Ruitenwisser centraliseren, vervangen, spuiten...
Moderator: webmasters
Ruitenwisser centraliseren, vervangen, spuiten...
Ik heb vaak AX-jes gezien met een ruitenwisser in het midden van het raam. Dit ziet er natuurlijk best wel stoer uit en volgens de "How To" moet het niet al te moelijk zijn om dat ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen. Zelfs een n00b-techneut als ik zou dat voor elkaar moeten krijgen
Maar nou vraag ik me dus af, hoe stel je het motortje zo af dat hij tot het eind van het raam wist, terugkomt en naar de andere kant gaat en bij het bereiken van het einde van het raam weer terugkomt naar het midden? Als ik de "How To" lees, draai je het motortje wat meer de ene kant op, zodat de wisser in het midden zit. Simpel te begrijpen toch? Maar ben ik dan zo dom om te denken dat wanneer je de wisser es gebruikt, hij dan eigenlijk verder wil wissen dan je raam eigenlijk breed is?
Hij is immers gewent om een slag van zo'n 180 graden te maken en mag nu maar tot 90 graden draaien... Hoe stel je dat in dan? Of gaat dat min of meer automatisch? Lijkt me niet toch?
En dan nog wat. Ik heb ook een aantal bakken gezien die een Bravo-wisser hebben. Ik heb die wissers gezien en ik denk dat er wel aangenomen mag worden dat ze de achterwisser van de Bravo gebruiken. Maar past deze "standaard" op de AX of moet je meerdere dingen aanpassen? Zoals bijv. het hele motortje eruit halen en in de AX zetten of zo?
Maar nou vraag ik me dus af, hoe stel je het motortje zo af dat hij tot het eind van het raam wist, terugkomt en naar de andere kant gaat en bij het bereiken van het einde van het raam weer terugkomt naar het midden? Als ik de "How To" lees, draai je het motortje wat meer de ene kant op, zodat de wisser in het midden zit. Simpel te begrijpen toch? Maar ben ik dan zo dom om te denken dat wanneer je de wisser es gebruikt, hij dan eigenlijk verder wil wissen dan je raam eigenlijk breed is?
Hij is immers gewent om een slag van zo'n 180 graden te maken en mag nu maar tot 90 graden draaien... Hoe stel je dat in dan? Of gaat dat min of meer automatisch? Lijkt me niet toch?
En dan nog wat. Ik heb ook een aantal bakken gezien die een Bravo-wisser hebben. Ik heb die wissers gezien en ik denk dat er wel aangenomen mag worden dat ze de achterwisser van de Bravo gebruiken. Maar past deze "standaard" op de AX of moet je meerdere dingen aanpassen? Zoals bijv. het hele motortje eruit halen en in de AX zetten of zo?
Last edited by Mekkio on WedAug17, 2005 5:05:05 AM, edited 1 time in total.
Heb je het motortje al gezien???
Die heeft een arm die in een rondje draait, heel vernuftig ding. Die is zo gemaakt, dat als ie op z'n ene "dode punt" is, de wisser de andere kant op gaat, maar het motortje dezelfde. Met andere woorden: de motor draait altijd in dezelfde richting, maar op die manier keert automatisch je wisser telkens om!
Vergeet niet het motortje die kwatslag te draaien, anders probeert ie inderdaad naast je voorruit te wissen.
Die heeft een arm die in een rondje draait, heel vernuftig ding. Die is zo gemaakt, dat als ie op z'n ene "dode punt" is, de wisser de andere kant op gaat, maar het motortje dezelfde. Met andere woorden: de motor draait altijd in dezelfde richting, maar op die manier keert automatisch je wisser telkens om!
Vergeet niet het motortje die kwatslag te draaien, anders probeert ie inderdaad naast je voorruit te wissen.
Kijk uit, een Cactussssss
In de How to...moest je het mechanisme op het motortje een bepaalde kant opdraaien...ik ben eigenwijs geweest en heb hem precies de andere kant opgedraait...
Gevolg de wisser maakt eerst mijn kant van het raam schoon en dan pas de passagierskant (ipv andersom)...vond ik beter
Gevolg de wisser maakt eerst mijn kant van het raam schoon en dan pas de passagierskant (ipv andersom)...vond ik beter
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
Joost wrote:e bravo wisser heeft een leuk formaatje
echter het gaatje past niet over het boutje van de motor je moet hem uitboren blabla
de saxo wisser heeft dat probleem niet
Joost wrote:e bravo wisser heeft een leuk formaatje
echter het gaatje past niet over het boutje van de motor je moet hem uitboren blabla
de saxo wisser heeft dat probleem niet
Ah zo, dus als ik et zo goed begrijp past die dus gewoon et AX-motortje
Moet ik alleen ff kijken of die Saxo wel mooi is.
Ik heb overigens ook een aantal ruitenwissers gezien die gedeeltelijk in de kleur van de auto gespoten waren. Hoe wordt dit pcies bereikt eigenlijk? Ook dmv schuren en zo of moet je de verf er gewoon meteen op aanbrengen?
En ff snel wat anders tussendoor, hoe zit dat met de spiegels? Zelfde verhaal allemaal?
Om maar geen nieuwe topic te beginnen... Ik heb vorige week ergens gelezen dat mensen een BX-wisser op hun voorruit hebben. Hoezo dan een Saxo-wisser? Is die bovendien niet te klein voor de voorruit? En de BX? Is die veel groter als de AX? Iemand een foto van dichtbij van een BX-wisser? En een Saxo-wisser past toch ook wel op de achterruit?
TjizZzuH wrote:In de How to...moest je het mechanisme op het motortje een bepaalde kant opdraaien...ik ben eigenwijs geweest en heb hem precies de andere kant opgedraait...
Gevolg de wisser maakt eerst mijn kant van het raam schoon en dan pas de passagierskant (ipv andersom)...vond ik beter
had ik idd ook gedaan! en doe ik nog steeds als ik het bij iemand moet uitvoeren
@derest: ZX wisser past ook en is een mooi formaatje, ietsje korter dan de BX, korter blad erop en klaar!
ZX wisser nemen idd. Die heb ik er ook opzitten met een korter wisserblad. Hem hem wel iets omgebogen dat ie niet te hard op de ruit druk. Begon nogal snel te strepen.
Ruitenwisser arm heb ik in kleur gespoten. Ruitenwisserblad ook.
ff het het rubber gedeelte afgeplakt met papier. En daarna het wisserblad grijsmetalic gespoten. Daarna blanke lak eroverheen.
Ruitenwisser arm heb ik in kleur gespoten. Ruitenwisserblad ook.
ff het het rubber gedeelte afgeplakt met papier. En daarna het wisserblad grijsmetalic gespoten. Daarna blanke lak eroverheen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX Master
- Posts: 1979
- Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
- Location: Hoogeveen (Drenthe)
- Contact:
Mark wrote:ZX wisser nemen idd. .....
Ruitenwisser arm heb ik in kleur gespoten. Ruitenwisserblad ook.
ff het het rubber gedeelte afgeplakt met papier. En daarna het wisserblad grijsmetalic gespoten. Daarna blanke lak eroverheen.
Ik heb ook een BX-ruitenwisser en me vader een ZX-wisser.
Ik vind het allebei erg netjes staan. Het voordeel van de BX-wisser is
dat je de "sproei-installatie" van de BX kunt gebruiken waardoor je
meteen 6 straaltjes ruitensproeiervloeistof op je ruit hebt
Greetz Martin
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
Citro?nAXDriver wrote:Mark wrote:ZX wisser nemen idd. .....
Ruitenwisser arm heb ik in kleur gespoten. Ruitenwisserblad ook.
ff het het rubber gedeelte afgeplakt met papier. En daarna het wisserblad grijsmetalic gespoten. Daarna blanke lak eroverheen.
Ik heb ook een BX-ruitenwisser en me vader een ZX-wisser.
Ik vind het allebei erg netjes staan. Het voordeel van de BX-wisser is
dat je de "sproei-installatie" van de BX kunt gebruiken waardoor je
meteen 6 straaltjes ruitensproeiervloeistof op je ruit hebt
Echt waar? Hmmm, dan wordt de BX wisser toch meteen wel een stuk interessanter
-
- AX liefhebber
- Posts: 277
- Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
- Location: wijk en aalburg
Citro?nAXDriver wrote:Mark wrote:ZX wisser nemen idd. .....
Ruitenwisser arm heb ik in kleur gespoten. Ruitenwisserblad ook.
ff het het rubber gedeelte afgeplakt met papier. En daarna het wisserblad grijsmetalic gespoten. Daarna blanke lak eroverheen.
Ik heb ook een BX-ruitenwisser en me vader een ZX-wisser.
Ik vind het allebei erg netjes staan. Het voordeel van de BX-wisser is
dat je de "sproei-installatie" van de BX kunt gebruiken waardoor je
meteen 6 straaltjes ruitensproeiervloeistof op je ruit hebt
Trouwens, hoe krijg jij 6 straaltjes uit 1 zo'n sproeidoppie? Of heeft de BX 2 doppies en heb je dus een doppie extra op je kap gezet?
-
- AX Master
- Posts: 1979
- Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
- Location: Hoogeveen (Drenthe)
- Contact:
LOL de BX heeft GEEN sproeikopje.. die heeft een slangetje waar 6 gaatjes
verspreid in zitten.. vandaar de meerdere straaltjes
verspreid in zitten.. vandaar de meerdere straaltjes
Greetz Martin
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
Mekkio wrote:Citro?nAXDriver wrote:LOL de BX heeft GEEN sproeikopje.. die heeft een slangetje waar 6 gaatjes
verspreid in zitten.. vandaar de meerdere straaltjes
Ah, een slangetje wat onder je ruit loopt van de ene kant van de motorkap naar de andere, bedoel je? Hmmm, dat wist ik niet
nee, een slangetje op de ruitenwisser zelf. Werkt heel goed, heb het op een meeting eens mogen bewonderen.
Sorry, kan weg. Dubbele post
Last edited by Mekkio on FriAug05, 2005 10:57:56 PM, edited 1 time in total.