Schade > total loss, en nu?!?

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Joost_AX_GTI
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 58
Joined: TueOct26, 2004 9:16:35 AM
Location: Middenbeemster
Contact:

Schade > total loss, en nu?!?

Post by Joost_AX_GTI »

Afgelopen vrijdag besloot een of andere mafkees in de rij bij het stoplicht zijn auto in zijn achteruit te zetten en goed hard zijn trekhaak in mijn AX te rammen. Nu is het overduidelijk zijn schuld en dat gaf hij ook toe, maar de schade aan mijn auto is waarschijnlijk boven de dagwaarde, dus is de auto technisch total loss.

Heeft er iemand ervaring met dit probleem? Het slaat mijnsinziens namelijk helemaal nergens op dat een auto met alleen een kapotte bumper, grille en morret-koplamp afgeschreven wordt.

Joost
UNDERSTEER is when you hit the wall with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the wall with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the wall.
TORQUE is how far you take the wall with you.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

claimen bij de verzekeringsmaatschappij dat je hem voor 100 euro minder als de dagwaarde zelf gaat maken.

Jij blij, en de verzekering omdat ze 100 euro minder hoeven uit te keren.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Rik
Total admin
Total admin
Posts: 389
Joined: ThuJun12, 2003 5:41:50 PM
Location: Heerlen
Contact:

Post by Rik »

Heey Joost,

Ik heb een keer een ongeval gehad waarbij de tegenpartij wegreed. Dit met het gevolg dat een onafhankelijke schade-expert naar mijn auto kwam kijken.

Hieruit kwam vervolgens dat het de schade op 2200 euro taxeerde, ook kon ik de auto achterlaten voor nog eens 50 euro meer, en dan werd ie totalloss verklaard.

Met dit tweede ben ik natuurlijk niet accoord gegaan. Toen ik achter de verzekering van de tegenpartij kwam, kreeg ik dit bedrag gewoon uitgekeerd. Ik heb mijn ax vervolgens zelf laten reparen.

De schade was ongeveer hetzelfde: Voorbumper, grill, koplamp, radiator en de motorkap. Het zag er allemaal erger uit dan het was gelukkig, vandaar die 2200.

Conclusie: ik heb er een beetje geluk mee gehad.


Succes met het hele geval!!!
Grtz, Rik

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

door je eigen maatschappij laten taxeren op GEBRUIKSWAARDE,
en dan dit verhalen op de tegenpartij, ik heb het vorige maand ook weer gehad.(deurtje)

een rechtbijstandje van 30 euro`s is echt verplichte kost voor alle ax rijders ...

initieel was mijn volcane ook weer total loss
(centraal beheer tegenpartij), nu net deze week 1135 euro ontvangen,
check the difference ;-) die 30 eurootjes doen hun werk wel.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

30 euro per... jaar?
En verder... WA?
Kijk uit, een Cactussssss

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

wat voor GTI heb je precies

jaartal en km stand

als het echt die onderdelen zijn ben je met zo;n 800 euro wel klaar
en een GTI total loss moet je toch over de 2000 eur gaan (mits nette staat)


tip laten keren (total loss laten verklaren alleen accepteren MET behoud van wrak!)

en dan voor het geld wat onderdelen regelen!

bumper nieuw ongespoten 135 eur gril 25 eur morette 350 per setje?
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Een auto is al total loss wanneer er meer dan 2/3 van de dagwaarde aan schade is. Een auto met een waarde van ?2.000,- is bij een schadebedrag vanaf ?1.334,- al economisch total loss verklaard.
Wanneer je auto technisch total loss verklaard wordt mag je er zelfs nooit de weg meer mee op.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Joost_AX_GTI
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 58
Joined: TueOct26, 2004 9:16:35 AM
Location: Middenbeemster
Contact:

Post by Joost_AX_GTI »

Joost wrote:wat voor GTI heb je precies


Het is een bordeaux-rode AX GTI uit 1992 met 97600km op de teller en met meegespoten bumpers en morrettes:

Image
(met dank aan Arne voor de foto)
UNDERSTEER is when you hit the wall with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the wall with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the wall.
TORQUE is how far you take the wall with you.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

dan is hij zoals de schade omschreven is niet total loss

en dan nog zeg ik altijd :lol:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Joost_AX_GTI
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 58
Joined: TueOct26, 2004 9:16:35 AM
Location: Middenbeemster
Contact:

Post by Joost_AX_GTI »

Joost wrote:niet total loss


OK dan, dat stelt me wel gerust. Alleen mijn oom, die Citro?n-dealer is, zei gelijk dat dat wel het geval is. Nou verdenk ik hem er ook wel een beetje van dat hij me een andere auto wil verkopen, maar toch...

Ach ja, je hebt ook wel een beetje gelijk :lol:
Hij rijdt gelukkig nog.
UNDERSTEER is when you hit the wall with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the wall with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the wall.
TORQUE is how far you take the wall with you.

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Joost_AX_GTI wrote:
Joost wrote:niet total loss


OK dan, dat stelt me wel gerust. Alleen mijn oom, die Citro?n-dealer is, zei gelijk dat dat wel het geval is. Nou verdenk ik hem er ook wel een beetje van dat hij me een andere auto wil verkopen, maar toch...

Ach ja, je hebt ook wel een beetje gelijk :lol:
Hij rijdt gelukkig nog.


Ghehe, hij blijft een dealer he? Hij had laatst wel nog een mooie 1.1 staan, met 47dkm.... :wink:

Dirk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 211
Joined: SatNov06, 2004 2:55:32 PM
Location: Utrecht

Post by Dirk »

Saxo.VTS.16v wrote:Wanneer je auto technisch total loss verklaard wordt mag je er zelfs nooit de weg meer mee op.


Klopt niet helemaal... Als de auto technisch total loss is wordt deel 1 ingenomen door de politie. (is ook gebeurd na mijn koprol met de ax; zie mijn wie is wie). Je blijft altijd eigenaar van de auto en mag hem zelf opknappen als je wilt, alleen moet je dan wel eerst naar de RDW om het te laten keuren en je deel 1 terug te krijgen. Het bewijs van inname van je deel 1 is tevens de goedkeuring om rechtstreeks naar de rdw toe te rijden voor je keuring.

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

ik heb ook een keer zo'n grapje gehad met mijn 205 uit 92 met 230000 op de teller, 800 euro schade maar ik heb het mooi wel gekregen het deukje gewoon laten zitten, desnoods wat onderdelen van de sloop halen ben je voor bijna niks klaar

Joost_AX_GTI
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 58
Joined: TueOct26, 2004 9:16:35 AM
Location: Middenbeemster
Contact:

Post by Joost_AX_GTI »

Dirk wrote:Als de auto technisch total loss is wordt deel 1 ingenomen door de politie.


Ik had begrepen dat dat alleen het geval was als de auto te zwaar beschadigd is om verder te rijden.

Donderdag komt de schade-expert, dus ik ben benieuwd.
UNDERSTEER is when you hit the wall with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the wall with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the wall.
TORQUE is how far you take the wall with you.

Joost_AX_GTI
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 58
Joined: TueOct26, 2004 9:16:35 AM
Location: Middenbeemster
Contact:

Post by Joost_AX_GTI »

k*t k*t k*t k*t. Die schade is door de expert op ? 2300 geschat!!
UNDERSTEER is when you hit the wall with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the wall with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the wall.
TORQUE is how far you take the wall with you.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Joost_AX_GTI wrote:k*t k*t k*t k*t. Die schade is door de expert op ? 2300 geschat!!


:shock:

wow! nooit gweten dat je aan een AX zoveel schade kon hebben!

:roll:

dat wordt opzoek naar wat anders vriend..
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

nou plaat eens wat fotos van de schade dan ?

het spuitwerk word het duurste.. plaatwerk kost over het algemeen niet zo veel ..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

bumper nieuw ongespoten 135 eur gril 25 eur morette 350 per setje?


Jeroen (a.k.a. Atmozz) heeft nog een enkel morettje liggen.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Joost_AX_GTI wrote:k*t k*t k*t k*t. Die schade is door de expert op ? 2300 geschat!!

en op hoeveel is de waarde van je auto geschat?
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Joost_AX_GTI
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 58
Joined: TueOct26, 2004 9:16:35 AM
Location: Middenbeemster
Contact:

Post by Joost_AX_GTI »

TTF wrote:nou plaat eens wat fotos van de schade dan ?


Zal ik proberen vanavond te doen.

Ik vond die offerte zelf vrij belachelijk overigens. Ze rekenen voor dat spuiten ? 1100 ex BTW en in totaal ? 450 ex BTW arbeidsloon ofzo.

Het volgende moet worden vervangen:

- Bumper (GTI) (mistlampen zijn nog heel)
- Grille
- Motorkap (had ik nog niet gezien, zit een vouw in)

Die koplamp ga ik morgen proberen zelf te herstellen. Er zit een barst in het kunststof en het linker glas ligt eruit, maar is nog heel.
UNDERSTEER is when you hit the wall with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the wall with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the wall.
TORQUE is how far you take the wall with you.

Post Reply