect hebben.

Je kunt ze ook nog een sporty look geven met meerdere kleuren:

link voorbeeld
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ik zag nog wat andere voorbeelden, en ik krijg die zwarte velgen niet zo glanzend als op de foto hieronder.

velgen wit:
Image

velgen zwart:
Image

velgen rood:
Image
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Fwenk
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: ThuSep27, 2007 1:32:46 PM
Location: Nieuwegein (Utrecht)

Post by Fwenk »

Bedankt voor jullie hulp en reacties tot dusver!

Wat betreft de roest, die is erg oppervlakkig en ik heb al een stukje geprobeerd en het is heel erg makkelijk weg te krijgen met een schuurpapiertje (600). Ik denk dus dat het toch gewoon handwerk wordt :wink:

Ik heb ondertussen wel een wat beter idee gekregen over de kleurmogelijkheden voor de velgjes, wat het precies gaat worden...daar slaap ik nog een nachtje over! DuFF hartstikke bedankt in ieder geval voor je hulp! (Die zwarte AX met rode wielen vind ik ook wel erg gaaf...)

Nog even over het 'afwerken'...als ik de velgen heb geschuurd en ontvet, en er zitten een aantal lagen velgenlak op, moet er dan nog iets gebeuren of zijn ze dan klaar?

Ik hoop deze week een begin te maken en hou jullie op de hoogte!

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Fwenk wrote: DuFF hartstikke bedankt in ieder geval voor je hulp! (Die zwarte AX met rode wielen vind ik ook wel erg gaaf...)


gelieve geen commentaar :roll:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Fwenk
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: ThuSep27, 2007 1:32:46 PM
Location: Nieuwegein (Utrecht)

Post by Fwenk »

O die is van jou of niet? haha, naja mooie bak in ieder geval ;)

Net nog even achter velgenlak aangegaan, hebben ze trouwens helemaal niet in het zwart, maargoed heb ondertussen uitgevonden dat ze ze bij kwarwei ook hebben voor de laagste prijs (6,99) Ik ga nu nog even kiezen tussen zilver en wit :roll:

Fwenk
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: ThuSep27, 2007 1:32:46 PM
Location: Nieuwegein (Utrecht)

Post by Fwenk »

Zo, ik ben eruit, ze worden gewoon zilvergrijs!

Net een fuseekogel vervangen (is volgens mij nog goed gegaan ook :roll: ), morgen zweven en dan maandag aan de wielen beginnen!
Zodra ik klaar ben zal ik een nieuwe foto plaatsen! En als het goed lukt ben ik ook wel even op de meeting te vinden :wink:

Fwenk
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: ThuSep27, 2007 1:32:46 PM
Location: Nieuwegein (Utrecht)

Post by Fwenk »

Het duurt even, maar dan heb je ook wat :D
Ben er toch een flinke tijd mee bezig geweest, voornamelijk het schuren natuurlijk. Tussendoor nog andere achterbanden erop laten zetten omdat ik erachter kwam dat er toch wel erg veel droogte scheurtjes in de wangen zaten.


Image
Zo zagen de velgen er gemiddeld uit voor de behandeling...

Image
Goed schuren!

Image
In de primer (toch maar wel)

Image
Eerste laagjes wheelspray

Image
Blanke lak!

Image
Zo staat je auto er dan een week bij, ik weet niet of het technisch verantwoord is, maar die trommels worden toch nog vervangen ;)

Image
En het resultaat! Nu hopen dat het er voorlopig zo bij blijft staan.

Image
En ook nieuwe knippers trouwens..heeft me wel een koplamp gekost (zie frustratie topic ) :evil:

Ben er al met al zeer tevreden over, zeker omdat het mijn eerste keer is..maar of ik het nog een keer zou doen... :roll:

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

sapperdeflap, dat ziet er zeer goed uit.

nooit geweten dat je zo goed kon schuren met Van Nelle :D
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Ziet er netjes uit :!:
AX GTI '91

Post Reply