[banden] goede/slechte voor/achter

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Je hebt 2 banden met 6mm profiel en 2 banden met 3mm profiel. welke gaan waar?

3mm Voor, 6mm achter.
12
57%
6mm Voor, 3mm achter.
9
43%
 
Total votes: 21

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

echter..

als een BMW of Audi over de plas wate rheen rijdt, gaat er een rijtje lampjes aan op hun dashboard.. worden er een miljoen computers wakker geschud om met sensoren te bepalen wat een professionele rally coureur op dat moment zou doen om de auto weer in het gelid te krijgen..

ik blijf erbij dat ik liever rechtdoor op een boom afga als zijdelings... laat staan achterstevoren!
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

q01z wrote:echter..

als een BMW of Audi over de plas wate rheen rijdt, gaat er een rijtje lampjes aan op hun dashboard.. worden er een miljoen computers wakker geschud...
Een bak elektronische zooi die nodig is om dat veel mensen blijkbaar hun gezond verstand niet kunnen/willen gebruiken! :evil:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

MNM(tm) wrote:
q01z wrote:echter..

als een BMW of Audi over de plas wate rheen rijdt, gaat er een rijtje lampjes aan op hun dashboard.. worden er een miljoen computers wakker geschud...
Een bak elektronische zooi die nodig is om dat veel mensen blijkbaar hun gezond verstand niet kunnen/willen gebruiken! :evil:
Ik moet zeggen dat ik met al die technologie erg blij was op 21 juni. Zonder dat had ik hier waarschijnlijk niet zo gezeten.
Image Image Image

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Bij voorwielaandrijving:
De beste banden voor en de mindere achter.
- De voorbanden hebben te kampen met:
Optrekken/Remmen/Bochten/Aquaplaning (dit laatste lees ik hierboven nergens maar is bij een voorwielaandrijver hinderlijk tot gevaarlijk.
- De achterbanden hebben voornamelijk te kampen met in het spoor blijven.

Bij achterwielaandrijving:
De beste banden achter en de mindere voor.

Deze indeling op grond van enige miljoenen km persoonlijke ervaring onder alle weersomstandigheden, op de gewone weg.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

degene wrote:6mm voor.

Heel vervelend om de hele tijd controle over je vooras te verliezen om hem vervolgens weer gemakkelijk te herwinnen, als je ook gewoon de controle de hele rit kan behouden. Met het risico dat ALS je achteras weg wil, hij moeilijker terug te krijgen is.
Het genoemde TRS voorbeeld gaat over sneeuw/ijzel. Omstandigheden die niet in de poll verwerkt zitten. Op herfstachtige dagjes zoals deze zou ik lekker die 6mm voor zetten, heb je ook minder last van aquaplanen.
jk wrote:- De voorbanden hebben te kampen met:
Optrekken/Remmen/Bochten/Aquaplaning (dit laatste lees ik hierboven nergens maar is bij een voorwielaandrijver hinderlijk tot gevaarlijk.
Was al wel genoemd, maar neemt niet weg dat ik er hetzelfde over denk...:)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Slakken op de baan: Beste banden vooraan wegens weinig kans op overstuur door geringe snelheid.
De rest: Beste banden achteraan.

Ik rijd altijd met de beste achteraan. Een ax overstuurt zo al snel genoeg (als je het gas loslaat).

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Daarbij komt dat voorwielaandrijvers bij abrupt gas loslaten in een bocht, de neiging hebben om achterstevoren te gaan. Daar doen betere banden nauwelijks iets aan.
Dus ook in verband hiermee mijn persoonlijke conclusie: bij een voorwielaandrijver de beste banden voor (juist in verband met de in de voorwielen gecombineerde functie Optrekken/Remmen/Sturen).

Maar vooral heel goed luisteren naar wat je stuurwiel en je voorwielen je vertellen.
Zoals Stirling Moss het noemt: "Reading the road".
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

MNM(tm) wrote:
q01z wrote:dus onverwachts meer regen in de snelwegbocht
Huh? Kan het lokaal boven zo'n bocht dan veel meer regenen dan de rest van de weg? :lol:
Regen is regen en nat wegdek is nat wegdek. Als je daardoor gewoon je snelheid (en rijgedrag) aanpast, lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat je dan voor verrassingen komt te staan in bochten.
Je hebt van die viaducten die 'onderaan' blank staan. Nou wil het geval wel eens dat zo'n viaduct in een lichte bocht gebouwd is.
Ik bedankte de heilige maagd maria hartelijk voor bewezen diensten, toen bleek dat er (snachts) niemand op de rijbaan naast me reed. Want al dansend op het water nam de snelweg een bocht maar mn gebakje niet :shock:

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

jk wrote:Daarbij komt dat voorwielaandrijvers bij abrupt gas loslaten in een bocht, de neiging hebben om achterstevoren te gaan. Daar doen betere banden nauwelijks iets aan.
uuhm.. maar alsnog dan wil je de kans hierop toch zo klein mogelijk maken?
De achterbanden geven het spoor aan (dus de waarin de auto zich verplaatst!) Beter banden helpen hier wel degelijk in (of er moet iets technisch niet goed zijn met de auto)
Zeker omdat de achterkant van een FWD auto zo licht is, wil je hier de afwatering zo goed mogelijk hebben.

Overstuur=gevaarlijk, tegensturen!
onderstuur=bijna altijd te corrigeren door snelheid te minderen.

Bijkomend voordeel is dat je op deze manier ook de banden rouleert en voorkomt dat je met oude achterbanden rijd.
De voorste banden slijten veel harder, zijn ze op? plaats je de achterbanden voor en koop je achter weer nieuwe.

Het enigste voordeel wat ik kan bedenken met de beste banden voor;
Als je moet uitwijken kun je de 1ste stuurbeweging makkelijker maken (kom je gelijk bij probleem 2... de achterkant zal uitbreken :roll: )
Last edited by Bas_S on ThuSep16, 2010 12:33:51 AM, edited 1 time in total.
Altijd meer PK's dan jou!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

jk wrote:Daarbij komt dat voorwielaandrijvers bij abrupt gas loslaten in een bocht, de neiging hebben om achterstevoren te gaan. Daar doen betere banden nauwelijks iets aan.
Dat is echt de reinste onzin, de 306 had eerst een paar slechte banden en wou bij een rontonde met liften enorm snel om, met een setje bridgestone turanza's was hier totaal geen sprake meer van.

Idem voor de ax welke met een set gare testbanden momenteel extreem snel wilt oversturen.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Drake wrote:
jk wrote:Daarbij komt dat voorwielaandrijvers bij abrupt gas loslaten in een bocht, de neiging hebben om achterstevoren te gaan. Daar doen betere banden nauwelijks iets aan.
Dat is echt de reinste onzin, de 306 had eerst een paar slechte banden en wou bij een rontonde met liften enorm snel om, met een setje bridgestone turanza's was hier totaal geen sprake meer van.

Idem voor de AX welke met een set gare testbanden momenteel extreem snel wilt oversturen.
Had een 306 niet net zoals een ZX een 'meesturende achteras'?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

dat geld alleen voor de gti-6 (als zijnde de zx 16v) de normale modellen hebben gewoon een "reguliere" as.

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

... alles natuurlijk ook afhankelijk van rijstijl ...

Er zijn zoveel variabelen.
O.a. in welke versnelling je rijdt / naar welke versnelling je terugschakelt, bij plotselinge problemen.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

okke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueJun20, 2006 2:45:55 PM
Location: Utrecht

Post by okke »

Hmm, probeer het in balans te houden. Maar liever iets eerder weg, op banden moet je niet bezuinigen.

Ik neem ook geen banden over ivm mogelijke canvasbreuken. Ook levensgevaarlijk. Die wettelijke 1.6mm slaat helemaal nergens op. Dat wil je niet hoor.

Onder het leasbusje wat ik rij (mercedes Vito) zit nu net iets boven de 2mm en je hebt NIETS meer over, en ik ben een hele rustige rijder. Om even aan te geven: 82.000Km gereden, nog nooit banden vervangen! Zelfs bij de garage stonden ze daar van te kijken. Dus zowel ik als de monteur dachten dat vervanging geen probleem zou moeten zijn. Niet dus...enorme eikels! Zodra de vorst erin komt, ga ik weer naar de garage en gaan er nieuwe onder...en anders rij ik geen stap meer met die bus!
Verkocht: AX 1.4i TGS donkergroen metallic cruising met 247.000Km (Nov. 2010).

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

...en anders parkeer je die bus tegen de vangrail bij de eerstvolgende plensbui en zeg je dat je de controle over de wagen was verloren door aquaplaning door slechte banden?!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

okke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueJun20, 2006 2:45:55 PM
Location: Utrecht

Post by okke »

Tja...ik begrijp dus ook niet wie dat dus heeft verzonnen. Maar ik kan dus op mijn kop gaan staan...of nu gaan rijden als een idioot. Word dus feitelijk bestraft voor net rijgedrag.

Maar feit blijft: je moet goed schoeisel zowel voor als achter hebben. Of je nu voor of achter weg glijd in een noodsituatie...
Verkocht: AX 1.4i TGS donkergroen metallic cruising met 247.000Km (Nov. 2010).

Post Reply