Nieuwe banden... (alweer?)

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Post Reply
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Nieuwe banden... (alweer?)

Post by MNM(tm) »

Ja en nee.
De vorige keer ging het om winterbanden (die me echt uitstekend bevallen!)
Deze keer gaat het om (zomer-)banden die om mijn 14" Ecco's moeten.
Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar Toyo Proxes CF1 (185/55R14).
Iemand daar ervaring mee?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Sietse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonJan08, 2007 10:13:20 PM

Post by Sietse »

Ja, dat heb ik ja. Ik heb op m'n orginele GTI velgen 185/60R13 liggen en ze bevallen me erg goed. Ze sturen een stuk lichter dan de Michelins die erop lagen en bij zware regen heb je veel contact met de weg. De waterafvoer is erg goed, als je de band van dichtbij bekijkt zie je ook wel waarom. Toch is het w?l een stevige en sportieve band waarmee je het stevige bochtenwerk moeiteloos aan kan. Oftewel: een fijne band voor een redelijke prijs.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Klinkt als d? band voor een AX GTI. Zelfs ik ben met regen (op Ling Long banden) ooit verrast door een schuivende achterkant en nog half in een bocht 180 graden gedraaid met 70 km/h op de klok... zonder zelfs maar een stoeprandje te raken of van m'n baan af te wijken :lol:

Hoe? Vraag het me niet :P

Sietse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonJan08, 2007 10:13:20 PM

Post by Sietse »

Hey Kevin,

Dat laatste komt mij heel erg bekend voor! Ik heb het een keer gedaan met m'n vorige auto, een Alfa 33. Die staan er om bekend dat ?ls ze gaan (uitbreken, schuiven, wat dan ook) dat ze dan niet meer te houden zijn. Ik ging wat te lomp en te hard een ruime 90 graden bocht in en kwam er 180 graden andersom weer uit, zonder inderdaad iets te raken! Het enige dat er ff mis was, was m'n hartslag op dat moment.
Nou is het met een AX GTI ook erg goed mogelijk. Als je hard een bocht in gaat en een beetje gas blijft geven dan gaat alles goed. Als je echter het gas abrupt los laat, dan komt de kont heel makkelijk om! Ik heb er achter Michelin banden op liggen, niet al te nieuw, mischien wat droog, maar toch zijn dat geen slechte banden. Ik moest vanochtend wel ff flink sturen en gas geven om alles onder controle te houden. Dit was wel op nat wegdek, dan blijft de wagen glijden. Bij droog weer is het veel makkelijker te controleren.

Ach ja, zo blijft het toch een beetje spanend op de weg :twisted: .

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Alfa's hebben die naam sowieso wel eigenlijk, dat 't fervente uitbrekers zijn. De 155 had dat ook al, het is me met dat ding ooit gelukt om achterstevoren in te voegen op de snelweg :lol:

gelukkig was het leeg :D

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

kevin.broke wrote:Alfa's hebben die naam sowieso wel eigenlijk, dat 't fervente uitbrekers zijn. De 155 had dat ook al, het is me met dat ding ooit gelukt om achterstevoren in te voegen op de snelweg :lol:

gelukkig was het leeg :D

Strakke aktie!! Zijn daar video-beelden van? :P

M'goe, als die genoemde Toyo's geschikt zijn voor GTI's, dan moet m'n Volcane er toch zeker ook wel blij mee zijn?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Vast wel denk ik? Mijn ervaring met AX/106/Saxo is dat de achterkant moeilijker strak te krijgen is dan de voorkant. Had laatst ook weer een Saxo die met vier gelijke (goede!) banden op droog wegdek vol op het gas in de bocht een trillerige achterkant had terwijl de voorkant superstrak op de weg lag. Dan weet je dat het geen moment is om zelfs maar gas te minderen :lol: Een AX GTI zal dus sneller last hebben van een uitbrekende achterkant dan een Volcane.. Maar even goed is de grip op nat met zo weinig gewicht gewoon slecht. Vooral als je niet zo'n lekkere bandjes hebt en nog veel erger als ze breed zijn.

Helaas geen videobeelden. Heb wel een ex-collega die waarschijnlijk z'n angstzweet weer terugkrijgt als je hem daaraan herinnert :lol:

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mwa, dan denk ik dat ik maar gewoon bij de genoemde Toyo's hou.
Ben sowieso geen felle rijder en bochten nemen gaat een stuk beter als je gewoon rustig aan doet. 8)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply