behandeling van roest

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

IceByte wrote:
Buks wrote:ok en wat is de forumnaam van geert ook al weer,stuur ik em ff een pb

En wat komt er zoal kijken bij het monteren van een set skirts? Moet je dan gaten boren, of is het allemaal al voorbereid en heel simpel??


Dr is bij de jouwe dus helemaal niks voorbereid, je zult zelf de wielkasten moeten gaan bijslijpen, de randen goed afwerken zodat ie niet verder roest, en vervolgens de skirts vastkitten met speciale kit zodat et dr onderweg niet afwaait. En zoals al gezegd, dr zal ook een versteviging aan de binnenkant van et scherm moeten komen


versteviging is niet per se nodig, is bij de 1.0 van q01z (marc) ook niet. AX_POWAH (Geert) zei ook van wel, vind 't zelf meevallen... je moet er niet tegenaan gaan duwen enzo maar het is wel te doen. Anders profieltje erachter lassen..

Bodykitjes vind je genoeg. Voor je die bodykit erop hangt zou ik het grofweg roestvrij maken en er dan een paar dikke lagen donkergroene hammerite opsmeren, denk dat dat wel afdoende is.

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

lijkt me opzich handig op het met eens staalborstel op een boormachine ofzo echt roestvrij te maken en dan goed te bewerken met verf anders roest het er over een jaartje gewoon doorheen en dat gaat snel ervaring genoeg met oude auto's :lol:
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

in dat geval denk ik dat ik maar met wat glasvezel en plamuur aan de slag ga.. niet dat ik lui ben ofzo hoor (ook wel soms) maar ik vind mezelf simpelweg niet handig genoeg om dat helemaal aan te gaan pakken.. bedankt voor jullie adviezen!

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

gewoon een beetje wegslijpen/schuren verf derover en de bodykit erop en klaar plamuren word ook snel lelijk is heel moeilijk om echt goed te doen (ervaring)
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

nee de bodykit gaat em definitief niet worden, ondanks al jullie optimisme, ik heb er ook het geld niet voor nu, dus ik zal het moeten doen met alleen wat nieuwe lak, schuren glasvezel en evt plamuren, zijn daar tips voor over de te volgen methode?

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

uhhh ik ben bang dat je dan even duur uit bent wat heb je allemaal nodig

glasveselplamuur + harder
Hars + polyester matjes
schuurpapier + schuurblok
staalborstel (boormachine)
grondverf
Kleurlak
Blankje lak

+ een heleboel tijd droog weer en een hele bult doorzettingsvermogen en een bundel met geld :)
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

willem
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: FriJun20, 2003 7:54:54 AM
Location: houten

Post by willem »

Als er niets aan wil uitgeven, alleen even opschuren met een staalbortsel en groene hammerite, kost weinig maar is ook niet mooi.
Met strepen ga je harder.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

OK hierbij even een update:

Ik heb de wielkasten zoals je op de foto's zag behandeld:

-eerst geschuurd
-roest omvormer erop gedaan
-glasvezel matjes erachter
-plamuur erop
-glad geschuurd

ik ben nu ook best tevreden met het resultaat, en het is nu tijd voor de volgende stap! Ik ga spuiten nu, ik heb de lak al van de citroen garage, alleen ik wil even weten hoe dat in zn werk gaat. Naast het witte geplamuurde deel zal ik natuurlijk ook een deel overlappend moeten spuiten, moet ik die lak nog voorbereiden?? dwz ligt opschuren ofzo, hoe gaat dat in zn werk?? dan maak ik em deze week even af nl...

dank alvast!

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

heel licht opschuren met een korrel 400 is genoeg
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

OK weer een update met erbij nog een vraag tevens:

De eerste en deels 2e laklagen zitten erop en ziet er wel nice uit al, alleen ik heb wel een vraagje, aangezien ik een klein foutje maakte met spuiten van de 2e laag ontstond een verdikkingje van de laklaag,dus die wilde ik voorzichtig weghalen met een doekje en ik veeg prompt alle 2 de lagen eraf, op zich niet erg en prima te verhelpen, maar nu is mn vraag: Pakt de lak wel? Op mn bus plamuur stond dat ie te overspuiten is, maar ik heb nu het gevoel een beetje alsof een primer eronder toch slim was geweest... wie heeft ervaring met lak, plamuur en of primer, en kan me vertellen of het waar is wat ik vrees?? (ps alle producten zijn Motip)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Denk alleen niet dat et lang blijft zitten, heb je de binnenkant van het scherm ook behandeld, anders rot die glasvezel e.d dr gewoon achter weg.

Was laatst bij een autospuiter om wat op te halen, had ik et dr toevallig over met em, glasvezel e.d rot dr allemaal weer uit, tis leuk als tijdelijke oplossing, meer niet.

Bas R
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: MonFeb07, 2005 2:49:40 PM
Location: Delft

Post by Bas R »

Buks wrote:OK weer een update met erbij nog een vraag tevens:

De eerste en deels 2e laklagen zitten erop en ziet er wel nice uit al, alleen ik heb wel een vraagje, aangezien ik een klein foutje maakte met spuiten van de 2e laag ontstond een verdikkingje van de laklaag,dus die wilde ik voorzichtig weghalen met een doekje en ik veeg prompt alle 2 de lagen eraf, op zich niet erg en prima te verhelpen, maar nu is mn vraag: Pakt de lak wel? Op mn bus plamuur stond dat ie te overspuiten is, maar ik heb nu het gevoel een beetje alsof een primer eronder toch slim was geweest... wie heeft ervaring met lak, plamuur en of primer, en kan me vertellen of het waar is wat ik vrees?? (ps alle producten zijn Motip)


Je moet ook wel iets langer wachten... De oplosmiddelen uit de tweede laklaag willen wel eens de eerste laag weer een beetje zacht maken, vandaar dat je ze kon wegvegen... Geduld is een schone zaak, denk ik...

willem
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: FriJun20, 2003 7:54:54 AM
Location: houten

Post by willem »

tip: nooit vegen aan natte lak, als je een zakker hebt moet je gewoon wachten tot het droog is en dan wegschuren.
Met strepen ga je harder.

Weetjewel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: MonMar21, 2005 10:12:30 PM
Location: Hoorn (Ghetto_Boogerd)
Contact:

Post by Weetjewel »

Als je niet zoveel geduld heb moet je ff kijken of je niet bij 1 van je buren b.v een terrasheater kan lenen en die er een dagje in de schuur mee laten draaien zo de boel laten drogen .. dan droogt je lak tenminste ook van binnen hard op.....

Ik had namelijk zelf mijn spoiler gespoten maar dat leek net een m&m na een paar dagen .. smelt niet op de werkbank maar wel in je hand ..

kortom de buitenste laklaag was hard maar de binnenste niet ..

Kon ik alles weer met thinner er vanaf smeren en steken.. wel 1 voordeel heb nu tig lagen plamuur en schuururen in de spoiler zitten dat sladder wordt ie nu niet meer... nu alleen nog die domme kleur in een spuitbus zien te krijgen...

grtz,

WeetJeWel
Helaas is de ax overleden.. maar hij zit mij nog diep in het hart .. Helaas toch geen AX maar een peug 106 1.5d .. Tja moet kilometers maken voor me werk en dat is met bezine niet leuk meer .....

Post Reply